Leren laarzen schoonmaken? hoe doen jullie dat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Leren laarzen schoonmaken? hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-03 18:33

ik heb dus leren laarzen, ik heb ze dus ook aan als ik de paardjes uit de wei ga plukken en nu zijn ze best vies Huilen .
Hoe kun je leren rijlaarzen met een rits het beste schoonmaken en onderhouden? Wat voor vet (of iets dergelijks) moet je gebruiken om ze soepel en waterbestendig te houden en hoe houd je de rits soepel?
Verward

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 19:18

Als ik allemaal modder enzo op mijn leren rijlaarzen heb zitten, poets ik ze eerst met een zacht borsteltje zodat de modder eraf valt. Dan ga ik er met een vochtige doek voorzichtig overheen, zodat de vlekken er ook afgaan. Dan even laten drogen. En dan smeer ik ze helemaal in met Tana schoenmeer zwart 3 in 1. Werkt perfect! Deze schoensmeer hoef je er alleen maar op te smeren, verder niks meer aan doen alleen even op laten drogen. De laarzen glimmen dan weer perfect en de schoensmeer geeft absoluut niet af en verzorgt het leer goed.
Mijn rits verzorg ik af en toe met kruipolie.. (zo heet het geloof ik??) door blijven ze heerlijk soepel van!

Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 19:21

Ik heb gewone leren laarzen (zonder rits dus) die maak ik schoon met zadelzeep en vervolgens, als ik ze helemaal wil laten glimmen, poets ik ze nog even op met olie! *glim*

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 19:36

Olie is niet zo goed voor je laarzen hoor, net als het niet zo goed is voor een zadel.
Je laarzen kun je het beste schoonmaken met een zacht borsteltje. Daarna met wat water afdoen, en dan lekker dik insmeren met schoenpoets. Een paar uur laten intrekken en dan eerst uitwrijven met een schoenenpoets borstel. Dan opwrijven met een panty. Daar gaan ze geweldig van glimmen!!! Lachen

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 19:57

Ik maak mijn laarzen altijd eerst schoon met een (vochtige) doek, zodat alle zand ed er af gaat. Daarna smeer ik ze in met de schoenpoets die je bij de ruitersportzaak kan krijgen, een poos laten intrekken, uitwrijven met een zachte doek en daarna nog met een panty om ze extra te laten glimmen Pling .

Je kan ze trouwens beter niet schoon maken met zadelzeep, het schijnt dat de stiksels hierdoor kunnen loslaten.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 20:01

Ik heb heeeele oude aarzen, dus gewoon spuit erop, harde borstel en goed boenen, voor de wedstrijden soms ook nog een lik schoencreme Haha!
Maar dat kan ik je niet aanraden als je zuinig op je laarzen bent Haha!

lieke2
Berichten: 2127
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 20:20

Ik zou ze in ieder geval niet gebruiken om ermee door de modderige wei te lopen, doe je dat toch, kun je ze het beste daarna even afspoelen onder de kraan. Hiermee voorkom je krasjes als je het zand eraf wil halen. Gewoon met onderhoudspoets, af en toe poetsen. Kiwi-schoenpoets schijnt goed te zijn als je je laarzen wilt laten glimmen

gillian

Berichten: 4418
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 21:38

ik poets ze gewoon met zadelzeep, vloeibaar spul van stuebben.
daarna vet ik ze in met hamanol, een speciale leercreme, ook van stuebben.
ik loop er overigens ook niet mee door de blub Haha!
toedeledoki
gillian

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 21:40

Ik doe het met warme kiwi. die smeer ik er op en dan laten intrekken, oppoetsen met een panty en het glimt super!

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 21:42

ik spuit ze eerst af met water, dan met een vochtige doek al het zand eraf halen en dan met laarzenwas oppoetsen.

sharir

Berichten: 2576
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 22:20

ik loop ook nu door de blub *hoopt dat het snel droog is* maar als ik thuis kom. doe ik ze eerst met water en een borstel. (als ze maar een beetje vies zijn gebruik ik petrie cleaner.)totdat alles schoon is.. daarna droog maken. petrie wax erop spuiten uitvrijven... en dan 1 keer in de week was erop... als ze kaal worden heb ik petrie zwarte smeerspul... kreeg ik allemaal aangesmeerd toen ik de laarzen kocht...

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-03 22:48

bedankt voor de tips. Ik xou er het liefst ook niet mee door de modder lopen maar soms moet dat wel, en wat moet ik dan, vliegen? (grapje, en niet l*llig bedoeld!)(die stomme gekke woordjes ook altijd)
Maar ik let er natuurlijkwel op!