Paard kopen, halen of laten brengen?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Paard kopen, halen of laten brengen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-03 15:32

In een ander topic bleken de meningen daarover verdeeld te zijn, dus ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe anderen daar over denken.

Als je een paard hebt gekocht, zorg je dan zelf voor vervoer naar jou toe of vind je dat een verplichting van de eigenaar?
Stel dat deze dat wel wil doen, maar alleen tegen vergoeding, ben je dan bereid daarvoor te betalen?

Zomaar wat vraagjes, waarvan ik benieuwd ben hoe anderen daar over denken Knipoog

The best thing for the inside of a horse is the outside of a stable.
Jacob R. Ludlow,1897


Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 15:38

Ik haal ze zelf. Is altijd zo gegaan.
Overigens, als ik verkoop, haalt de koper ook maar zelf.
Wil nog wel rijden tegen leuke vergoeding, maar dat is in mijn omgeving niet gebruikelijk. De koper zorgt voor vervoer.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 15:38

Ik vind het niet vanzelfsprekend dat ze hem gratis komen brengen, helemaal niet als het ver weg is. Van een handelaar/ stoeterij sowieso niet maar van een particulier ook niet. Het is wel sympathiek wanneer ze het wel willen doen, maar dan moet dat ook maar net kunnen (misschien hebben ze niet eens een trailer)

Als ik als koper dan een kilometervergoeding moet betalen vind ik dat ook vrij normaal, uurloon vind ik voor een particulier weer wat overdreven. Het ligt er ook wel aan of je fors betaald voor het paard of een koopje hebt.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 16:09

Ik zou ze halen.

Dat lijkt mij het meest logisch.
Als verkoper zou ik mijn paard ook niet wegbrengen

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 16:21

Normaal haal ik ze altijd zelf, dan weet ik gelijk hoe ze zich laten laden en hoe ze op de trailer zijn. Maar ik heb nu net een paardje gekocht helemaal aan de andere kant van de wereld (bij wijze van dan..., hij staat bij rotterdam Haha! ) Die wordt gebracht. Ik wilde hem wel halen, maar dan wilde ik een deel van de prijs af, en dus wilden ze hem wel komen brengen, wisten ze gelijk waar hij kwam te staan..
Dus dat is mooi opgelost, hoef ik niet zo'n eind te rijden met trailer!!

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 16:22

ik heb ook gehaald. Was een kl*re end rijden, maar dat doe ik toch liever. En als ik zou verkopen komen ze idd ook maar halen.
Maar het blijkt dat de meningen idd nog wel eens willen verschillen.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 16:23

Toen ik Omar had gekocht heeft zijn vorige eigenaar Omar gratis van Friesland naar mij toegebracht!

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 16:46

Eerlijk gezegd heb ik er nog nooit over nagedacht dat de vorige eigenaar hem wel eens weg zou kunnen brengen.
Het lijkt mij eigenlijk heel logisch dat de koper het paard komt halen.
Misschien dat als de koper geen vervoer zou hebben, dat ik het paard dan weg zou brengen maar dan zou er wel een vergoeding tegenover moeten staan. Ik rijd ook niet op water.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 16:48

ik zou het liefste m'n paard laten brengen.
omdat mijn vader enz er geen ervaring mee hebben, en ik dan bang ben dat er iets mis gaat.

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 16:58

Mijn pony is wel gebracht, hij kwam vanuit steenwijk en dat is nog best een eindje, buiten het feit dat mijn ouders niet met een trailer kunnen rijden wou de vorige eigenaar weten waar hij terecht kwam.

MarjoEisla

Berichten: 1699
Geregistreerd: 12-04-03
Woonplaats: Driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 17:01

Mijn paardje is ook gebracht, het was niet echt ver.
Maar voornamelijk omdat mijn ouders nog nooit met de trailer gereden hadden, vandaar.
groetjes

Groetjes, Marjolein

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 17:58

Ik vind dat de koper zelf voor vervoer moet zorgen.
Of zelf ophalen of tegen betaling laten brengen (dat laatste hebben wij gedaan)

hobbelheks

Berichten: 8841
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 18:02

ik ben er altijd vanuit gegaan dat het zelf ophalen van je paard het meest logische is en eigenlijk vind ik dat nog steeds.
En toch is annabel gebracht, dit vooral omdat de eigenaresse wilde weten waar ze kwam te staan. Persoonlijk ben ik hier heel blij mee aamgezien ik geen trailer heb en deze dan weer had moeten regelen en en vader had moeten chatteren. Maar normaal vind ik het zeker niet.

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 18:11

SharirBobby schreef:
Ik vind dat de koper zelf voor vervoer moet zorgen.

Maar aan de andere kant ben ik ook wel benieuwd waar ze heen gaan, dus als ik de mogelijkheid heb breng ik ze meestal weg.
Maar dat hangt er ook vanaf of het een paard was voor de handel of één van mijn eigen paarden.
De paarden die ik in het verleden gekocht, haalde ik meestal zelf op tenzij de mensen hem graag zelf wilde komen brengen.

