Wisten jullie gelijk wat je wou worden?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Wisten jullie gelijk wat je wou worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-03 16:41

Ik weet niet wat ik wil worden.

Na mijn mavo examen 3 jaar geleden ben ik wel een aantal opleidingen gestart, maar niks afgemaakt.
Ik heb overal en nergens gewerkt, maar voor de rest van mn leven ongeschoold werk blijven doen, lijkt me ook niet wat.

Ik wil graag weer een opleiding doen, maar ik weet niet wat. Al maanden loop ik hiermee rond. Ben naar allerlei informatiedagen geweest, heb heel veel folders van verschillende scholen.

Heb ook al heel veel beroepskeuze testen gedaan, maar daar komt toch alleen maar uit dat ik: zangeres, actrice of musicalster moet worden.
En daar kan ik niets mee.

Mijn ouders vinden dat ik een jaar naar het buitenland moet gaan en dat ik dan mezelf leer kennen en dan wel weet wat ik wil worden.

Hoe is dat bij jullie gegaan?


SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 17:01

Nee ik wou ook alles worden. Vroeger al. Mijn moeder zei toen. Doe iets wat je leuk vind. Je kan er later altijd nog een opleiding achteraan doen. Ik zit best graag op school dus dat leek me wel wat. Heb toen dus gekozen voor de paarden. Gewoon omdat ik het leuk vond en nog steeds. Ben 22 als ik er van af kom. Nou dan zie ik er niet van af om nog 3 jaar naar school te gaan. Maar ja dat zeg ik nu. Wil hierna graag naar het STOAS.

Pauline
Berichten: 12186
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 17:09

Ik wist het wel al heel lang (juf), maar ben nu verder gaan studeren. Is ook nooit goed, denk ik
Mij beviegt dan de gedachte dat ik dit nog 50 jaar moet doen, aaaaaargh

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 17:51

Pff wist ik t maar, ben nu al 2 jaar aan t werk na mn havo en wil echt weer naar school! Heb wat geprobeerd waar ik dus uiteindelijk nix aan vond en ga volgend jaar maar weer wat nieuws proberen...

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 17:55

sind ik paardrij wilde ik alleen maar id paarden werken, ik heb na me havodiploma de 4-jarige opleiding in deurne gedaan , daarna heb ik 2 jaar in de paarden gewerkt, wat ik heel graag deed maar wat veels te weinig verdiende, nu werk ik fulltime op de vr8wagen , maar geloof het of niet, toen ik 8 jaar oud was heb ik tegen smam gezegt, die mij toen aan het filmen was, dat ik later dierenarts of VRACHTWAGENCHAUFFEUR worden !!!

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 17:57

Ik wist zeker wel dat ik de ICT in wilde gaan, ging er alleen vanuit dat ik mijn HAVO diploma zou halen. Inmiddels ben ik gezakt op een tiende voor mijn havo diploma en doe ik MBO beheerder ICT. Maar ik moet zeggen dat het me super goed bevalt!

Missy

Berichten: 6518
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 17:59

Ik weet not steeds niet wat ik wil. twee dagen paardenhouderij, bijna een heel schooljaar detailhandel BBL. As maandag begin ik met een hoop ik goeie beroepentest(zal vast wel, je doet er minstens al drie weken over)
Ik hoop een leuk beroep te vinden.

We verwachten niets maar toch..
WoW-addict ^.^

MoSt81
Berichten: 1469
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Noord-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 18:26

