Leren om achterwaarts te gaan, hoe doe je dat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-01 01:04

He hallo hoi,
okay: de pony van m'n vriendin heb ik nu lekker aan het lopen. Kostte wat moeite, maar toch een superpony *LOL* . Ik rij haar 2 wkn elke dag, omdat ze op vakantie is. Ik had een paar doelen gesteld. Ontspanning, neerwaarts, impuls, terugkomen op de zit, rustig halthouden. Blijft er nog 1 over: ze wil echt niet achterwaarts! Halthouden gaat goed, bij wijze van spreken zonder teugels en puur op mijn zit. Vervolgens nageven tijdens het halthouden en actief wegrijden. Als ik achterwaarts wil, doe ik dat helemaal volgens het boekje, absoluut zonder ruk en trek werk. Ze gooit haar neus in de lucht en pakt het bit vast, ze gaat hooguit met haar achterbenen een pas opzij. Hoe zorg ik nou dat ze vanuit die ontspanning rustig achterwaarts stapt Verward . Ik denk dat ze het nooit heeft geleerd, net als met zoveel dingen Knipoog . Ze schiet eigenlijk acuut in de stress, op het moment dat ik haar naar mijn teugel toe wil drijven zodat ze daar zeg maar 'tegenaan loopt' gaat dat koppie al omhoog. Iemand ervaring mee????

Poetic Dante Lunar 1.51 m en dus officieel E-pony!


Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-01 03:51

Zorgen dat er nog iemand bij is, om de pony te helpen met achterwaarts gaan tot deze het snapt. Voorzichtig de kroonrand of boeg aanraken met het zweepje en de pony de hemel in prijzen als hij een (halve) stap naar achteren gaat. Niet meteen meerdere passen willen.
Als je geen hulp kan vinden, dan oefenen als je ernaast staat met het commando terug. Als hij dit goed kent, zal hij het onder het zadle ook makkelijker alleen op je stem doen. Doet hij dat ontspannen, dan rustig je been en gewichtshulpen erbij, zodat hijdie ook gaat snappen en je je stem langzamerhand weg kan laten.
Probeer dit niet allemaal in die weken te stoppen dat jij hem rijdt voor de vakantie, want dan wil je te veel, te snel. Succes

Navragen is beter dan afvragen.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-01 06:55

Leer het hem eerst op de grond.
Mijn paard kent commando, 'tru' terug/achterwaarts (geleerd van de fokker), je kunt dan een beetje druk geven met het halstertouw naar zijn boeg toe houdend, doet hij stapje naar achter direct los en belonen, dat een paar keer herhalen...
Dan onder het zadel zelfde commanda geven, en de lichte druk is hij dan al gewend om op te reageren, daarna kun je hem de beenhulpen erbij leren...in het begin zijn 1 a 2 stapjes zeker al meer dan genoeg.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-01 14:41

Blijf wel rustig. Met dat zweepje helpt bij sommige paarden niet, dan wordt het wel lastiger. Ik heb mijn paard zelf achterwaarts geleerd door erop te gaan zitten. Een paar ophoudingen te maken, benen achter de singel en kuit geven. Vergt wel wat oefening en wees met een paar pasjes al blij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-01 14:53

Op stal kende mijn paard het commando terug al. Onder het zadel heb ik hier weer gebruik van gemaakt.
Ik heb geleerd bij het achterwaarts gaan de ophouding die je maakt bij het halthouden aan te houden en geen been te geven. Pas wanneer je weer naar voren wilt open je je hand en geef je been. Heel simpel eigenlijk Party!!

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-01 15:23

Thanx, ik zal het eens proberen op de grond. Eventueel met een snoepje, of is dat dan weer niet verstandig? Als ik ernaast sta is ze wel altijd rustig en halthouden kan ze ook op een stemcommando. Kga vanmiddag aan de slag!

Poetic Dante Lunar 1.51 m en dus officieel E-pony!

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-01 18:49

Dennis gebruikte het om onder het werk uit te komen dus ik ben de hulpen er netjes bij gaan geven als hij het deed. En na 2 dagen klooien het een keer van hem gevraagt en toen hij 1 stapje deed onwijs belonen. En vooral die zelfde dag niet meer vragen. Nu(in 1 maandje zonder iedere dag te oefenen) kan hij het hele pad achter uit over steken. Dat het te ver niet leuk is is een ander verhaal maar hij kan het wel en doet het ook als ik het vraag.
Maar hoe je het 'gewoon' moet leren weet ik niet. Ik heb van een ondeugt een deugt gemaakt.
XXX
Ciska

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-01 12:09

Ben je er wel zeker van dat het paard klaar is om achterwaarts te gaan?
Op de manège was een paar weken geleden ook een meisje die haar paard absoluut achterwaarts wilde laten gaan, tegen de raad van de instructeur in. Uiteindelijk heeft ze toch doorgezet en het paard niet 1 keer maar toch een 20 (!) keer achterwaarts laten gaan. Met dat paard kan je nu bijna niets meer aan. Ze gaat als spurtend en bokkend door de bak; ze was er dus duidelijk niet klaar voor!

