Les

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-01 14:52

Ik vroeg me af hoe jullie les eruit ziet.

Dit is waar ik mee bezig ben op dit moment.

Tijdens mijn les rij ik eigenlijk constant op de volte dus buiging,stelling en na laten geven. Tempowisselingen, uit laten zakken. Overgangen netjes afwerken. Wijken. Dit is eigenlijk wel wat ik altijd in de les doe. Hoe ziet jullie les eruit.



Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-01 15:02

Met IJsco was ik de laatste tijd aan een aantal dingen aan het werken:

* schouder binnenwaarts
* travers
* galop
* springen

Met Aldira zal ik weer op andere dingen moeten gaan letten maar ze moet eerst weer helemaal hersteld zijn van haar hoefzweer.

Kitty

Berichten: 7684
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-01 15:17

Bij deze vraag ga ik maar even uit van de privéles. Ik rijd voornamelijk op de grote volte. Stappen en stelling vragen, draven idem, volte verkleinen en vergroten, tempo versnellen en terug.
Galop veel sprong houden en toch rust erin brengen.

Tja, het is allemaal op de grote volte. S-jes af en toe, volte sluiten en weer openen. Stelling naar binnen en naar buiten.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-01 15:18

Mijn les springend hihi. Cool

Nee op dit moment heb ik alleen springles maar daarin verwerken we ook een hoop dressuur. Heb op dit moment nog niet de juiste persoon gevonden voor de dressuurles. Iemand ??? Ik ben springruiter en geen dressuurruiter. Het dressuren laat ik aan Karin over Party!! .

Veel aandacht is er voor het aanrijden van de hindernis en het tempo. Leys moet vaak heeel veel terug. Hoeveel balken in de les maakt niet uit het gaat om het aanrijden en hem goed voor de hindernis te zetten (er onder rijden). Echt hoog gaan we niet tenzij het lekker gaat en ik het aangeef. In de les is er veel rust en tijd niets moet alles mag er wordt ook veel gepraat om de dingen goed uit te leggen (heeeel belangrijk bij springen).

Meestal heb ik een half uur les wat vaak uitloopt naar 45 minuten soms betaal ik dan ook meer soms ook niet.
Aan het einde een parcours op welke hoogte (L)voor de oefening.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Wilona

Berichten: 3115
Geregistreerd: 06-04-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-01 15:19

Citaat:
Op 2001-08-17 15:52, schreef Lisette:
Ik vroeg me af hoe jullie les eruit ziet.

Dit is waar ik mee bezig ben op dit moment.

Tijdens mijn les rij ik eigenlijk constant op de volte dus buiging,stelling en na laten geven. Tempowisselingen, uit laten zakken. Overgangen netjes afwerken. Wijken. Dit is eigenlijk wel wat ik altijd in de les doe. Hoe ziet jullie les eruit.


Dit doe ik zo'n beetje ook. Maar dan zijn we nog niet echt bezig met het wijken.

I love to love!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-01 15:25

Ik ben juist terug van de paardrijles en we zijn nu bezig voor dressuur om een goede stelling buiging te krijgen en goed te verzamelen. Overgangen stap-draf-galop (in alle richtingen enzo) Veel voltes en slangevoltes (om het 'ombuigen' te oefenen).

Met springen gaan we meestal niet hoog (tot 70 cm) en we oefenen op het schuin springen en ik probeer mijn paard met een ruimere sprong te laten gaan. Goed rijden in de bocht voor de sprong en het tempo aanhouden.
Dat is het zo wat.
Femke

Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-01 15:39

Veel figuren rijden, stelling vragen vooral op rechtsom oefenen en gallopwissels vragen

Koester je dromen want als ze sterven word je leven als een vogel zonder vleugels
ik heb een Royal Dance veulen: River Dance

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-01 16:14

Hetzelfde als bij jou, Lisette. Goed rond en soepel maken. Veel figuren, vooral slangevoltes, voltes. Wijken vanaf de middellijn naar de hoefslag en over de diagonaal. Tempowisselingen, verruimingen, overgangen, halthouden en op het einde van de les oefenen we meestal een beetje op de B1-proef van de LRV. (voor volgend jaar Cool , ik wil nl. goed voorbereid zijn)

Een paard zonder ruiter, blijft een paard.
Een ruiter zonder paard, is alleen maar... een mens

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-01 18:08

Ook relevant: ik heb een 4 jarige waarmee ik zondag voor de 1e keer L1 start en met wie ik nu de eerste oefenparcoursjes spring. De bedoeling is om deze winter B te starten met hem. Ik heb zelf al hoger gereden met dressuur en springen. Ik longeer altijd een kwartier voordat ik begin met rijden.

Dressuur (prive, 30 minuten):
het begin is bijna altijd hetzelfde, vw-nw in een laag draftempo, reactie op mijn been controleren door korte halve ophoudingen en dan meer weg rijden, schoudervoor op de volte, veel zorgvuldige wendingen zodat hij goed gaat sporen en werken aan een constante aanleuning. Daarna nemen we meestal een oefening waar we de rest van de les aan besteden. Vorige week was dat de middendraf, ook wel eens het wijken, contragalop of gewoon de stap. Dat is dus niet 100 keer de oefening herhalen maar alle onderdelen hieruit aprt trainen, zoals bv bij de middendraf: wegrijden een paar passen, volledige lange zijde strekken, overgang terug, etc. Dit wordt afgewisseld met hals strekken en weer oppakken.

Springles (2 personen, 1 uur):
draf: laag en rond in een rustig tempo, afwisselend links en rechts sterk inbuigen en pasje wijken. Overgangen draf-stap-draf op mijn zit. Daarna wat galop op beide handen, mooi rustig en ontspannen. Springen begint altijd met een kruisje met een drafbalkje, daarna wat hoger zonder drafbalkje. Belangrijkste in de les is rust en ontspanning, en steeds passend bij de sprong met een stille hand. We werken soms aan gebroken lijnen, wendingen en combinaties, nog niet al te hoog om vooral vertrouwen bij ruiter en paard te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-01 19:27

Overgangen en tempowisselingen tot je er groen van ziet, eindeloos buigen alle kanten op waarbij het heel belangrijk is dat m'n paard wel recht blijft, dus niet de schouder of achterhand eruit drukt om zich aan de buiging te onttrekken. Continu contreleren van het tempo, snelheid moet volledig van mij zijn en het achterbeen moet flitsend aantreden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: equiilaura, GoogleAdsense, Jane808 en 41 bezoekers