Mijn paard wilt niet stilstaan...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nathaley

Berichten: 415
Geregistreerd: 30-12-01
Woonplaats: Hazerswoude-dorp

Mijn paard wilt niet stilstaan...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-03 16:08

Dat is echt heel irritant en gevaarijk trouwens ook, hij is nu 4 maanden onder het zadel maar stilstaan HO maar
Als ik er op wil stappen dan loopt tie gewoon weg met het gevolg dus dat ik met een been aan een beugel hang wat heel gevaarlijk is, en als ik dan aan de teugels trek dan wil die al helemaal niet stilstaan Verward
Sommige mensen zeggen wel van ja dan moet je je paard tegen het hek aan zetten zodat hij dan geen kant op kan, maar dat vind ik een beetje onzin, ik bedoel hij moet gewoon stilstaan, want op het strand heb je toch ook geen hek?
Heel erg vervelend dus... Boos!
Iemand tips voor mij??


bobby

Berichten: 934
Geregistreerd: 15-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 16:23

heel veel oefen in de bak en als je buitenrijdt een paar keer laten stilstaan en als die dan stilstaat belonen ik heb zelf ook zo een probleem en dan hang ik er ook aan maar als ik dan zit laat ik hem meteen stilstaan en doe me beugels goed en beloon hem

ik hou van prince Lovers

sorry foto's in profiel wordt aan gewerkt

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 16:23

besef je je wel dat dit levensgeaarlijk is, een paard dat niet stilstaat als jij op wilt stappen moet je zowieso al nooit op gaan.
je moet het ze eerst vanaf de grond leren. en elke keer als je op wilt stappen en hij loopt weg, stap je heel snel weer af en zet je hem terug waar hij stond. dit duurt nooit lang, dus het paard blijft dan stil staan,
doe dit wel met geduld want frustraties werken niet bij een paard.
veel succes ermee

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

Mursey

Berichten: 605
Geregistreerd: 14-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 16:36

Kun je dit niet veel beter oefenen door iemand hem in eerste instantie vast te laten houden??
Daarna alleen nog maar iemand ernaast laten staan (als het met het vasthouden goed lukt) en daarna kun je het voortaan zonder hulp.. Klinkt misschien allemaal een beetje kinderachtig, maar een paard wat niet stilstaat als je opstapt is ook niet echt handig.

Back in the saddle Haha! 20-9-2008


Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 16:43

Misschien heb je baat bij proffesionele hulp?
Het zou heel naar zijn als dit van kwaad tot erger wordt, en het plezier en de veiligheid van jezelf moet je ook niet uit het oog verliezen!
Succes!


Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 16:45

Camilla heeft dat ook een tijdje gehad. Ook dat ik haar niet stil kreeg als ik erop zat. Ik had gewoon iemand die haar vast hield met opstappen, dan kreeg ze een snoepje. Vingers aflikken En zo het zelfde met stilstaan tijdens het rijden, wanneer ze braaf bleef staan kreeg ze een snoepje. Haha! Nu geen problemen meer..
Succes.

bobby

Berichten: 934
Geregistreerd: 15-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 16:45

ja wat mursey zegt is ook zeer handig dat doe ik ook meestal en je paard leert er van

ik hou van prince Lovers

sorry foto's in profiel wordt aan gewerkt

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 17:09

Ik heb het ook gehad, ook net onder het zadel en hetzelfde probleem ...
Wat ik deed is haar/hem rustig in de hoek van de bak zetten en dan opstappen ... en als hij/zij dan nog wegloopt dan gewoon zwaar zitten totdat hij wel stopt ... en dan netjes belonen ...

Stal TC Welsh B Pony's Fokkerij

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 18:35

Ik heb niet veel toe te voegen, maar nog wel een tip: als je zit blijf dan eerst 30 sec stilstaan voordat je wegrijdt (al dan niet met iemand ernaast)
Dat had ik eens gelezen, anders gaat het paard 'opsteigen' koppelen aan 'weglopen'. En gaat dan op een gegeven moment 'voet in de stijgbeugel' al koppelen aan 'weglopen'.
oke het past niet helemaal bij jou situatie omdat ie het vanaf het begin al doet (als ik het goed begrijp?), maar misschien toch iets waar je wat aan hebt...: als je er dan eenmaal op zit: eerst een poosje stilstaan.
dat ben ik bij sharir gaan doen, en hij loopt nu niet gelijk meer weg als ik eenmaal zit (hij deed het niet bij opstappen, maar als ik eenmaal zat dan ging hij graag aan de wandel)

Faline

Berichten: 7798
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 20:23

kinglover schreef:
besef je je wel dat dit levensgeaarlijk is, een paard dat niet stilstaat als jij op wilt stappen moet je zowieso al nooit op gaan.
je moet het ze eerst vanaf de grond leren. en elke keer als je op wilt stappen en hij loopt weg, stap je heel snel weer af en zet je hem terug waar hij stond. dit duurt nooit lang, dus het paard blijft dan stil staan,
doe dit wel met geduld want frustraties werken niet bij een paard.
veel succes ermee


