overstap naar Bosal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

overstap naar Bosal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-03 16:14

Ik heb net al de zoekfunctie gebruikt en heb al wat gelezen .
Maar toch nog wat specifieke vragen.

*Moet een bosal echt op maat gemaakt worden?

*Is het echt verstandig om les te nemen, of kan ik zelf wat stuur werk gaan doen(in de bak!). Ik haal hem wel eens uit het land met een halster(vandaag nog en toen kwam ik op het idee van een bosal) touw hangt dan gewoon aan de ring en ik stuur hem alle kanten op en stoppen(lees halthouden/wachten) gaat ook goed met behulp van stem en zit.

*kun je aan elk hoofdstel een bosal hangen of zijn daar speciale hoofdstellen voor.

*voorkeur voor paardenhaar mecate of een nylon/wollen?
Paardenhaar is wel mooier maar ook duurder.

* zijn de bosal is verschillende diktes?

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.


DubbelFun

Berichten: 88483
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 16:30

Cowgirl schreef:
Ik heb net al de zoekfunctie gebruikt en heb al wat gelezen .
Maar toch nog wat specifieke vragen.


Het zijn er nogal wat, dus maar even per vraag beantwoorden Haha!

*Moet een bosal echt op maat gemaakt worden?
Nee, ze worden niet op maat gemaakt. Wel zijn er verschillende maten in. Sommige flexibele bosals kun je iets 'uitrekken' als ze iets te strak zijn.

*Is het echt verstandig om les te nemen, of kan ik zelf wat stuur werk gaan doen(in de bak!). Ik haal hem wel eens uit het land met een halster(vandaag nog en toen kwam ik op het idee van een bosal) touw hangt dan gewoon aan de ring en ik stuur hem alle kanten op en stoppen(lees halthouden/wachten) gaat ook goed met behulp van stem en zit.
Het sturen met een bosal is niet anders als de hulpen met 'gewone' teugels. Door het stekelige van een haren mecate kun je iets meer voordeel met 'neckreining' hebben.

*kun je aan elk hoofdstel een bosal hangen of zijn daar speciale hoofdstellen voor.
Zolang er geen clips aan het hoofdstel zitten kun je elk hoofdstel gebruiken voor een bosal. Vaak worden er alleen 1-oors gebruikt of zelfs 'geen'-oors. Maar dat is geen vereiste.

*voorkeur voor paardenhaar mecate of een nylon/wollen?
Paardenhaar is wel mooier maar ook duurder.

Zachte mecate ligt voor sommigen prettiger in de hand en is idd goedkoper. Een paardenharen mecate prikt meer dan een manenharen mecate, maar die laatste is ook meteen tig x duurder.

* zijn de bosals is verschillende diktes
Er zijn verschillende diktes, verschillende windingen 18 of 24-plaid, verschillende binnenkanten (core) (hard/massief, touwkern of rawhide kern, zelfs plastic tuinslang kern Haha! ).
Je hebt trainingsbosals (met ring en/of gewicht in de 'knop') en wedstrijdmodellen, zoek eens op E(vil)bay Knipoog dan zie je er genoeg in prijs en kwaliteit verschillen.

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-03 16:32


' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

DubbelFun

Berichten: 88483
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 16:38

Ik denk dat die idd wel duurder gaat worden.
De kombinatie zou niet mijn voorkeur hebben (houd niet van rood Lachen ) en de mecatie vind ik te druk.
Wat het manenhaar aangaat zul je verkoper op het woord moeten geloven, want dat kun je niet zien, alleen voelen.
De bosal heeft zo te zien een zachte kern (hij is wat 'omgebogen').

memory

Berichten: 535
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 18:26

Ik heb dezelfde als op het plaatje staat, maar dan in het wit. Die van mij was tweedehands en voor een vriendenprijsje. Maar op equitana hingen er een hoop (van slechtere kwaliteit) en die waren al gauw'meer dan 100 euro. De paardenhaar mecate kost ook ong 250 euro, en dan moet je ook nog het hoofdstel. Ik heb zelf nylon teugels (bij gebrek aan geld) en die bevallen goed hoor.
Als je meer wil weten over de (manier van rijden met) een bosal dan moet je eens kijken op www.slidinghorse.nl, of een pbtje sturen naar claudi@ hier op bokt. Die traint haar paarden met bosal en een hoop van haar lessers (waaronder ik) rijden er ook mee.