Ik ken het probleem, na de havo ben ik de meao gaan doen Slapen . Omdat ik goed was in economie en handelskennis. Hiervan heb ik het niveau 3 diploma gehaald. Maar ja, die paarden daar wilde ik graag mee gaan werken Lachen . Dus toen ben ik naar verschillende open dagen geweest en is mij aangeraden de dier opleiding te gaan doen omdat dat een bredere opleiding was dan alleen paarden . Ik heb nu bijna mijn diploma en ik heb bijna al mijn stages toch bij paarden gelopen.
Maar ik heb geen paarden diploma dus ik kan geen werk vinden (en in de dieren is hier ook nix te krijgen, ja bij een proefdieren bedrijf nou sorry hoor maar daar wil ik nix mee te maken hebben).
Maar ik zoek fijn verder, het probleem is alleen dat ik ook nog iets wil verdienen.
Ik heb nu maar het werk aangenomen dat ik kon krijgen en dus werk ik nu bij een bloemenkwekerij.
Ach ja je moet toch wat!
Ik heb eigenlijk ook geen zin meer om naar school te gaan dus ik zoek nog verder naar werk.
Veel succes met zoeken naar wat je wilt!!


Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 18:29


.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 19:21

Om je blij te maken Knipoog: ik weet het nog steeds niet en ik heb 18 jaar geleden al eindexamen gedaan (oeps, nu voel ik me echt oud).

Ik heb het wel naar mijn zin in mijn huidige baan, maar als je me van tevoren had gezegd dat ik het P&O werk in zou gaan, had ik je waarschijnlijk raar aangekeken.
Dat had in mijn tijd toch een beetje een geitenharen wollen sokken-imago.

Een jaartje buitenland is natuurlijk nooit gek voor je ontwikkeling, maar daar moet je ook maar net zin in hebben.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Kitty

Berichten: 7684
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 19:27

Ik weet het ook nog steeds niet. Ik wilde wel kunstacademie doen, Deurne ook wel, maar die twee leken me te weinig verdienen.
Uiteindelijk heb ik PABO gedaan, half jaar voor de klas gestaan.
Daarna Commerciele Economie gestudeerd en nu werk ik als binnendienstmedewerker bij een leasebedrijf.
En nu ben ik alweer aan het rondkijken naar een andere baan omdat dit me ook niet echt bevalt.

Nee, ik weet dus ook nog steeds niet wat ik wil...

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 19:28

Een jaartje buitenland kan soms erg helpen bij het maken van je studie keuze. Scholen in bv. America en Australie geven je de keuze een pakket samen te stellen met heel uiteenlopende vakken, zodoende kun je iets meer inzicht krijgen in wat je leuk vindt. Maar pas wel op, als je er niet echt voor voelt is een jaar erg lang!

Kerstmuts

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 19:49

Ik was 17 toen ik eigenlijk al wist dat ik in de gevangenis wilde werken maar zag het niet zitten om nog verder te leren. ben na mijn 2e diploma meteen gaan werken maar na 3 jaar zag ik alsnog het 'licht'. ben gekapt met fabriekswerk, hier en daar cursussen gaan volgen om daarna de MBO-SPW te gaan doen en stagelopen in de bajes.
Na 2.5 jaar mijn best gedaan te hebben kreeg ik een 0 uren contract wat na 4 maanden een tijdelijk full time contract werd en dat na een half jaar vast.

maar goed, ik vind het moeilijk om als jongere al te moeten zeggen wat je worden wilt. bij heel veel mensen veranderd het naarmate men ouder wordt. en sommigen zijn geboren voor bepaald werk en anderen zullen het nooit vinden. mijn vriend is ook zo'n dolende, die weet ook niet wat hij wil en heeft al 100 beroepen gehad. gelukkig wel veel papiertjes dus kan hij overal terecht. want dat is wel belangrijk, dat je papieren hebt. Scheve mond

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

stefanieh
Berichten: 99
Geregistreerd: 22-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 20:16

Ik ben omdat ik steeds uitgeloot werd voor diergeneeskunde en mn ouders totaal niet achter een paardenopleiding stonden.."maar rechten gaan doen" Heb er de eerst jaren geen donder aan gevonden.. en wilde ook wel stoppen maar wist niks beters.. Heb gekozen voor de richting notariaat.. klinkt heel stoffig... maar ik vind het best leuk en interessant Haha! en heb nu totaal geen spijt van mijn toenmalig keuze..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 21:06

Ik weet ook nog niet precies wat ik wil worden, ik heb wel een aantal dromen, maar aangezien die maar een kleine kans van werkelijkheid worden hebben, weet ik nog niet welk werk ik later permanent doe. Daarom heb ik een hele brede opleiding gekozen waar ik in veel gebieden mee aan de gang kan, die ook nog lessen geeft over paarden zodat het voor mij nog wel intressant en dus motiverend werkt om door te gaan, blijft.