Een paard zonder ruiter, blijft een paard.
Een ruiter zonder paard, is alleen maar... een mens

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-01 12:11

Bit, mag ik vragen hoe dat kan? Je kunt het natuurlijk ook overdrijven zoals zij dat deed kennelijk. Maar hoe weet je dan of het paard er klaar voor is Haha!

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-01 12:15

Volgens mij als de aanleuning OK is en je paard druk op de teugels kan verdragen zodat hij achterwaarts gaat i.p.v. voorwaarts. Mijn paard bijvoorbeeld kan dat (hopelijk nog) niet wanneer ik in het halthouden wat meer druk op de teugels zet om haar in een mooie houding te laten stilstaan gaat ze al vooruit!

_________________
Een paard zonder ruiter, blijft een paard.
Een ruiter zonder paard, is alleen maar... een mens

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bit op 2001-07-20 15:28 ]</font>

kian

Berichten: 80
Geregistreerd: 05-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-01 12:17

Wij hebben het onze paarden altijd eerst op stemcommando geleerd. Dan erop met stemcommando. Als dat niet vlot gaat dan kan je ze met het hoofd in een hoek parkeren en dan je stem gebruiken, ze kunnen dan alleen achterwaarts. Hoef je je niet zo te gaan frustreren. Dat tikken tegen de voorbenen/hoeven is niet mijn favourite, ben al ooit achterover geklapt, omdat ze omhoog kwam op die zweep. Zo hoog dat ze niet meer terug kon, lig je daar. Ik probeer het altijd zo te doen dan je niet tot dat soort uitvluchten hoeft te komen.

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-01 12:24

Wij zijn het dus ook aan het leren aan een paard, die is nu ruim een jaar onder het zadel. Maar hij begrijpt er niets van. Behalve als iemand even helpt en hem naar achteren duwt. Maar zet je hem in een hoek, gaat ie draaien.

Begrijp ik het nu dus goed dat dit paard er nog niet klaar voor is(hij kan amper halthouden aan de teugel omdat zijn eigenaresse hem nogal "verkloot"heeft), maar ze zij dat hij het wel alvst kon leren Verward

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-01 16:55

Vraag hulp aan iemand,
geef deh hulpen voor het achterwaarts
en laat iemand met zijn vinger op de
borst van de pony drukken...gebruiks
desnoods een zweepje maar niet om te
slaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-01 08:37

Het niet rijp voor het achterwaarts gaan geloof ik niet. Onze pony's heb ik achterwaarts geleerd toen ze nog gewoon aan het halster liepen (en ze hadden nog nooit van stelling/buiging gehoord Knipoog) tussen twee auto's, langs een muur enzovoorts. Als ik nu in de bak de drollen opruim en de pony's blokkeren mijn doorgang kan ik door 'terug' te zeggen ze wegkrijgen zonder mijn kruiwagen los te moeten laten. De stemhulp 'terug' heb ik gecopieerd tijdens het rijden/mennen zodat ik ze daar niet tegen de teugel hoefde te laten lopen. Dat een paard er niet klaar voor kan zijn geloof ik dus niet, wel dat een paard simpelweg de hulpen niet begrijpt. Je baasje geeft een ophouding met de teugels en je staat stil. Vervolgens gaat die druk niet weg maar blijft. Wat nou, je stond toch al stil? Verward:?:? Toch ben ik het er zeer zeker mee eens dat je het niet moet overdrijven; twintig keer achterwaarts kan alleen als je je paard er steeds uitvoerig voor beloont (met stukjes wortel of zo) en steeds maar kleine stukjes vraagt zodat je 100% zeker weet dat je paard er nog lol in heeft. Nog even over dat beloningen voeren; het werkt uitstekend maar je moet er wel een duidelijk signaalwoord aan vastkoppelen. Dat woord ('Braaf' bijvoorbeeld) zeg je op het moment dat het goed gaat en vervolgens geef je direct de beloning. Je pony zal dan al snel weten dat er alleen wat lekkers na het woordje 'braaf' komt en snapt dus dat het geen zin heeft om opdringerig te worden en alvast je zakken te rollen want het voer komt toch pas na 'braaf'.

homer
Berichten: 181
Geregistreerd: 13-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 20:47

Achterwaarts leren gaan kun je al in een heel vroeg stadium leren, mits je het met beleid doet.
Mijn paarden leer ik eerst achterwaarts gaan aan een halster op het commando "trug".
Als het nodig is, dan duw je hem heel voorzichtig iets achteruit, en dan belonen.
Na verloop van tijd gaat dat ahw. vanzelf, bij mijn huidige paard zelfs zo goed dat ik hem ook zonder halster en op afstand (zo'n 5 meter) achterwaarts kan laten gaan *LOL*
Nu is de stap naar het rijden al snel gemaakt, je begint met je pony of paard rustig halt te laten houden.
Leg nu je benen (overdreven) naar achteren, en geef weer het commando "trug".
Grote kans dat hij zelf al een stapje terug doet.
Als het niet vanzelf gaat, vraag dan even iemand om je te helpen, laat deze persoon evt. een klein duwtje geven.
Blijf wel je benen naar achteren houden, dit commando moet later de stemhulp gaan vervangen dus het is heel belangrijk om dit consequent vol te houden.
Blijf vooral heel rustig, ook als het niet meteen lukt, en ga niet trekken.
Bij elke goede beweging meteen belonen !
Beter wat langer tijd nodig en dat het goed en netjes gaat.
Een paard dat eenmaal overhaast of paniekerig achterwaarts gaat, is heel moeilijk weer rustig en ontspannen achterwaarts te krijgen.
Heel veel succes !

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-01 11:50

Mijn paard heeft het geleerd met een beetje steun aan de zijkanten. We lieten hem met zijn neus tegen de omheining staan en legden aan de zijkanten van hem 2 balken op de omheining van de bak. Daarna zijn we begonnen met het geven van hulpen. Hij kon dus in iedergeval niet vooruit en opzij. Dan blijft er dus maar 1 mogelijkheid over...
Party!!


dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-01 12:13

Heb Sefja het eerst aan de hand geleerd, met duidelijke stemhulp, zodra ze een pasje terug doet al belonen. (kriebelen en goedzo, braaf, ben niet zo voor snoepjes) Nu gaat ze aan de hand alleen op stem en lichaamstaal al achteruit (hoef haar niet meer aan te raken.) en het grappige, heb het deze week onder het zadel geprobeerd, ging meteen goed. Op zit en stem met licht teugelcontact.

Het kan denk ik heel goed zijn dat jouw pony gewoonweg niet snapt wat je nou eigenlijk wil. Eerst aan de hand en dan later jij erop en iemand ernaast zou dus heel goed kunnen helpen. Wat dan heeel belangrijk is, is je pony al belonen bij de "try", dat is zodra hij of zij gaat zoeken naar een oplossing en bijvoorbeeld een voetje optilt. Dus niet wachten met belonen tot ie al een paar passen achteruit is gegaan maar "het zoeken naar een oplossing voor wat jij van hem wilt" belonen. Daardoor wordt ie gemotiveerd zijn best voor je te doen. In het begin is dus een minuscuul pasje achteruit genoeg voor een uitgebreide beloningssessie (= dus niet snoep) Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-01 13:46

Citaat:
Op 2001-08-15 21:47, schreef homer:
Leg nu je benen (overdreven) naar achteren, en geef weer het commando "trug".
Grote kans dat hij zelf al een stapje terug doet.
Blijf wel je benen naar achteren houden, dit commando moet later de stemhulp gaan vervangen dus het is heel belangrijk om dit consequent vol te houden.


Op deze manier heb ik het ook altijd geleerd. Nu geef ik bij het achterwaarts gaan enkel een inzetje met mijn hand en geef pas weer been als mijn paard voorwaarts moet. Immers: been is voorwaarts en hand is ho. Het nadeel van de klassieke manier vind ik dat je een drijvende en een begrenzende hulp tegelijk geeft. Lijkt me bijzonder verwarrende voor het paard.

Dus hierbij mijn vraagjes:
- Wat het het nut van het geven van been in deze oefening.
- Wat is het nut van het benen naar achteren leggen door de ruiter.

Kitty

Berichten: 7685
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-01 15:19

Naar mijn idee, om even antwoord te geven op wat Jippie hierboven vroeg, is het nut van het geven van been impuls opwekken. Het geven van been is niet alleen om voorwaarts te gaan. Ik moet van mijn instructrice ook mijn benen erbij houden wanneer we halthouden. Door die benen erbij te houden, wordt het paard geactiveerd zijn achterbenen eronder te plaatsen.
Bij het achterwaarts gaan, geef je been zodat het paard weet dat hij "iets" moet gaan doen. Voorwaarts is het niet, want dan loopt hij tegen de hand aan. Stilstaan is het ook niet, want dat deed hij al en er werd aangegeven dat hij wat anders moest doen.
Het been wordt wat verder naar achteren gelegd zodat het paard het verschil voelt in voor- en achterwaarts. Als je je been op de normale plek legt, gaat hij voorwaarts. Als je je been wat naar achter legt, gaat hij achterwaarts.

Correct me if I'm wrong.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-01 16:36

Je onderschrift zegt 'waarom makkelijk doen als het moeilijk kan' en daar sta jij precies wel achter Knipoog . Het lijkt me inderdaad een soort trukje, dat je je paard aanleert.
Jippie lokt op een eenvoudiger manier het achterwaarts gaan uit bij het paard en minder zo van 'als ik aan je oor trek, moet jij achteruitgaan, goed?'
Benen naar achteren leggen, heeft toch te maken met wijken enzo? Achterhand naar binnen of naar buiten draaien...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 bezoekers