Schuldgevoel.......herkenbaar???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-01 22:01

Hoi, Ik was gisteren mirage d'r manen aan het trekken en moest het vandaag afmaken. Gisteren vertrok ze geen spier, maar vandaag kon ze het opeens niet hebben. Stond geen seconde stil, draaien, draaien, naar vliegen bijten, etc etc. Werd gek van d'r. En het moest toch af, want de helft was echt kort, en de andere helft nog erg lang. En ja, dat moet dan toch een keer gebeuren. Constant van me wegdraaien, werkelijk geen seconde rust.
Had d'r al een paar keer flink met woorden duidelijk gemaakt dat ze stil moest staan etc etc, maar hielp niets......Nu moet ik dus bekennen dat ik d'r toen een flinke schop op d'r kont heb gegeven en d'r erg hardhandig opzij hebt gezet. Ik verloor m'n geduld............................. en m'n beheersing.
Ook die schop hielp trouwens niet, dus werden we eigenlijk allebei steeds bozer, je weet wel hoe dat gaat.
Maar nu voel ik me daar zo schuldig over joh.... Verdrietig Huilen
Ik heb d'r daarna extra geknuffeld en ze hinnikte net zo hard als anders voor d'r hapje, maar jee, wat voelde ik me rot en nu thuis zit ik er ook steeds aan te denken. Kon je maar tegen paarden zeggen 'sorry, dat had ik niet moeten doen' helaas begrijpen ze dat niet.

Hebben jullie dit ook wel 'ns??? Eigenlijk had ik vind ik niet boos mogen worden, het irriteerde haar, het deed d'r misschien zelfs wel pijn en dan wordt het vrouwtje nog boos ook.............begrijpt ze vast niet. Nou ja, hoe gaan jullie daar mee om?
p.s. reacties als 'je mag je paard niet schoppen of slaan' of wat dan ook heb ik geen behoefte aan, dat weet ik ook wel.

Bedankt, Ingrid Verdrietig Verdrietig

Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-01 22:02

Ik ken het. Ik heb dat ook best vaak gehad. Het is echt een rotgevoel, maar wanneer je de volgende dag weer bij je paardje komt, is die alles weer vergeten. Is even lief als anders!! Echt waar!!

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-01 22:14

Gewoon laten zitten die manen, die hebben een funktie! Zeker in deze tijd met al die vliegen, afijn dat heb je nu dus meegemaakt.

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-01 22:25

aaah ja ik ken het heb ik gisteren ook mee gemaakt. maarre zijn de manen nu wel klaar? ah ja ik zal ff me verhaal vertellen: gisteren ging ik poetsen maar pony wou geen voet geven die schraapte maar over de vloer heen pok tegen me aan, ik werd boos, en bozer (was eerst in een goeie bui) en hij hield niet op toen werd ik zo boos dat ik em een flinke trap heb verkocht hij stond echt heel eng naar me te kijken Huilen tja en een paard kan je niet je excuces aanbieden. echt zielig daarna heel geknuffeld aah zo zielig he. maar ik ken het dus

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-01 22:30

Beste Ikke, dat bedoelde ik dus met reacties waar ik helemaal niet om vroeg. Ik weet ook wel dat manen een functie hebben, maar dat is helemaal niet waar ik het over wilde hebben. Aan zulke reacties heb ik toch niets......???? Knipoog
p.s. dit bedoel ik niet aanvallend hoor, maar het valt me op dat mensen vaak zo snel aangevallen worden als ze iets vertellen. Worden ze aangevallen op iets waar het dan helemaal niet over gaat......en dat vind ik jammer. Sigaar

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-01 22:56

Ik heb vooral een rotgevoel als ik iets heb gedaan wat ze niet kan begrijpen. Ik probeer altijd goed op te letten of het duidelijk is wat ik wil. Kijk als ze op de wasplaats staat en ik zit op mijn hurken haar hoeven schoon te maken en ze trekt dan opeens heel snel haar been op dan krijgt ze van mij ook een trap want ik vind dat levensgevaarlijk.

Dan voel ik me dus ook niet schuldig.

Maar soms dan straf je , en ik heb dat dan vooral als ik er op zit, terwijl je zelf tegenstrijdige hulpen hebt gegeven. Nou dan voel ik me pas echt rot.

Ik lees best veel boeken over paardentaal enzo en wat ik pas heb gelezen en wat ik echt een goede vond was:
als je je paard poetst in de gang voor je stal en hij moet stil staan, als je dan gaat schreeuwen als hij beweegt (wat veel mensen doen) dan wordt ie alleen maar nog zenuwachtiger en dan roep je een vluchreflex bij m op. Dus gaat ie nooit stil staan, hij zal alleen maar meer bewegen.
Kort en duidelijk corrigeren is prima, maar dus niet dat geschreeuw.

