onderhoud pad + teugelstop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Acilon

Berichten: 1195
Geregistreerd: 14-04-03
Woonplaats: Adegem-oost vlaanderen

onderhoud pad + teugelstop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-03 12:45

hoe onderhouden jullie je pad? ik heb me donderdag een gehel westernoutfit gekocht en dat is nu nog mooi wit kunstbont denk ik onderaan mn pad maar ik veronsderstel dat dat niet zal blijven...(zweet, stof, modder huidvet...)hoe doen jullie het??

en nog iets Lachen
de teugels zijn nu 2 apparte delen en dat is, na 6 jaar engels rijden, héél wat anders... *LOL*
nu moet je echt ze altijd vasthouden anders durfde ik ze wel eens in de hals van mn paard leggen bij het uitstappen... of als hij plots zn hoofd naar beneden doet bij struikelen ofzo..bestaat er een soort van stopje dat je over de teugels kan schuiven??ik denk dat dat voor niet zon fraaie beelden zorgt als je de teugels verliest tijdens een buitenrit.. Lips are sealed

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 13:17

De pad kun je schoonmaken met de tuinslang/hoge druk spuit. Duurt wel een eeuwigheid om te drogen, dus alleen met mooi weer en als je een paar dagen niet hoeft te rijden (of voor een reservepad zorgen)

Tja, die teugels... da's zowiezo gewoon een kwestie van wennen, maar wil je toch iets voor op een buitenrit, dan zou je zo'n rubberen teugelstop (je weet wel, die je gebruikt voor een martingaal) kunnen nemen en daar beide teugels doorheen halen zodat ze bij elkaar blijven. Soms, al je nieuwe teugels koopt, worden die bij elkaar gehouden (puur voor de verkoop dus) met een klein leertje. Dat leertje zou je er ook voor kunnen gebruiken. Of gewoon een knoop in de teugels of een 'engelse' teugel op buitenritten...

Azhari
Berichten: 899
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: in de buurt van Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 15:44

Wat wij met onze wedstrijd pads doen is om ze mooi te houden is ze na elke wedstrijd uitzuigen met de stofzuiger. Met onze gewone pads doen we dat ook wel eens, maar het schiet er ook nogal eens bij in. Of in de wasmachine, alleen dat duurt inderdaad een eeuwigheid voordat ze droog zijn.

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 15:49

Idd elke week stofzuigen (doe ik ook) of een 'zweetvanger' eronder doen.

Wat de teugels aangaat: een simpel stevig elastiekje voldoet ook.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 21:25

Ik heb leren teugels die aan het eind dikker en dus zwaarder zij. Blijven keurig hangen/liggen. Vorige week liet een van een ander soort teugel eentje glippen en die lag dus op de grond. Paard tegen de kont van mijn dochters paard aan gestuurd, dus boem was ho. Het is gewoon een kwestie van wennen, engelse teugels kan ik niet meer mee rijden, veels te kort.
Onder het uitstappen kun je zo ook om de knop heenhangen i.p.v. op de hals.

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 21:34

Ik moest ook vreselijk wennen aan aldie kilometers teugel... en nu nog gaat het niet latijd zo als het hoort ( hoeft van mij ook niet) Ik heb eerst met een knoop erin gereden, maar dat werd heel vervelend omdat ie zwaar was en in de weg zat. Toen heb ik de teugels met een stiekje aan elkaar gebonden en op de engelse manier ermee gereden en uiteindelijk met een echte westernbrug. Ik hang de teugel ook altijd over de knop en als ze lang genoeg zijn en ve. verzwaard aan de onderkant vallen ze eigenlijk nooit!.

Succes!

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 22:05

Er bestaan ook van die dingen die je om de zadelknop kan doen en waar je dan je teugels doorheen kan halen. Ik heb alleen geen idee hoe die dingen heten...

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 08:50

Powell heeft zo zijn dagen dat'ie graag hard wil, op die dagen hang ik gewoon mijn 'ouderwetse' springteugels eraan als ik het bos in ga.

brig
Berichten: 162
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 10:12

Mijn pads maak ik schoon met vloeibare groene zeep en dan de tuinslang erop en ze worden weer als nieuw. Alleen duurt het drogen wel een paar dagen.