Werkgever werkt niet mee: het hele verhaal...

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Werkgever werkt niet mee: het hele verhaal...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-03 10:30

Ik heb er nog niet zoveel over op Bokt gezet, vond ik niet nodig. Nu loopt het een beetje uit de hand...
Om een lang verhaal kort te maken: ik heb na een half jaar voor uzb gewerkt te hebben, bij een bedrijf een jaarcontract gekregen. De functie die ik had, beviel me heel slecht, om van allerlei redenen (stress, weinig steun van management, hoop prutsmuts). Maar het zou tijdelijk zijn, daarna kon ik weer terug naar oude functie, waar ik het wel naar mijn zin had. Zover is het niet gekomen: op een middag zat ik jankend terug in de auto. Te ver gegaan dus. De volgende dag ziekgemeld. Na drie weken naar de ARBO, zij vonden het een arbeidsconflict en ik moest een gesprek aangaan en samen met het bedrijf oplossingen bedenken. Daar was ik nog helemaal niet aan toe, maar het moest. Tijdens dat gesprek kwamen er geen oplossingen (werd echt geen woord aan vuilgemaakt), maar werd me verteld dat ik niet meer op mijn oude functie terugkon, die was inmiddels opgevangen door meerdere collega's. Wat ik daarvoor deed, kon ook niet meer, werd er gezegd. De keuze was dus: poepwerk gaan doen omdat ze niks voor me hadden, of met wederzijds goedvinden het contract ontbinden en wegwezen. Toen kreeg ik een papiertje thuis om te ondertekenen, waardoor ik recht op WW zou verspelen. Ik ging daar niet mee accoord, schriftelijk gemeld. Toen vervelend telefoontje gehad van werkgever, waarin hij zei erg te balen dat ik hem niet vertrouwde en eerst info wilde inwinnen. Daarop heb ik advies gevraagd aan een advocaat. Die heeft een beter voorstel tot ontbinden ingediend, waardoor ik WW zou krijgen en verder geen problemen. Net een telefoontje van de advocaat gehad, hun advocaat heeft gemeld niet acoord te gaan met ons voorstel, geen tegenvoorstel gedaan. Ik ben dus weer terug bij af: of maandag weer komen werken, of het vodje alsnog tekenen en geen recht op uitkering. Plus de advocaatkosten... Ze spelen "hoog spel", zo zei mijn advocaat.
Maandag sta ik dus weer met een uitgestreken smoel daar op de stoep. Zal denk ik heel zwaar worden... ik zal vragen krijgen en smerig worden aangekeken. Ik zie er niet naar uit, maar ik ga wel. Als ik dat niet doe, heb ik sowieso niks. Geen doorbetaling bij ziekte (100%?), geen WW (70%). Gadverdamme, ik snap niet dat ze voor mij zo'n moeite doen door het zo hard te spelen. Ze proberen me een loer te draaien en ik heb de grootste kans om aan het kortste eind te trekken... Boos!


Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 10:33

En als je gewoon maandag op de stoep staat, het een half dagje aankijkt en dan jezelf weer ziekmeldt? Dan zit je toch gewoon weer in de ziektewet?

Toos paardloos

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 10:34

Kop op, gewoon daar naar toe gaan, gaan werken volgende dag ziek en zo je contract uitzingen...........

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 10:35

Jeetje, goed van je dat je je er niet op zo'n rotmanier uit laat werken. Veel sterkte maandag!

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 10:40

Voor als je jaarcontract nog lang niet verlopen is:
Het is eigenlijk heel simpel, maar je meot er even doorheen. Je gaat er maandag heen, zet je een uurtje ervoor in...ziet dat je in tranen uitbarst, reageer overspannen zonder ook maar iemand ergens van te beschuldigen (beter; zorg dat je collega's je zielig vinden) en ga vervolgens ziek naar huis. En je komt dus niet weer. Je bent overspannen en dat is HUN schuld. Laat ze dat maar afkopen.

