Kreupel tussen dr oren?? Wie weet er meer van?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
patriciavg
Berichten: 114
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Roosendaal

Kreupel tussen dr oren?? Wie weet er meer van?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-03 23:08

Hallo, ik heb eens eventjes een vraagje. Er staat op de stal waar ik rijdt een paardje (bijna 5 jaar nu), waar wat probleempjes mee zijn. De mensen waarvan ze is hebben dr nu al meer dan een jaar en tot nu toe heeft ze alleen maar kreupel gelopen. Blijkbaar is dat begonnen een week nadat ze hem naar de manege had verhuisd (vanuit zn oude eigenaar dus). Hij is klinisch en rontgenologisch helemaal goedgekeurd en heeft een of ander KWPN-certificaat omdat dr botten blijkbaar supergoed zijn (heb geen verstand van KWPN, dus weet ook niet precies wat het is).

Nadat de eigenaresse er een weekje op had gereden werd ie dus keikreupel. Toen zijn ze naar meerdere veeartsen gegaan en hebben ze die merrie (het is dus een merrie) helemaal binnenstebuiten gekeerd om te kijken wat het nu kon zijn, maar ze hebben dus nix gevonden. Het was telkens wel zo dat ze er na een paar maanden rust weer op moest rijden en dat het dan weer mis ging en ze weer naar een andere veearts ging. Tijdens dat rijden was dat paard natuurlijk af en toe behoorlijk pittig, want stel je voor je bent nog keijong (ruim 4 jaar) en je moet heel vaak stil staan. Zo komt het dus dat dat meisje er een paar keer is afgevallen en er nu een beetje bang voor is en ook niet zo veel meer doet (lees: helemaal niets meer doet) met dat paard.
Het paardje staat nu een dikke 2 maanden bij ons op stal en staat regelmatig in de wei (wat dus niet het geval was bij de andere stal). Ik heb hem zondag zien lopen en naar mijn mening trok ze wel een beetje met haar achterbeen, maar niet echt hinderlijk. Het leek er meer op dat ze gewoon een beetje stijf was.

Maar goed, het blijkt dus ook zo te zijn dat ze veel kreupeler loopt als er iemand op rijdt (op zich wel logisch), maar aangezien ze helemaal is goedgekeurd vraag ik mezelf af wat het dan wel is. Ze is wel continu met hetzelfde zadel gereden. Kan het dan hier aan liggen? Of kan het gewoon zo zijn dat die merrie iets tussen haar oren heeft, waardoor ze besluit kreupel te gaan lopen zodra ze moet werken (deze gedachte speelde op omdat ik haar in die 2 maanden in de wei nog nooit kreupel heb zien lopen en ook nog nooit heb zien trekken met een van haar benen. Ook vertelde de eigenaresse dat de kreupelheid per keer verschilt qua been.. het is iedere keer weer een ander been).

Wie heeft er advies of kan me helpen aan een boek of iets anders waarin meer van dit soort dingen verteld worden? Ik vind het namelijk een erg leuk beest en heb de toestemming van de eigenaars om ermee aan de slag te gaan, aangezien de eigenaresse er niet meer op durft te rijden. Het beestje is dan ook erg leuk om te zien en ik ben eigenlijk ook wel supernieuwsgierig waaraan de kreupelheid nu ligt en of het te verhelpen is.

Alvast thanx voor het helpen!
Groetjes Patricia

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 00:21

Als er geen medische verklaring voor is zou ik meteen denken aan "teugelkreupel". Heb het ff duidelijk voor je opgezocht..

Met teugelkreupelheid wordt aangegeven dat de onregelmatige gang van een paard niet door een kreupelheid maar door verkeerd rijden wordt veroorzaakt. De oplossing ligt daarmee voor de hand. Laat het paard door een instructeur/trice rijden om vast te stellen of de onregelmatigheid dan verdwijnt. Ook zal het paard onbereden geen onregelmatigheid laten zien. Teugelkreupelheid is niet hetzelfde als een hele lichte kreupelheid die alleen onder de belasting van het rijden tot uiting komt.

Dit probleem valt met een goede instructrice/teur zeker te verhelpen.
En laat iemand ook maar eens goed naar het zadel kijken! Kan ook best zijn dat dit is waar ze last van heeft. En dit (zadel)probleem is makkelijker op te lossen Knipoog
Hoop dat je hier iets verder mee komt!