Ik vind dat soort dingen leuk om te lezen. Op die manier denk ik ook meer na over wat ik wanneer wel of niet moet doen.

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-01 23:21

ik had het pas met dribbel ook Scheve mond\ ik was hem aan het longeren, en het ging wel goed. maar toen ineens ging hij er de hele tijd op één punt vandoor. ik was nog wel in een goede bui en corrigeerde hem steeds netjes. dat ging goed. maar toen hij het bleef doen, en me ineen keer zo hard mee kon sleuren Frusty hij onder het touw door maar ik kon niet zo één,twee, drie daar onder of over heen, dus deed me toen nog pijn ook Frusty niet dat hij dat express deed, maar heb hem toen ook een schop gegeven. en ik heb me daar echt onwijs schuldig over gevoeld.. mijn eigen stomme fout dat ik hem niet kon houden.. dit was mijn eerste en mijn laatste schop die ik hem ooit gegeven heb Verdrietig

en toen ik nog in het weitje stond met hem, heeft hij me een keer aangevallen en stijgerde zo tegen me rug op onverwachts zodat ik op de grond viel Scheve mond\ ben ik zo boos geworden, dat ik hem een knal gaf, weg ben gegaan, zonder hem eten te geven, later toen ik thuis kwam voelde me ik zo schuldig dat ik weer dat hele eind van een half uur heen fietsen en een half uur terug fietsen kon gaan fietsen Frusty om hem eten te geven Schijnheilig

Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-01 23:23

Het komt me wel bekend voor. Ook ben wel eens te boos op Beau. Een goed voorbeeld daarvan is als hij TELKENS WEERde teugels tussen zijn tanden neemt als ik met hem loop. Ik zeg uh knijp in zihnn hals ( helpt niets) knijp tenslotte in zijn neus. Meneer helemaal woest en draait zijn hoofd weg maar laat wel de teugels los. Om zwe vervolgens meteen weer te pakken en dan zo`n tien keer achter elkaar. Grrrr... Gelukkig hebben wij gauw spijt van wat we gedaan hebben en knuffelen we ons paard na onze boosheid ( bij wijze van ) bijna dood, Sommige mensen lijken echter altijd met teveel lawaai en te weinig liefde met hun paard bezig te gaan. Zien hem als een soort wedstrijd machine en dat vind ik erger.

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-01 08:59

Ja hoor heel bekend. Het straffen voor iets dat je zelf fout doet of terwijl het misschien helemaal niet nodig is. Gelukkig kan ik nu beter tot 10 tellen errug belangrijk.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-01 09:08

Hoi!
IK ken dat gevoel, dat je uitvliegt en dat je je later schuldig voelt. Ik heb het ook wel eens. Dan voel je je zo mottig...
pppffft... ik geef de pony's daarna wel altijd een knuffel en ik krabbel ze aan hun schoftje of aan hun staartwortel, zoals ze zelf ook altijd verzoenend doen Lovers .

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-01 09:21

Ik kan je reactie wel begrijpen hoor...Mirage... overkomt iedereen wel eens, vooral wij vrouwen (hormonen he Gaaaap )
Ik kwam wel eens jankend terug van Sib omdat ik vond dat ik hem "af had gebeuld" (slik) en dan was ik vervolgens niet duidelijk geweest naar HEM toen en ik een k-humeur had.
"Gelukkig" kennen wij mensen een "rotgevoel" over datgene wat wij ons paard hebben aangedaan, en gaan we nadenken over wat we fout deden en hoe we het anders hadden moeten doen. En dan zie je maar weer: Geduld is een schone zaak en je paard is je beste leraar wat dat aangaat...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-01 09:56

Aaaargh! Gek mens! Een arabier kortwieken? Die horen lange manen te hebben, die manen zijn deel van hun arabier-zijn!
Overigens, ik herken het gevoel wel ja. Ik heb het laatst nog gehad bij Paddy. Zij is een ster in het het bloed onder mijn nagels vandaan peuteren. Zij wordt ook boos op mij om het minste of geringste, doordat ze bijvoorbeeld bokt naar mijn been als ik dat naar achteren leg om aan te galopperen. Of door geheel scheef te gaan lopen en zich niet meer te laten rechtstellen, voortdurend aangalopperen, dat soort streken. Ik kan dan zo vreselijk kwaad worden op dat getreiter! Achteraf heb ik dan wel spijt als ik weer zo uitgevallen ben en dan neem ik me voor om de volgende keer rustig te blijven en gewoon door te proberen gaan met rijden. Als ze me dan een kans geeft tenminste. MAar dat hangt af van haar stemming.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-01 10:30

Heel herkenbaar. Ik ga met Kaminka nog steeds regelmatig de fout in. Zij trekt zich nergens wat van aan en dan word ik toch kwaad en zij wordt nog dwarser, ik nog kwaaier en zo gaan we dan fijn de verkeerde kant op! Achteraf heb ik dan altijd spijt, het dier kan er niets aan doen, er is gewoon teveel misgegaan bij haar, ze snapt nergens wat van.

