Discussie: Lief of brutaal?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Discussie: Lief of brutaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-03 10:57

Op mijn stageadres is pas een nieuw paard gekomen. Hij is netjes gereden en gedraagt zich op stal ook goed. Ik ga er dus vanuit hij goed op gevod is. Er is alleen een ding wat ik raar vind. Heel vaak steekt hij nl. zijn neus in je nek. Dat vind ik aan de ene kant wel schattig maaraan de andere kant ook weer brutaal omdat hij ongevragd vreselijk dicht op je komt staan en dus blijkbaar totaal geen respect heeft voor je persoonlijke ruimte.

Ik vroeg me af hoe jullie over dit soort dingen denken en ook over het schuren wat veel paarden na het rijden met hun hoofd tegen jou aan doen. Of het voortdurend voren van snoepjes aan paarden die dan vervolgens steeds in je jaszakken gaan zoeken om meer of in je jas of in jou bijten Lips are sealed . Wat mogen jullie paarden wel en niet?



Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 11:07

Schuren mag ze alleen als ik het toelaat, dat weet ze.
Bij ons op stage hebben we een merrie gehad die totaal geen respect had, duwde je zo de stal uit, denderde over je heen etc.

Daar moest je dus heel streng voor zijn en echt de nodige meppen verkopen.
Uiteindelijk is het een hele gave merrie geworden, die nu wel respect heeft voor mensen Haha!

Een paard mag best snuffelen aan me, maar als het bijt of duwt, krijgt ie een strenge "hey" en als dat niet werkt een tik.

Sometimes I pretend to be normal. But it get's boring. So I go back to being me!

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 11:15

Mijn paard mag absoluut niet aan mij schuren. Ik doe namelijk NH en van daaruit wordt gezegd dat een paard met het schuren jou zeg maar vergelijkt met een irritante vlieg of id. Het paard heeft dan dus geen enkel respect voor jou. Gelukkig wil mijn paard ook nooit echt schuren of heeft ze van te voren al door dat dat aan mij niet mag.

..If I only could make a deal with God, and get him to swop our places..

Kia: the power to surprise Knipoog Clown

lein

Berichten: 1577
Geregistreerd: 02-07-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 11:20

mijn paard mag ook niet aan mij schuren, dat doet hij maar aan zijn benen. Dat is dus ook het eerste wat hij doet als ik van hem af ben gestapt. Haha! Mijn pony was door zijn oude eigenaren erg verwend wat snoepjes betreft, zat ook altijd in je zakken, dat vond ik erg irri, dus dat heb ik hem ook meteen afgeleerd, en nu zit hij nooit meer in je zakken.

Het is zo fijn om klein te zijn!!

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 11:23

De paarden die ik rijd mogen schuren na het rijden.
Zodra ik ze heb afgezadeld en het hoofdstel is uit mogen ze schuren tegen de strobalen aan...

Verder ga ik voor de combinatie van brutaal en schattig Haha!

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-03 11:23

Ik ben zelf ook best steng met dat soort dingen. As een aard gaat schuren kan hij een optater krijgen en snoepjes geef ik alleen als ik vrijheidsdresssuur doe dus als beloning. Beau hoef ik al helemaal niet zomaar een snoepje te geven want zeker weten dat hij dan een week lang flink bijterig is. Toen ik hem net had beet hij nl. Ook vreselijk veel.
Maar wat ik me af vroeg: Als een paard niet zo boem heel dichtbij je mag komen staan hoe moet ie dan duidelijk maken dat ie je aardig vind? (voor zover hij zulke gevoelens heeft dan he).

Apple

Berichten: 76183
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 11:26

Schuren mag niet. Snoepjes geven doe ik ook niet. Hij krijgt na het rijden, als hij al helemaal klaar is een appel/slobbertje oid in zn voerbak.

Het 'in je nek gaan staan' herken ik wel. Kevin doet dit ook als hij de kans krijgt. Ik heb meer het idee dat hij dit doet om weer even te besnuffelen wie je bent (oh, andrelonshampo, dat moet het baasje zijn Haha!). Hij staat dan gewoon een poosje stil met zn neus in mn oor of in mn nek. Verder doet hij niets. Als ik op zo'n moment vraag of hij bijvoorbeeld opzij gaat oid dan is er niets aan de hand.

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 12:57

Kiamyd schreef:
Mijn paard mag absoluut niet aan mij schuren. Ik doe namelijk NH en van daaruit wordt gezegd dat een paard met het schuren jou zeg maar vergelijkt met een irritante vlieg of id. Het paard heeft dan dus geen enkel respect voor jou.


