Verschil ruiterbewijs in belgie of nederland?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Cemlys

Berichten: 14949
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Verschil ruiterbewijs in belgie of nederland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-03 16:32

Hoe gaat het ruiterbewijs bij jullie? bij ons moet je een deel theorie leren (zo van hoe poets ik mn paard hoe zadel ik correct, ... ook deel verkeersregelement en verkeersregels) dan moet je een deel rijden (de voornaamste hoefslagfiguren met een stuk of vier ruiters, individueel of samen) en tenslotte moet je twee hindernisjes na elkaar kunnen springen (50 of 60 cm hoog ongeveer) dat is het zowat en dan krijg je met een beetje geluk je A-brevet en mag je op de weg wandelen enzo. maar ik vind dat die eisen nogal heel laag zijn en ruiters dikwijls niet genoeg kunnen rijden om al in het verkeer te kunnen laat staan aan zee en zo want de meeste zijn zeker niet in staat om een paard in paniek tegen te houden of er tenminste op te blijven zitten.
dus nu vraag ik me af of dat ook zo in nederland is?

Yesterday is history, tomorrow is mystery, today's a gift, that's why it's called present!


Vicky_82

Berichten: 1345
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Halle (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 18:15

Oke ik woon ook wel in België dus kan niet echt iets zeggen over hoe het in Nederland gaat, maar ik vind dat je gelijk hebt wat betreft, te lage eisen. Toen ik mijn A-brevet ging halen zijn we niet eens buiten gaan rijden en die hindernissen stelden echt wel niks voor hoor, ik had al enkele keren hoger gesprongen en de oefeningen die we moesten uitvoeren voor de dressuurproef die doen ze bij ons in de gevorderdenles (les waar ze galop leren, na deze groep is er nog een geoefenden-groep met meer en moeilijkere dressuur en springen). Dus je kan al wel raden dat die niet echt moeilijk waren.
Er zijn er bij ons wel enkele afgedonderd waaronder 1 meisje 7 keer van hetzelfde paard, ze kon hem geen enkele keer bijhouden als we gingen springen, steeds ging hij met haar aan de haal... Oke ze kon netjes rijden dat wel maar als hij iets deed lag ze er gegarandeerd af. Dus heb je ook gelijk wat betreft paarden in paniek of die schrikken.
De theorieproef stelde bij ons ook niet echt veel voor, buiten het verkeersreglement dat was soms wel niet simpel maar dat was dan ook alles.
Er mochten dus best wel hogere eisen zijn bij ons, vind ik.

Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 20:06

Ok. misschien een domme vraag. Maar waarom zou je uberhaupt een ruiterbewijs halen ?? Ik weet het echt niet! is dat alleen voor "de heb" of mag je dan op bepaalde plaatsen komen waar je anders niet mag komen ? of voor de verzekering ?
Ik heb al jaren eigen paarden en kom nooit op maneges dus mijn vraag is: waarom zou IK het moeten halen ? (ps ik woon in Belgie)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 20:10

Hier in Nl zijn de eisen ongeveer vergelijkbaar.
Je hoeft maar net op je paard te kunnen zitten en je hebt het al.

Hier in Nl zijn er enkele gebieden waar je verplicht een ruiterbewijs moet hebben, anders mag je er niet rijden.
En er zijn maneges waar als je een paard wilt huren voor een buiten rit dat je je bewijs ook moet laten zien.

Verder ben je gewoon verzekerd dus heb je het daarvoor niet nodig.

Ik heb er ook geen en zolang het bos waar ik regelmatig in kom geen ruiterbewijs verplicht, ga ik het ook echt niet halen.
Want het is de grootse kwats die bestaat.

Want ik ga het op een slome knol halen en de dag erop ga ik met een mafkees de weg op, terwijl ik daar niet goed genoeg voor kan rijden.
Dus dat bewijs heeft geen enkel nut.

Saar4
Berichten: 2345
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 20:39

Ik moet eerlijk zeggen dat het ruiterbewijs toen bij ons op stal vrij pittig was. Oké theorie en praktijk in het weiland natuurlijk niet, maar het weggedeelte wel. We moesten op zaterdagmiddag over een druk kruispunt in een winkelstraat en door een bussluis waar zeker om de paar minuten een bus over komt.

Ik heb het puur gehaald omdat het voor sommige endurance wedstrijden verplicht was/is, maar eigenlijk is het gewoon oplichterij. Zeker als het niveau van de examens zo wisselend is.

