Wanneer stiften in??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rooslover

Berichten: 2104
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Maasdijk

Wanneer stiften in??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-03 08:45

Ik heb even een vraagje,
Dusty staat sinds gister op hoefijzers, maar wanneer moet ze nouw de stiften in.
In de wei niet, buiten Verward , ik rij meestal in de wei moet/zal ik ze dan ook indoen, en op wedstrijd wel.
Moet je ze btw nog ergens mee schooonmaken?

Owjah , nog 1 vraagje, Dusty tikt zich zelf voor aan, zal ik er met peeskappen in de wei zetten, aangezien ze toch wel veel rent, vooral achter de veulens en merrie's aan?

Alvast bedankt

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132045
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 09:04

Stiften kun je het beste alleen gebruiken met rijden (dus niet los in de wei) en op een ondergrond waar de stiften de mogelijkheid hebben om in de grond grip te krijgen.
Niet op de verharde weg gebruiken dus.
Als je straks wedstrijden gaat rijden dan is het natuurlijk erg fijn om ze in te doen.
Thuis kun je alvast oefenen door de stiften tijdens de training te gebruiken.
Voordeel hiervan is dat je paardje in de gaten krijgt dat ze meer grip heeft en waarschijnlijk zelfverzekerder gaat lopen.
Als je stiften in hebt is het erg belangrijk om de benen goed te beschermen want de kans op verwondingen is groter dan bij een paard zonder ijzers/stiften.

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 22:35

Bij gladde ondergrond zoals gras ofzo een meisje moet een wedstrijd op gras rijden morgen dus die doet ze in!

Ik zou in het begin nog geen peeskappen gebruiken maar het even aankijken als ze echt telkens nieuwe wondjes krijgt moet je het wel gaan doen maar wacht er nog even mee want soms willen ze er ook ineens mee kappen als ze weten dat het zeer doet...bij ons deed ook een paard het maar die kreeg ook een paar wondjes en die behandel je dan natuurlijk en dat vond ie zo erg dat tie er mee gekapt is Lachen

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 07:58

De stiften zou ik alleen gebruiken tijdens het rijden/longeren als het glad is in de wei of met springen. Op wedstrijd zou ik ze altijd in doen.

Over de peeskappen in de wei...
Ik zou het zekers doen!!! Ik heb mijn paarden ook altijd allemaal met beschermers om in de wei staan, je weet maar nooit. En zoals jij zegt dat ze zich nog wel is voor aantikt zou ik het helemaal doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 10:01

Stiften doe je alleen in met rijden.
Thuis zou ik het eerst niet doen, of je moet merken dat hij meer schuift dan normaal.
En op wedstrijd als je op gras rijd altijd.
Op zand is het ook niet nodig.

Ook als je paard stiften in heeft, zo min mogelijk op de harde weg lopen en ook niet in de trailer zetten.
Je paard staat op de harde namelijk erg onhandig.

Ik weet niet hoe lang je paard buiten staat, maar peesbeschermers zo ik hem niet aandoen als hij langer dan 2 uur buiten staat.
Het word er toch onnodig heet onder en als dat de hele dag zit de broeien is dat ook niet goed voor de pezen.

rooslover

Berichten: 2104
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Maasdijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-03 19:46

Sorry, dat ik even een oud topic, omhoog haal
Maar moeten hoefijzers/stiften nog een speciale verzorging hebben, stiften toch wel..

Ik rij altijd in het weiland, meestal dan, maar maak je geen erge gaten in de wei, als je met stiften rij?

RunningKawa, Dusty staat nu zo ongeveer 22 uur per dag buiten dus ja...

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132045
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 20:24

De stiften maak ik na gebruik goed schoon en soms doe ik wat olie op de draad zodat ze wat makkelijker in te draaien zijn.
Meer onderhoud hebben ze imo. niet nodig.

In het weiland komen kleine gaatjes van de stiften te zitten, maar echt dramatisch is dit niet.
Je moet goed kijken om ze te zien zitten, eigenlijk is de afdruk van de hoef groter dan die kleine gaatjes van de stiften.
Ook loopt je paard vaak het gaatje weer vlak, dus grote schade zal het zeker niet toebrengen.

Veel succes !