Vrijspringen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
pacster

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: ruurlo

Vrijspringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-03 19:50

hey allemaal,

ik ben net begonnen om Impact vrijheidsdressuur te leren.. de basis kent hij al.. hij leert echt heel snel.. Haha!
maar ik wil hem ook leren om vrij te springen.. kunnen jullie mij vertellen hoe jullie het aan jullie paarden geleerd hebben??

groetjes laura

euhm.. Scheve mond


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 10:58

wederom heeft dit weinig tot niks met VD te maken.

Hoe leren vrijspringen? gewoon, een hindernis neerzetten en hopen dat ie erover heen gaat


sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 13:25

dit kan je ook met de 7 games bereiken....
je kan natuurlijk een hindernis neerzetten en je paard eroverheen jagen, maar je kan hem ook aanleren op jou aanwijzen over een hindernis te springen, wat veel leuker is (vind ik)

pacster

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: ruurlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-03 16:01

dank jullie.. nu kan ik weer verder..

euhm.. Scheve mond

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 10:54

verder? ze hebben amper wat uitgelegd...
dit had je ook zelf kunnen bedenken niet?

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 20:06

Als ik mijn paarden leer om vrij te springen, zet ik een hindernis op (laag) en zet haaks daarop een hogere hindernis, evenwijdig aan de bakrand.
Mijn paarden kunnen dan al op aanwijzing los door de bak gestuurd worden en ik stuur ze dan op de hindernis af. Ze komen dan tussen bakrand en hoge hindernis en kiezen zelf de lage...
Direkt daarna krijgen ze een beloning. Dit herhaal ik vaak (over meerdere weken!) en na een tijdje gaan ze zelf over hindernissen heen, ookal zijn ze niet meer afgebakend.

Je kunt ze ook met een zweep opdrijven en over de hindernis "jagen" (wat ze op stamboekkeuringen nogwel eens doen!)

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

pacster

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: ruurlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-03 20:35

dat zeiden ze hier boven ook al, gewoon losgooien in de bak en dan opjagen, maar dat vond ik niet echt wat. omdat je ze dan gewoon dwingt te springen. Ik denk dat ik het op jouw manier ga proberen Donja.. Dank je wel..

euhm.. Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 20:41

Donja schreef:
Als ik mijn paarden leer om vrij te springen, zet ik een hindernis op (laag) en zet haaks daarop een hogere hindernis, evenwijdig aan de bakrand.
Mijn paarden kunnen dan al op aanwijzing los door de bak gestuurd worden en ik stuur ze dan op de hindernis af. Ze komen dan tussen bakrand en hoge hindernis en kiezen zelf de lage...
Direkt daarna krijgen ze een beloning. Dit herhaal ik vaak (over meerdere weken!) en na een tijdje gaan ze zelf over hindernissen heen, ookal zijn ze niet meer afgebakend.

Je kunt ze ook met een zweep opdrijven en over de hindernis "jagen" (wat ze op stamboekkeuringen nogwel eens doen!)


sorry als ik zeg dat het kwats is

Ja ik ben ook een zweep iemand
Maar als paarden graag springen dan hoef je ook alleen de eerste keer maar wat te klapperen met de zweep en dat is alles.

Alles ik Kawa vrij laar springen dan hoef ik nooit iets af te bakenen (ook nooit gehoeven) en ik heb de zweep zo in mijn hand als met longeren.
Zweep omhoog is aktie, zweep naar beneden is rustiger.

Heeft niks met vrijheidsdressuur enz, te maken, maar gewoon als hoe je normaal met paarden omgaat.

En zo gaat het op keuringen ook.

Er worden echt geen paarden in elkaar geramd zoals je dat hier bijna moet gaan geloven.
Zou dat wel moeten dan stop maar vlug want dan is het geen paard wat met zijn eigen karakter graag wil springen en heb je er in het parcours niets aan, want die nemen elke gelegenheid om dwars te zitten.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 21:52

Zo komt ze op mij helemaal niet over hoor Kawa?

