Paardendipje deel 2 :-( (Eclipse verkopen???)

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Paardendipje deel 2 :-( (Eclipse verkopen???)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-03 08:05

*Zucht*... Ik zit continue over alles te piekeren de laatste tijd... en als er ook maar iets niet helemaal lekker loopt begin ik meteen aan mezelf te twijfelen... Ik zit nu echt even met mezelf in de knoop over wat wijsheid is... Eclipse is echt hartstikke lief, maar hij heeft ook al een flinke mister Macho in zich schuilen volgens mij (kleine don juan) en ik vraag me gewoon af wat wijsheid is... en met mijn gepieker en vermoeidheid van de laatste tijd zie ik het allemaal gewoon even wat minder zitten... Nu zou de beste oplossing ongetwijfeld zijn dat ik gewoon eens moet stoppen met dat gepieker, maar ja... makkelijker gezegd dan gedaan Scheve mond Er schieten allerlei gedachten door me heen... Eclipse gewoon in het land laten staan (op hoop van zegen dat zijn hormonen hem niet gaan beheersen) en dan in september/oktober na het weideseizoen er met goede moed tegen aan? Eclipse er af en toe gewoon uit halen en met wat hulp hier en daar gewoon rustig maar wel duidelijk aanpakken? Sommige mensen zeggen castreren die hap...maar jeetje, hij wordt 9 juni pas 1...dat lijkt mij wel erg jong om te castreren...toch??? En tsja... soms schiet ook de gedachte aan verkoop door me heen... diep in mijn hart wil ik dat niet maar ja... het zou sommige dingen gewoon wel wat makkelijker maken nu... maar goed... als het alleen maar een tijdelijk dipje is... over een paar maanden hoop ik mijn lief bij me te hebben, dan is dat ook weer wat stress minder en hij kan me natuurlijk ook helpen Party!! ... aan de andere kant... moeilijk moeilijk moeilijk... ik heb gewoon even zo weinig energie op het moment... normaal geen last van, maar nu... ik weet het gewoon even niet meer.


Belker

Berichten: 15256
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 08:51

Als hij nu al erg hengst wordt is castreren geen gekke gedachte. Aan de andere kant, laat hem lopen en kijk in het najaar hoe het gaat. Dan alsnog castreren en ergens in de opfok is ook een optie. Ik zou hem de ozmer lekker laten lopen, liefst met leeftijdgenootjes

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 08:52

Hulp vragen. Een ander kan je op frisse gedachten brengen en je helpen de leuke kanten van Eclipse (weer) te waarderen.
Gaat het dan nog niet, dan kun je altijd nog tot verkoop besluiten en weet je dat je niet over 1 nacht ijs bent gegaan.
Maarre.... daarvoor is hij toch niet bij jou gekomen?

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 11:18

Ik ken eclipse niet maar hij is pas 1 schrijf je?
Dan zou ik hem inderdaad gewoon het land ingooien met leeftijd genootjes die voeden hem ook op. Casteren zou ik echt nog even mee wachten.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 11:37

Nog niet castreren, dan zet je zijn hele ontwikkeling stil..
Laat hem gewoon lekker op het land lopen..
Denk eens aan wat je hebt, niet aan wat je niet hebt of anders wilt, zegt mijn wijze mams altijd! *LOL*

batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 11:41

Ik zou hem lekker buiten laten lopen, die zie je van de winter wel weer Lachen Als hij dan lastig is, is casteren of verkopen altijd nog een optie.. geen problemen creeeren waar ze er nog niet zijn Lachen

