Wie heeft dit wel eens meegemaakt....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jemille

Berichten: 311
Geregistreerd: 21-11-01
Woonplaats: Heerhugowaard

Wie heeft dit wel eens meegemaakt....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-03 13:49

Beste bokkers,
Ik heb een paardje van ± 2,5 jr. die een beetje stout begint te worden. Opzich is dat niet erg want het is de leeftijd en je kunt het afleren. Maar bij mijn andere paardjes zie ik het altijd aankomen wanneer ze stout willen gaan doen. Maar bij dit paardje komt het zo uit het niets. Voorbeeld: Zaterdag wilde het paardje me inhalen (niet drafend maar gewoon met een stapje extra) ik draai me gewoon om en vraag haar een stapje naar achteren te doen. Dit wil hij niet doen dus ik leg mijn hand op zijn borst. Hij loopt twee pasjes naar achteren. Ik haal mijn hand van zijn borts en zeg dat hij braaf is. En op dat moment stijgert hij ineens vlak voor me. Ik voelde de winddruk van zijn hoef langs mijn oren gaan. Daar ben ik best van geschroken want er was gewoon geen aanleiding toe. Ik heb hem gecorriceerd en zijn daarna gewoon naar zijn stal gelopen.

Mijn vraag is of jullie paarden ook wel een onverwacht reageren en hoe jullie hierop reageren.

Een tip die ik kreeg was om hem nu al zadelmak je maken. Stap, draf, galop en daarna op het land zetten voor 3 maanden.


ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 13:54

ik heb precies hetzelfde gedaan met mijn paard. Rond deze tijd inrijden, iedere dag er even op gaan zitten en de overgangen oefenen (goed voor gehoorzaamheid). Ik heb dit 2 weken lang gedaan, toen was hij braaf en kon ik los in een lesje rijden. Het voordeel is dat ze goed leren luisteren, en toch wel onder de indruk zijn en er best wel moe van worden (dus lekker rustig). Knipoog Mijn paard heeft mij ook wel uitgeprobeerd. Probeer met alles even streng te zijn, luisteren is luisteren en je mag hem best een keer een zwieper geven (doen ze bij elkaar ook). Als je consequent bent hierin is het heel snel over. Op een gegeven moment denken ze gewoon dat ze al heel wat zijn en krijgen ze praatjes maar laat hem goed zijn plaats weten. Als hij braaf is met rijden, kan je hem inderdaad het beste voor 3 maanden wegzetten. Kijk wel uit als je er daarna weer op wil, dit kunnen ze weer een beetje eng vinden. Succes ermee.

~Turbohoof Solutions ~

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 14:22

Kan je hem niet fanatiek gaan longeren en aan het werk zetten?
Als jer er nu voor het eerst op gaat dan ben je nog niet zover dat je hem onder de man echt goed kan aanpakken.
Of wat bij die van mij goed werkt als hij brutaal wordt is een join-up.
In het begin was hij er helemaal van in de war en daarna zo mak als een lammetje!
Is het een hengst ?

Paints & Quarters, western riding magazine
http://www.paintsandquarters.nl
Level Up, horsemanship magzine
http://www.level-upmagazine.nl

Jemille

Berichten: 311
Geregistreerd: 21-11-01
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-03 14:48

Wat is een Join-up????

En ja het is een hengstje. Longeren doe ik hun al ruim drie maanden. Nooit langer dan 15 minuten. Hij is heel erg braaf en luisterd dan heel erg goed. Maar dat geintje van stijgeren gebeurde dus na het longeren....je zou zeggen dat tie daar dan te moe voor is... }>

Verder ben ik een aantal keer met hem over de weg gegaan. Niets aan de hand, heel braaf. Maar op het moment dat we op het erf kwamen deed hij weer even raar (maar misschien kwam dat door het grint). En het gekke is dat het altijd maar even is. Hij is het zo weer vergeten.

Nou moet ik wel eerlijk zeggen dat de vorige eigenaar nooit iets met hem heeft gedaan en dat hij zelfs 3 maanden geleden hoeven uitkrabben eng vond. Dus eigenlijk kan je wel zeggen dat we al een stuk verder zijn gekomen met hem. Maar dat onverwachte zit me niet lekker.

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 14:49

castreren misschien???

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

DubbelFun

Berichten: 88626
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 14:55

Cowgirl schreef:
castreren misschien???

Haha! goeie...
Ja dit zijn puur hengstenstreken. Inrijden zal voor sommigen een optie zijn, maar daarmee leer je geen hengstenstreken af. Je maakt ze alleen zadelmak. Aan de hand zal hij je nog steeds 'uitproberen'.

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 14:56

Hij is gewoon aan het kijken wie de baas is!
Kan gebeuren bij zo'n jonge hengst.
Ik zou eens een join-up doen. Op internet kan je daar veel over vinden en als je het zelf niet kan kan je iemand zoeken die je daarmee kan helpen.
Als je er iets over wilt leren kan je het eerste boek van Monty Roberts lezen.
Er zijn wel trainers te vinden die je ermee kunnen helpen...

Paints & Quarters, western riding magazine
http://www.paintsandquarters.nl
Level Up, horsemanship magzine
http://www.level-upmagazine.nl

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 17:59

Dat zou voor mij geen reden zijn om hem te laten castreren. Het zijn gewoon streken. Mijn paardje heeft dit soort gedrag gehad toen ze 1 jaar was... (ze is vandaag trouwens 3 geworden Cool ) En daarna heb ik haar anderhalf jaar op de wei gezet met een ander paardje die haar flink onder de duim had... toen ze de wei uitkwam was het ineens een mak lammetje. Ze is zoooo lief Lovers

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 18:25

Ik heb dit twee keer gehad en allebei de keren waren dit hengstjes, met jonge merries heb ik dit nog nooit gehad.