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 02:23

Teugelkreupel... zou kunnen... maar omdat jezelf al zegt:
Citaat:
Ik heb hem zondag zien lopen en naar mijn mening trok ze wel een beetje met haar achterbeen, maar niet echt hinderlijk. Het leek er meer op dat ze gewoon een beetje stijf was.


Kan ook zijn dat ze heeft vastgelegen in de stal en iets heeft verdraaid in hals oid... Krijg je ook hele vage kreupelheden van....

Mause

Berichten: 2454
Geregistreerd: 01-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 08:43

ik heb een paard bijgereden, die ook ineens onregelmatig liep. Dit paard is ook helemaal nagekeken en de artsen konden niets vinden. Dit paard was nogal lui van aard en we hebben dus ook als medicijn gekregen van de VA: flink aan het werk! En wat bleek, na een paar dagen heeft het paard geen pas meer onregelmatig gelopen. Het zat bij deze dus echt tussen de oren. Hij dacht vast: zodra ik wat ga trekken met me been, dan gaat m´n baasje direct stappen, hé das fijn!!

In dit geval was het dus aanstelleritus, maar wees wel voorzichtig met deze "diagnose". Alleen als je er heel zeker van bent dat het paard niets lichamelijks mankeerd en er ook geen andere oorzaken zijn (zoals een slecht liggend zadel o.i.d.), kan je dit op advies van de VA proberen.

patriciavg
Berichten: 114
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-03 09:00

Het is in ieder geval niet zo dat ie last heeft van teugelkreupelheid, want dan zou ie niet kreupel lopen aan de longe.. Dan wordt ie immers niet gereden. Verders hebben er al meerdere personen op gereden (blijkbaar dus ook mensen die kunnen rijden... want als ik zo eens de stalnamen hoor waar ze al niet geweest zijn... danne weet ik wel zekers dat er geen onervaren persoontje op heeft gezeten).. Dus helaas, teugelkreupelheid valt af. Verders ga ik idd ook ff onderzoeken of het niet aan het zadel ligt, al lijkt me dat sterkt aangezien die mensen een fortuin steken in het paard.. maar goed, ik heb denk ik wel een ander zadel liggen wat bij dr zal passen.. Eerst maar zo met dr werken.
Ze hebben dr trouwens al wel meerdere malen doorgereden en dan gaat ze dus blijkbaar alleen maar manker lopen, dus helaas... dat is het ook al niet (was het maar zo, dan had ik geen berichtje op bokt hoeven plaatsen Knipoog )
Maar goed, in ieder geval bedankt voor jullie reactie. Mochten jullie nog meer ideeen hebben of dingen tegenkomen dan hoor ik het of course graag Haha!

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 09:27

Ik geloof er niet in dat een paard kan denken:Ik ga kreupel lopen dan hoef ik lekker niet te werken.Als hij niet voor je wil werken dan doet hij dat op een andere manier.Ik heb een keer een veearts gehad die dat over een van mijn paarden zei en die hoefde hierna dus niet meer bij mij langs te komen. Boos! Ik denk dat er altijd een oorzaak is.Als een paard erger kreupel gaat lopen tijdens het werk zou ik (ik ben alleen geen DA)gaan zoeken in de spieren,pezen of banden.

Mause

Berichten: 2454
Geregistreerd: 01-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 10:16

FlairS schreef:
Ik geloof er niet in dat een paard kan denken:Ik ga kreupel lopen dan hoef ik lekker niet te werken.Als hij niet voor je wil werken dan doet hij dat op een andere manier.Ik heb een keer een veearts gehad die dat over een van mijn paarden zei en die hoefde hierna dus niet meer bij mij langs te komen. Boos! Ik denk dat er altijd een oorzaak is.Als een paard erger kreupel gaat lopen tijdens het werk zou ik (ik ben alleen geen DA)gaan zoeken in de spieren,pezen of banden.


tja, toch was het zo dat het paard lichamelijk niets mankeerde en na een paar dagen gewoon aan het werk gezet te zijn, niets meer van kreupelheid vertoonde... Ik geloof er wel in, tis een kwestie van conditionering wat bij beesten altijd erg werkt.

