Vraag van een leek wbt het vlechten van de staart

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Vraag van een leek wbt het vlechten van de staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 21:50

Nou, wat ik me afvraag is waarom ik als ik een westernruiter zie, ik altijd die staart is ingevlochten in een losse vlecht. Waarom is dat? Ik kan me voorstellen dat je hem invlecht om hem te beschermen bij een sliding ofzoiets, maar volgens mij is dat ook een oefening die alleen in bepaalde bakken kan en je waar je ook wel wat voor moet kunnen. Niet dus iets wat je standaard in elke training of rit doet. Dus waarom wordt die staart ingevlochten? (Als jullie deze vraag te stom voor woorden vinden, sorry maar ik heb geen verstand van western maar ik wil het toch graag weten)



Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 22:02

Wij rijden reining, met stops en spins en roll backs (niet elke dag) maar wij doen niet vlechten terwijl ons paardje een hele lange, dikke staart heeft Haha!

Hebben een andere oplossing gezien en dat uitgeprobeerd en het werkt goed.
Door te vlechten, weer uithalen, weer vlechten worden er veel haren losgetrokken, daarbij neemt het wat tijd in beslag. Daarom is de volgende methode er een die de haren meer bewaard, waardoor de staart dikker en langer wordt.
Staart wassen met (teer)shampoo, vervolgens de staart in 5 of 6 strengen "denken". Je pakt een streng, op hoogte van de onderkant bil, leg je er een enkele knoop in, dan Equiwrap eromheen. Zo doe je de 5 of 6 strengen. Je hoeft alleen de onderkant van de staart even te borstelen. Na 7 tot 10 dagen haal je de Equiwrap los, knopen eruit, staart weer wassen en procedure herhalen. Dit houdt de staart goed in conditie.

Groetjes, Gisela

Gisela & Paulus, http://www.galaxyquarterhorses.com"
Quarter Horses: Dutchs Peppy Flash, Peppy Dun It Chex, Miss Wimpy Hollywood, Customized Whiz, Cee U In Tinseltown

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 22:54

is ook wel om te voorkomen dat een paard op zijn staart gaat staan tijdens het achteruit lopen.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 23:21

Reiners doen het om te voorkomen dat het paard op z'n staart stapt, Pleasure en Halter mensen om 'staart te sparen'. In Halter en Pleasure is het uiterlijk van het paard erg belangrijk en een dikke volle staart is dan zeer gewild. Paarden die geen volle staart hebben worden op wedstrijden zelfs voorzien van nep-staarten. Om de staart mooi te houden wordt'ie dus ingevlochten.
Maar zoals Gisela al zei, van 'gewoon' invlechten beschadigd de staart juist eerder. Ik gebruik liever 'tail-tubes'. Dat zijn drie 'kokers' van stof (ik gebruik lycra). Je verdeelt de staart in drieën, doet elk deel in een koker en vlecht dan de drie kokers. Op deze manier beschadigen de haren niet door het schuren binnen de vlecht en blijft de staart schoon. Voor het in doen wassen en in de cremespoeling of conditioner zetten. GEEN staart en manen spray gebruiken, want de siliconen die daar in zitten beschadigen de haren op de lange duur juist.
Het maakt echt verschil, mijn twee jarige merrie heeft nu al een staart die langer is dan bij de gemiddelde twee jarige.
Wat veel mensen wel vergeten is dat zo'n ingevlochten staart behoorlijk hard aankomt als het paard zichzelf er mee raakt. Daarom zou je de staart alleen moeten invlechten als het paard een deken draagt.
In hoog zomer laat ik de staart los en verzorg ik hem extra, zodat m'n paard haar staart goed kan gebruiken om vliegen te verjagen. Met zo'n vlecht gaat dat toch minder goed.

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 13:15

Ah, aan jouw uitleg heb ik wat Francis, weer wat geleerd Lachen Bedankt!

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 15:08

gisela, waar doe je die equiwrap om?

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 18:53

Heb het equiwrap verhaal eerder gehoord/gelezen...'t lijkt me erg zwaar worden voor het paard, en het lijkt me ook dat het nog zeerder doet dan een vlecht als het paard zichzelf raakt. Maar ik heb er geen ervaring mee, dus misschien heb ik het verkeerd...

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 23:17

Oeps, sorry Jos, was ik vergeten te vermelden.

Je legt dus een gewone enkelvoudige knoop in een staartstreng en daaromheen doe je een heel klein stukje equiwrap zodat de knoop blijft zitten. De staart wordt op deze manier ingekort.

De staart wordt niet zwaar omdat je maar een klein stukje gebruikt. (Laten we zeggen de breedte van je hand, want het spul rekt nog mee ook.)

Groetjes, Gisela

Gisela & Paulus, http://www.galaxyquarterhorses.com"
Quarter Horses: Dutchs Peppy Flash, Peppy Dun It Chex, Miss Wimpy Hollywood, Customized Whiz, Cee U In Tinseltown

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 07:23

oke , dank je .
ik was al aan het oefenen gegaan en ik had al zo'n idee dat het zo moest.