Cemlys

Berichten: 14949
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-03 21:08

wij moesten dus niet eens de weg op. in de binnenmanege proefje rijden en dan die belachelijke hindernisjes. Ik vind het gewoon niet verantwoordelijk.
Ik heb dat a brevet enkel omdat ik dat op kamp kon doen. dat b ook trouwens.

Yesterday is history, tomorrow is mystery, today's a gift, that's why it's called present!

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 21:18

Mist schreef:
Ok. misschien een domme vraag. Maar waarom zou je uberhaupt een ruiterbewijs halen ?? Ik weet het echt niet! is dat alleen voor "de heb" of mag je dan op bepaalde plaatsen komen waar je anders niet mag komen ? of voor de verzekering ?
Ik heb al jaren eigen paarden en kom nooit op maneges dus mijn vraag is: waarom zou IK het moeten halen ? (ps ik woon in Belgie)


hey
als je geen wedstrijden rijdt en alleen puur recreatief, dan heb je dat niet nodig. Maar normaal zouden ze het binnenkort (in het jaar 3000 ofzo? Verward ) verplicht gaan maken, anders mag je niet alleen de straat op met je paard.
Je b-brevet heb je bij sommige verenigingen wel nodig om wedstrijd te mogen rijden. Zo heb ik dat nodig om dressuurwedstrijden (of jumpings) te mogen rijden in het HROV, en das ook zo voor WVUR, de Kempische enz.
xxx
ps: de eisen zijn idd te laag Knipoog

Don't let anyone tell you not to dream... Take your passion and make it happen

Cemlys

Berichten: 14949
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-03 21:42

ja idd b is nodig voor wedstrijd daarom dat ik dat ook heb. maar idd over dat verplicht hebben van je a brevet dat is al meer dan tien jaar dat ze daarover spreken.

Yesterday is history, tomorrow is mystery, today's a gift, that's why it's called present!

Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 18:48

Ah.....dus mensen die alleen recreatief rijden (wat volgens mij meestal "buiten" en over de weg enz. inhoud) hoeven het NIET te hebben. En mensen die wedstrijden rijden (en in clubverband dus elke week les hebben) moeten het WEL hebben. Daar is echt overnagedacht Verward Overigens was ik van plan om dit jaar weer wedstrijden te gaan rijden, dus dan moet ik eerst bij een manege mijn ruiterbewijs gaan halen ? dit ruikt naar geldklopperij ! Misselijk

toch bedankt voor de uitleg !

Cemlys

Berichten: 14949
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-03 19:05

nou ja eigelijk is het te zien bij welke vereniging je wedstrijden rijdt. bij de wvur en vlp enzo denk ik moet je b hebben ook bij de kbrsf. als ponyruiter jonger dan 12 heb je genoeg met a
en zo duur is je brevet afleggen ook niet hoor iets van een 10euro ofzo. nuja ik deed dat meestal op kamp dus zat dat al in de prijs inbegrepen.

Yesterday is history, tomorrow is mystery, today's a gift, that's why it's called present!


Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 19:28

Mist: het is je B-brevet dat nodigh is om wedstrijden te rijden, en voor dat B te halen, moet je eerst je A brevet halen.
Dusss... wil je wedstrijden rijden, moet je eerst je A en dan je B brevet halen!

Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 19:48

grrrr....ik word er bijna agressief van. Niet om de kosten, maar om het principe! Ik rij nu zo'n 22 jaar waarvan ik 18 jaar eigen paarden heb. Regelmatig rij ik zelfs met twee paarden tegelijk, 1 aan de hand mee. Een beetje hetzelfde als het trailerrijbewijs. Tot voor 2 jaar had ik zo'n vrachtwagentje voor 2 paarden waarvoor je alleen B nodig had- een HELE grote auto dus. Maar als ik nu een trailer wil dan moet ik eerst mijn E halen! Terwijl al die mensen die met zo'n 1-assige caravan volstrekt overbeladen naar Spanje rijden, geen centje pijn hebben.

Hoe gaat dat in z'n werk ? moet je een paard van de manege nemen of kun je op je eigen paarden die proef afleggen ?

Cemlys

Berichten: 14949
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-03 20:09

Je kan het met manegepaarden doen maar je kunt ook gewoon met eigen paarden gaan. Ik heb mijn b ook met een eigenaarspaardje gedaan, een dat ik dan een jaar of twee reed. dan moet je gewoon bellen naar de manege en zeggen dat je komt voor je brevet.

Yesterday is history, tomorrow is mystery, today's a gift, that's why it's called present!