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 10:23

Mause"]
[quote="FlairS schreef:
Ik geloof er niet in dat een paard kan denken:Ik ga kreupel lopen dan hoef ik lekker niet te werken.Als hij niet voor je wil werken dan doet hij dat op een andere manier.Ik heb een keer een veearts gehad die dat over een van mijn paarden zei en die hoefde hierna dus niet meer bij mij langs te komen. Boos! Ik denk dat er altijd een oorzaak is.Als een paard erger kreupel gaat lopen tijdens het werk zou ik (ik ben alleen geen DA)gaan zoeken in de spieren,pezen of banden.


tja, toch was het zo dat het paard lichamelijk niets mankeerde en na een paar dagen gewoon aan het werk gezet te zijn, niets meer van kreupelheid vertoonde... Ik geloof er wel in, tis een kwestie van conditionering wat bij beesten altijd erg werkt.
[/quote]

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 11:27

Mause schreef:
tja, toch was het zo dat het paard lichamelijk niets mankeerde en na een paar dagen gewoon aan het werk gezet te zijn, niets meer van kreupelheid vertoonde... Ik geloof er wel in, tis een kwestie van conditionering wat bij beesten altijd erg werkt.


Ik ga helemaal met FlairS mee. Het kan een toevalligheid zijn dat het paard na die paar dagen weer goed liep, misschien was toen de pijn weer weg. Maar een paard kan niet denken zoals wij mensen en die relatie op deze manier leggen.
Patriciavg, ik denk toch evengoed dat dit paard ergens last van heeft. Zo lang de oorzaak niet duidelijk is, zal je deze problemen blijven houden.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 11:28

Misschien toch de rug en het bekkengebied eens goed na laten kijken door een osteopaat, fysiotherapeut of iets dergelijks.

Conditioneren kan, maar meestal is er toch echt wel iets aan de hand is mijn ervaring. Als het alleen met rijden is, dan zou ik het probleem toch echt in de rug gaan zoeken, of in het zadel?

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 11:34

Een paard kan dat idd niet denken. Ga dus ook met FlairS mee.
Het kan wel zijn dat het teugelkreupel is en ik zou ook het zadel eens na laten kijken. Een pony van ons heeft weken lang kreupel gelopen en we wisten het echt niet meer. Zadel na laten kijken en ja hoor een gebroken zadel boom, dat deed dus zeer op de schoft en de pony ging dus zo lopen dat ze er minder last van kreeg.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 11:41

Mause"]
[quote="FlairS schreef:
Ik geloof er niet in dat een paard kan denken:Ik ga kreupel lopen dan hoef ik lekker niet te werken.Als hij niet voor je wil werken dan doet hij dat op een andere manier.Ik heb een keer een veearts gehad die dat over een van mijn paarden zei en die hoefde hierna dus niet meer bij mij langs te komen. Boos! Ik denk dat er altijd een oorzaak is.Als een paard erger kreupel gaat lopen tijdens het werk zou ik (ik ben alleen geen DA)gaan zoeken in de spieren,pezen of banden.


tja, toch was het zo dat het paard lichamelijk niets mankeerde en na een paar dagen gewoon aan het werk gezet te zijn, niets meer van kreupelheid vertoonde... Ik geloof er wel in, tis een kwestie van conditionering wat bij beesten altijd erg werkt.
[/quote]

Ik geloof er ook IN SOMMIGE GEVALLEN wel in, Marca heeft een tijdje het hoesten "uitgevonden" totdat er een keer doorheen gereden werd en toen heeft ze dus nooit meer gehoest................Ik geloof het dus wel. Ik ben wel van mening dat een paard niet kan denken in de trant van als ik dit doe dan hoef ik lekker niet meer te werken. Ik denk wel dat het een vorm van ongehoorzaamheid is een soort van aangeleerde hulp alleen het paard geeft dan de voorzet.........Je ziet dit soort dingen wel vaker en zeker bij de hardwerkende, slimmere paarden...........

Mause

Berichten: 2454
Geregistreerd: 01-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 12:08

gijsenkim"]
[quote="Mause"][quote="FlairS schreef:
Ik geloof er niet in dat een paard kan denken:Ik ga kreupel lopen dan hoef ik lekker niet te werken.Als hij niet voor je wil werken dan doet hij dat op een andere manier.Ik heb een keer een veearts gehad die dat over een van mijn paarden zei en die hoefde hierna dus niet meer bij mij langs te komen. Boos! Ik denk dat er altijd een oorzaak is.Als een paard erger kreupel gaat lopen tijdens het werk zou ik (ik ben alleen geen DA)gaan zoeken in de spieren,pezen of banden.


tja, toch was het zo dat het paard lichamelijk niets mankeerde en na een paar dagen gewoon aan het werk gezet te zijn, niets meer van kreupelheid vertoonde... Ik geloof er wel in, tis een kwestie van conditionering wat bij beesten altijd erg werkt.
[/quote]

