Ze vind eieren zoooooooooo lekker!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
binky

Berichten: 2057
Geregistreerd: 26-03-03

Ze vind eieren zoooooooooo lekker!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-03 11:16

Laatst ben ik er achter gekomen dat onze pony verzot is op een eitje! Vingers aflikken
Als ik voor haar een eitje breek in een emmer is ze een half uur zoet met het uitlikken ervan,makkelijk want ze laat me niet graag haar achterhoefjes schoonmaken,en toen vergat ze alles om haar heen door dat eitje.
Kan het kwaad?Of is net als bij honden een rauw eitje op zijn tijd goed voor de vacht?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 12:15

Tja.. je zit natuurlijk met salmonella, ik weet niet of paarden daar ook gevoelig voor zijn. Aan een serieuze salmonella-vergiftiging kan een mens doodgaan.

binky

Berichten: 2057
Geregistreerd: 26-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-03 14:24

hoe bedoel je,het was een ei zo onder de kip vandaan verser kan het niet!
Het zijn de zelfde eieren die wij zelf ook eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 14:29

Het is niet goed voor een paard.

Er zitten te veel dierlijke vetten in.
En de spijsvertering van een paard is juist gebouwd om plantaardige dingen te kunnen verteren.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 14:32

binky schreef:
hoe bedoel je,het was een ei zo onder de kip vandaan verser kan het niet!
Het zijn de zelfde eieren die wij zelf ook eten.


Salmonella heeft niets te maken met vers of niet vers. Een ei kan besmet zijn met de salmonella bacterie. De salmonella bacterie gaat dood als je het produkt boven een bepaalde temperatuur verhit.

binky

Berichten: 2057
Geregistreerd: 26-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-03 14:46

Sorry,dat begreep ik dus verkeerd.Maar nu snap ik het hoor!
tja en dat betekend dus geen eitje meer voor onze Pip.

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 21:01

Eitjes zijn lang niet zo slecht voor je paard hoor!!
Je moet het alleen niet te vaak geven, want dan is het niet goed. Maar als je het eens in de 2/3 weken doet dan schijnt het best goed te zijn! Je paard gaat er ook nog eens mooi van glimmen!!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 22:53

Ik zie niet in waarom ik ze aan onze pony's zou kunnen geven. Het is lang niet bewezen dat eieren gezond zijn voor paarden. Wel is zeker dat ze uit hun eigen (of in het wild) zelden kippeneieren roven.
Waarom geef je zoveel geld uit aan duur, perfect aan de noden van het paard aangepast voer om er daarna een ei bij te geven?
Nja, misschien is het wel ergens goed voor hoor, maar dan moeten jullie me wel eerst overtuigen Knipoog .

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 23:09

Kyralovertje schreef:
Eitjes zijn lang niet zo slecht voor je paard hoor!!


Ik vraag me af waar dat op gebaseerd is. Zolang de salmonella bacterie nog voorkomt in eieren, lijkt het me hardstikke slecht. Lekker als je paard opeens een salmonella vergiftiging heeft.

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 23:12

Ook maar gelezen... Haha!

Whoops1
Berichten: 6226
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 13:25

Dus het is af te raden neem ik aan je paard zo een eitje te geven?
Anders ga k dat ook maar is zo proberen...

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 13:27

Je kunt tegenwoordig ook salmonella vrije eieren kopen.

Whoops1
Berichten: 6226
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 13:33

Maar de eieren die ik in huis gewoon heb die we zelf bakken of koken...
Deze zijn niet goed dan of wel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 13:38

De salmonella is niet het gevaar voor een paard.
Voor mensen met genoeg weerstand ook niet.

Het slecht aan eieren geven aan paarden is dat de spijsvertering daar niet voor gemaakt is.
Anders zou een paard in de natuur ook wel zelf op zoek gaan naar eieren .

Whoops1
Berichten: 6226
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 13:41

Okej maar om voor 1 keer te geven is het niet erg?
Dan kan ik mooi zijn sokken bijwerken en wassen want
dan staat hij tenminste stil als die ook zo lang bezig is
met dat ei op te eten... Anders gaat hij zo ongeduldig worden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 13:46

hij gaat er zeker niet dood van van 1x
Maar persoonlijk zou ik hem een keer goed en duidelijk laten weten dat hij gewoon stil moet staan Extreme duivel

maar zoals gezegt: persoonlijk

Whoops1
Berichten: 6226
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 13:48

Idd *LOL* Zal wel is kijken hoe we dit gaan oplossen!

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 14:10

Een vriendin van mij heeft een paard gehad met een salmonella-vergiftiging, maar hij stond in de opfok en zal dit wel niet door een vers eitje hebben gekregen.

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 14:20

Op IJsland zetten de boeren in de winter een ton haringen neer en daar pikken de paarden (ZELF) af en toe een harinkie uit.

Dat enkele ei zal dan ook niet zoveel kwaad kunnen?

Het kwam voor (en wie zegt dat dit niet meer gebeurt; knoeien met voer is nog steeds Big Business) dat in dat zogenaamd goeie paardenvoer KIPPENVEREN verwerkt werden...
Naaah, doe mij dan maar liever een zelfverkozen eitje!!