Voor als je contract toch al over een maand eindigend is; blijf ziek weg, en zit het uit. Ga nooit akkoord met enige vorm van ontslag, sterker nog, biedt weerstand tot en met de kantonrechter. als je ontslag officieel wordt krijg je WW, als je jaarcontract automatisch eindigt krijg je ook WW.

En alle andere voorstellen van dat bedrijf horen gepaard te gaan met een behoorlijke compensatie. Anders blijf je lekker ziek thuis zitten (want je ben dus ook werkelijk overspannen van deze werksituatie) en loopt het hele gedoe vanzelf wel af.

tip: de panorama van 1 of 2 weken terug, daarin staat (vrij populair geschreven, maar toch) een artikel waar je in deze situatie best wel wat aan kunt hebben.

nog een tip: houdt je bij een Arbo consulent niet groot, jank totdat de dweil het niet meer aankan. Laat maar zien hoe hoog het zit. Dat helpt uiteindelijk ook bij de onvermijdelijke rechter.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 10:44

Misschien is het ook verstandig om even langs je huisarts te gaan en daar even een babeltje te gaan maken.
Mijn vader heeft dat toen ook gedaan en de huisarts constateerde overspanneheid.
Dan heb je het tenminste ook op een blaadje en kunnen ze je niks maken.

Sterkte ermee.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Barb

Berichten: 12075
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 10:48

Ik sluit me bij Dees aan, verder wens ik je veel sterkte wat
een beroerde situatie zeg!

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-03 10:56

Dees: mijn contract loopt nog tot 1 november. Dus wel de moeite waard om er wat aan te doen. Maar grappig is het niet... ik snap ook echt niet waarom het zo moeilijk moet. Ik probeer alleen maar voor mezelf op te komen en ik word zó afgestraft. Nee, ik had natuurlijk het makke schaap moeten spelen... Koe dat was voor hen een stuk makkelijker geweest. oliebol, moet weer broodbeleg in huis gaan halen en zo... Knipoog

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 10:57

Sterkte! ik sluit me bij Dees aan... wat een k*tsituatie!!

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 11:01

Wat halen ze toch vaak rotstreken uit met mensen, die werkgevers. Ik sluit me ook aan bij de rest, zorg dat je overspannen verklaard wordt. Het mes snijdt dan aan 2 kanten: je beschermt je zelf ermee door niet naar je werk te gaan, en je werkgever baalt dan.

De hond is de betere mens

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 11:17

Wat zegt de Arbo hiervan? Als de Arbo vind dat je niet klaar bent om te werken blijft nog gewoon thuis. ZIJ moeten je ook helpen hiermee.

Dat voorstel van jouw advocaat zou hun zeker geld kosten of niet?

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-03 11:22

Prisca schreef:
Wat zegt de Arbo hiervan? Als de Arbo vind dat je niet klaar bent om te werken blijft nog gewoon thuis. ZIJ moeten je ook helpen hiermee.

Dat voorstel van jouw advocaat zou hun zeker geld kosten of niet?


Volgens de ARBO was ik met ingang van na de Pasen weer arbeidsgeschikt. Omdat de huisarts zei dat dit advies bindend was, heb ik daar verder niet meer achteraan gezeten... Blijkt dus nu, dat je een second opinion kunt krijgen bij de ARBO... maar da's nu een beetje laat.

Het voorstel dat mijn advocaat gedaan heeft, kost ze iid geld. Het gekke is, dat toen mijn werkgever belde, we het over ontbinding door de kantonrechter gehad hebben. Daar was hij het wel mee eens. Nu moeten ze zakendoen met een advocaat in plaats van met mij, en nu gaan ze ineens dwarsliggen... daar komt dus mijn gevoel vandaan dat er een vaag spelletje gespeeld wordt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 11:31

Wat Dees zegt is wel een goed advies. Als het weer moet, ga je naar je werk, zit er een uurtje en dan ga je weer ziek naar huis. Als ik jou zo hoor, dan denk ik dat je je na een halfuurtje echt weer zover bent dat je niet meer kunt werken; er zijn zoveel spanningen en er wordt zoveel druk op je gezet, dat trek je niet.