Ik geloof er ook IN SOMMIGE GEVALLEN wel in, Marca heeft een tijdje het hoesten "uitgevonden" totdat er een keer doorheen gereden werd en toen heeft ze dus nooit meer gehoest................Ik geloof het dus wel. Ik ben wel van mening dat een paard niet kan denken in de trant van als ik dit doe dan hoef ik lekker niet meer te werken. Ik denk wel dat het een vorm van ongehoorzaamheid is een soort van aangeleerde hulp alleen het paard geeft dan de voorzet.........Je ziet dit soort dingen wel vaker en zeker bij de hardwerkende, slimmere paarden...........
[/quote]

ik weet niet of jullie de wet van Pavlov kennen, maar die is gericht op conditionering, uitgevonden door te testen op dieren... Tuurlijk denken de dieren niet in de vorm van: oh ik ga lekker dit doen, want dat hoef ik niet dat te doen... Ze voelen alleen prima aan dat hun gedrag een bepaald gevolg heeft, indien dit meerdere keren zich voordoet.

Net zoals een paard welke het bokken heeft uitgevonden om onder het werk uit te komen, omdat zodra hij z´n hielen licht de ruiter "stopt" met rijden.

Ik zeg daarnaast niet dat dit voor elke situatie toepasbaar is, maar zodra er geen enkele oorzaak lichamelijk gevonden kan worden (dus na uitgebreid onderzoek), houd dit dan altijd in je achterhoofd!!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 12:12

Mause schreef:
Ze voelen alleen prima aan dat hun gedrag een bepaald gevolg heeft, indien dit meerdere keren zich voordoet.

Net zoals een paard welke het bokken heeft uitgevonden om onder het werk uit te komen, omdat zodra hij z´n hielen licht de ruiter "stopt" met rijden.



Dat bedoel ik ook

manon_lin
Berichten: 382
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 12:41

FlairS schreef:
Ik geloof er niet in dat een paard kan denken:Ik ga kreupel lopen dan hoef ik lekker niet te werken.


En ik geloof er ook in. Zo heb ik een manegepaard (heette Blondie en was behoorlijk flegmatiek, maar ideaal voor de beginners) gekend die zodra de eigenaar (en dus de instructeur) op vakantie was ging kreupelen. Hij bleef nooit langer dan een week weg en meestal werd er pas weer opgebouwd als hij terugkwam en..... madam liep weer fris en vrolijk alsof er niets aan het handje was. Na een vakantie of 4 viel de andere instructrice het op dat ze dus alleen kreupelde zodra de eigenaar een paar dagen op vakantie was en verder echt nooit!! Toch weer op rust gezet, het voorgelegd aan de eigenaar en die vond ook dat als hij weer een keer er niet was en ze zou weer gaan kreupelen, ze gewoon in de lessen moest worden ingezet. Als ze bleef kreupelen natuurlijk rust. Zo gezegd, zo gedaan, hij was weer weg, paard weer kreupel, toch in de lessen laten lopen, paard geeft na een half uur een diepe zucht en...... geen pas meer gekreupeld. Grappig genoeg probeerde ze het de keer daarop toch weer, maar helaas trapte we er niet meer in. Vervolgens mooit meer last van gehad!! Lachen

patriciavg
Berichten: 114
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-03 16:04

Maar goed, nu wordt het een ruzie tussen ideeen van elkaar. Ik persoonlijk ben van mening dat paarden inderdaad niet denken van 'als ik ga kreupelen dan hoef ik niet meer te werken'. Paarden zijn veel meer back to basic en denken naar mijn mening niet zo ver door over dingen. Maar goed, ik kan er ook best inkomen als je denkt dat een paard wel zo denkt. Het is maar hoe je het zelf wilt interpreteren.

Het ligt in ieder geval niet aan een kapot zadel of zo hoor. Als het aan het zadel ligt, zal het gewoon komen doordat het niet goed ligt, verkeerde drukplekken heeft of omdat het dier misschien iets van een ontsteking in zijn rug heeft. Er hebben meerdere ervaren mensen op dit paard gereden en dan zou een kapot zadel al lang zijn opgevallen (daarom lijkt het me ook zo sterk dat het aan het zadel zou liggen. Het lijkt me namelijk erg sterk dat ik de enige ben die spontaan met het ingenieuze idee komt om eens naar het zadel te kijken, maar goed het is eens het proberen waard).

Zijn er misschien mensen die iets meer weten over de energiestromen in een paard en waar het dan misschien verkeerd kan zitten (is een volgende gedachte die bij me opkwam en waar de kreupelheid misschien aan kan liggen).