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 14:52

Ik zelf zie het probleem niet. Als je paard gezond is en een goede weerstand heeft enzo dan kan het heus geen kwaad om het een keertje te geven. Je paard gaat er mooi van glimmen. Ik hoor wel vaker dat mensen hun paard een eitje geven, maar die doen het dan door het voer.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 16:24

Maar ik zie echt niet in waarom je dat absoluut zou willen proberen. Verward

Ze zijn er dol op? Nou, mijn paarden zijn ook dol op wortelen en daar weet ik van dat ze geen kwaad kunnen.

Ze staan stil bij het borstelen enzo? Tja, dit soort problemen kan je ook zodanig proberen op te lossen dat je paard geen ei nodig heeft om braaf te blijven staan (dus veel oefenen, of iets anders te knabbelen geven).

Hun vacht gaat ervan glimmen? Daarvoor kan je ook lijnzaad geven, wat een plantaardig product is en meer ligt in de lijn van wat paarden uit hun eigen zouden eten. Verder glimt de vacht van een paard vanzelf als hij een gezonde gebalanceerde voeding heeft.

In gewoon paardenvoer zit ook een hoop rommel? Tja, het is niet omdat iemand jouw fiets steelt, dat je dan maar gelijk zelf ook een fiets moet gaan stelen. Zo los je problemen niet op. Er moet natuurlijk een wetgeving zijn/komen die zaken zoals de dioxine-crisis (België) vermijden.

Kyralovertje"]
Als je paard gezond is en een goede weerstand heeft enzo dan kan het heus geen kwaad om het een keertje te geven.
[/quote]

Zeg je hier niet onrechtstreeks mee dat eieren toch niet zo goed zijn voor een paard, zeker als het een minder goede gezondheid heeft?

[quote="Botervlieg schreef:
Op IJsland zetten de boeren in de winter een ton haringen neer en daar pikken de paarden (ZELF) af en toe een harinkie uit.

Dat enkele ei zal dan ook niet zoveel kwaad kunnen?


Deze redenering vind ik ook heel gek.

Kan je dan ook stellen dat shetlanders, die in hun land van oorsprong op zeewier overleefden gerust op tijd en stond een litertje motorolie, een glaasje sinaasappelsap, een pintje bier of een stukje vlees kunnen verdragen?
Ik zie geen speciaal verband tussen haring en eieren. Deze redenering lijkt me vrij krom.



Ik zal niet beweren dat één eitje kwaad kan. Ik kan ook niet bewijzen dat tien eieren op een dag ongezond zijn. Maar wat ik me wel afvraag is, waarom in gods naam zou je zo'n dingen nu gaan proberen?
Mensen geven ongelooflijk veel geld uit aan de gezondheid van hun paard. Volgens mij worden veel paarden bijna te veel in de watten gelegd. Paarden zijn taaie dieren die heus wel ergens tegen kunnen. Daarom moet je natuurlijk geen problemen gaan uitlokken.
Maar waarom gaan diezelfde mensen hun paarden 'voor de fun' een ei geven? Of een stuk chocolade of een biertje (alledrie al ergens gelezen)?

Ik kan geen goede reden vinden om dit te doen. Dat sluit natuurlijk niet uit dat jullie wel jullie eigen redenen hebben om eieren aan je paard te geven.

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 16:50

Ik zie het nut er ook niet zo van in. Alle voordelen die je noemt zijn ook te vinden in bepaalde producten die wel voor paarden zijn bedoeld.
Wil je toch een ei geven, geef die dan gekookt, loop je in ieder geval geen gevaar voor samonella!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 18:15

ilona1987 schreef:
Maar de eieren die ik in huis gewoon heb die we zelf bakken of koken...
Deze zijn niet goed dan of wel?


Je weet helaas nooit zeker bij deze eieren of ze wel of geen salmonella bevatten. Doordat je ze voor jezelf kookt of bakt worden de bacteriën gedood. Het gebruik van rauwe eieren bij mensen is iig net zoiets als russische roulette. Er zijn niet voor niets produkten zoals gepasturiseerd eigeel, eiwit en hele eieren (in pakken) op de markt voor rauw gebruik.

Verder zijn bijna alle gewervelde dieren vatbaar voor een salmonellavergifting, dus ik zou niet weten waarom paarden niet.

Ik zou verder ook niet weten waarom men het risico zou nemen, terwijl er ook zoveel andere dingen zijn die je je paard kan geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 18:35

Ik zou groentesoep gaan voeren
Waar het nu ook alweer precies voor was weet ik niet meer, maar dat weten andere bokkers vast nog wel Haha!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 19:26

runningkawa schreef:
Ik zou groentesoep gaan voeren
Waar het nu ook alweer precies voor was weet ik niet meer, maar dat weten andere bokkers vast nog wel Haha!


juist, tegen de hoest, die soep had ik ook nog aan mijn lijstje van paard-vreemde producten kunnen toevoegen. Knipoog