NIEUWE PAARDJE OP DE FOTO viewtopic.php?f=53&t=456647&hilit=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 18:24

Ik heb beide paarden gewoon zelf opgehaald, maar toen ik mijn merrie verkocht had, heb ik d'r wel zelf weggebracht. Puur uit nieuwsgierigheid waar ze terecht zou komen.

Sterre_Nova

Berichten: 1413
Geregistreerd: 16-05-03
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 18:32

Ik heb die van mij laten brengen omdat ik zelf niet met een trailler mag rijden en wij geen trekhaar op de auto hebben zitten. De eigenaar vond het zelfs fijn om te weten waar zijn paard kwam te staan.

Belker

Berichten: 15256
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 18:47

gaat in overleg met kopers of de verkopers. In de meeste gevallen brengen wij ze zelf weg en halen we onze nieuwe beest ook zelf op. Mijn vriend rijdt graag met de trailer. Op dit moment heb ik dus een probleem met het ophalen van mijn nieuwe aanwinst *LOL* . Mijn vriend heeft namelijk gekneusde ribben en zelfs 1 gebroken rib Extreme duivel . Hopenlijk weet ik dit weekend meer over wanneer mijn nieuwe aanwinst komt

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 20:14

Ik zou hem het liefst gaan halen. Ook als er iemand een paard van mij zou kopen zou ik er van uit gaan dat hij hem op haalt. Brengen zou wel kunnen maar tegen een nette vergoeding.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik


Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 20:21

Ik vind het de zaak van de koper!
Maar soms is het gewoon makkelijker als de eigenaren hem gaan brengen. Dit doe je in onderling overleg, net wat het beste uitkomt.
Maar ik vind dat de koper daar iig verantwoordelijk voor is!

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 20:51

Bij mij werd Amanda gebracht door de verkoper, was geen speciale reden voor, ik denk omdat ze dan makkelijker afscheid konden nemen. Ze hebben Amanda ook nog 2 weken na de koop bij haar moeder gehouden zodat ze gelijk vertrokken, hij heeft haar afgeleverd en kon ook zien waar ze terecht zou komen. Dat vond hij ook wel fijn, aangezien er geen andere optie voor hun was dan verkopen en ze waren er kapot van.
Maar ik denk eigenlijk dat de koper er wel verantwoordelijk is om dat te regelen, je kan natuurlijk wel wat regelen met de verkoper, maar het initiatief moet van de verkoper komen in mijn optie.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 21:30

Ik laat hem brengen dan is het hun verantwoording tijdens transport maar over de vergoeding zal ik dan duidelijke afspraken maken.
Mabel is naar de dierenarts gereden bij mij in de buurt en na de keuring naar stal. Ik vond het vanzelf sprekend maar ik besef nu hoe zeer ik het getroffen heb!

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 21:52

Ik heb mijn paard lopend vanuit de wei naar het land gehaald Haha!

Normaal gesproken lijkt het me dat de koper haalt od tegen een kleine vergoeding door de verkoper gebracht wordt.
Ligt ook aan de afstand enzo.
Er zullen best mensen zijn die niet met een trailer mogen of kunnen rijden.

Als het een paard is uit de hogere prijsklasse vindt ik het wel netjes als ze het komen brengen.
Vanuit een handelsstal gezien dan, als particulier vindt ik weer wat anders, en afscheid nemen doe je in dat geval denk toch iets beter op bekend terrein.
Maar als een handelsstal een hoog grpijsd paard zouden "afleveren" zou ik dat wel heel netjes vinden.
Beetje service dan toch.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 21:59

Dierenarts wil ik ze nog wel heen rijden, maar in principe mag de koper het paard zelf komen halen (tenzij ze geen trailer of iets dergelijks hebben, maar die zijn ook te huur/leen Knipoog ) Als ik ze moet brengen wel tegen vergoeding.

En ik denk omgekeerd van Diana_mabel: Het is het risico van de koper. Als ik een paard naar de andere kant van het land moet rijden en er gebeurt wat dan heb ik niets...ik vind dat toch het risico van de koper Bloos

Ik heb mijn eigen paarden zelf ook altijd opgehaald

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 22:58

Ik heb zelf geen trailer, dus bij mij is het ophalen of brengen. Ik wil wel benzinekost vergoeden, maar heb er nu eentje die meent dat ie werkuren kan aanrekenen voor een dan nog verwaarloosde pony die behoorlijk aan de prijs is ...

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Jet

Berichten: 11942
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 01:14

Marlou zou gebracht worden, maar toen ountje bij paaltje kwam was die trailer verzegd, dus toen ben ik haar gaan halen. Eeen geluk bij ongeluk, want toen bleek wel dat ze helemaal neit trailermak was, terwijl dit wel gezegd was. Dus ik was blij dat ik haar was komen halen en het hel tafereel van het laden had meegemaakt en later de hele reis. Toen wist ik dat me wat trailerladen nog heel wat te wachten stond en dat had ik anders vast nooit te horen gekregen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 2IJsjes, MairiMacBran, Mark0919, N_B_N en 43 bezoekers