verstopping in de keel??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

verstopping in de keel??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-03 09:48

Afgelopen vrijdag stopte Sherif ineens met het eten van zijn favorite eten (=biks) na dat hij een paar happen gehad had. Verbaasd Bloos keek ik hem aan en zag dat hij probeerde over te geven (wat helaas niet lukt, daar een paard niet kan overgeven)....hij spande zijn hals steeds samen en liep erg onrustig in de stal te lopen....onmiddelijk heb ik hem de stal uit gehaald en ben meer dan een half uur met hem aan de wandel geweest, totdat het slijm naar boven kwam, toen dit eenmaal het geval was kon hij gelukkig weer verder eten (hooi).... Haha!
Wie kent dit probleem of heeft hier ook wel eens mee te maken gehad. Verward

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 18:52

Marlou, mijn paard heeft het ook een keer gehad, ze noemen dit een slokdarmverstopping. Dan eten ze eigenlijk te snel en blijft het voedsel in de slokdarm zitten en verstopt de boel wat. Je moet wel even opletten, vaak zijn ze er wat gevoeliger voor en krijgen ze het nog eens terug. Dan kan je beter de biks natmaken ( als een soort slobber). Als je zoekt op bokt naar slokdarmverstopping, vindt je vast nog wel meer informatie.

Mist

Berichten: 9486
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 19:00

Vriendin van mij had dat ook met haar 3 jarige, bleek al haken op de tanden te hebben! misschien ook iets om te controleren

@smousje

Berichten: 517
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 19:52

Mijn paarden hebben het ook gehad.
Allebei door te snel eten.
Bij de ene kon ik zelf de harde bal in zijn keel wegstrijken(deze is er gevoelig voor) maar bij de ander moest de dierenarts eraan te pas komen om de slokdarm door te blazen en schoon te spoelen.
Deze had het echt benauwd en begon ervan te zweten en te rillen,echt sneu om je paard zo te zien.

Je moet de volgende keer niet gaan stappen met het paard,ze hebben het vaak al benauwd genoeg op die momenten.
Strijken over de hals is het beste,zodat de harde bal eventueel zacht wordt en wegglijd in de slokdarm.
Als dit te lang aanhoud en de voerbal niet verdwijnt moet een dierenarts ingeschakeld worden!

Groetjes Smousje.