Des weer gigantisch afgevallen...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Des weer gigantisch afgevallen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-03 13:59

Vorige week zaterdag heb ik nog een lange rit met Des gemaakt. Verder deze week kwam er ivm weer weinig van, wel mikt degene bij wie ze opstal staat haar dagelijks de wei in, dus beweging heeft ze wel. Vanmorgen zouden mijn vader en ik ook weer rijden. Viel me direct op dat haar schoft zo uitstak, maar ik dacht dat dat gezichtsbedrog was, aangezien ze nu grotendeels de wintervacht kwijt is....

Toen ik het zadel er op legde zag ik het meteen: ze is weer afgevallen! Het zadel is alweer te breed. Ca 3 weken geleden heb ik contact gehad met de paardenarts die eerst bij ons op de praktijk werkte. Ze adviseerde me om toch de brok iets te verhogen, en als dat niet hielp haar weer te bellen. (De brok kan niet te veel worden verhoogd, aangezien Des lichte maandagziekte heeft gehad).
Heb het zadel er maar afgehaald, heb mijn vader laten voelen dat ie te klein was want die dacht dat een klein stukje rijden geen kaad kon. Begin ik dus niet meer aan.... Kortom halster aan en een kwartiertje aan de hand laten stappen (de bak is veel te nat om te longeren).

Ze stapte lekker door, oortjes naar voren en constant proberen om gras te snaaien, en jetje hobbelde er achteraan met haar bolle buik (hijg puf). Rijden is dan toch echt een stuk makkelijker...

Dat is ook het vreemde, het beest eet als een grote, maar ziet toch kans om af te vallen. De afgelopen week hebben ze 's nachts op stal gestaan en eten dus dan ook op stal, zodat het andere paardje deze ook niet kan bevreten... Cody had me nog de tip gegeven om de kiezen te voelen, maar ik voelde niets vreemds (weet natuurlijk ook niet goed hoe het hoort te voelen).

Thuisgekomen direct Dikkie (de paardenarts) gebeld. Ze komt woensdagmiddag kijken bij Des. Eerst gebit-inspectie en evt bloedje tappen. 'k Hoop niet dat ze te erg schrikt van mijn krielkippie....

Ik baal er wel lekker door. ad gehoopt nog een paar weekjes te kunnen rijden voor de bevalling. Maar ik neem aan dat Des niet zo snel aankomt als dat ze nu afgevallen is, dus denk ik dat ik dat op mijn (bolle) buik kan schrijven. Nou ja, dan maar hopen dat de bak snel weer droog is, dan kan ik haar tenminste longeren, en anders toch maar weer een eindje (snel)wandelen......

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-03 14:08

Hier een foto van ca 1.5 week terug:

Afbeelding

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 14:27

Is ze wel gewoon op tijd ontwormt?

maartje538
Berichten: 92
Geregistreerd: 28-04-03
Woonplaats: herkingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 14:47

heeft ze geen last van lindworm dan eten ze veel maar vallen ook veel af

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 15:20

Ja wormen kwam ook in mij op na het lezen van je titel, maar misschien heeft de leeftijd er ook wel mee te maken.
Misschien is snijmais nog een optie, heeft mijn zus destijds gevoerd om Pliva wat dikker te krijgen. Maar dat zou ik wel even overleggen met 'Dikkie', omdat er misschien teveel eiwit in zit, wat Des dus niet moet hebben.

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 15:39

he, jakkes, wat vervelend.
ben benieuwd wat het is...

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 16:06

tis ook oneerlijk verdeel.. mijn piny MOET juist afvallen Haha! wat vet lenen?? Knipoog

Maar ikd acht toen ik ke stukje las ook aan wormen... DA er misschien bijhalen?

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 16:13

als het kon zou ik haar zo een 20 kilo van mezelf geven
wel naar hoor dat ze zo afvalt
idd, wormen? maar ze heeft geen "wormenbuikje"
hopelijk is het makkelijk op te lossen en is er niet iets mis
succes

Alja

Berichten: 25595
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 16:26

wat vreemd dat ze blijft afvallen, als je haar zo ziet zou je op het eerste gezicht niet zeggen dat ze niet helemaal lekker is want ze ziet er verder wel goed uit en ook wel vrolijk.
hoop dat het gauw weer beter gaat met je paardje

The_man
Berichten: 394
Geregistreerd: 16-05-03
Woonplaats: vraag maar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 16:31

Hoe oud is ze? Ze ziet er op die foto namelijk best wel oud uit.
Ik dacht eigenlijk ook meteen aan wormen. mensen hebben ook wel eens zoon worm en dan krijgen ze heel erge honger, eten ze veel maar worden niet dikker doordat die worm dus met ze mee-eet. Mischien is het dat?

Ik hoop in ieder geval voor je dat ze niks ernsitgs heeft en snel weer wat dikker wordt!

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-03 23:07

Ze wordt regelmatig ontwormd (iedere 8 weken), de laatste keer is nog maar een week of 5 geleden. Lijkt mij dus zeer onwaarschijnlijk.
Je merkt aan Des helemaal niet dat ze ziek is ofzo, ze is juist zo tierig als wat. Vorige week steigerde ze zelfs richting mij aan de longeerlijn (ze heeft de pest aan longeren), en dat vond ik best een goed teken. Verder is ze best werkwillig, ook buiten, eenfiks galopje kan er nog steeds vanaf.

Maar even afwachten wat Dikkie (de DA) woensdagmiddag zegt....

Des wordt in septemner 17 jaar, al wel wat ouder, maar nog niet "bejaard".

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 10:56

Echt vreemd zeg, helemaal omdat het gras op het moment zo rijk is dat veel paarden er te dik van worden.
Heb je al eens met Equest of iets in die geest ontwormd? En misschien een keer een vitaminestoot (baat het niet, dan schaadt het niet)?

Ik ben ook benieuwd wat de DA gaat zeggen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 11:55

Oudere paarden krijgen moeite met de opname van voedingsstoffen uit het voer dat je ze geeft. Maar 17 jaar is natuurlijk nog niet oud voor een paard.
Dat bloedonderzoek vind ik een hele goede! Temperatuur je je paard ook geregeld?

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-03 13:53

Ik heb haar nog nooit getempt... Is dat nodig als ze toch zo tierig is?

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 22:23

Ik denk idd ook aan een worminfectie, je weet het niet... Hoop dat de dierenarts snel iets aan kan tonen, succes en houdt ons op de hoogte!