Via de huisarts kun je misschien nog wat doen aan de visie van de arbo. Overleg even met je huisarts en laat hem (haar) contact opnemen met de arbo-arts, om zijn hervattingsadvies weer in te trekken.

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 11:39

Citaat:
Volgens de ARBO was ik met ingang van na de Pasen weer arbeidsgeschikt


De arbo heeft mij ook al 2x geschikt gevonden, maar ben nog steeds thuis.(hernia)
Ik ga echt niet aan het werk als ik me niet goed voel, dat geld volgens mij voor lichamelijke en psychise klachten.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 11:41

Net zolang blijven werken (en ziekmelden als dat nodig is), totdat ze wel akkoord gaan je eisen.

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 11:43

Elles, laat me eens raden... je had volgens de Arbo geen ziekte, geen gebrek, maar wel spanningen en toen was je arbeidsgeschikt gemeld. Klopt dit?

Trouwens de second opinion gaat niet via de Arbo, maar via het UWV GAK, kost je wel EUR 25,00 maar je hebt er wel wat aan. Je kan dan gewoon het UWV GAK kantoor bij jou in de buurt bellen en een formulier aanvragen voor een second opinion arbeidsgeschiktheid. Dat krijg je dan thuis gestuurd, kwestie van invullen, opsturen en het balletje gaat rollen.

Heel veel succes met alles!

Taart naar eigen ontwerp? www.yourcake.nl / Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel :D
A fool-proof method for sculpting an elephant: first, get a huge block of cake; then you cut away everything that doesn't look like an elephant...

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-03 11:47

Cowgirl"]
De arbo heeft mij ook al 2x geschikt gevonden, maar ben nog steeds thuis.(hernia)
Ik ga echt niet aan het werk als ik me niet goed voel, dat geld volgens mij voor lichamelijke en psychise klachten.
[/quote]
Zit de arbo daar dan niet vreselijk achteraan? Ik snap trouwens ook niet dat ze jou met zulke klachten aan het werk zetten? Verward

[quote="mayo"]
Elles, laat me eens raden... je had volgens de Arbo geen ziekte, geen gebrek, maar wel spanningen en toen was je arbeidsgeschikt gemeld. Klopt dit?
[/quote]
Klopt. Werd door de arbo niet als ziekte gezien, maar een arbeidsconflict dat moet worden opgelost. Daarom ben ik voor een gesprek heengestuurd. Bel net de huisarts, hij kan nu niks doen. Moet me eerst weer ziekmelden... Dat formulier is een goed idee. Maar die had ik vier weken geleden al moeten aanvragen denk ik. Nu zal het een nieuwe ziekmelding worden, waardoor het balletje opnieuw gaat rollen.

[quote="tessebes schreef:
Net zolang blijven werken (en ziekmelden als dat nodig is), totdat ze wel akkoord gaan je eisen.

Dat zal de strategie worden... waarschijnlijk hebben ze daar snel tabak van. Of het wordt "hard tegen hard". Maar ik heb een aantal sollicitaties lopen, dus met een beetje geluk hoeft dat niet lang te duren.
Laatst bijgewerkt door Elles op 23-05-03 11:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 11:49

Elles schreef:

Het voorstel dat mijn advocaat gedaan heeft, kost ze iid geld.


Kun je geen voorstel doen, dat het ze geen geld kost?

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-03 11:53

Tessebes"]
[quote="Elles schreef:

Het voorstel dat mijn advocaat gedaan heeft, kost ze iid geld.