Ik heb inderdaad ook mijn zweep in de hand. Soms de longeerzweep, soms de dressuurzweep (licht er net aan wat we vantevoren gedaan hebben, meestal plan ik het niet maar komt het er van na een tijdje VD'en ofzo).

Hoe ik het Pinky aangeleerd heb weet ik niet meer precies.
Ongetwijfeld waren het de eerste keren balkjes van net 2 stenen hoog. waarscheinlijk deed ik het eerst aan de hand (dus langs hem lopen) en daarna de hindernis tegen de bakrand aan en los mee lopen.
Na een tijdje wist hij dat het commando "over" betekende dat hij over de hindernis moest gaan. Zonder mee rennen, zweep of wat dan ook.

Het leuke vind ik dat Pinky dit totaal niet ziet als werken. Hij geniet echt. Soms let ik niet op en dan zie ik hem ineens over wat balkjes in het midden van de bak springen Verward Super toch als je zo bezig kan zijn met je paardje?

Overigens is het geen vrijheidsdressuur... Lachen Ik zal het metteen even weghalen

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 10:28

ja, klinkt allemaal leuk hoor, "als je paard het leuk vind", maar wat nou als je paard het niet leuk vind??? Ik bedoel aan die van jou is duidelijk te zien dat ie het leuk vind, kawa, en het ook kan, die van mij kan met de beste wil van de wereld nooit over zo'n sprong springen (als die van jou op je plaatje), daarbij was hij vroeger heel bang en weet ie totaal niet waar hij z'n benen moet laten. Ik heb het wel leuk moeten maken voor hem..... nu vind ie het ook wel leuk, en springt hij ook uit zichzelf. Ik denk dat je daar wel wat meer technieken voor nodig hebt, dan gewoon "zweep omhoog"
Ik zei al, dan kan je je dus zorgen met een zweep en balkjes ernaast enzo, dat ie dan wel springt, maar ik maak er liever een spelletje van en leer hem op mijn aanwijzingen over een sprong te springen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 13:30

Kawa krijgt van mij ook lekkers als hij klaar is.
Net als na het rijden Lachen
En als hij netjes springt roep ik ook braaf.

Maar een paard wat er dus echt geen plezier in heeft, zal ik ook niet veel los laten springen.
Ten eerste al omdat ik voorheen wedstrijden reed met springpaarden, als ze zelf dan al niet de wil hebben om aan de andere kant van de sprong te komen heb je er al niets aan.


En de meeste paarden zijn in het begin ff onhandig om te weten hoe ze hun benen moeten plaatsen.
Springen de galopbalk voor de hindernis bv mee en dat soort dingen.
Maar dat is idd dan een kwestie van oefenen.
En als hindernisbouwer de taak om een sprong neer te zetten dat voor jouw paard fijn te springen is, om vertrouwen op te bouwen.

Maar ik kreeg idd het idee toen er in dit topic over zwepen begonnen werd, met het woord jagen tussen aanhalingstekens, dat er meer gedoeld werd dat veel mensen hun paard er wel ff over meppen.
En zo werkt het dus uiteraard niet.
Want een paard kan alleen uit vertrouwen springen.
Anders krijg je toch paarden die zonder rug gaan springen, noodsprongen maken enz. en daar heb je helemaal niks aan.

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-03 21:24

Mijn merrie springt thuis dus echt heel relaxt over de hindernissen. Ik heb haar het gellerd voor de keuring, zodat ze daar een goed sprong zou laten zien. Op de keuring begon 1 van de aanjagers echter een paar keer met de zweep in de lucht te knallen, waardoor mijn merrie gespannen de hele bak doorgallopeerde en dwars zoor het eerste kruisje liep!! Iets wat ze anders dus nooit deed.
Toen die jongen ophield liep ze rustig op het lijntje aan en ze kreeg dan ook 73 punten voor het onderdeel vrij springen!

de manier waarop ik het haar heb aangeleerd heb ik ook voor mijn andere paarden gebruikt en het bevalt mij prima!! Dit wil niet zeggen dat ik nooit een zweep in de hand heb, maar ik klap er dan iig niet mee

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, Joyce en 120 bezoekers