* ontwormen met Equest

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-01 16:56

Een brandend vraagje voor de dierenarts: Ik heb een merrie van 7 jaar die ik tot nu toe 4x per jaar heb heb ontwormd met Equest. Geen problemen verder.
Mijn merrie is nu sinds begin Mei drachtig, en ik heb haar gedurende de eerste dagen van de dracht één maal met Equest ontwormd. Ik lees echter dat er berichten zijn over aborterende merries en doodgeboren veulens na gebruik van deze wormenkuur. Ik ben dus nu erg onzeker om dit produkt nog een keertje te gaan gebruiken tijdens de dracht.

Ik weet dat Equest heel voorzichtig gedoseerd moet worden, en niet te gebruiken is bij veulens jonger dan een half jaar. Ik heb persoonlijk contact gehad met een dierenarts die ten zeerste afraadt om drachtige merries met Equest te ontwormen. Bij ons op stal heerst de regel dat alles met Equest ontwormd moet worden. Daar staan ook nog meerdere drachtige merries.

Mijn vraagje voor een second opinion: moet ik acuut overstappen op Eqvalan of Furexel? Ik kan me voorstellen dat de makers van Equest (Fort Dodge, USA) er niet mee te koop loopt als er problemen zouden zijn met dit produkt, daarvoor zijn de ontwikkelingskosten voor (dieren)geneesmiddelen te groot. Ik hou heel erg van mijn paardje, en zou het me niet kunnen vergeven als er iets zou gebeuren met merrie en/of veulen, omdat ik de waarschuwingen niet serieus genomen heb.

Alvast bedankt

Cassidy


Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-01 09:10

Hoi Cassidy!

Volgens mij waren die problemen niet met Equest, maar met een ander merk wormenkuur. Wel van de zelfde makers Fort Dodge in Texas. Verward

Ik zal eens kijken of ik dat stukje nog kan vinden.

Groetjes,
Paintje

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Paintje op 2001-08-17 09:10 ]</font>

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-01 10:33

Hoi Cassidy,

ik kan het oorspronkelijke artikel niet meer vinden, maar volgens mij waren er problemen met het middel Quest (dus niet Equest) van Fort Dodge. Verward Info over het produkt: http://www.questgel.com.
Als ik de artikelen nog tegenkom, laat ik het je weten. Ze stonden ergens op een Yahoo lijst.

Paintje

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-01 11:31

Hoi Paintje

Volgens mij is Quest Gel hetzelfde als Equest want dat is ook op de basis van Moxidectine, maar dan een andere naam? Maar het is wel interessant dat er op de eerste pagina een berichtje staat: Heard a rumour? get the facts. Link:

http://www.questgel.com./response.htm

Er staat ook een telefoonnummer bij, denk dat ik maar eens ga bellen. Bedankt voor de link!


Cassidy

Jet

Berichten: 11977
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-01 13:25

Quest is inderdaad de Amerikaanse naam voor Equest. Volgens mij mag je drachtige merries wel ontwormen met Equest, maar veulens tot 4 maanden niet. Het is nl. moeilijk bij veulens het gewicht te schatten, waardoor je snel overdoseert. Daar kunnen ze dan last van krijgen, maar dat geldt ook voor andere wormmiddelen.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-01 13:53

Dat Equest is leuk spul hoor, maar waarom verkopen ze spuiten voor paarden tot max. 545 kg (geloof ik, weet het exacte gewicht niet meer)?

Zal wel met de amerikaanse paarden te maken hebben, die zijn over het algemeen kleiner en wegen minder dan het ned. paard.

Betekent wel dat ik met Toon, die minstens 650 kg weegt en Kaminka (die ook wel 600 kg weegt) er doodleuk een spuit bij kan kopen voor 35 piek. Dus 105 gulden voor het ontwormen van twee paarden. Duur geintje zoiets!

Ik hielp laatst om Isard een wormenkuur te geven met Equest, hij had al een hele gehad en moest er nog een klein beetje bij (weegt ook wel 600 kg), dus ik druk het slotje in en stop die spuit in zijn giechel. En ja hoor, het slotje zat blijkbaar niet goed, of het werkte niet en Isard kreeg dus de hele spuit nog een keer naar binnen. NOu, die was goed ontwormd!

Ik kneep hem wel hoor, dat spul is zo heftig...
Gelukkig is alles goed gegaan!

Ik had het nog met de stalhouder over, dat fabrikanten van wormmiddelen eigenlijk in 2 of 3 maten moeten leveren, dat zou pas klantvriendelijk zijn. Als je 1 shet hebt is dat spul bedorven voordat je die hele spuit een keer op hebt.

Dus het zou ideaal zijn als ze een spuit hadden voor pony's tot 300 kg, pony's en paarden tot 500 kg en voor paarden tot 700 kg. Maar ja, ik ben weer eens aan het doordraven geloof ik Verward , tijd voor weekend!

doei! Mieke

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-01 14:02

Helemaal niet!
Ik vind die doseringen ook altijd Malloot!

Ik heb altijd paarden van 1.70m en groter en mijn vorige paard was zelfs 1.80m,
en dan zit je altijd te rommelen met die doseringen!
Ook met die van Eqvalan en andere merken!


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-01 16:13

Hoi Jet,

Ja maar het is juist die drachtige merries waar de geruchten over gaan dat ze aborteren als ze met Quest zijn ontwormd. Natuurlijk wil de Fabrikant dat -mocht het wel het geval zijn - ook niet aan de grote klok hangen. Maar waar rook is, is vuur. Kan niet geloven dat mensen dit allemaal kunnen verzinnen, als er geen kleine kern van waarheid in steekt?

Jet

Berichten: 11977
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-01 18:32

Je kan ook kijken bij: http://www.delphi.com/questwormers
Dat is een discussieforum met voorstanders en tegenstanders. je kan gratis lid worden, maar je kan ook als guest alles lezen, je kan dan alleen niet reageren. Misschien vind je daar iets over drachtige merries en Equest.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-01 17:39

Drachtige Isolda is afgelopen jaar normaal ontwormd met Equest. Niets aan de hand, DA heeft er niets over gezegd. Ik kon rustig 1 week voor de geboorte ontwormen, zodat het veulen ook beschermd was de eerste 5 maanden. Udinde moet dus over een maandje of wat ook haar eerste wormkuur hebben. Ook zij krijgt Equest.

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-01 09:42

Hihihi, *LOL*

Cassidy heeft een Quarter en ik een Paint. Wij hebben juist altijd teveel aan één spuit!
Misschien moeten we onderling gaan handelen met restjes enzo . . .

Knipoog


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boyca, Lenexa, sannedeedee1, Trendiction en 66 bezoekers