Kaminka's stomme gedoe moet ik gewoon negeren, maar het is af en toe zo irritant, dan wil je even snel haar vliegennet aan het halster vastmaken en dan heeft ze weer zo'n bui... Hinniken, draaien, klauwen, zichzelf tegen de muur gooien (bijvoorkeur als ik er tussen sta Boos! ), en met haar kop zwaaien. Frustrerend, maar het helpt gewoon niet als ik dan kwaad word. Het beste kan ik dan gewoon weglopen en haar gedoe van een afstandje in de gaten houden, uiteindelijk (soms pas na een half uur) kalmeert ze wel weer en kan ik weer veilig bij haar in de buurt komen.

Maar ja, je blijft mens en je maakt fouten.

Groetjes Mieke

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-01 12:58

ach meid dat geeft niets... Soms doe je dingen wat je eigenlijk liever niet wil... Maar omdat je op het moment zo Boos! bent gaat dat ineens..
Daarna ff knuffelen en dan is het echt wel weer goed!
Denk je nou echt dat ze zo'n baby voetje voelen tegen die dikke kont? Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-01 14:47

hoi
ja ook ik vind het herkenbaar.
En vooral met zoiets als manen trekken dan vind ik mezelf toch al zon trut.
Die rede die jij opschrijft is voor mij de rede geworden om ze voortaan te knippen. Ik weet het hoort zo niet en is ook niet zo mooi maar gevlochten ziet er geen mens meer wat van en ik hoef kawa niet op zen donder te geven omdat ie niet stilstaat bij iets wat m zeer doet.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-01 15:04

Pffffffff, gelukkig ben ik niet de enige.......
Ik heb d'r gisteren ook al lekker geknuffeld om het "goed" te maken hihi stomme vrouwen ook he......
en Desiree, hihi, moet soms wel 'ns he, ff kortwieken, hingen bijna op d'r tenen......hahahaha

Bedankt voor jullie reacties!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-01 17:58

Zo lang?! Had eerst een foto gemaakt voordat je ze er af haalde!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-01 18:42

nee valt mee, maar ik overdrijf graag en goed..........hihi
doei, ingrid

homer
Berichten: 181
Geregistreerd: 13-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-01 20:37

Klinkt allemaal nogal herkenbaar hoor......
Kan me heel goed voorstellen dat je je schuldig voelt, maar het is nu eenmaal gebeurt, daar verander je niks meer aan.
Je bent ook maar een mens........
Ik schiet ook weleens uit m'n slof, alhoewel het in de loop der jaren wel minder is geworden.
Vroeger (vooral toen ik aan het puberen was *LOL* ), was ik ontzettend driftig en kon bij het minste voorvalletje ontzettend door het lint gaan.
Da's inmiddels gelukkig over (mag ook wel, ik ben de dertig reeds gepasseerd *LOL* , maar het overkomt me ook nog weleens.
Een paar maanden geleden heb ik zelfs uit pure boosheid besloten om van m'n paard af te stappen en het zadel eraf te pakken, hoofdstel uit, en toen heb ik hem plompverloren in de bak laten staan.
Hij liep al 3 kwartier gigantisch te walgen, en ik kon er effe niet meer tegen.
Niet leuk natuurlijk, maar als ik nog langer door had gereden was het vast en zeker op een knokpartij uitgelopen, en dan ben je nog verder van huis.
Geef Mirage maar een extra knuffeltje, ze vergeeft je vast wel Knipoog

Zip

Berichten: 1697
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-01 21:28

Ik ken het ook wel, als Oscar weer eens een stapje te ver gaat, of als Foxy Oscar in elkaar trimt, dan wil ik Foxy ook nog weleens een knal geven. Ik weet dan ook wel dat ik ze gewoon met rust moet laten omdat ze dat zelf uit moeten zoeken, maarja.
Inieder geval geef ik ze dan meteen weer een dikke knuffel om het goed te maken, of een snoepje Party!!

Roel
Berichten: 653
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-01 21:49

Ik heb ook wel eens de momenten dat ik mij niet happy voel.
Als ik een bui heb waar van ik eigenlijk denk dat ik het waarschijnlijk af ga reageren op het paard, dan ga ik niet eens rijden.
Het paard vindt ik hoeft niet de dupe te worden van mijn humeur..

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-01 22:22

Bedankt voor alle reacties!! Toen ik vanavond op stal kwam hinnikte ze alweer naar me, dus ze kreeg een mega knuffel van me en hebben een paar fijne uurtjes samen gehad!!! Maar bedankt!!!!!