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-03 11:44

Clippie staat nu met 3 andere hengstjes op de wei...en gelukkig is hij niet de hoogste in rang (de op 1 na laagste is mijn mannetje). Misschien doe ik er wel verstandig aan er niet al te veel te denken aan de dingen die lastig zijn...en hem voorlopig lekker alleen uit de wei te halen als ik iemand bij me heb die mij even kan helpen. Het is zo stom, maar ik voel me de laatste tijd echt zo moe dat ik het gewoon moeilijk vind om positief te zijn Scheve mond (in zijn algemeen... niet zo zeer met Clippie...ik ben echt wel Lovers op mijn kleine puk) en ik had zelf in gedachten hem volgend voorjaar (als hij bijna 2 is) te laten castreren, maar ja... ik weet eigenlijk niet goed vanaf welke leeftijd het redelijkerwijs kan. Bedankt alvast voor de bemoedigende woorden, kan ik goed gebruiken. Lachen

batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 11:49

Zo'n paardendip is heel normaal, en gaat meestal weer over. Het mooie van jong grut is dat je ze zonder schuldgevoelens een tijd op de wei kan zetten en er dus niets mee hoeft. Check af en toe even of hij geen wondjes heeft e.d., neem iemand mee voor wormenspuiten en bemoei je er even niet mee.
Je gaat hem heus wel missen, dan kan je vaker langsgaan, vol goede moed en een helper Lachen Besluiten wanneer hij gecastreerd moet worden is iets van latere zorg, dat kan je helemaal nog niet beslissen omdat je niet weet hoe hij opgroeid.

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 18:00

Bij Wencke gaan waarschijnlijk ook zijn ballen er af als hij een jaar oud is. Dat de ontwikkeling dan stilgezet wordt, geloof ik absoluut niet in, de DA heeft daar ook niets over verteld. Ik zal wel wat mensen hierdoor over me heen krijgen, maar goed. Wencke gaat lekker straks met de paarden het land op en blijft lekker thuis.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-03 20:55

Vandaag in het land was Eclipse gelukkig helemaal mijn lieve kroelkippie...niks geen Don Juan vertoningen... pffft, kon al weer even fijn van mijn pukkie genieten... en ik vraag de DA gewoon even lekker om advies wanneer ik mijn kabouter het beste kan laten castreren Lachen. Maar goed, ben gewoon zo druk de laatste tijd dat ik mezelf om niks gek kan maken... hopelijk zet de zomer eens even lekker door (in) en zie ik het allemaal weer wat zonniger. Vandaag was het iig fijn knuffelen met dat kleine wurm. Party!!

Belker

Berichten: 15256
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 20:56

Wat dacht je van de temperaturen zaterdag?
28 graden!!!

Poosje81
Berichten: 21173
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 21:32

zo'n dipje heb ik een paar weken geleden met Baggio ook gehad. Hij is begonnen met dekken en zijn hormonen giéren door zijn lijf. Daarnaast is hij nu ruim 2 en dus aan het puberen ook nog. Hij liep dwars door me heen, geen respect meer, viel andere paarden én mensen aan. Nu staat hij alleen op 2 hectare weiland, kan neuzen met de andere mannen over de draad en kan ik alles weer met hem doen. Ik overwoog toen ook bijna om hem te laten castreren. Leuk om een hengst te hebben, maat het moet wel veilig blijven he!
Dus, laat hem gewoon met rust een beetje en pak hem weer op. Lekker op de wei en jong zijn. Geef jezelf de tijd om tot jezelf te komen en begin voor je gevoel weer waar je was gebleven toen het wel goed ging!

Des Lions - Fokkerij van Tinkers in Zuid Frankrijk
https://www.deslions.eu/
Live cam voor veulens 2024 via dit youtubekanaal; https://www.youtube.com/channel/UCOqsI9 ... bvuviF1vnw
Topic 2024; [KS-MK] Franse (Tinker)veulens 2024 - here we go again!

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 22:38

Ik heb afgelopen zondag de papa van Eclipse weer eens gezien. Een ding is zeker: als Eclipse een Macho is, heeft hij dat niet van een vreemde.

Dat was op een open dag bij Dynamiek op stal. Krimh is inmiddels 17, maar hij liep daar toch te showen!

Sorry, heeft verder niet zoveel met jouw probleem te maken, maar daar moest ik even aan denken. Maar goed dat je lekker een weiland voor hem hebt gevonden en ach, kijk maar hoe jij en Eclipse ervoor staan als hij in het najaar weer van het land af komt. dan kan je altijd nog beslissen of je hem dan laat castreren of niet.