Natural Horsemanshipdag Arnhem 8 en 9 September 2007!!
http://www.nharnhem.nl

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-03 20:33

Ja ik heb al op sliding horse gekeken, goede info en ik denk dat ik zelf wel wat kan gaan 'stuntelen' met het sturen.
Nu eerst een geschikte bosa zien te vinden.

PS: de reserve prijs op de ebay bosal is 145 dollar! Bloos

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

DubbelFun

Berichten: 88483
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 20:37

Tja die prijs zat er wel in, maar goedkoper kan echt wel hoor Lachen

memory

Berichten: 535
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 23:31

Waarom wil je eigenlijk met bosal gaan rijden? Ik neem aan dat je het een keer uitgeprobeerd hebt (bij je paard)?! Lijkt me anders nogal een uitgave om zomaar te gaan kopen. Ik denk uit je tekst op te maken dat je het niet eerder geprobeerd hebt...Niet aanvallend bedoeld ofzo, aangezien ik ook met bosal rijd, maar ik vroeg het me af.

Natural Horsemanshipdag Arnhem 8 en 9 September 2007!!
http://www.nharnhem.nl

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-03 11:07

Denk je nou echt dat ik een bosal van 145 dollar ga kopen Haha!
Eerst maar eens met iets goedkopers proberen.

We kunnen de vraag van 'waarom met bosal rijden ' ook omdraaien

'waarom met bit rijden'.

Ik denk dat mijn paard best lekkerzal lopen op een bosal, omdat ik met halster pook alle kanten uitkan(in de bak dan!)

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 11:57

Hele grote getallen op de prijskaartjes, maar wel een van de beste...Gail Hought. Kijk eens op

http://www.hought.com/

Staat heel veel moois en intressants op deze site....

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 12:39

ik rijd ook vaak met bosal en krijg ook altijd de vraag "waarom rijd je met bosal?" of "kun je hem wel houden zo". Ze krijgen van mij dan geheid dezelfde vraag terug en de vraag of ze hun eigen 600 kilo wel kunnen houden op een stukje ijzer als hij bokkend met 60 km per uur aan de haal gaat. Tja, nooit zo bij nagedacht krijg je vaak te horen.
Ikzelf train Lois al met bosal sinds ik hem heb omdat ik eigenlijk gelijk al westernles bij Claudia nam en die met bosal traint. Was idd niet goedkoop maar hij is na 4 jaar intensief gebuik nog steeds goed in tact. Ik zal hem voor de liefhebbers eens meenemen naar de bittenclinic. En je kunt er normaal mee sturen net als ieder ander tuig. Er stond nl een vaag artikel van een springruiter in de bit van deze maand dat je er niet mee zou kunnen sturen en niet links rechts mee zou kunnen vragen (dat wat zagen heet met het bit). Zagen kan wel degelijk al is dat met een bosal eerder raggen op de neus. OOk niet altijd vriendlijk dus. Maar ook hier geldt de wijsheid dat een optoming z scherp is als de hand van de ruiter. Knipoog

Niets zo charmant als een paard in her land.


Cer

Berichten: 30031
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 15:19

Ik wil hier nog iets kort aan toevoegen over het sturen met de bosal. Er zit wel degelijk verschil tussen het sturen met bosal of het sturen op de trens. Namelijk dat bij een bosal je mecate onder de kin geknoopt zit, en als je niet goed stuurt trek je de neus van het paard in tegenovergestelde richting. Ik heb hier veel stuntels de mist mee in zien gaan.

Als je aan je linker'teugel' trekt, trek je de onderkant van de bosal naar links, maar de bovenkant trek je juist naar rechts, en het paard zal dan precies de verkeerde kant opgaan. Dus vooral in het begin moet je duidelijk uitleggen welke kant je op wilt en hoe je wilt buigen. Als dat eenmaal goed gaat is het verder geen probleem. Hou wel de hardheid van de bosal in de gaten, het kan open neusjes opleveren bij 'intensief' gebruik...zeg maar...

Trouwens, met een scharenbit heb je een soortgelijk effect. Als je zomaar aan je linkerteugel gaat zitten trekken, trek je de schaar naar links, maar de bovenkant van de schaar prikt in de wang van het paard.. naar rechts...
(met twee handen op een scharenbit rijden, en dan ook nog eens met de handen laag heb ik nooit echt goed gesnapt trouwens....) Knipoog

Maar dit terzijde....


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 1 bezoeker