Margee

Berichten: 5710
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 07:46

Wat is Equiwrap!? Bloos

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 07:52

elastische bandage en die kleeft aan elkaar

Margee

Berichten: 5710
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 08:41

Dan krijg je dus een soort van knotjes met plakband er omheen?

DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 08:45

Papillotten Lachen

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-03 09:12

Ja precies, en zeker als de staart normaal een beetje "klit", bespaart het je ook nog eens flink wat "Mane & Tail" (of wat je dan ook normaal in de haren spuit wat ook nog weleens voor afbrekende haren wil zorgen zoals Francis al zei).

En voor alle duidelijkheid, Equiwrap (of Vetwrap) kleeft dus aan zichzelf, niet aan de haren.

Groetjes, Gisela

Gisela & Paulus, http://www.galaxyquarterhorses.com"
Quarter Horses: Dutchs Peppy Flash, Peppy Dun It Chex, Miss Wimpy Hollywood, Customized Whiz, Cee U In Tinseltown

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 20:53

Gisela schreef:
Ja precies, en zeker als de staart normaal een beetje "klit", bespaart het je ook nog eens flink wat "Mane & Tail" (of wat je dan ook normaal in de haren spuit wat ook nog weleens voor afbrekende haren wil zorgen zoals Francis al zei).

En voor alle duidelijkheid, Equiwrap (of Vetwrap) kleeft dus aan zichzelf, niet aan de haren.

Groetjes, Gisela


foto?????????????? Haha!

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 21:41

Moet ik even gaan zoeken, als ik een goede vind, zal ik hem hier even plaatsen.

Groetjes, Gisela

Gisela & Paulus, http://www.galaxyquarterhorses.com"
Quarter Horses: Dutchs Peppy Flash, Peppy Dun It Chex, Miss Wimpy Hollywood, Customized Whiz, Cee U In Tinseltown

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 22:42

Ik snap het ook niet heel erg.... Haha! Waar leg je die knoop? Verward Of knoop je het helemaal op Verward

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 22:49

Ik ben wel eens een site op het internet tegengekomen met
"war knots.

http://www.cowboyshowcase.com/war_knots.htm

http://www.cowboyshowcase.com/war_knots%20photos.htm

Daar werd gewaarschuwd dat je de knopen na het rijden er wel weer uit moet halen omdat je paard anders ergens achter aan kan blijven hangen. Nu is dat risico ook wel gegeven met een vlecht, maar met zak eropheen denk ik dat dit niet zo snel gaat gebeuren.
Maar met de methode zoals Gisela het heeft beschreven, denk je niet dat het kwaad kan als je je paard zo op de wei zet of in een paddock?

Je suis Charlie.

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38575
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-03 22:53

Deze foto is niet erg close maar dit is wat Gisela bedoeld.
Afbeelding

Ben je een Bokker of een Jokker....


Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-03 21:40

Cassidy, die bedoel ik dus niet ,.......

en Ods, die bedoel ik dus wel, je bent me voor Haha!

Groetjes, Gisela

Gisela & Paulus, http://www.galaxyquarterhorses.com"
Quarter Horses: Dutchs Peppy Flash, Peppy Dun It Chex, Miss Wimpy Hollywood, Customized Whiz, Cee U In Tinseltown

DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-03 09:19

Natuurlijk is een mooie lange staart een graag gezien iets (vooral bij de eigenaren Haha! ) en voor de onderdelen halter en pleasure/trail geen enkel bezwaar.
Maar als ik toch zie hoeveel reiningpaarden tijdens het achteruit lopen op de staart staan zou het dan niet wat paardvriendelijker zijn om bij dit onderdeel de staart iets korter te houden Schijnheilig
Je kweekt tenslotte geen lange staart om hem na een run voor een gedeelte in de ring achter te laten.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-03 09:35

Ik heb het bij cutting paarden ook wel eens gezien dat ze een soort enkele knoop/lus in de staart doen. Werkt ook prima, en is een een handomdraai weer los. Ik weet alleen niet precies hoe hij werkt. Wie wel?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-03 09:37

kijk eens op de link in mijn vorige bericht over de "War knot"...

Je suis Charlie.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-03 17:16

Cassidy schreef:
kijk eens op de link in mijn vorige bericht over de "War knot"...

Nee, die's anders. Ik heb gezien dat ze een knoop leggen in de hele staart tegelijk ...

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-03 19:31

OK, maar op de foto die Ods geplaatst heeft, zie ik toch nog erg veel staarthaar. Het idee van een staartzak/tubes is juist dat die staart helemaal ingepakt is en daardoor niet vies wordt en beschadigd. Op de foto is de onderkant van de staart nog helemaal zichtbaar, alleen wat 'opgeknoopt', maar zo kunnen de haren dus nog afbreken lijkt me...

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers