Kan een hengst rap mager worden na dekken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Kan een hengst rap mager worden na dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-03 23:53

Afgelopen week heeft mambo mijn merrie 3x gedekt, nu valt mij ineens op dat hij mega mager is geworden.
Misschien was hij het al en valt het mij nu pas op maar toch.....
Ik heb hem wel meteen ontwormd, ik liep wel een beetje achter, was een tikkie aan de late kant en heb dus maar meteen 2x gedaan maar ik vind het wel vreemd.
Het is de eerste keer dat hij heeft gedekt en hij was wel ontzettend moe iedere keer na "de daad" maar zou hij binnen een week een aanzienlijk aantal kilo's kwijt kunnen raken door het dekken?
Het is voor mij ook mijn eerste dekhengst dus ik moet nog een hoop leren Haha!

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......


XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 00:49

Ja, dat kan. Dekken is heel erg inspannend voor een hengst en de kilo's vliegen er vanaf! Goed bijvoeren en goed in de spieren houden dus Haha!

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-03 00:54

Ah, gelukkig, dan is dat het toch, ik begon al visioenen te krijgen van wormen o.i.d.
Hij was idd. na het dekken behoorlijk uitgeput en stond te trillen op zijn kleine pootjes.
Heb hem wel wat hoger in het voer gezet maar ja, spieren had hij toch al niet echt aangezien er niet echt veel met hem gedaan wordt dus ik moet ook oppassen met wat ik hem geef.
Nog tips om hem goed op krachten te laten komen? (bepaald soort voer of zo?)

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 01:18

Eigenlijk heb ik daar weinig kaas van gegeten. Ik weet alleen dat een Quarter hengst bij ons op stal (die aardig wat gedekt heeft dit jaar) aaaardig wat kilo's is kwijtgeraakt. Gewoon wat bijvoeren met wat minder energierijk voer, denk ik...misschien even wachten op een reactie van een wat meer ervaren persoon Knipoog

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 02:33

Er is toch van dat speciale voer voor dekhengsten? Misschien dat eens tijdelijk bijvoeren?

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 11:02

hihi Vooral die jonge hengsten spannen zich extreem veel in en dat vreet energie! Je kunt het dus vergelijken met flinke inspanning en daar moet je ook het voer op afstellen.
Hoop dat het gaat lukken!

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

Poosje81
Berichten: 21183
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 11:09

Pavo adviseert merriebrok voor dekhengsten. Mijn hengst dekt nu ook regelmatig en staat op 4 kilo krachtvoer, emmer lucerne en overdag weidegang. Ook hij komt geen kilo aan, maar valt ook niet af, dus het zal wel goed zijn zo.

Des Lions - Fokkerij van Tinkers in Zuid Frankrijk
https://www.deslions.eu/
Live cam voor veulens 2024 via dit youtubekanaal; https://www.youtube.com/channel/UCOqsI9 ... bvuviF1vnw
Topic 2024; [KS-MK] Franse (Tinker)veulens 2024 - here we go again!


Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-03 11:58

Anke"]
hihi Vooral die jonge hengsten spannen zich extreem veel in en dat vreet energie! Je kunt het dus vergelijken met flinke inspanning en daar moet je ook het voer op afstellen.
Hoop dat het gaat lukken!
[/quote]

Ja, ik had hem al in voer omhoog gezet, blijkbaar niet genoeg Haha! Maar het soort voer is ook niet goed wat ik voer, tenminste voor hem niet. Alle pony's stonden gewoon op ponybrok van Subli en Kevin op basis brok, daar heb ik Mambo op een gegeven moment ook op gezet omdat daar volgens mij net even wat meer inzit dan de ponybrok maar ik denk dat ik idd. maar voer voor hengsten moet gaan halen want hij is echt helemaal ingevallen!
Jaaa, ik hoop ook dat het lukt en als alles goed gaat stuur ik je volgend jaar foto's want de merrie die gedekt is, is natuurlijk Eirian dus wordt jij ook nog een beetje oma........

[quote="Leonoor schreef:
Pavo adviseert merriebrok voor dekhengsten. Mijn hengst dekt nu ook regelmatig en staat op 4 kilo krachtvoer, emmer lucerne en overdag weidegang. Ook hij komt geen kilo aan, maar valt ook niet af, dus het zal wel goed zijn zo.