Pietje Puk
Berichten: 42
Geregistreerd: 09-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 16:15

met welk doel heb je hem gefokt? En is die doelstelling veranderd? Dan verkopen! en anders je dip uitzitten Dromen

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 16:36

IK zit met een gelijkaardig "probleem". Ik heb een tinkerhengstjaarling waarvan de ballen deze week ingedaald zijn. Hij is bijterig naar mij toe (minder naar mijn man), en als hij een ruintje of hengst ziet gaat ie showen. Hij weet wel nog niet goed wat ie met de gevoelens aan moet. Aan de éne kant wil ik liever niet castreren, aan de andere kant is het "gebruik" van een hengst die niet dekt in het dagelijks leven niet makkelijk ... je moet steeds op je goede blijven en een fout van jou kant zal zeker afgestraft worden. Wat ik ermee zal doen ben ik nog steeds niet helemaal uit. Mijn man is voor castreren ... ik wou dat ik even zeker was.

Ik denk er overigens niet aan hem weg te doen, maar wil wel mijn merrie'tje geplaatst krijgen. Een eigenwijze lieverd is ze ... , voor mij lief, maar voor de rest van het gezin gewoon een pittige tante Huilen Ik zoek al een tijdje voor de juiste thuis voor haar. Ik val behoorlijk moeilijk juist omdat ik 'r maar moeilijk kan missen. Ze gaat alleen naar wie haar een betere thuis kan bieden dan ik kan. Alleen is m'n man daar niet zo blij mee gezien het dus blijft aanslepen ....


IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 18:26

dipjes zijn mij ook helaas welbekend hoor vikkie.... Frusty
Ik had sowieso al wel 'ns dat ik dacht......."waar doe ik het allemaal voor" en "wat zou ik veel dingen van m'n geld kunnen doen als ik geen paard zou hebben" etc.............Heb daar ook wel 'ns topics over gesplaatst jaartje geleden ofzo.

Helemaal als het even allemaal wat minder leuk en fijn loopt met je paardje is het soms erg moeilijk het allemaal vol te houden (zie m'n onderschrift.....) Er zijn dagen dat ik werkelijk aan niets anders kan denken, maar er zijn gelukkig deze week ook weer dagen dat ik het even van me af kan zetten, want zo'n gevoel is maar niets....

Ik heb voor mezelf besloten dat ik geen keuzes mag maken als ik er niet voor 100% achter kan staan en misschien is dat voor jou ook een idee.
Als je keuze niet goed zou voelen, niet doen, straks krijg je spijt en ben je verder van huis..

Sterkte!!!!!!

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-03 18:38

Eclipse mag blijven hoor... laatst in het land was hij weer helemaal mijn lieve ventje Lovers en ik heb nu besloten dat ik voorlopig niks met hem doe (behalve bezoekjes in de wei waar hij heel braaf en lief is) tenzij ik hulptroepen bij me heb. En als mijn vriend en ik snel en goed door de malle molen van de immigratiedienst heen komen en hij fijn hier komt wonen ben ik ook een stuk vrolijker gestemd ongetwijfeld... en ik ben hard op zoek naar een huisje dichterbij de paardjes en daar lijkt eindelijk een beetje schot in te komen...duimen jullie allemaal even mee... Ik ben gewoon even op van alles wat me bezig houdt... gelukkig lijkt de zomer er eindelijk een beetje aan te komen... Ik voel me iig een stuk beter nu ik weet dat ik niet de enige ben die last heeft van dit soort dipjes... Party!! En tsja, hij is een baby he... dus ik heb geduld nodig en hij opvoeding, dan komt het ongetwijfeld helemaal goed... en dan af en toe nog een beetje hulp... en wat meer tijd als ik mijn brommertje nou eindelijk eens verzeker en nog meer als ik dat huisje vind... *duim duim duim*