Kun je geen voorstel doen, dat het ze geen geld kost?
[/quote]
Helaas niet... het voorstel dat zij hadden bedacht, kostte ze niks. Kostte mij alleen het recht op WW (verwijtbaar ontslag). Kan ik dus niet mee accoord gaan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 12:05

Hoi, ik denk dat je in een hele moeilijke situatie zit. Heb iets dergelijks meegemaakt.

Kwam via de accountant van mijn vorige werk aan een "leuke" baan bij een "leuk" bedrijf. Later bleek dat hij er ook ging werken en ik voor hem ging werken. De eerste 2 maanden zat ik bij 2 managementleden op de kamer. Dit was de slechtste tijd van heel mijn leven. Zat bij 2 mensen die mij volkomen negeerden en over iedereen de hele dag zaten te kankeren. Alles werd negatief gemaakt en op een hele nare manier aan de directie doorgebrieft, vol met leugens en zwartmakerij. Vele met tijdelijke contracten en als je kop hun niet aanstond vloog je eruit. Zo ook opgevangen dat mijn baantje ook maar tijdelijk en er uitgewerkt zou worden.

Ik was ondertussen al ziek geworden, zo ziek dat ik niet in staat was om te werken, maar wilde door mijn proeftijd heen komen. Ging dus elke dag trouw, want personeel zonder vast contract die 1 dag ziek werden, werden ontslagen. Afin mijn manager voorzichtig duidelijk gemaakt dat de arbeidssfeer voor mij heel moeilijk was. 2x gesprek gehad. Toen viel de bom, moest voor een kijkoperatie en een maand later voor de echte operatie.

Toen begon het gepest, ook van mijn manager. Ziek gemeld, kreeg brieven waar de honden geen brood van luste. Moest tekenen voor ontslag nemen, intrekking vakantie e.d.

Het gak zag het als een arbeidsconflict en voor een kijkoperatie staat max 2 weken. Ik moest weer aan de slag. Overspannenheid willen ze niet horen. De bedrijfsvereniging werkt gewoon mee met het bedrijf en is niet meer voor degene die ziek is. Mij hadden ze al duidelijk gemaakt dat ik niet meer terug hoefde te komen, in de ziektewet mocht ik niet blijven.

Mij hebben ze zover gekregen dat ik zowel geestelijk als lichamelijk niet in staat was om na mijn operatie, waarvoor ik maar 3 weken officieel in de ziektewet mocht zijn, weer aan de slag kon. Lichamelijk was ik uitgeput, maar dat is niet te toetsen voor het gak en geestelijk zo opgebrand en totaal niet sterk genoeg om die sfeer en gepest en voortdurend de schuld krijgen van fouten van een ander, op te vangen.

Ik heb eieren voor mijn geld gekozen. Geen ww, geen ziektewet, maar ben wel al bijna een jaar thuis. Was ik teruggegaan, was ik er totaal onderdoor gegaan en het kan hun geen zier schelen. Heb zelfs ruzie met de gakarts gehad, zo arrogant dat hij was, alsof ik thuis zat met een bloedneus.

Ik heb gelukkig een partner die verdient, stond ik er alleen voor, moet er niet aan denken.

Ik denk dat je terug moet gaan. Je zult het waarschijnlijk niet aankunnen. Mij hebben ze op non-actief gezet en het zo weten te draaien dat ik zelf ontslag heb genomen. Probeer er het beste van te maken en kijk ondertussen fanatiek uit naar een andere baan.

Als je een gakarts hebt die je een tijdje overspannen wil verklaren, kun je in die tussentijd een andere baan gaan zoeken.

Het bedrijf waar ik het over heb, heeft een meisje ontslagen die tegelijk met mij was aangenomen en daarna hebben ze nog via een advokaat het onderste uit te kan getrokken. Ze had een lease-auto en privekm gereden, ook haar mobiel van het werk heeft ze prive mee gebeld en volgens allerlei mooie zinsnedes het tot een rechtzaak laten komen. Zij willen schade vergoeding. Het meisje bleek priveproblemen te hebben en dat had ze niet verteld, dus ze vinden dat ze schade hebben geleden omdat ze vinden dat ze niet 100% heeft kunnen functioneren. Ik heb erbij gestaan hoe verdomd negatief en onbeschoft ze met haar in de eerste paar weken zijn omgegaan. Zij is geknakt en zit nu met een nog groter probleem.

