King Lear in het Fries Paarden Centrum

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

King Lear in het Fries Paarden Centrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 17:28

Vandaag stond er een stukje over in de Volkskrant, het schijnt een enorm spektakel te zijn en zeer de moeite waard. Het vindt dus plaats in het FPC en er doen ook 20 Friese paarden mee in het stuk.

In de Zwolsche Courant stond er ook iets over:

http://www.zwolsecourant.nl/regioportal ... 4_,00.html

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 17:31

't Is wel friestalig zag ik Scheve mond
Nou kan ik een aardig woordje Fries volgen, maar een hele voorstelling??
King Lear is wel een mooi verhaal trouwens, heb er destijds een voorstelling in Odeon van gezien in Zwolle.

whatever

Berichten: 213
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Bedum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 17:31

Ja ik ga erheen mn moeder, ben benieuwd Knipoog

Finnea

Berichten: 10071
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 17:38

De voorstelling heet Kening Lear Knipoog
Ik ga er trouwens niet heen, geen idee waarom Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 17:42

Cody schreef:
't Is wel friestalig zag ik Scheve mond
Nou kan ik een aardig woordje Fries volgen, maar een hele voorstelling??
King Lear is wel een mooi verhaal trouwens, heb er destijds een voorstelling in Odeon van gezien in Zwolle.


Er is ondertiteling of liever gezegd boventiteling Haha!
Ik snap alleen niet zo goed waarom het in het fries moet....weet iemand dat?

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 18:42

Ze waren vorige week al druk bezig, zag er allemaal bijzonder uit vanaf de buitenbak gezien tijdens mijn les Haha!

Ik ga er morgen heen, ben benieuwd, laat wel ff weten hoe het was!

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 20:29

Mijn tante is er heen geweest en vond het geweldig .

Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 21:03

Ik ga donderdag met mijn moeder!
Ik neem een fototoestel mee (nee, ben nog niet aan de digi...), dus hopelijk komen daar leuke foto's uit!

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 21:29

Dapperdier hier op bokt, speelt daar geloof ik in mee!

bokkertje
Berichten: 1169
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 21:37

jajajaja daar ga ik ook heen... volgende week dinsdag! Haha!

Dees

Berichten: 18915
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 09:26

Nou ik ga niet.
Ik vind dat eigenlijk altijd zo'n geneuzel;..aan de ene kant hebben we een stel paarden, wat gaan we daarmee doen om publiek te trekken...hmmmm we breien er een toneelstuk om heen!
En dan die hoofdrolspeler (Riens Gratema?), ieuw, die man geeft me altijd de rillingen van ergernis, wat een irritante aanwezige man, bleh...

Het is gewoon niet aan mij besteed. Ik hoop dat degenen die wel gaan er een leuke avond zullen hebben.
Veel plezier!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 12:44

Ik ga met een kudde vriendinnen, de 12e geloof ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 14:45

Dees schreef:
Nou ik ga niet.
Ik vind dat eigenlijk altijd zo'n geneuzel;..aan de ene kant hebben we een stel paarden, wat gaan we daarmee doen om publiek te trekken...hmmmm we breien er een toneelstuk om heen!
En dan die hoofdrolspeler (Riens Gratema?), ieuw, die man geeft me altijd de rillingen van ergernis, wat een irritante aanwezige man, bleh...

Het is gewoon niet aan mij besteed. Ik hoop dat degenen die wel gaan er een leuke avond zullen hebben.
Veel plezier!


Ik heb bij De Lawei gewerkt in een grijs verleden en toen kwam ie weleens op kantoor die Rients, ik had er dezelfde gevoelens bij als jij. *grieuwel* Lips are sealed

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 10:34

Ik ben gisteren dus geweest, was op zich wel de moeite waard, sommige stukken waren echt super in elkaar gezet! Het duurde wel lang, 3 uur, en soms wat langdradig, maar wel de moeite waard.
Die boventiteling was overigens wel handig, want van dat Fries was bijzonder weinig van te volgen (ondanks dat ik toch 10 jaar in Friesland woon).

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 15:29

Naz schreef:
Ik ben gisteren dus geweest, was op zich wel de moeite waard, sommige stukken waren echt super in elkaar gezet! Het duurde wel lang, 3 uur, en soms wat langdradig, maar wel de moeite waard.
Die boventiteling was overigens wel handig, want van dat Fries was bijzonder weinig van te volgen (ondanks dat ik toch 10 jaar in Friesland woon).


Dan heb jij de verise gezien waarbij ik op mijn bips ging! HAHA... ik sprong van de kar...die leek wel gegroeid na de premiere en viel op mijn gat... maar hopelijk hebben niet al teveel mensen daar op gelet...ahum.

Het is idd een lange zit, maar ik dacht niet dat het langdradig was...er zijn wat scenes die korter hadden gekund, maar dan wordt het zo een opeenvolging van special effects.

Ik vind zelf scene 9 erg mooi...de storm... jonge hengsten...ik mag natuurlijk niet teveel verraden. Lips are sealed En het applaus kijk ik altijd naar uit want dan mag ik de tweede keer op met 1 van de Ierse wolfshonden, Fotac.

Vanavond weer. Gaaaap Lekker ploegen en bedelen. Hopelijk ga ik niet weer op mijn bips.

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 15:50

Haha, jij was dus zo'n bedelaar Haha! Die waren wel goed gespeeld vond ik!
De storm vond ik idd absoluut de mooiste scene.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 18:47

Het stuk wordt gespeeld door Tryater, en dat is een Fries toneelgezelschap. Ben eens eerder naar een voorstelling van hen geweest. Een Duits stuk, maar ook gespeld in het Fries. Vandaar! Het past daarom ook goed met die Friese paarden.
Iemand die geweest was, was minder enthousiast over het paardenwerk. Ze zijn niet zo fantastisch getraind zoals bijvoorbeeld bij GOA.

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-03 00:13

In dit stuk zijn de paarden ook bijzaak, in GOA draait het veel meer om de paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-03 00:20

Ik zag er laatst een reportage van op TV. Daar waren ze aan het trainen met Friese paarden. Een van de paarden die auditie deed was Ardenwen. Een paard dat ooit een paar dagen op dezelfde stal stond als ik [ivm de MKZ] Helaas kwam Ardenwen niet door de auditie. Maar het was wel leuk om hem eens op TV te zien met baasje. En wat voor een klein landje is Nederland dan toch.

RodeoGirl

Berichten: 2934
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-03 11:53

Het moet een hele mooie voorstelling zijn ja.
Voor de mensen die er heen gaan.
Let even op een kleine witte pony die Snow Withe heet.
Die verzorg ik nu die bij het FPC staat voor Kening Lear.
Het verkoopt wel heel goed.
Er zijn 8 extra voorstellingen bij gekomen!

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-03 16:54

Snow white is zooooo lief! Meindert...die de rol van Ardawen heeft overgenomen is getraind door dezelfde showstal als een aantal paarden van Goa. Maar in Kening Lear zijn de paarden net als ik 'gewoon' een figurant. Niet alleen de paarden moesten wennen aan theater en licht en geluiden enzo, maar de acteur moesten ook aan de paarden wennen.

Nog 5000 kaartjes te koop... kom niet voor mij, kom niet voor de paarden, kom niet voor Rients, kom voor de ervaring en het verhaal. Lees wel eerst even een samenvatting want anders schijnt het moeilijk te volgen...