Ik had/heb het probleem ook met mijn jonge paard, ook net onder het zadel.
Het is voor mij ook nog eens extra moeilijk omdat het paard 1.75 hoog is en ik vrij klein (rond de 1.60) dus ik kan door de hoogte al niet eens de teugels op maat vasthouden om haar te begrenzen. Ik heb beide mn handen nodig om mezelf er op te hijsen. Ik wil dus kunnen opstappen met een los teugeltje en ik doe het zelfde als wat Kinglover adviseerd.
Verder wil ik daar nog even wat aan toevoegen.
Je moet niet te gefocust zijn op het rijden, het gaat nu even om het opstappen. Je komt er uiteindelijk namelijk toch wel op, ook al duurt dat even. Dat weet jij maar je paard niet. Word in geen geval boos of ongeduldig (ik ben ook slecht in het bewaren van mijn geduld...dus ik weet wat het is)
Zorg dat je paard op jou let, begin daarom met rondjes te lopen in de bak en op onwillekeurige momenten ho te zeggen en stil te gaan staan. Dan moet je paard ook stilgaan staan, doet ie dat niet laat je m terug (met duidelijk commando, TERUG, leert ie meteen ook wat dat is) gaan en weer stil te laten staan waar jij HO zei. Doet ie dit braaf beloon je m goed (hoeft niet perse met snoepje te zijn). En elke keer laat je m wat langer stil staan, dan doe je bijvoorbeeld de beugels naar beneden en loop je weer even een stukje, zeg je weer ho, en dan singel je even aan, loop je weer een eindje ga je stilstaan en ga je een voet in de beugel zetten, (niet gaan zitten!) dan blijf je even aan 1 kant hangen en ga je weer 'afstappen' als je paard dan is blijven stilstaan goed belonen, doet ie dat niet, meteen afstappen en weer 'terug' laten gaan naar waar jij ho zei en weer opnieuw proberen of ie stil blijft staan terwijl jij aan 1 kant hangt. Als dat eenmaal goed gaat kun j gaan zitten (wel voorzichtig natuurlijk) En als je gaat zitten niet meteen gaan friemelen met je andere beugel, maar even blijven zitten en weer afstappen en goed belonen en dat een paar keer herhalen. Om het voor het paard extra duidelijk te maken dat het 'goed' was dat ie bleef staan kun je m op dat moment ook weer op stal zetten als beloning. Dan word het opstappen als iets leuks gezien en niet direct gekoppeld aan 'rijden'. En dan weer het verhaaltje, jij weet dat je uiteindelijk toch wel gaat rijden en er op gaat zitten, maar je paard niet. Dus het duurt op deze manier langer, maar het werkt wel.
Vasthouden loste in mijn geval ook niks op want het is een ongeduldig paard (en groot en sterk) dus met man en macht moest je m dan vast houden en dan was het opstappen nog een drama, want dan was het heen en weer gedribbel slaan het het hoofd en zodra ze m loslieten wegschieten en met voorgaande los je dat wegschieten ook meteen op, want dat is ook niet echt fijn.
En dan nog 1 tip, ga tussen het rijden door ook zo nu en dan eens even stil staan, daar leert een paard geduld van te hebben, want als je bijvoorbeeld eens op buitenrit bent en je paard wil dan niet stilstaan terwijl jij even met wat mensen aan het praten bent dat is ook een grote ergernis. Probeer dat ook maar eens langs de rand van de bak, even 'theeleuten' zoals wij dat hier noemen, even stilstaan en met de mensen langs de bakrand praten. En blijven opbouwen, steeds iets langer blijven staan.
Het is een heel verhaal gworden, maar ik hoop dat je er wat aan hebt, voor mij en mijn paard werkt het iig wel. (ow ja nog een 1 ding *LOL* ben nog niet uitgepraat, je paard kan, na een tijdje dat het goed gaat weer eens gaan uitproberen, dan niet denken dat het is mislukt, maar dat zijn nou eenmaal paarden die blijven uitproberen, en ook heel belangerijk, neem de tijd!)

Cemlys

Berichten: 14953
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 20:38

dat ik heb ik ook meegemaakt, volgens mij is het gewoon eens uitproberen hoever ze kunnen gaan. die van mij deed dat ook toen ik hem nog maar een tijdje reed. gewoon weer iemand laten vasthouden tot ie weer helemaal stil staat en veel geduld hebben. maar bij mn pony was het eerder omdat hij ietsje te veel energie had want toen ik er iedere dag mee reed deed ie dat niet meer. dan bleef ie behoorlijk stil staan.

Yesterday is history, tomorrow is mystery, today's a gift, that's why it's called present!

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 23:46

Hmm, Eldina deed het ook, en nijgt er nog steeds een beetje naar. Nu kan ik er wel gewoon op komen, maar eerst moest de staleigenaar haar vasthouden, en die hield haar haast niet eens! Ook met opzadelen en aan de hand heeft ze moeite met stilstaan (tis een beetje een temperamentvolle dame *LOL* ). Elke keer als ze wil weglopen druk ik haar terug naar haar oude plaats, en zeg dat ze moet 'staan'. Het helpt wel. Gewoon heel consequent aanpakken. Bij mijn eldientje heeft dat wonderen gedaan (niet enkel met stilstaan, ze had totaal geen opvoeding, en stijgerde ook)

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Cappi, Paardengek81, Patriesje, XXleonieXX en 158 bezoekers