Annick

Berichten: 1371
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 22:52

Hoi

Even over het castreren, ik heb zelfs een Tinker hengst van bijna 1 jaar en ik wil hem geen hengst laten, maar je hoort nogal verschillende gedachten over waneer je een hengst moet laten helpen.
er lopen bij ons op de wei 3 hengsten Carlos van 1 jaar , die toch wel bezig is met dat ding tussen zijn benen, kruipt regelmatig op een andere paard die voorbij komt, die van ons ( Damian) is aan het showen als er een merrie lamgs komt en dan kan ik dus ook wel ophouden want dan ziet hij me niet meer staan, voor de rest valt het wel mee, en Baggio van leonoor , die nu trouwens veel rustiger is ik heb meneer vanavond uit de wei gehaald en dat ging prima.
dus ik heb nogal wat voorbeelden om me heen, maar er wordt gezegd dat als ze die hengste streken hebben en je pas met 2 jaar ze laat helpen , dat ze die streken dus ook behouden, wat is jullie meening daarover.
Damian is nogal slank, en groeit heel hard, zou dat de bouw erg beinvloeden als ik hem met 1 jaar zou laten helpen?
ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heb.
groetjes
Annick

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 23:06

Krijg altijd een beetje een dubbel gevoel als jij het over jouw Eclipse hebt Knipoog

Mijn Eclipse is indertijd gecastreerd toen hij 1,5 was. Kon niet anders, hij werd broodmager omdat hij de hele dag bezig was om zichzelf te bevredigen. Hij raakte er gefrustreerd van en ik ook. Hij is uiteindelijk goed uitgegroeid, wel klein gebleven maar ik denk niet dat dat anders was geweest wanneer ik hem later had laten castreren. In principe is het zelfs zo dat ruinen langer doorgroeien dan hengsten.

Maar je hebt het nu gewoon even heel zwaar, straks als je vriend bij je is zal je alles weer beter aankunnen maar ik denk dat je nu al je energie kwijtraakt aan de formaliteiten die nodig zijn om iemand het land in te krijgen.

Hou nog even vol en ga ervoor!!

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30595
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 07:07

Allebei mijn eigen pony's hebben samen gestaan vanaf een jaar tot 3 jaar. En toen heb ik ze laten castreren. Dat ging super.
Nu heeft mijn kennis in november een hengst uit Wales gekocht. Die heeft tot november in een hengstenkudde gelopen. Nu wordt hij bijna 3, en is heel vriendelijk tegen mensen. En ook niet te erg hengst, en dat terwijl hij nu mag dekken.
Veel succes verder met Eclipse.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 15:48

Volgens mij is het karakter net zo veel de schuldige over hoe een hengst zich gedraagd dan het mannelijk onderdeel ... de mijne is hardleers, hij blijft maar bijten ... en hij is iedere keer weer verontwaardigd, of hij gaat gewoon na een berisping terug bijten. Welke invloed het heeft op het dier kan niemand zeggen, ja, achteraf, maar voorspellen ... . Het zijn nu éénmaal individuen en zelfs twee broers die op een ander tijdstip geholpen worden kan je niet vergelijken of als basis nemen wat de derde nu zal gaan doen. Denk dat je voor je zelf moet uitmaken wanneer de tijd er is om in te grijpen (of wanneer je het zo danig beu bent om telkens opnieuw de Koe "koe" Koe op z'n kop te geven voor iets die gestuurd is tussen z'n benen ...

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-03 20:07

Tsja... aan zijn karakter ligt het denk ik niet...hij is een hele lieve knuffel die niet bijt, niet in mijn nek springt...Hij vertoont verder totaal geen dominant gedrag...het was een paar dagen terug de eerste keer dat hij opeens 4 mooie (en hengstige?) dames zag... misschien wou hij alleen even laten weten wat een knappe vent hij wel niet is... maar ik ben er gewoon even doorheen nog steeds, dus we laten hem maar even lekker op de wei met zijn vriendjes -daar kan ik immers ook poetsen en kroelen- en als ik weer wat lekkerder in mijn vel zit gaan we wel weer eens aan de wandel. Ik ben iig vast weer ietsje positiever... mede dankzij jullie bemoedigende woorden en de hulp van sommige van mijn stalgenoten. Lachen In principe mogen zijn ballen van mij dus ook nog even blijven waar ze zijn... volgend voorjaar als ze de wei op gaan bel ik mijn DA wel... Dat was mijn oorspronkelijke plan immers ook.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 bezoekers