_Linda

Berichten: 4506
Geregistreerd: 22-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 21:19

ik heb een hele tijd gezegd dat ik bij de politie wil, dat zou ik nog steeds willen, maar mij lijk fysiotherapeut ook errug leuk, ik ga dus een beetje twijfelen...maargoed ik heb nog 2 jaar om te bedenken...toch best moeilijk om iets te kiezen waar je de rest van je leven zal doen!

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 21:48

Ik heb na het VWO 2 jaar rechten gestudeerd, maar dat was toch niet echt wat dus ben ik maar gestopt. Nu ben ik een jaartje aan het werk om ondertussen na te denken over wat ik wel wil, maar het is inmiddels bijna juni en ik weet het nog niet Scheve mond . Het blijft gewoon ontzettend moeilijk om een keus te maken en als je al eerder aan een opleiding bent begonnen die toch niet beviel (bij jou zelfs meerdere) bedenkt je je wel 3 keer voordat je je weer ergens op stort terwijl je niet zeker van je keus bent. Succes in ieder geval!

dell_1
Berichten: 1961
Geregistreerd: 17-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 22:22

Ik zit nu nog op vwo maar ik wil dierengeneeskunde doen. Word ik hier uitgeloot dan ga ik naar belgie ofzo. Hoe dan ook ik weet al jaren dat ik dit wil. ben ook bij een kliniek gaan kijken hoe het echt was, en toen wist ik het nog zekerder.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 22:29

Heb het eigenlijk altijd al geweten, wilde juf worden.
Nu het al een paar jaar zo ver is, knaagt er toch weer wat.....
Dus ik ga ook maar weer verder met leren.
Eigenlijk het zelfde verhaal als Pauline hierboven.
Het is eigenlijk nooit goed, maar ach, ik hou altijd wat te wensen over, dat maakt het leven wat gevarieerder.


Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 22:53

Na al mijn fantasieen over een eigen stal, dierenartsassistente en ga zo maar door heb ik op 7-jarige leeftijd tegen mijn moeder gezegt en vaak herhaald: ik ga in een dierenwinkel werken en dan trouw ik met de baas.
Zodat het ook mijn winkel wordt.

Ben nu 22, werk "sinds drie jaar in "mijn" dierenwinkel waar we sinds kort ene paardenafdeling bij doen *drukdrukdruk* en toevallig is mijn baas mijn vriendje Haha!

Tussen die tijd en deze tijd hebben heel wat twijfels gezeten, heel wat beroepen die ik wel wou doen.
En uiteindelijk ben ik toch op mijn pootjes terecht gekomen.

Dus doe gewoon wat je wilt, je loopt vanzelf tegen iets aan waar je voor wilt gaan.

En als je in de tussentijd lekker naar het buitenland kan om bij te leren, lekker doen hoor!

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Druif_01

Berichten: 8810
Geregistreerd: 04-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 10:27

Ik was op de middelbare aan het twijfelen tussen de politie opleiding of het CIOS. Maar aangezien je voor de politie opleiding 17,5 moet zijn voordat je daar kan beginnen (omdat je 18 moet zijn als je een vuurwapen krijgt) was de keuze voor mij wel snel gemaakt, anders zou ik ook een jaar moeten gaan werken, maar het CIOS bevalt me super goed.

Kun je niet een jaartje high-school gaan doen? Is wel erg duur, maar een vriendin van mij zit er nu ook en ze vind het helemaal het einde. Misschien ook iets voor jou???

Wil jij graag een mooi, stevig halster, armband of sleutelhanger van paracord? PB voor meer info! Zie mijn profiel voor een paar voorbeelden.

