Hoefbevangenheid vraagjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Hoefbevangenheid vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-03 21:57

Onze paardjes staan al een tijdje elke dag een paar uurtjes op de wei waar het gras hoger is, dan het gras in de wei waar ze altijd staan. En dat gras is behoorlijk eiwitrijk. Het zijn IJslanders, dus ze kunnen snel hoefbevangen raken, maar ik zou graag willen weten hoe snel dat kan gebeuren? En merken ze het gelijk aan alle 4 de hoeven? Heeft iemand ervaring met paarden die hoefbevangen zijn (geweest)?

*Jolanda*

Berichten: 1483
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 22:47

Hey,

Hoe snel een paard hoefbevangen wordt hangt helemaal van je paard af, ze worden bijna altijd (eerst) alleen aan de voorbenen bevangen, kan zelfs aan 1 voet.

Groetjes Jolanda

peppertje

Berichten: 791
Geregistreerd: 01-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 23:23

de pony van mn zusje is vaak hoefbevangen, nu ook.
Zorg dat je de weidegang netjes opbouwt, als je op safe wil spelen, kun je tijdelijk selenium + vitamine E bijvoeren.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 12:53

beste is zoals peppertje zegt: geleidelijk aan wennen aan de weide.
een uurtje om mee te beginnen. bouw dan uit naar 2uur, liefst per week een uurtje bijdoen, tot je aan 7uur/dag zit. zeker niet langer als je 100% safe wil zijn! en nooit een ijslander een hele dag op een 'volle' weide laten.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 21:17

Het zal in dit geval wel meevallen denk ik, omdat je de weidegang rustig opbouwt. Een paar uur per dag een in een vettere wei dan de rest van de dag hoeft niet zo'n probleem te zijn.

linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 09:07

en het gaat niet om het eiwit in het gras maar om koolhydraten en met name de sukers!!
Mijn pony is nu hoefbevangen, ook een halve ijslander, en bij mij was het zo dat ze stijf was, en de volgende dag kon ze bijna niet meer lopen, het kan dus ontzettend snel naar buiten komen... wel was dit proces al een tijd bezig maar je merkt het pas van de een op de andere dag.... en dan gaat het hard hoor!!

fancylover

Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 12:24

echt erg als je pony hoefbevangen wordt hoor!!! ik heb het met meerdere pony's gehad.
eentje moest er zelfs bijna voor naar de slager maar toen heeft mijn opa iets gedaan waardoor ze het nooit meer heeft gehad. de pony van mijn zus heeft het ook gehad maar die werd ook niet meer beter dus die moesten we verkopen aan een handelaar, ik zou dus nu nie weten waar ze is. mijn andere pony (die is echt van mij) heeft het ook gehad heel raar eigenlijk want hij heeft bijna de hele tijd op zand gestaan waar bijna geen gras groeide maar hij had het wel. hij was ook best snel weer beter doordat de dierenarts iets aan me gegeven had wat ik hem een paar dagen moest geven en verder moest ie op nat zand staan. je snapt nu wel dat ik heel voorzichtig ben met eiwitrijk gras. als ik jou was zou ik dus maar uitkijken voor het verse gras

sterkte ermee!!!!!

linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 13:28

HET IS NIET DOOOR EIWITTEN!

niet banketstaaf bedoeld verder, maar ik zet het net ook al in die reactie daarboven... het komt door koolhydraten....
iedereend acht dat het van eiwitten komt maar dat is al een lange tijd achterhaald!

marouska

Berichten: 595
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 13:46

mijn pony is er net een beetje vanaf! maar hij is heel gevoelig dus mag hij van de dierenarts niet de wei meer in! maar kijk eens op www.hoofcare.nl en daar staan hoefproblemen en dan staat er ook hoefbevangenheid. heel handig!

fancylover

Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 14:03

ik zal ook ff kijke!

linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 14:38


Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-03 20:32

Hey, bedankt allemaal voor jullie reacties! We gaan een wei maken waar géén gras in komt te staan, zodat we de paarden daar in kunnen zetten... dan geven we ze hooi als ze in die wei staan en ze mogen nou een paar uurtjes per dag op de gras-wei.

Jupiter
Berichten: 3199
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Sevilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 21:09

hey jessie, ik denk dat het niet zoveel kwaad kan, want je zet ze maar een paar uur per dag erin, dusseh ik denk niet dat het heel erg is.... ennuh.. pb me effe terug Knipoog Haha!

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-03 21:11

Jupiter schreef:
dusseh, ennuh


Geen msn-taal he, Jupiter! Tong uitsteken Knipoog

Jupiter
Berichten: 3199
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Sevilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 21:26

woops Frusty (of moet ik oeps zeggen ):P sorry Haha! zal het nooit meer doen jess Schijnheilig