De meeste hengsten geven vroeg of laat problemen, alleen sommige blijven braaf, dat tegen je op stijgeren is typisch hengstengedrag, kijken wie de baas kan zijn.

Je moet sterk in je schoenen staan wil je dit gevecht winnen, de makkelijkste methode is toch castreren zeker als je toch niet van plan bent ermee te gaan fokken.

Met mijn tinker heb ik het geprobeert vol te houden tot 3,5 jaar maar daarna toch maar laten castreren omdat hij ook opdringerig werd naar merries en constant afgeleid als je hem wat probeerde te leren.

O ja na het castreren is het proleem niet in een keer nodig en daarna krijg je toch nog de pubertijd rond een jaar of 4 (ben ik dus nu mee bezig).

Ik wens je sterkte met dit machootje.

Jemille

Berichten: 311
Geregistreerd: 21-11-01
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-03 08:04

Gisteren weer me stoute schoenen aan getrokken. Ik ben niet de weg op geweest maar ben gewoon op het erf gebleven. Ik lette nauwkeurig op hem en heb qua grondwerk veel van hem gevraagd. Hij deed alles perfect en is niet een keer lastig geweest (zelfs niet met een hengstige Kwijl Jemille in de wei die helemaal gek aan het worden was....slet Haha! ). Maar ik denk dat hij wel door had dat het menis was. Ik heb veel keren achterwaards van hem gevraagd. Precies zoals ik dat de vorige keer deed, alleen nu droeg ik een cap... Cool Haha!.

Ik denk, vooral na gisteren, dat we er wel uit gaan komen. Dat onverwachte vond ik gewoon eng maar schijnbaar hoort dat er bij. Blijven opletten dus.

appie_rulez

Berichten: 1177
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 08:42

ik zou hem gewoon ervoor straffen...
want het is toch gedrag dat je niet wil hebben... Verward
en aangezien je zelf zegt dat wat je nu doet niet werkt zou ik hem wat harder straffen...
geef hem maar eens een goeie tik.. want hij wil je gewoon uitproberen en zit in de puberteit...
maar dan nog, je wilt het niet hebben dus moet je zien dat je het hem afleert en dat hij dus ook weet dat hij dat niet mag doen...

!!de appies worden ondergewaardeerd!!

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 10:27

Zoals hierboven ook al gezegd, steigeren is hengstengedrag. In het boek " van Veulen tot Rijpaard" staat een apart hoofdstuk over het opvoeden van hengsten. Dit is een heel goed boek over het opvoeden van je jonge paard in het algemeen, welke problemen je tegen kunt komen en hoe je ze op een paardvriendelijke en eerlijke manier kunt oplossen. Lovers
Maar over het steigeren van hengsten schrijven ze dat je dit op een een duidelijke manier moet straffen omdat het zeer gevaarlijk kan zijn (dat heb je inmiddels zelf al bijna ondervonden). Zodra je hengst steigert moet je hem een tik op de onderbuik geven met een zweep. Dit is zijn kwetsbare gedeelte waar roofdieren maar al te graag aanvallen. Je paardje zal zich een volgende keer wel twee keer bedenken voordat hij dit dan weer doet. Haha!
Maar mijn advies is om dit boek te kopen, zeker als je zo'n baldadig manneke onder de duim moet houden. Casteren kan altijd nog. *LOL*

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 15:55

Een tik op zijn buik geven bij het stijgeren vind ik nogal een lastige en best gevaarlijke klus. Bud heeft eens bij mij gesteigerd in de binnenbak toen ik met hem aan het wandelen was. Ik heb hem toen gewoon alle hoeken laten zien. Klinkt hard, dat was het ook, maar hij bedenkt zich nu wel 25 keer voor hij het weer probeert. Hij weegt toch al gauw 500 kilo en als dat over je heen gaat lopen...berg je dan maar *LOL*

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

LindaVelings

Berichten: 1223
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 15:54

XoNo schreef:
Hij weegt toch al gauw 500 kilo en als dat over je heen gaat lopen...berg je dan maar *LOL*


En daar kan ik over mee praten.. Huilen
Rainy steigerde en terwijl hij in de lucht was trok ik hem naar mij toe (STOM) Ik viel en hij raakte uit evenwicht en landde op mijn been...
Resultaat: Kuitbeen en enkel op 4 plaatsen gebroken.

CONCLUSIE: NOOIT aan het halstertouw trekken als het paard in de lucht is Frusty

"Save a horse, ride a cowboy"
Rainy & Rico

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 17:55

Gewoon helemaal de grond instampen tegen de tijd dat hij weer op de grond is. Ik snap ook echt niet waarom mensen hun paard dit soort dingen aanleren. Steigeren is levensgevaarlijk!

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl


DubbelFun

Berichten: 88626
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 18:47

Onderschrift XONO: Geslaagd voor Biologie én Nederlands én Geschiedenis én Economie én Engels!

Haha!

Kon het niet laten Lips are sealed

Steigeren: bij sommige vormen van paardrijden schijnt het erbij te horen.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 18:48

Sugarmiss schreef:
:D

Kon het niet laten Lips are sealed

Vraag NIET met wat voor cijfer Schijnheilig

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 bezoekers