Verward Bedoel je niet 'boom' o.i.d.? Verward

NH okee, maar dan wel in de 'vertaling' die bij jou en je paard als unieke combi past.

Lachen Best als paarden je zachtjes betasten (waar ben je anders Lovers maatjes Lovers voor?), maar als het te ruig gaat, geef je een 'piep' of een brul, net zoals een paardenmakker dat zou doen (lellen hoeft niet zo gauw als (helaas) vaak gedaan wordt ).

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 13:02

Schuren mag geen 1 paard bij mij.
Ze pakken hun eigen been maar om het hoofd aan af te schuren Lachen

Maar Kawa komt ook wel eens in mijn nek blazen.
En dat doet hij heel zachtjes, oortes naar voren.
Maar hij mag het alleen als ik het toelaat en hij moet er ook mee kappen als ik het daar de tijd voor vind

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 13:02

Camilla duwt ook vaak haar neus tegen mijn wang aan of soms mond. Zo wil ze een kusje. Lovers Ze kust zelfs terug met haar lip! Dat is zo lief. Lovers
Soms geeft ze ook een lik over m'n wang maar dat vind ik dan weer minder. Haha!

Schuren mag ze niet en dat weet ze. Tja en met die snoepjes. Na het rijden geef ik Camilla ook een snoepje als ze braaf geweest is. En dan gaat ze met haar neus ook helemaal onderzoeken of er ergens nog meer snoepjes zijn. Vingers aflikken Maar gelukkig niet met haar tanden. Van mij mag ze best snuffelen of ergens nog wat lekkers te vinden is. Ze kietelt me dan vaak met haar neus in mijn buik. Haha!

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 13:20

zachtjes aanraken is wel wat anders dan schuren.....

Als een paard tegen je aan schuurt, betekent dat dat je voor hem net zo belangrijk bent als een paal waaraan hij z'n kont schuurt.....
Als je paard dit dus doet, betekent dat het paard geen respect voor je heeft en daar moet je dus wat aan gaan doen, niet aan het gedrag op zichzelf. Slaan is echt onzin, dus.

mdmoiselle

Berichten: 847
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 14:48

Schuren mag die van mij wel, maar niet te hard, dat weet ze ook. Mijn paard heeft zeker wel respect voor mij, ze ziet mij als haar grote leider volgensmij Haha! . Als ik bij haar in de bak loop blijft ze altijd bij mij in de buurt. Als ik haar opjaag blijft ze in voltes om me heen lopen, en als ik stop met opjagen komt ze altijd weer naar me toe. Ik denk niet dat schuren (mits niet te hard natuurlijk) iets te maken heeft met wel of geen respect voor de mens. Paarden krabben elkaar toch ook.

Rivendell

Berichten: 6803
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 15:13

Schuren mag bij mij ook niet. En over mij heen lopen al helemaal niet. Ik ben de baas, niet het paard. Ook met deuren en hekken, ik ga eerst, dan het paard.
En verder, een neus in je nek als jij dat niet wil is niet de bedoeling. Hij staat dan echt in jou persoonlijke ruimte en daar hoort hij niet.

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 16:36

B'tje kort door de bocht, Melanie, jouw opvatting over persoonlijke ruimte. Tussen 'over je heen lopen' en standaard minimaal een meter afstand bewaren ligt nog wel het een en ander aan acceptabele mogelijkheden voor jouw paard, hoor,

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 19:21

Schuren mag nooit, maakt niet uit of ze wel of niet gewerkt hebben, wel of niet een hoofdstel inhebben or whatever. Schuren is altijd een teken van geen respect, hoe Pennyachtig iemand het ook "lief" kan vinden of kan zeggen dat 'ie het alleen maar zachtjes en lief doet. Ik weet dan meteen wat voor type mens ik voor me heb; in ieder geval niet eentje met verstand van paarden Haha!

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 19:49

Ik ben sinds een tijdje in het bezit van een 2-jarige merrieveulen die behoorlijk dominant kan zijn. Als ik iets eetbaars in mijn handen heb dan is zij de eerste die naar mij toe komt en ze staat dan zowat bovenop mij om dat snoepje uit mijn handen te pakken. Hoe lossen jullie zo'n situatie op? D.m.v een tik verkopen op d'r neus? (Kunnen ze daar dan niet kopschuw van worden?) Of een harde gil geven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 19:50

Een jong dier sla ik liever niet. Dan geef ik de voorkeur aan knijpen en omdraaien (beet imiteren)

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 20:01

Idd, slaan lijkt me ook niet een fijne oplossing... maar het is wel zo dat paarden in de kudde ook naar elkaar trappen als het bijv. gaat om rangorde