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 12:04

Na de middelbare school heb ik eerst jarenlang maar wat an gedweild (vaak ook letterlijk, voor het brood op mijn plank): 12 ambachten, 13 GELUKKEN! Lachen

Via een uitzendbureau kreeg ik werk in een tehuis en dat pakte me genoeg om er parttime HBO-mw bij te doen.
Daarnaast ben ik in de broodschrijverij gerold + b'tje tv-werk.
Ik heb overal enorm veel plezier in ( + gehad).

Haha! Maar vraag me nou niet wat ik worden wil, hè?! Haha!


Een oud-collega van mij die na de MAVO ging werken en daarnaast HAVO - MBO-iw - Rechten gedaan heeft zei ooit: het zou jongeren VERBODEN moeten worden om na school direct te gaan studeren. Want maatschappelijk blijven dat kleuters.

Dat vind ik wel een mooie. De school van het leven is immers (vaak) de beste?

Nerd Als je ouders je de kans bieden om naar het buitenland te gaan: DOEN

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 14:02

Ik heb eerst mijn MAVO-diploma gehaald. Sommige leraren adviseerden mij toen om nog de HAVO te doen, maar ik dacht toen zeker te weten dat ik in het toerisme wilde gaan werken. Ik had een paar open dagen bezocht, mijn zus had die opleidin ook gedaan. De verhalen stonden me erg aan. Ik ben vol goede moed begonnen, maar in het derde jaar begon het me meer tegen te staan. In het vierde jaar gingen we 2 keer een stage lopen van 5 maanden. Pas dan weet je wat het echte werkveld inhoud. De eerste maanden vond ik best leuk, ik liep stage op een reisbureau. Maar toen ik mijn tweede stage ging lopen kwam ik steeds achter meer nadelen: * slecht betaald * weinig doorgroeimogelijkheden
* weinig mogelijkheden in binneland (reisbureau, touroperator) * mijn hele leven in het buitenland zag ik ook niet zitten.
Ik heb uiteindelijk daar nog een half jaar voor vast gewerkt om in de tussentijd aan te melden voor nieuwe opleiding. Alle folders die er over hbo-opleidingen zijn heb ik aangevraagd, er vielen al snel wat af. Daarna van de opleidingen die me aanspraken een open dag bekeken.
Ook heb ik nog geprobeerd om bij de politie te komen, maar wilde voor agent en had de test niet goed gemaakt daarvoor. Alleen voor surveillant.
Ik heb ook nog een beroepskeuzetest gemaakt en dat heeft me ook wel geholpen. Er kwam uit dat toerisme toch wel wat voor me was }>
En sport ook...
Uiteindelijk werd het Sport, Gezondheid en Management. Een nieuwe opleiding, die erg breed is. Toen moest ik nog loten, maar uiteindelijk mocht ik komen. Wat was ik blij Haha! !
Nu zit mijn eerste jaar erop en ik denk dat ik een goede keuze heb gemaakt. Uiteraard kan ik dat niet zeker zeggen, maar mijn gevoel zegt van wel. Ik heb een totaal andere richting gekozen, waar ik nog weinig van wist. Ik vind het tot nu toe erg interessant.

Als het buitenland je aantrekt zou ik dat zeker doen! Ik denk inderdaad dat je jezelf daar goed leert kennen. Maar denk eraan dat een jaar erg lang kan zijn...
Succes ermee!

Shannie
Berichten: 5848
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 14:25

Ik weet eigenlijk al sinds groep 7 van de basisschool dat ik dierenarts wil worden. Dat komt doordat mijn vader het ook is en ook een eigen praktijk heeft. En ik help vaak en ga vaak mee en ik vind het gewoon heel erg leuk.

If you can't amaze people with your intelligence.. confuse them with your bullshit Slim

celinde
Berichten: 879
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-03 17:08

Yup, doe nu gymnasium 2de klas en wil sinds mijn 5de dierenarts worden and I'm on my way Knipoog

keep your head up