Ow, daarnaast is het paard qua pezen helemaal goed hoor. Ze hebben hem namelijk meerdere malen onderzocht en stukje bij beetje verdoofd om te kijken waar het aan zou kunnen liggen. Ik kom niet voor niets met deze vraag op bokt,, want als ze dat niet hadden gedaan had ik ze dat of course eerst aangeraden.. Juist daarom ben ik zo nieuwsgierig wat het nou wel is.... Verward

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 19:22

Het kan dus WEL !! heel vroeger had ik 4 verzorgponies waarvan er 2 oud waren (25+) en de ene "Jeroentje" die was heel goed in het nadoen van een gigantische hoefzweer. De twee jongere paarden reed ik elke dag, maar Jeroentje maar 1x per week. Hij liep altijd goed, totdat je een hoofstel in deed ! Op het moment dat hij het bit in had dan was ie kreupel Boos! (dus ook aan de hand !) Deed je dan, hevig geschrokken het hoofdstel uit omdat je natuurlijk niet op een stokkreupel paard gaat rijden, dan stormde die de wei in (volkomen zuiver lopend) en kon je hem vervolgens niet meer te pakken krijgen ! Het heeft even geduurd voordat ik hier achter was ....... het kreng Vork

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 21:10

Ik heb ook met zo'n paard gereden deze deed dit alleen op wedstrijden. We gingen er onder het zadel naar toe. Dit was 2 uur rijden en er was niks aan de hand, ook met even de bak verkennen liep ze niet kreupel. Op het moment dat de voorlezer riep:bij A/X binnenkomen in arbeidsdraf, hup op 3 benen de bak in. Na dit een paar keer gehad te hebben lichtte we van te voren de jury in en lieten we haar proeflopen voor de jury. Tijdens de proef mochten we dan gewoon doorrijden als ze weer eens op 3 benen de bak in kwam.

doorntje
Berichten: 19
Geregistreerd: 12-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 23:04

Hallo,

Heb eens een kleinzerige hengst gehad die ook kreupel bleef. Ook medisch niks te vinden en alles al geprobeerd. Bleek na enige maanden dat de singel van het dressuurzadel een beetje te hard was voor meneer. Een bontje eromheen loste alles op....

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 09:07

Mause schreef:
ik weet niet of jullie de wet van Pavlov kennen, maar die is gericht op conditionering, uitgevonden door te testen op dieren... Tuurlijk denken de dieren niet in de vorm van: oh ik ga lekker dit doen, want dat hoef ik niet dat te doen... Ze voelen alleen prima aan dat hun gedrag een bepaald gevolg heeft, indien dit meerdere keren zich voordoet.

Net zoals een paard welke het bokken heeft uitgevonden om onder het werk uit te komen, omdat zodra hij z´n hielen licht de ruiter "stopt" met rijden.

Ik zeg daarnaast niet dat dit voor elke situatie toepasbaar is, maar zodra er geen enkele oorzaak lichamelijk gevonden kan worden (dus na uitgebreid onderzoek), houd dit dan altijd in je achterhoofd!!


Natuurlijk kan er een bepaalde vorm van conditionering optreden wanneer bepaald gedrag een bepaald gevolg veroorzaakt. Maar een paard zal dit nooit expres doen, wat veel mensen wel denken.

En een paard vindt het bokken niet uit om onder het rijden uit te komen. Het is vaak een gevolg op het rijden van de ruiter of als gevolg van een medisch probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 23:11

Waarom Proberen die mensen niet eens een behandeling bij de accupuncturist? Dit kan wellicht te maken hebben met zenuwen van het paard. Het is iig een aanrader.... Ik weet er niet erg veel van, alleen dat een vriendin van me het ook heeft gedaan (wel om een hele andere reden) Maar zij had er enorme baat bij.
Verder misschien een Reikie behandeling... Ik geloof dat orri (correct me if I'm wrong) Hier wel wat vanaf weet. Misschien kun je het haar voorleggen. (Want reikie heeft dus te maken met energie waar jij dus ook aan dacht..)
heel veel succes en ik ben heel erg benieuwd hoe dit zal aflopen !

patriciavg
Berichten: 114
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-03 21:06

