torsion zadel of barefoot saddle

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

torsion zadel of barefoot saddle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-03 14:20

Hallo,

weet iemand het verschil tussen een torsion zadel of een barefoot zadel.
Behalve de prijs dan

demmie

Berichten: 131
Geregistreerd: 01-07-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 23:58

???? ken eigenlijk alleen de torsion.....

callippo

Berichten: 3200
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 18:01

Ja, dat zou ik eigenlijk ook wel willen weten.
Op het plaatje ziet het er precies hetzelfde uit. Lekker comfi in elk geval!

De torsion heb ik 1x op gezeten en dat zit lekker zeg!
Maar een goedkoop alternatief, wat net zo fijn zit is beter voor mn portemonee Lachen

Dus: iemand ervaring met het barefoot-zadel???

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-03 18:18

Heb mijn barefootsattel vorige week gekregen en hij zit superheerlijk.
Heb ook een keer op een torsionzadel gezeten en ben toen heel erg enthousiast geworden. Je moet wel een goed zadeldekje eronder leggen, daar mag je niet op besparen.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 19:42

Ik weet niet wat ik ervan moet denken (van beide niet) Verward . Ik heb de verschillende sites grondig gelezen, maar ben nog steeds niet overtuigd van het feit dat een paard geen last zal krijgen van zijn ruggegraat.
Bij paarden met een hele brede platte rug zal dat wel meevallen, maar een paard met een bovenliggende ruggegraat Verward
Volgens mij ligt zo'n zadel (met de ruiter er direkt boven op) niet echt comfortabel.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 20:16

een bare foot zadel?? (een blote voetenzadel) nog nooit van gehoord. ik ken wel een barebackzadel. hoe ziet een blote voet zadel eruit??

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 21:31

Ik heb 'm ook sinds vorige week (ook toevallig zeg)
Heb 'm helaas nog niet uitkunnen proberen ivm vakantie.. en ik moet nog een singel kopen Tong uitsteken

Heb daarvoor wel een keertje op pmarena d'r torsion gereden( zij heeft nu ook een barefoot) en dat zit idd erg lekker!

Voor mij is zon zadel ideaal.. gezien ik heel af en toe een half uurtje naar buiten ga.. en michelle nu ook een iets ingezakte rug krijgt.

Trouwens ik heb ook dat shabrak voor eronder besteld , ziet er goed uit!

Kan me idd een beetje voorstellen ja wat je zegt dat paarden met een hele hoge ruggegraad of schoft er last van kunnen krijgen, maar inprincipe is het best zacht, want onder het zadel zelf zit een laag bont (? ) en dat dek is ook heel stevig met NOG zo'n laag eronder..

Wat wel minder is volgens de zadelmaakster hier op stal is dat de singelstoten aan de zijkanten van het zadel zijn vastgestikt.. dat komt de druk daarop te staan zeg maar.. normaal bij de torsion loopt dat over de rug als het goed is..

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 21:38

Laatst bijgewerkt door denz op 19-05-03 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 21:38

Maar al die lagen bont op de ruggegraat voorkomt toch niet dat er druk op komt en dat is wat een 'normaal' zadel juist voorkomt.
en net wat je zegt over die manier van aansingelen: je trekt juist extra de druk op de schoft/ruggegraat op die manier.

Ik ben nog niet overtuigd Verward

Is er geen enduranceruiter hier die er al een paar honderd kilometer mee gereden heeft zonder problemen bij het paard, dat is voor mij een goede graaTmeter Haha!

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 21:42

Ja idd.. jammergenoeg zijn er nog neit zoveel mensen met een Torsion, maar dat zou ik idd ook willen weten Tong uitsteken

Maar goed voor mij is het iig ideaal, maar als ik echt endurance wedstrijden zou doen, dan had ik waarschijnlijk nog wel even verder rondgekeken er zijn aardig wat zadels op dat gebied Lachen

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 21:44

Ik niet, maar er schijnen wel 160ers gereden te zijn met een Torsion. Je hebt van de Torsion ook bepaalde Endurance-uitvoeringen..

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 22:43

ja ja jum jum Kwijl ik ben al aan het sparen alleen ik weet nog niet voor welk merk. het liefst een torsion dressuur maar ik weet niet of ik dat redt qua geduld. Lachen

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 22:54

Zo'n zadel lijkt mij echt ideaal. Alleen jammer dat het van leer is, kunststof is beter bestand tegen een regenbui.

demmie

Berichten: 131
Geregistreerd: 01-07-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 17:11

Pellie schreef:
ja ja jum jum Kwijl ik ben al aan het sparen alleen ik weet nog niet voor welk merk. het liefst een torsion dressuur maar ik weet niet of ik dat redt qua geduld. Lachen


ik heb zelf de torsion dressuur maar vind persoonlijk de standaard het lekkerste zitten en is ook nog iets goedkoper.
Kijk anders ook nog ff hier: www.buitenzinnig.nl

Maar ik heb ook nog even informatie ingewonnen (moest het gewoon even weten Haha! ) Maar die barefoots worden in India/Tailand gemaakt dus zou eerlijk gezegd niet durven zeggen of het allemaal van goede kwaliteit is. En hoe zit het met de garantie??? wat dat betreft ben ik altijd een beetje huiverig..... maar ja... Ik heb op mijn zadel in ieder geval 3 jaar garantie.

