Vraag aan de hoefsmid e.a. natuurlijk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-01 12:14

Mijn paard is nog nooit beslagen en dat wil ik eigenlijk zo houden. Ik maak best veel buitenritten met haar. Alleen kan ik nooit zo goed beoordelen wanneer haar hoeven te kort worden. Zijn er bepaalde foefjes hoe je kunt zien wanneer de hoeven te kort worden?
Nog een andere vraag; in onze omgeving heb je best veel paden die verhard zijn met puin, slijten de hoeven hier erg van?

Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 13:46

Als je over de verharde weg rijd slijten de hoeven inderdaad nogal snel af,mijn paard heeft ook geen ijzers maar ik ga hem toch vanvoor ijzers laten zetten want ik ga ook regelmatig wandelen.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 19:13

Als je paard gevoelig gaat lopen of op de stralen zijn de hoeven te kort en moet je er echt ijzertjes onder laten slaan of niet meer over de verharde weg gaan.
Met weggetjes waar puin op ligt moet je heel goed uit kijken, voor je het weet lopen ze een hoefkneuzing op door het trappen in een stuk puin. Zonder ijzers zou ik daar niet gauw over heen gaan.

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 22:02

Odi, als je hoefsmid komt op je paard te bekappen zou ik gewoon die vraag aan hem stellen. Hij kan het dan ter plekke beoordelen.
Als je paard gevoelig loopt ben je eigenlijk al te laat en is het te hopen voor je dat er nog hoefijzers onder kunnen.

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-01 22:18

De hoefsmid komt donderdag weer. Hij zegt altijd dat ik me onnodig zorgen zit te maken, dat mijn paard goede / sterke hoeven heeft. Het klopt ook wel, als de hoefsmid komt gaat er elke 10 weken weer een aardig stuk vanaf. Ik hoop daarom ook op bepaalde richtlijn. Zelf leg ik altijd even de hoevenkrabber op de straal en kijk of die nog niet gelijk ligt met de buitenrand van de hoef. Maar op zich zegt dit ook niets want van de straal wordt ook elke 10 weken weer een stuk afgesneden.

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 22:29

Ik zit met precies hetzelfde "probleem".... Ook ik hou m'n tinkertje graag op blote voeten, maar moet nu hij op het land staat regelmatig over de verharde weg. De smid had al eens gezegd dat ijzers niet nodig waren, maar ik twijfelde toch iedere keer. Zo'n drie weken terug is hij weer geweest, en ik wist bijna zeker dat Sam toch op ijzers zou moeten. Voor zag alles er perfect uit, maar achter leek hartstikke plat. Sam liep absoluut niet gevoelig ofzo trouwens. De smid begon te snijden en van dat platte was al snel niks meer te zien. Prachtige gezonde voetjes (nouja, TJES???)had ie, zonde om er ijzers onder te gaan zetten.
Dus ik ben er nu wel gerust op. Bovendien gaat Sam over een week of 3/4 weer van het land af, en hoef ik lang niet zo veel meer over de weg.
idd gewoon per keer bekijken wat je smid er van zegt.

Annemieke
Berichten: 2952
Geregistreerd: 18-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-01 23:33

Bij * had ik dat probleem ook. Ze kwam vroeger veel buiten zonder ijzer en haar hoefjes sleten hard. Op de verharde weg liep ze ook een beetje moeilijk omdat ze pijn had. De hoefsmid zei dat er geen ijzers nodig waren (hij had gewoon geen zin om zo'n klein ponytje te beslaan). Toen er een andere hoefsmid kwam schrok die smid zich rot van haar hoeven. Zo kort. * is toen een jaar niet naar buiten geweest (dan zouden we over de verharde weg moeten). Dit duurde ook zo lang, omdat ze hele kleine hoefjes heeft en het risico te groot is dat je in het leven slaat als haar hoeven kort zijn. Sinds 3 maanden zitten er ijzers onder en gaat alles goed. Ik ga lekker veel met haar naar buiten (met het karretje enzo)
Laatst bijgewerkt door Annemieke op 04-02-22 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Wil
Berichten: 66
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: St Oedenrode

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-01 22:56

Hoe meer je je paard beweging geeft hoe meer je het afgroeien van de hoef stimuleerd. Als je die beweging geeft op een zachte (gras) bodem zal er weinig slijtage plaatsvinden. en wanneer je alleen maar op betonklinker wegen rijd en nog in galop ook zal er (te) veel slijtage plaatsvinden.

Wat je nu doet is goed omdat, zoals je zelf zegt, er iedere keer als je hoefsmid komt een flinke rand af gaat.

Over kiezels en puin rijden is voor ieder paard anders. De meesten kunnen er goed tegen maar er kunnen zoolkneuzingen ontstaan bij paarden met een wat dunnere zool, de paarden met de dunste zooltjes zullen waarschijnlijk op "eieren" lopen op kiezel.

Het is inderdaad zo dat de zool alweer ongeveer een centimeter hoger staat als er een hoefijzer onder zit. Dus de zool is al minder gevoelig om de eenvoudige reden dat die minder met de bodem (kiezels) in aanraking komt, dit komt eigenlijk voornamelijk door dat ongeveer de helft van de breedte van het hoefijzer de wand ondersteund en de andere helft de rand van de zool beschermd.

Het beste hoefbeslag is nog steeds een noodzakelijk kwaad.

Als je hoefsmid zegt dat het niet nodig is je paard te beslaan voor de manier waarop jij je paard gebruikt, dan moet je dat ook zeker niet doen.

Je kan ook het beste aan je hoefsmid vragen wanneer hij denkt dat je paard weer bekapt moet worden. Dan heb je een leidraad waarbij de hoeven niet te lang zullen worden, en kijkt er regelmatig een deskundig oog naar.

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-01 16:08

Iedereen bedankt voor de reactie. De hoefsmid is geweest en ik zat me inderdaad weer zorgen om niets te maken. Er is weer een centimeter afgekapt. Over de deskundigheid van mijn hoefsmid hoef ik niet te twijfelen, hij is echt een vakman.