wel deken, geen deken, wel deken...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

wel deken, geen deken, wel deken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-03 19:53

Ja, dilemma dilemma. We hebben een Welsh A op de kinderboerderij (zie profiel) en ze heeft nou al een paar keer echt bibberend op de wei gestaan. Dat ze echt gewoon stond te shaken. De laatste keer was een tijdje terug toen het regende en vandaag, nu het weer regent dus weer. Ze staat dan buiten in de wei gras te eten en te bibberen.
Dan zullen jullie zeggen: "zet haar binnen, zodat ze droog kan staan". Eh, ja, dat is ook heel logisch, maar dat kan deze pony dus al. Ze kan van binnen naar buiten lopen en droog staan in een warme stal met stro (geen compleet open stal dus, alleen de deur staat open). Maar die gek doet dat niet en gaat buiten zeiknat worden en koukleumen.
De vorige keer had ze toen ze zo stond te rillen ook een lichte vorm van koliek, maar dat had ze vandaag zeker niet (DA is erbij geweest, want die was toch op de boerderij voor het zieke kalf). De DA zei ook al in eerste instantie, zet maar binnen, met een deken op. En misschien 'wil' deze pony wel met een deken naar buiten.
Nu is dus het dilemma: wel een regendeken kopen, omdat die domme pony niet binnen wil gaan staan om het droog te houden.
Of geen regendeken en de pony het zelf laten uitzoeken, is tenslotte haar "eigen schuld".
Of een andere mogelijkheid?
Barst los Lachen

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 19:58

hmm mijn hart zegt deken kopen en mijn verstand zegt barst............Ik zou toch een regendeken kopen denk ik

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 20:05

Ik zou gewoon een regendeken kopen?

painthorselover

Berichten: 142
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 21:49

Een van onze paarden heeft dat ook en die krijgt nu dus een regendeken op. Probleem meteen opgelost.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 22:11

Ik zou ook even een regendeken kopen.

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 22:56

Je kan een regendeken kopen zonder voering, die houd je pony droog, maar geeft verder geen warmte...maar als ze niet nat word zal ze het een stuk minder koud hebben.

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 09:30

Ineke2 schreef:
Je kan een regendeken kopen zonder voering, die houd je pony droog, maar geeft verder geen warmte...maar als ze niet nat word zal ze het een stuk minder koud hebben.


Mijn idee.
Ik ben geen dekenfan, maar in dit geval...
Mooier zou zijn als je kunt achterhalen wat maakt dat de pony de schuilstal geen veilige plek vindt (donker, geluiden enz.) en die oorzaken wegnemen.

Alja

Berichten: 25583
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 10:43

idd regendeken kopen en uitzoeken waarom ze niet in de schuilstal gaat staan

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-03 11:25

Dank jullie wel voor de reacties.

Botervlieg schreef:
Mooier zou zijn als je kunt achterhalen wat maakt dat de pony de schuilstal geen veilige plek vindt (donker, geluiden enz.) en die oorzaken wegnemen.

Ze vindt de schuilstal hartstikke veilig hoor, ze staat er vaak in en ligt er vaak ook te slapen. Alleen eens in de zoveel tijd wil ze het blijkbaar koud hebben door in de stortregen te gaan staan Verward Rare pony

Ik zit nu erg te twijfelen, want het is natuurlijk haar eigen schuld en regendekens, die komen niet zomaar uit de lucht vallen en zijn behoorlijk duur (als je er 1 van goede kwaliteit wilt hebben zeker). En dat geld is een beetje het probleem denk ik (en de instelling van de beheerder: "pony kan toch binnen staan, is z'n eigen schuld")
Iemand nog extreem goede argumenten voor het probleem? Van die argumenten die zelfs een koppige ex-boer ( Knipoog ) die verder wel heel aardig is, kunnen overtuigen?

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 13:20

"Wat denk je dat de da kost?" Haha!

"Heb je zin om al die (moeders van) kindertjes op je nek te krijgen als het fout gaat? Of dat iemand je de dierenbescherming op je dak stuurt?" Boos!

