Digital Image fotobewerkingsprogramma

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Digital Image fotobewerkingsprogramma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-03 12:34

Oke, ik geef het maar toe. Stiekem onder mijn momenteel 'allerlei' kleuren haar ben ik nogal blonT. Haha!

Bij de Aldi camera zat dus het bovengenoemde fotobewerkingsprogramma. Dus netjes geinstalleerd enz. en nu wil ik dus die foto's gaan bewerken.

Het begint dus dat ik slechts een gedeelte van de foto wil bewaren, dus een heel deel van de foto kan weg, dat is helemaal niet interessant.
Hoe krijg ik dat nu voor elkaar? Moet toch niet zo moeilijk zijn zou je zeggen. Ik heb met white board zitten stoeien en met hi pixel maar hij doet het echt niet.

Zie ik een knopje over het hoofd of zo??
Overigens zijn alle aanwijzingen over het bovengenoemde programma welkom want het wil nog niet erg lukken.

Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 12:35

Zit er een "crop"functie in het programma? Dan selecteer je wat je wilt hebben, roept crop en dat wat je niet wilde hebben gaat dan weg...

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 12:37

Ligt niet aan jou, het is mij ook nog nooit gelukt!
Ben ook als de dood dat ik de rest van de foto weggooi, ik wil gewoon een stuk foto kunnen selecteren en dat apart opslaan.
Ik hou dit topic nauwlettend in de gaten Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 12:51

Dat soort dingen doe ik met Arcsoft Photostudio, dan kun je gewoon een stukje kopieren en apart opslaan als plaatje. Voor dit soort dingen kun je trouwens ook heel goed Powerpoint gebruiken, gaat heel goed.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 13:26

Ik heb sinds kort via me baas een mooi programaa niet groot en simpel te gebruiken geen overbodige dingen. EN ook nog in het nederlands werkt altijd wel handig.

Ben alleen ff de naam kwijt hihi BlonT.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 13:34

Ongetwijfeld zit er een of andere knipfunctie in je programma.
Hiermee kun je dus een deel uitknippen.
Hoe dit moet verschilt per programma.
Heb het even voorgedaan met mijn programma.

Afbeelding
Bij mij moet ik de functie 'Cut out' gebruiken.
Ik klik het plaatje aan waarin ik wil knippen en dan selecteer ik een knipvorm, in dit geval het vierkantje.
Ik selecteer een vierkant of rechthoek binnen de foto wat ik uit wil knippen. Hierna klik ik met rechts en activeer 'cut out'.
Nu heb ik twee plaatjes, het origineel en het uitgeknipte plaatje.
Door het uitgeknipte gedeelte even te verplaatsen is het wat overzichtelijker.
Afbeelding
Nu heb ik ze dus onder elkaar staan. Kwestie van het bovenste plaatje verwijderen (gewoon erop gaan staan en delete) en dan de onderste opslaan.
Laatst bijgewerkt door Cody op 26-05-03 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 13:35

Ik heb hetzelfde programma, ook bij mijn Aldi digi...

Ik selecteer de foto en sleep die naar de prullebak (dat vage grijze ding rechtsonderin). Weg is ie.

Je kan ook meerdere fotos selecteren ineens. Klik op de eerst en houdt de shifttoets ingedrukt en klik op de laatste. Alle fotos ertussenin heb je zo geselecteerd (hij gaat van links naar rechts de rijen af) (geselecteerde fotos zijn blauw omrand). Daarvan sleep je er dus 1 naar de prullebak en de hele selectie is weg.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 13:36

Je kan ook, als dat minder gedoe is, eerst de fotos die je wilt bewaren opslaan in de juiste mappen, en dan de hele lijst fotos in DigImg selecteren en weggoooien.

Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 13:47

Dees, op die manier kun je alleen maar hele foto's weg gooien en dat is volgens mij niet wat Fitzroy wil. Die wil alleen maar een deel van eeen foto weg gooien.
Fitzroy, je zou ook nog kunnen overwegen om bijvoorbeeld irfanview te installeren (ik dacht gratis te downloaden). Dit is eigenlijk een viewer, dus vooral bedoelt om de foto's te bekijken, maar je kunt er ook mee croppen, dat is makkelijker dan het knippen en plakken zoals Cody beschrijft. Voordeel van Cody's programma is dat je dus ook andere vormen dan rechthoekjes kunt uitknippen en dat kan Irfanview niet. Maar, roteren en vergroten/verkleinen kan je met wel heel makkelijk met Irfanview.

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-03 14:21

Idd Wmijn, dat is wat ik bedoel. Hele foto's weggooien lukt mij zelfs nog wel Knipoog

Wat is een handig ander programma? Ik kon van mijn zwager Fotoshop Lite krijgen, is dat wat?

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 14:24

Adobe vind ik zelf heel prettig werken, je kan de img seize lekker makkelijk aanpassen, de foto croppen enz, en je gooit niet eens wat weg Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 14:31

Photoshop is idd erg makkelijk met verkleinen, maar ook om idd het belangrijkste stuk van je foto te bewaren, en niet de auto met prullebak aan de zijkant die de foto een rommelig idee geven Lachen

[edit:BartVB]blablabl[/edit]

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 14:41

Ik weet de naam weer : Fotostation bevalt me super.