Emancipatie in Nederland???

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Emancipatie in Nederland???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-03 11:33

Kijk ik op teletekst, daar staan de namen van de nieuwe ministers.
Alle mannen met allen hun achternaam
Alle vrouwen met de voornaam, is dat om de aaibaarheidsfactor te veroten
Of om maar vast aan te geven dat als ze fouten maken het maar Maria, Karla of Rita is Verward

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 11:37

DAt is inderdaad merkwaardig ja. Kun je er niet eens een mail naartoe sturen? Het is net zo iets al met collega's, dat zijn meestal mannen. want als ze vrouw zijn, dan is het een collegaatje.

De hond is de betere mens

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-03 13:36

Gisteravond in Netwerk interviewden ze een paar vooraanstaande vrouwen (was wel ff zoeken) ex ministers en topzakenvrouwen en een journaliste. Om het een leuk tintje te geven stonden die bij het aanrecht in de keuken. (het enige recht van de vrouw is haar aanrecht) Maar alleen die keuken van die journaliste leek echt die anderen stonden denk ik in een showroom, zag er zo ongebruikt uit. En de zakenvrouw van het jaar in een Gamma keuken met witte kastjes en plastic knoppen???

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 13:44

Volgens mij is deze weergave historisch c.q. officieel bepaald en heeft het niets te maken met aaibaarheid of het aanwijzen van boosdoeners.

Ik heb in mijn studententijd veel te maken gehad met commissies van allerlei aard, en ook daar viel het me op dat in de opsomming van de namen bij mannen altijd de achternaam vooraf werd gegaan door alleen zijn voorletters, en bij vrouwen door eerst de roepnaam en vervolgens haar (resterende) voorletters. Geen idee waar het vandaan komt, maar ik heb niet het idee dat er een negatieve gedachte achter zit.

BTW ik bedoel dus als volgt:

Janneke L. de Haan - voorzitter
J.M. de Bruin - secretaris

Overigens net tijdens de lunch nog een interessante discussie gehad met collega's over de vraag of er nou wel of niet meer vrouwen op ministersposten moeten, of liever gezegd: of het gestimuleerd moet worden dat er meer vrouwen op ministersposten komen.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-03 13:57

Karin schreef:
Overigens net tijdens de lunch nog een interessante discussie gehad met collega's over de vraag of er nou wel of niet meer vrouwen op ministersposten moeten, of liever gezegd: of het gestimuleerd moet worden dat er meer vrouwen op ministersposten komen.


En wat was de conclusie??

Ik vind dat er goede mensen op moeten zitten trouwens en dat de selektie een stuk sneller gaat dan bij een typiste of magazijnhulp

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 14:03

Een echte conclusie was er niet, wel twee hoofdgedachten waar bij beide iets voor te zeggen valt:

* Aan de ene kant moeten er vooral bekwame ministers komen, en of dat nou mannen zijn of vrouwen maakt niet uit. Iemand moet worden gekozen en aangenomen op zijn of haar capaciteiten, niet op het feit of het een hijtje of zijtje is. Net als bij alle andere mogelijke functies, van koffiejuffrouw/meneer tot chirurg m/v.

* Aan de andere kant is het wel prettig als een mix van beide geslachten ons land bestuurt. Dan is de kans kleiner dat het een mannen- of vrouwenonderonsje wordt. Beide geslachten hebben hun eigen specifieke kwaliteiten en daar moet je optimaal gebruik van maken door ze samen te laten regeren.

Tot zover, ik kan me in beide standpunten wel vinden.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Yvette

Berichten: 163
Geregistreerd: 07-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 14:42

Ik hink ook een beetje op de twee hoofdgedachten waar Karin het over heeft. Maar ik denk dat ze nu wel een goede combinatie hebben gevonden: de vrouwelijke ministers hebben allemaal een imposante loopbaan, en ik verwacht best veel van ze.
Dat ze nu bij de voornaam worden genoemd heeft er zowieso ook mee te maken dat het allemaal nog onbekende mensen zijn voor het grote publiek, denk ik.

Wat ik trouwens ook erg stom vind is dat zwangere kamerleden niet vervangen mogen worden. Zoals nu bijvoorbeeld Femke Halsema. Dat is toch compleet achterhaald? Ik vraag me hoe ze dat gaan doen terwijl als er een stemming is over een heel belangrijk onderwerp, terwijl de bevalling bezig is. Ik vind dat dus een voorbeeld van dat de emancipatie nog een lange weg te gaan heeft.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 22:39

Tja maar een man kan ook met een hartaanval (noem maar wat) in het ziekenhuis liggen.