Hee, merie brok voor dekhengsten? Die kon ik nog niet....maar ik wil Eirian binnenkort toch ook op merriebrok gaan zetten (moet alleen even kijken wat het verschil is met de andere brok) dus dan zou Mambo ook meteen mee kunnen op die brok. Mocht Eirian drachtig zijn moet ze toch ander voer, pony brok lijkt mij niet echt geschikt voor een drachtige merrie.....
4 kilo krachtvoer is een beetje veel Haha! voor Mambo dus, dat is een Welsh A pony en normaal krijgen alle kleintjes bij mij 2 handjes per voerbeurt (dat is 3x per dag) en dat is brok met kruiden muesli gemengt 1 op 1, maar hij is nu naar 4 handen per voerbeurt gegaan, wel geleidelijk aan omhoog gezet want anders krijgt hij zoveel in 1x.
Ik moet me er toch wat meer in gaan verdiepen in het voer dus, maar ik vindt het zo ontzettend moeilijk om de juiste combi te vinden!
Maar Mambo zal waarschijnlijk dit jaar verder niet meer dekken, dat komt volgend jaar weer dan moet hij er al 3 en misschien nog meer dus nu zal hij wel bijtrekken maar voor volgend jaar moet ik wel voorbereid zijn Haha!

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

jeanneke

Berichten: 596
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Halle (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 14:14

Hallo,

Het is zeer normaal dat een hengst wat afvalt van de dekkingen. Die van ons krijgen altijd van dat speciale poeder voor dekhengsten, het merk ontgaat mij nu effe, en extra voeder. Ze kregen altijd "Merriebrok" van Pavo om op gewicht te blijven, nu zijn we overgestapt naar voeder van "Havens", wat ook zeer goed lukt. Het is zeer belangrijk om zeer goed voeder te geven gedurende de dekperiode (anders natuurlijk ook Knipoog ) Niets om je zorgen over te maken dus... Mooie veulentjes toegewenst, groetjes Janna

Je geeft mij kracht en nieuwe moed, wat ben je mooi Arabisch Volbloed!
http://www.freewebs.com/andirastud

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 14:30

Ja, het vergt aardig wat van een hengst als hij mag dekken. Ik heb het bij Dennis ook gezien. Van een uur fanatiek rijden zwete hij nog niet eens en na 10 min dekken was hij helemaal op.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 14:38

Moet je mijn shires eens zien!!! Is bijna niet tegenop te voeren. Ik zorg dat ze bij aanvang van het dekseizoen te dik zijn, dan zijn ze tegen de tijd van de keuring (die is dus na het dekseizoen Verward ) niet echt veel te mager. En dan heb ik het dus over vlees, en geen grasbuik, want dat kan iedereen kweken, maar dat is niet mooi, en zeker niks om mee op de keuring te verschijnen.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30605
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 20:02

T@nj@ schreef:

Ja, ik had hem al in voer omhoog gezet, blijkbaar niet genoeg Haha! Maar het soort voer is ook niet goed wat ik voer, tenminste voor hem niet. Alle pony's stonden gewoon op ponybrok van Subli en Kevin op basis brok, daar heb ik Mambo op een gegeven moment ook op gezet omdat daar volgens mij net even wat meer inzit dan de ponybrok maar ik denk dat ik idd. maar voer voor hengsten moet gaan halen want hij is echt helemaal ingevallen!


Mijn verzorghengst valt ook wel af. Staat ook op flink voer en zo'n 6-8 plakken hooi per dag. En dekt nog niet zoveel.
In ponybrok zitten meer vitaminen en mineralen, maar minder energie als in basis.
Je kunt ook sportbrok of prestatiebrok nemen, daar zit nog meer in.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 20:36

Mijn hengst wordt ook dunner als hij dekt. omdat we nu in het dekseizoen zitten, krijgt hij 6 kilo sportbrok per dag. (merriebrok is eigenlijk nog beter, maar dat wil meneer niet eten Haha! )
Ze vallen nl niet alleen af van de daad zelf.. maar ook van alles wat erbij komt, de extra stress, de gillen, ze worden vaak wat onrustiger.. etc

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 bezoekers