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 20:59

Mijn pony mag niet aan me schuren. Geen enkele trouwens.
Appeltje enz. krijgt ze in haar voerbak. Verder is ze best opgevoed behalve dat ze altijd naar de wei rent als ik haar op de poetsplaats wil zetten... Scheve mond

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 10:21

Brutaal
aan mijn jaszakken wordt niet gekauwd Knipoog
Vorig jaar hadden we een merrie met veulen in de wei. en die eigenaar vond het wel schattig ofzo dat als ze van je weg liep een bokje gaf. maarja het veulen werd groter en groter (was zo'n grote knol) en het werd echt oppassen dat je een trap kreeg als ze wegliep Boos!. gelukkig liep ze in een appart afgezet stukje.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 10:44

Schuren doen we maar niet... Ik weeg niet zo veel en ik heb al genoeg kopstoten gehad. Als ze dat doen dan is het *bang* koppie eraf, ze krijgen iig wel op hun donder. Schuren met hoofdstel in is ook not-done. Ze doen het wel hoor, maar houden uiteindelijk ook wel op.
Wij hebben nu een hengst die tijdens het lopen (als je ernaast loopt dus ook) opeens z'n kop naar links of naar rechts gooit. Speelsigheid, maar niet echt leuk als je die in je snufferd krijgt of als je een halve snoekduik moet maken. Krijgt hij dus ook vrijwel altijd (niet iedereen is even consequent) voor op z'n lazer. Normaal doen! Met voordraven op wedstrijden is hij ook alles behalve rustig aan het lopen, hij kijkt eens hier, appuyeert eens. Hij loopt wel rad, maar zo hoort het niet natuurlijk. Dus dat gaan we dan maar eens oefenen.
Ik vind het best schattig als ze weer eens in m'n nek kriebelen (ik heb er zo eentje die m'n hele hoofd afsnuffelt en dan opeens gaat likken, hij zal echt nóóít bijten), dat mag dan ook van mij ('t zand uit m'n oren halen achteraf is altijd weer een reden om t te verbieden Haha!). Zodra er echt grof gedaan wordt is het over met de pret. Ze weten het wel goed moet ik zeggen, ze zijn alle 3 echt heel voorzichtig, en soms wat lomp, maar dan merken ze snel genoeg dat ik daar niet van gediend ben.

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 13:00

Sonja schreef:
Schuren mag nooit, maakt niet uit of ze wel of niet gewerkt hebben, wel of niet een hoofdstel inhebben or whatever. Schuren is altijd een teken van geen respect, hoe Pennyachtig iemand het ook "lief" kan vinden of kan zeggen dat 'ie het alleen maar zachtjes en lief doet. Ik weet dan meteen wat voor type mens ik voor me heb; in ieder geval niet eentje met verstand van paarden Haha!


Ach, natuurlijk, dat heeft er maar 1........
STOMSTOMSTOM om dat te durven vergeten!!! Haha!

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 13:03

Verward

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 13:25

Mijn paard mag ook absoluut niet aan mij schuren en dat weet ze dondersgoed. Zo goed zelfs dat als ze jeuk heeft aan d´r hoofd ze niet aan mij ´vraagt´ om te krabben maar het aan mijn vriend vraagt als hij er is. Met het gevolg dat iedere keer als hij er is zij al met d'r koppie scheef gaat staan van "Krab me, krab me, krab me! Ik heb zo'n jeuk!!!" Haha! Verder is schuren met d'r hoofdstel (aan mij, aan haar benen of aan iemand anders) ook uit den boze!! Dat doet ze maar als haar hoofdstel af is.

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

Pauline
Berichten: 12186
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-03 14:35

Ik hou ook niet van schuren en zakken afzoeken enz. Maar dat betekent niet dat hij het niet zalproberen Haha! Verder vind ik het zacht in mijn nek blazen erg lief en was ik minder gecharmeert van het sabbelen op mijn oor, dat mag niemand Lips are sealed Maar dat laat i merken zonder te slaan. Als hij echt brutaal is en ik waarschuw krijgt hij daarna een tik of ik jaag hem weg.
Overigens heeft hij en tijdje bij het longeren naar binnen gelopen om te kroelen en dat vond ik wel brutaal:j Na een eerste reactie van aaaah lief (ik was nog erg onervaren) was hij verkocht, tja.Nu doet hij het alleen bij vreemden, blijft een goede grap en IEDEREEN eageert met een belonende reactie, succes verzekerd dus *LOL*


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, roekes en 3 bezoekers