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 18:03

Wij hebben 2 jaar garantie..

demmie

Berichten: 131
Geregistreerd: 01-07-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 22:36

denz schreef:
Wij hebben 2 jaar garantie..


ehm... nou ga ik ook twijfelen.... zou het nog eens op moeten zoeken.....

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 22:45

Hé Demmie dus jij hebt een dressuur? Waarom zit de standaard lekkerder? Ik wil hem ook voor buitenrijden gebruiken dus dat is dan niet verstandig denk je? Ben erg benieuwd dus wees zo breedsprakig mogelijk!

Ik ken de site van buitenzinnig Lachen

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 22:53

Citaat:
Heb daarvoor wel een keertje op pmarena d'r torsion gereden( zij heeft nu ook een barefoot) en dat zit idd erg lekker


Da's nu mijn zadel Haha!
Ik vind het geweldig rijden, moest er wel erg aan wennen. Nu heb ik een sjabrak eronder die wat verdikkingen heeft, zo ontlast je de ruggengraat.
Ik heb geen honderden kilometers gerden, maar wel 3 uur met een gebroken stuitje en ik had er bijna geen last van, net een luie stoel Dromen

Ik weet niet hoe het zit met een hoge ruggengraat, maar volgens mij is het door de sjabrak goed beschermt. En anders gewoon meer vet kweken, haha.

Vlugger

Berichten: 33
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Reo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 14:32

Hallo allemaal,

Het klopt wat Demmie zgt. De Barefoot komt uit India, de singel en beugelriemen van de Barefoot zijn idd NIET gepolsterd. Misschien dat de kwaliteit nog wel aardig is (alle waar naar zn geld) maar voor je paard is het beslist SLECHT!!!!! Misselijk De Torsion is ontwikkeld voor en door endurance ruiters, daar zijn dus echt veel kilometers mee afgelegd, onder veterinaire controle! De eerste Torsion, die in 1991 in gebruik is genomen wordt nog steeds gebruikt. Dat zegt wel iets over de kwaliteit. *LOL* Dus mail of bel met BuitenZinnig Bergschenhoek. Die hebben alle info over de Torsion (vraag maar aan Demmie) www.buitenzinnig.nl PS Ik heb um zelf ook, de standaard, en wil hem nooooooit meer kwijt. PS 2 Door middel van een opgevulde pad blijft de wervelkolom vrij van druk, OOK bij een hoog liggende wervelkolom Pling

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 17:59

Is het slecht voor het paard dat de singel en beugelriemen slecht zijn of het hele zadel?

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 18:00

demmie"]
[quote="denz schreef:
Wij hebben 2 jaar garantie..


ehm... nou ga ik ook twijfelen.... zou het nog eens op moeten zoeken.....
[/quote]

Ik bedoel natuurlijk op de Barefoot he Lachen

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 22:32

Ik heb een tijd zitten twijfelen tussen de barefoot en de torsion maar nu ik de foto's zo bij elkaar zie kan ik beter vergelijken.
Het valt mij op dat de torsion veel strakker is dan de barefoot, op de foto van de barefoot lijkt alles een beetje te "lubberen" (het leer dus) dus ik vraag mij af of dit niet veel sneller slijt dan een torsion.....
Ik denk dat ik toch maar doorspaar voor een torsion.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-03 01:41

Vlugger ik snap het effe niet. Het torsion zadel en het barefoot zadel worden toch verkocht zonder singel en stijgbeugelriemen. die kun je er bij kopen en het maakt niet uit wat voor merk wat heeft dat met het zadel te maken Verward

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 19:17

Ja dat vraagt om uitleg Vlugger, iemand die zo hard SLECHT Misselijk roept kan dat vast wel uitleggen. Het lijkt er bijna op of iemand Buitenzinnig probeert te promoten over de rug van Barefoot.

De zadels zijn nagenoeg identiek.

Dat 'gelubber' (kreukjes in het leer?) zie je ook op de torsion van dichtbij Tanja.

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 19:25

Trouwens..
Het Barefoot zadel is naar mijn weten nog verder nooit verkocht aan mensen hier in Nederland, dus veel ervaringen zijn d'r ook niet mee... wel zouden het op duitse sites kunnen opzoeken?:P
Helaas spreek ik geen woord duits dus heb dit ook nog niet gedaan Tong uitsteken