'Natuurlijk kan er een bepaalde vorm van conditionering optreden wanneer bepaald gedrag een bepaald gevolg veroorzaakt. Maar een paard zal dit nooit expres doen, wat veel mensen wel denken.
En een paard vindt het bokken niet uit om onder het rijden uit te komen. Het is vaak een gevolg op het rijden van de ruiter of als gevolg van een medisch probleem.' (Zie tekst van Appie)

Daar ben ik het dus ook mee eens. Een paard bokt alleen als verzet (om onder iets uit te komen vanwege pijn door medische dingen of stijfheid ofzo) maar niet omdat ie denkt dat ie daarmee kan stoppen met werken... Misschien zijn er uitzonderingen, dat weet ik niet want ik heb zelf ook geen verklaring voor de beestjes die wel zoiets doen. Maar vaak ligt zulk gedrag gewoon aan de ruiter (net als bij het beestje van Cookies). Zodra je immers als wedstrijd gaat rijden veranderd je houding automatisch.. daar merk je niets van. Je ademhaling gaat hoger zitten en dan heeft je paard al een reden om bijvoorbeeld kreupel te gaan lopen (omdat ie weet dat zodra jouw ademhaling hoger gaat zitten, er iets anders aan de hand is dan het normale). maar goed.. that's my opinion.

Maarre genoeg over dit onderwerp.. Zijn er nog mensen die iets meer weten over acupunctuur of zoals [***] zei iets van Reikie???

VeraM

Berichten: 561
Geregistreerd: 07-05-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-03 22:41

Vorig jaar was mijn merrie kreupel tenminste alleen als ze in de bak moest lopen en ze doorhad dat ze moest werken. In het weiland of in de paddock was er helemaal niets aan de hand. Hebben haar wel helemaal na laten kijken (benen, hoeven en het zadel) Niets aan de hand. Een keer doorgereden en ze heeft nooit meer kreupel gelopen.

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-03 02:08

patriciavg schreef:
'Natuurlijk kan er een bepaalde vorm van conditionering optreden wanneer bepaald gedrag een bepaald gevolg veroorzaakt. Maar een paard zal dit nooit expres doen, wat veel mensen wel denken.
En een paard vindt het bokken niet uit om onder het rijden uit te komen. Het is vaak een gevolg op het rijden van de ruiter of als gevolg van een medisch probleem.' (Zie tekst van Appie)

Daar ben ik het dus ook mee eens. Een paard bokt alleen als verzet (om onder iets uit te komen vanwege pijn door medische dingen of stijfheid ofzo) maar niet omdat ie denkt dat ie daarmee kan stoppen met werken... Misschien zijn er uitzonderingen, dat weet ik niet want ik heb zelf ook geen verklaring voor de beestjes die wel zoiets doen. Maar vaak ligt zulk gedrag gewoon aan de ruiter (net als bij het beestje van Cookies). Zodra je immers als wedstrijd gaat rijden veranderd je houding automatisch.. daar merk je niets van. Je ademhaling gaat hoger zitten en dan heeft je paard al een reden om bijvoorbeeld kreupel te gaan lopen (omdat ie weet dat zodra jouw ademhaling hoger gaat zitten, er iets anders aan de hand is dan het normale). maar goed.. that's my opinion.

Maarre genoeg over dit onderwerp.. Zijn er nog mensen die iets meer weten over acupunctuur of zoals [***] zei iets van Reikie???

helemaal mee eens

Ik heb mijn paarden en mezelf regelmatig laten behandelen met accupuntuur door Jannet v Wijk.
Ik ben zeer te spreken over de behandling, ze controleerd gelijk of het hele paard in evenwicht is.
En ze is tevens fysiotharapeute. en weet veel van homeopatie, bach remedies ectr.

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-03 18:10

Die van mij kan ook heel goed acteren. Ze weet dat als ze 1 hoest geeft dat ik haar meteen een lange teugel geef, ga stappe men in het geval v een buitenrit meteen terug naar huis ga. Als ze dan naar haar zin iets teveel moet doen haalt ze echt alles uit de kast: kreupel lopen, hoesten.
Als je het dat negeert of is het meteen over en dan zie je aan dat hoofd van 'oliebol ze trapt er niet in'. Ik heb er vroeger gewoon teveel verwent. Want bij haar eigenaresse doet ze helemaal niks. Zodra er ook een nieuw iemand op stapt gaat ze ook ineens zwaar kreupel lopen. Echt heel slim.

Ik weet wel dat zij echt een uitzondering is en als ik haar zelf niet had meegemaakt dan had ik het ook niet geloofd. Ik denk wel dat de meeste kreupelheden een medische oorzaak hebben of door verkeerd rijden.