Verder ben ik het wel met Karin eens, het belangrijkste is dat de ministers capabel zijn en of het dan een man of een vrouw is maakt niet zoveel uit. Al is het wel een beetje vreemd dat er zoveel meer mannen op die posten zitten, als je het zo bekijkt is dat niet echt logisch.

En dat verhaal van die voornamen is idd ook wel een beetje vreemd Verward.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 00:35

Als die regel consequent gehanteerd wordt, dan weet je wel altijd direkt of het een man of een vrouw betreft. Als je dan ooit eens een brief wilt schrijven aan diegene, dan weet je in ieder geval of die met geachte mevrouw, of geachte heer moet beginnen.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-03 10:07

Dan zou toch ook de voornamen van mannen genoemd kunnen worden en niet alleen van vrouwen, dat is toch ook consequent?

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 10:16

sarabande schreef:
Dan zou toch ook de voornamen van mannen genoemd kunnen worden en niet alleen van vrouwen, dat is toch ook consequent?


En wat als een vrouw nu een 'mannennaam' heeft en een man een 'vrouwennaam' dan weet je nog niet of het een man of een vrouw is (als dat al belangrijk is).

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 10:32

Nou, wat ik denk, vroeger in mannengezelschappen (zoals op het werk in informelere sfeer of in het leger) noemden mannen elkaar altijd bij de achternaam en nu gebeurt dat vaak nog, ook op het sportveld bijvoorbeeld. Vrouwen hebben die gewoonte niet, en het is eigenlijk nog niet fatsoenlijk, of beter gezegd niet gewoon om een vrouw alleen met achternaam aan te spreken. Dat is niet netjes. Eigenlijk is het dus niet zozeer belachelijk voor de vrouwelijke ministers om met de voornaam en achternaam aangesproken te worden, het is eigenlijk l*lliger voor de mannelijke dat alleen de achternaam genoemd wordt.

De hond is de betere mens

Yvette

Berichten: 163
Geregistreerd: 07-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 13:32

Kayla schreef:
Tja maar een man kan ook met een hartaanval (noem maar wat) in het ziekenhuis liggen.


nou, daar zit imo toch wel een verschil tussen hoor Lachen

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 14:11

Ik denk dat die verklaring van Desiree over voor- en achternamen wel een logische is.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 14:28

Het kan makkelijk zijn om geslacht te bepalen zonder extra toevoeging.
Zo heb ik ook weleens papierwerk binnengekregen onder de noemer meneer terwijl ik toch echt een mevrouwtje ben Knipoog

Maar we leven idd nog steeds in een mannenwereld ondanks de poging tot opleving van girlpower van de spicegirls Knipoog

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-03 14:36

Vind die verklaring van desiree ook heel plausibel, alleen het feit dat het een algemeen geaccepteerde zaak is tot op teletekst toe, een beetje vreemd.
Ik stuur mijn zakelijke post altijd aan Geachte mevrouw/mijnheer.
Alleen als ik geen antwoord krijg of van die voorgedrukte antwoorden dan stuur ik mijn brieven aan:
Geachte Computer,
Wilt u aan degene die u bedient vragen mijn post ook een keer te lezen.
Daar krijg ik altijd antwoord op Haha!

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 20:30

sarabande schreef:
Ik stuur mijn zakelijke post altijd aan Geachte mevrouw/mijnheer.

En zo hoort het ook! Ik werk op faculteit Bouwkunde, een omgeving die nu nog gedomineerd wordt door mannen. Als secretaresse zijnde moest ik vaak de post openen en evt. registreren. Hoe vaak ik wel niet mee maakte dat een van onze vrouwelijke ingenieurs gewoon DOMweg aangesproken werden met mijnheer! Frusty
Echt heel storend en heel onattent. Maar dit gaat veranderen, dat is evident. bouwkunde mag dan wel technisch zijn, maar van onze studenten is ruim 40% vrouw. en ik denk dat het in de toekomst gaat overhellen naar de andere kant, zeker bij de architecten.

De hond is de betere mens

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 20:35

Ik wil gewoon de beste voor de post of het nou een man of een vrouw is. Ik heb liever een goed kabinet met alleen mannen dan een bijelkaargeraapt zooitje omdat de publieke opinie nu eenmaal vind dat er vrouwen in moeten zitten. IK WIL GEWOON GOEDE BESTUURDERS M/V!!!!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 20:36

sarabande schreef:
Geachte Computer,
Wilt u aan degene die u bedient vragen mijn post ook een keer te lezen.
Daar krijg ik altijd antwoord op Haha!


Die ga ik echt onthouden, helemaal goed


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, Suky en 39 bezoekers