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 14:36

een paard kan veel beter tegen kou en regen dan wij. Hij heeft allemaal aanpassingen voor de kou. Een daarvan is rillen. dat kunnen ze veel efficienter dan wij en is dus een manier om warmte vast te houden.
Omdat het paard zelf kan kiezen en ook niet om een of andere reden bang is voor de stal, is het dus z'n eigen keus, en heeft hij het dus niet koud. een paard is geen mens, dus moet je hem ook niet zo behandelen.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 16:05

Als een paard rilt heeft ie het echt wel heel erg koud hoor, als ie heteen beetje koud zou hebben zouden zijn haren recht opgaan staan en dat is het . Maar de meeste paarden rillen niet zo snel van kou.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 16:43

Wij hadden net hetzelfde met onze welsh a.
Sommige paarden ook nu eenmaal niet gemaakt om in een stal te staan (eigenlijk alle paarden, maar de een legt zich erbij neer en de ander niet). Onze pony freakte helemaal wanneer je ze oploot. Uit haar eigen ging ze ook niet in de veilige, open, goed verlichte, warme schuilstal staan terwijl de anderen er zelfs in neerlagen. Nee, een stal was niets voor haar.

Maar soms bibberde ze ook. Wij hebben ook gedacht aan dekens en vanalles, maar uiteindelijk hebben wij hier niet voor gekozen. We hebben haar gewoon zoveel hooi gegeven als ze wilde (naast een weide waar ook og gras op stond). Ze kon eten (lekker in of tegen de wand van de stal) wanneer ze wilde en zoveel ze wilde. De weinige keren dat ze 's morgens nog stond te bibberen was wanneer haar hooi per ongeluk op was. Een goede dosering ruwvoer is dus crutiaal. Een paard kan zichzelf alleen maar warm houden als het genoeg ruwe stof binnen heeft. De darmen moeten blijven werken.

Volgens mij moet een gezonde pony (en zeker een welsh) in staat zijn om zonder deken buiten te staan.

Wat wij wel hadden was een afdak dat uitstak aan de voorkant van de stal. Daar ging ze wel eens uitzonderlijk onder staan, om uit de wind te zijn. Maar verder schuilen de meeste paarden eerder voor de zon dan voor de regen.

Ik vraag mij trouwens af of een regendeken wel een goede oplossing is. Zeker in de winter lijkt het mij meer kwaad te doen dan goed. Een paard zet in de winter zijn haren uit om het warm te hebben. Een regendeken is meestal niet erg warm (vooral waterdicht) en drukt de haren plat, waardoor het paard de warmte juist minder goed kan vasthouden. Het paard zal misschien wel niet nat worden, maar zijn natuurlijke systeem om het warm te houden wordt tegengewerkt. Ik vermoed dat regendekens hoofdzakelijk bedoeld zijn voor in de zomer (dus geen tussenseizoenen of wanneer het kouder is) en om over een staldeken te doen.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 16:53

Klinkt heel logisch visje , en het ia natuurlijk waar wat je zegt.
Maar bv, mijn pony kan prima tegen de kou , ze is alleen niet waterproof....
dus ik doe dan maar een ongevoerd regendekentje op , zodat ze niet nat wordt , en de kou dus niet binnen kan komen.
Dan kunnen die haren misschien niet optimaal de warmte vasthouden , maar ze blijft altijd nog een stuk warmer dan als ze nat is tot op de huid....

Ik vind het eigenlijk ook onzin om de mijne een deken tje op te doen , ben er echt geen tegenstander van.
Maar ook ik heb haar al meerdere malen echt shakend van de kou , tot op de huis kletsnat en koud , ijskoude oortjes , van de wei geplukt , op dagen zoals vandaag dat het eigenlijk best een goeie temperatuur is.
Maar de regen tot op de huid he , dat doet het 'm........

De mijne heeft trouwens helemaal geen plekje om te schuilen , als ze dat wel had zou ik haar GEEN dekentje opdoen , dan zoekt ze het zelf maar uit.
Ik vind overigens wel dat het nog aardig warm wordt onder zo'n gevoerd dekentje ...dat valt nog tegen :/

Voor assie : ik heb hetzelfde als gijsenkim Lachen
Hart en verstand....altijd lastig die 2.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 18:34

Ja ik ga helemaal met pmarena mee. De pony wil gewoon nie tbinnen staan en ik denk dat je er wel een beetje wat aanmoet gaan deon. Maar ik denk ook dat visje gelijk heeft en dat je moet zorgen voor voldoende voer.

dutchy_

Berichten: 4304
Geregistreerd: 04-05-02
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 19:09

Ik zou ook een regendeken kopen

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-03 20:30

Hooi heeft ze voldoende tot haar beschikking en de wei waar ze nu op staat bestaat uit 2 delen. 1 deel dat altijd open is en een ander deel dat alleen in de zomer en met droog weer in de winter) open is, zodat het gras daar goed kan groeien. Dat 2e stuk is nu weer open en daar staat het gras dus hoog genoeg, wat dat betreft heeft ze genoeg te eten om zich warm te houden.

