Bitringen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Bitringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-03 20:29

Ik heb nu voor Racer bitringen, maar ik weet nou niet of ze zeg maar onder het hoofdstel moeten, of er over heen?
Ik vind ze trouwens wel erg groot, maar die andere maat was te klein Verward .

No hour of life is wasted that is spent in the saddle
- Winston Churchill



Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 20:46

Ik denk dat je bitschijven bedoelt, van die rubberen dingen?

Voor zover ik weet doe je die over het hoofdstel. Bij een hoge neusriem met sperriem kan dat ook makkelijk, daar hoeft alleen de sperriem langs de bitschijf. Die sperriem haal je dan onder de schijf door en klaar is Klara. Hoe het bij een lage neusriem zit, kan ik me zo even niet voor de geest halen.

Maar eerlijk gezegd: wij hebben een watertrensje - waarbij de ringen dus door het bit zitten (en de kans op beknelde mondhoeken groter is dan bij een bustrens), daar rijden we al jaren mee zonder bitschijven en nog nooit problemen gehad. Bitschijven zijn IMO dus ook niet echt nodig, maar dat kan ook aan iemands voorkeur liggen. Waarom wil jij ze gebruiken?

[Edit] typo's [/edit]
Laatst bijgewerkt door Karin op 27-05-03 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 20:46

Je kunt ze er gewoon 'overheen' doen..
Je kunt ze ook onder de neusriem door doen, maar je zult zien zo gauw je even aan het rijden bent de ringen alweer over het hoofdstel heen zitten.

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-03 21:57

Karin schreef:
Waarom wil jij ze gebruiken?



Omdat Racer van elke watertrens die ik heb gehad wondjes krijgt op de plek waar de plooien zitten als je het bit aantrekt.
Een Bitschijf valt precies op de plek, dus kan het bit daar niet schuren. Het is waarschijnlijk niet echt duidelijk zoals ik het uitleg, maar het ligt niet aan het bit, het is een goed afgewerkt bit. Ik heb voor hem al 3 bitjes gehad, had eerst een gebroken watertrens, toen een dubbelgebroken omdat dat wat zachter is, maar die was te klein, en nu weer een dubbelgebroken watertrens. We gaan dus kijken of die dingen ertegen helpen, en anders moeten we toch maar een bustrens gaan proberen.

No hour of life is wasted that is spent in the saddle
- Winston Churchill

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 22:52

Toen ik Murf net kreeg kreeg hij van mijn watertrens ook wondjes, precies zoals jij beschrijft. Ik heb voor hem toen ook bitringen gekocht, ik heb er zo'n half jaar mee gereden en daarna heb ik ze eraf geknipt. Hij krijgt nu nooit meer wondjes. Dus die bitringen zullen zekers wel helpen denk ik!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 07:58

Flair kan ook niet tegen watertrensjes zonder bitringen, dan krijgt ze van die knijpvelletjes in haar mondhoeken.

Ik heb de bitringen bij gecombineerde neusriem boven de sperriem. Bij een lage neusriem kan het zelfs niet anders dan erboven.

28-09-2007
Nothing compares too you...

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-03 19:22

Het zijn inderdaad van die knijpvelletjes, en daardoor krijgt hij weer wondjes. Ik heb vandaag voor het eerst met de bitringen gereden maar geen goed resultaat; wondjes weer open mét als toetje een blaar van het schuren.
Iemand nog tips? Scheve mond

No hour of life is wasted that is spent in the saddle
- Winston Churchill

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 19:29

Ander bitje... een bustrens dus.

28-09-2007
Nothing compares too you...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 19:34

Dat zou ik ook als eerste denken, een bustrensje in.
Want bedenk wel dat als je eerst een goed passend bit had, die nu te krap zit.
Dus zul je een breder bit moeten aanschaffen.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 20:02

En laat ik nou ook 'tijd voor een bustrens' willen antwoorden...

Die liggen wat fijner in de mondhoeken en daar kunnen geen velletjes tussen dubbel gaan zitten.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-03 11:44

Nou dan, zal dat maar moeten. Mijn eerste bitjes waren 11,5 en die waren net te klein. Die ik nu heb is een 12,5 en die ligt prima.
Dat is dan pech, dan gaan we opzoek naar een goudkleurige bustrens Scheve mond .

No hour of life is wasted that is spent in the saddle
- Winston Churchill

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-03 12:41

Vraag het eens hier op bokt
Misschien heeft er nog wel iemand 1 over en ben je een stuk goedkoper uit Lachen

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-03 21:27

Je zal het nieg geloven maar ik heb vandaag een bustrens gekocht en wat denk je? Wéér wondjes. Ik snap er geen drol meer van Verward .
Ik ga hem morgen maar terug brengen en een maatje kleiner meenemen, ik had het idee dat hij iets te groot was, en dan gaan we maar weer passen.
Iemand nog andere tips?

No hour of life is wasted that is spent in the saddle
- Winston Churchill

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 08:42

Eerst de wondjes laten helen misschien? Je kan wel door gaan rijden terwijl die wondjes daar zitten, maar ik denk niet dat het daar beter op wordt.

28-09-2007
Nothing compares too you...

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 09:27

*schopt topic even omhoog*

Vanmorgen zag ik in de catalogus van de Paardendrogist iets wat 'Sealtex Bit Bandage' heet. De beschrijving zegt: 'Geeft bescherming voor gevoelige mondhoeken. Klein stukje om beide uiteinden van het bit wikkelen.' Het wordt verkocht in stukken van 7.5 cm breed en 90 cm lang en die kosten 9.75 per stuk.

Heb geen idee of het werkt, maar het is altijd te proberen. En idd een goed idee om de wondjes eerst te laten helen voordat je iets anders gaat proberen. Niet alleen omdat het paard dan minder last heeft, maar ook omdat je dan pas ècht kunt zien of iets anders werkt.

Afbeelding

Zie www.paardendrogist.nl

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-03 13:33

Je kunt het ook gebruiken om je hele bit heen.
zoals sommige zeemleer gebruiken.
je krijgt geen harde naden en zit super stevig vast

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-03 15:49

Bedankt, maar het is al verholpen Lachen .
Ik heb van mijn ouders een KK Sprenger bit gehad, en behalve dat hij geen wondjes er meer door krijgt loopt hij ook verschrikkelijk lekker! Was alleen wel érg duur, maar een bit is toch het belangrijkste vind ik.

No hour of life is wasted that is spent in the saddle
- Winston Churchill


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Rijsa en 87 bezoekers