Mar1986
Berichten: 858
Geregistreerd: 09-04-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 20:20

runningkawa schreef:
Want ik ga het op een slome knol halen en de dag erop ga ik met een mafkees de weg op, terwijl ik daar niet goed genoeg voor kan rijden.
Dus dat bewijs heeft geen enkel nut.


Ik ben het hier wel mee eens ja, zelf heb ik het ook op zo'n super brave pony gedaan omdat ik het zonde van mijn geld (90 euro ofzo) vond om het niet te halen.
Maar bij ons was het nog best moeilijk, bijna de helft was gezakt, omdat de examinator gecontroleerd werd, anders was het waarschijnlijk minder streng gerekend. Maar ja, ik had het gelukkig gehaald. Hier in de omgeving van Arnhem is het ruiterbewijs in best veel bossen verplicht, ik ben al eens gecontroleerd (toen ik hem nog niet had, ben toen gelukkig voor 1 x gematst).

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 20:21

Ik heb zowel mn a als mn b, en ik moet zeggen dat het idd echt niet veel kost. En ook ik vind de normen belachelijk laag.

Ik heb mn a gewoon bij de manege gedaan, je kon daar lessen volgen, speciaal als voorbereiding, dat heb ik dus niet gedaan. Ik was toen trouwens op vakantie, ik ben echt van vakantie thuisgekomen, pony op de trailer en naar de manege toe voor de proeven. Dressuur heb ik toen met mn eigen pony gedaan, en was in groepjes van 5 ofzo.
Springen heb ik toen met een pony van de manege gedaan (was n goede reden voor). Er waren toen meerdere mensen die dressuur en springen op een verschillend paard hebben afgelegd, en dat was blijkbaar absoluut geen probleem. De theorie waren... jawel... maar liefst DRIE vragen...
De proeven voor mn a werden afgenomen door mensen van BLOSO (soortement landelijke organisatie die alle sporten verenigd)

Mijn b brevet heb ik op kamp gedaan. (was echt smerig, mijn ouders hadden wij doen geloven dat het een "wandelkamp" ging zijn, en het bleek een kamp voor a of b brevet te zijn/ze hebben dat gedaan omdat ik gezegd had dat ik geen zin had om mijn b te halen, nergens voor nodig)
Enfin, daar heb ik dus n ganse week voorbereiding gehad, voor springen was dat wel nodig (ook weer ivm mijn pony) en wij kregen ook heel veel theorielessen te verwerken.
Springproef was bij ons nogal moeilijk, omdat er 4 hindernissen (kruis, twee oxers en een steilsprong) (sommige moesten meer dan 1 keer genomen waren) op elkaar gepropt stonden in een ieniemienie bakje.
Dressuur, mwa, was natuurlijk iets moeilijker dan a, maar niet echt om van wakker te liggen. En het theorie examen was toen wel wat meer dan 3 vragen, namelijk drie bladen, aan beide kanten bedrukt. (ik vond het piece of cake, maar er waren er veel die gebuisd waren, maar terecht)
Dat examen werd afgenomen door mensen van de LRV (landelijke ruitervereniging) en hieruit besluit ik dan toch dat die mensen de lat net iets hoger en beter weten te plaatsen dan zo'n algemene sportorganisatie.

Best friends are the ones that can see the hurt in your eyes, when everyone else is fooled by your smile.

Cemlys

Berichten: 14949
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-03 20:30

idd die springproef is trouwens ook wel heel gemakkelijk van b. wij moesten 4!!! hindernissen springen een rechtje dan over de diagonaal een oxer dan weer een een rechtje en dan nog eens de andere diagonaal weer oxer. (bij ons in een grote piste dan nog) en ik reed een paardje (hij was toen 17) en hij had zn hele leven jumping gedaan dus eerste keer springen wil zeggen voor hem mooi over ieder hindernisje en alle tijd, en ik had alle hindernissen een keer gesprongen om in te springen. maare... tweede keer zelfde parcours wil zeggen bij hem barrage dus ik moet springen, schiet hij als een speer vandoor springt alle hindernissen zo snel mogelijk (met de korste wendingen die je je kunt inbeelden) hij kende het parcours precies heel goed vanbuiten, bijgevolg heb ik toch kunnen bewijzen dat ook barragerijden geen probleem was. wel grappig eigelijk. en ik kon er echt niets aan doen en ik was er ook door voor mn b. en qua theorie bij ons op kamp dat probeerde iedereen altijd te omzeilen, btw dat theorieboek staat ook een beetje vol fouten. maarja die brevetten zijn toch maar iets raars hoor.

Yesterday is history, tomorrow is mystery, today's a gift, that's why it's called present!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 96 bezoekers