De stal heef trouwens ook een breed uitstekend dak, waar ze droog onder kan gaan staan. Ze heeft in principe alle mogelijkheden om droog en beschut te staan, maar doet het eens in de zoveel tijd niet. En om nou voor die paar keer die regendeken te kopen. Maarja, van de andere kant, moet ze die dan altijd op (als het er regenachtig uitziet), want je weet natuurlijk niet wanneer ze nu weer zo eigenwijs is om buiten te blijven.

Hmm, toch nog maar eens wat gaan zeuren bij de beheerder

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 20:43

mijn verzorgpaard wil ook het liefst buiten staan weer of geen weer. hij heeft het niet koud dat scheelt, maar als hij het wel koud zou hebben zou ik er gewoon een deken op gooien.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 21:17

Wordt die pony toevallig regelmatig uitgebreid gepoetst door lieve kindjes?
Dan heb je kans dat ze door het gebrek aan huidvet echt tot op haar huid nat wordt en dat is idd koud!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 21:21

Margreet schreef:
Wordt die pony toevallig regelmatig uitgebreid gepoetst door lieve kindjes?
Dan heb je kans dat ze door het gebrek aan huidvet echt tot op haar huid nat wordt en dat is idd koud!


het is zinnig ........... zowaar Haha! Haha! Haha! Haha! Knipoog

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-03 21:27

Die pony wordt idd door kindjes gepoetst. En ja, ik ken het gevaar van teveel poetsen. Ik kwam iedere dag op de boerderij en zorgde er dan ook voor dat de kinderen niet vaker als 1 keer per week zo'n uitgebreide borstelbeurt mochten doen. En de andere dagen mochten ze er even vluchtig met een zachte of harde borstel over om de moddervlekken weg te halen.
Nu heb ik het op het moment verschrikkelijk druk met school (die 2e fase en al z'n praktische opdrachten *zucht*) dus ben de afgelopen tijd eigenlijk maar 1 keer per week op de boerderij geweest. Ik denk dat de kans heel groot is dat ze idd gewoon te weinig huidvet over heeft door het vele poetsen van al die lieve kindjes
Nu ik erover nadenk, de vorige keren dat ze dit had was het ook steeds het geval dat ze verschrikkelijk veel gepoetst werd, doordat er veel kinderen waren om te helpen.
Supertip dus Margreet. Dankjewel

Enig idee hoe je dat huidvet (snel) terug kunt krijgen?

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 21:33

gijsenkim, ik begrijp je reactie niet.

Geen idee of je het kunt versnellen, maar als het daar aan ligt (en dat lijkt er dus wel op) dan lijkt stoppen met poetsen me de aangewezen methode Haha! Of anders toch een dekentje op als je die kinderen hun plezier niet wil ontnemen.
Ik zou niet gaan experimenteren met babyolie ofzo.

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 22:02

Regendekentje zonder voering is niet zo heel erg duur.
Imperial riding heeft er o.a. een, ook in kleine maatjes.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 22:09

Margreet schreef:
gijsenkim, ik begrijp je reactie niet.

.


heb je gepbt

@smousje

Berichten: 517
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 22:11

Hai,

Besef wel dat als jij er zelf niet dagelijks bent iemand anders de deken kan vergeten om te doen of iets dergelijks.
Dan staat de pony de ene keer wel met deken om en de andere keer niet en daar word ze dus echt snel ziek van.
Of als kinderen de deken verkeerd omdoen kan het zelfs gevaarlijk worden voor het dier.
Ik neem aan dat dit dier al langer op de kinderboederij staat,dus ze zal wel wat gewend zijn.
Als ze de keuze heeft om binnen te gaan staan met slecht weer,hoef je hier verder geen zorgen over te maken.
Zorg dat het dier een lekker schoon en droog bed heeft en goed voer(in voeding zit energie en in energie zit warmte) echter denk ik niet dat een pony van de kinderboederij hier een tekort aan zal hebben maar eerder teveel Knipoog

Groetjes Smousje.