Sterkte. Laat je niet gek maken door zulke lelijke mensen. Ik was lichamelijk verzwakt, dus kon het niet aan. Probeer sterk te zijn en te blijven, zoek wat anders en laat ze het nakijken krijgen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 12:06

Elles"]
[quote="Tessebes"][quote="Elles schreef:

Het voorstel dat mijn advocaat gedaan heeft, kost ze iid geld.


Kun je geen voorstel doen, dat het ze geen geld kost?
[/quote]
Helaas niet... het voorstel dat zij hadden bedacht, kostte ze niks. Kostte mij alleen het recht op WW (verwijtbaar ontslag). Kan ik dus niet mee accoord gaan...
[/quote]

Maar ik neem aan dat je op die andere manier geld mee krijgt of zo?

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-03 12:26

Tessebes schreef:
Maar ik neem aan dat je op die andere manier geld mee krijgt of zo?
Nee, op hun manier kreeg ik niks en kostte het hun ook niks. Nu vraag ik om een fatsoenlijke procedure, dan "krijg" ik recht op WW en als het goed is een extra maand ter overbrugging, want de WW gaat pas na een maand na aanvraag in.

Russel: wat een walgelijk verhaal! Hadden jouw collega's niks beters t doen overdag? Misselijk Jij bent wat werk betreft volgens mij net als ik: doordouwen omdat je je proeftijd wilt afmaken, omdat je er niet uit wilt vliegen, omdat je gewoon wilt dat het goed loopt. Dat doe ik de volgende keer dus beslist niet meer: als ik ergens binnen drie maanden niet 100% een goed gevoel heb, ga ik wat anders zoeken. NOOIT meer doormodderen tegen beterweten in! En een werkgever niet zomaar vertrouwen... Frusty Zij zorgen niet voor je, dat moet je zelf doen... *LOL*

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 12:34

Ook ik sluit me bij Dees aan! Ik wens je veel sterkte en ik hoop dat je iig een heel stel lieve mensen om je heen hebt, die je hierin kunnen ondersteunen!
Laatst bijgewerkt door Sterre op 23-05-03 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 12:46

Elles, die les heb ik geleerd, maar dat is instelling en moeilijk te veranderen. Heb er een gefrustreerd gevoel van overgehouden.

Je snapt dat ik ook weer aan de slag moet, maar zie er als een berg tegen op.

Door mijn ziekte heb ik mijn paard vaak moeten laten staan, al mijn energie ging naar mijn werk. Het laatste half jaar geniet ik met volle teugen en als ik uren in de bossen ben, droom ik wel eens ze tegen te komen. Met een big smile wil ik ze dan zeggen, O, ik rijd de hele dag paard!

Het draait allemaal om geld en werkgevers vertrouw ik ook niet meer. De collegialiteit is ook ver te zoeken de laatste paar jaar. Ik was toegevoegd aan die 2 apen, omdat ze het zo druk hadden! Ze waren de hele dag op zoek naar fouten van een ander en met supervisorrechten alle emails van anderen aan het lezen. Hiervan heb ik geleerd nooit te emailen op mijn werk.

Ik was geschokt om een personeelsmanager te horen praten in de trant van, die zwarte, die vetzak, e.d.

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-03 13:27

Het laastste nieuws: de advocaat van mijn werkgever stelt zich bijzonder juridisch op, dat wil zeggen dat er niet te onderhandelen valt. Dus blijft het bij het plan om maandag weer te beginnen. Het schijnt dat mijn werkgever zeer gewillig is om mij weer ergens te plaatsen (ja hoor, natuurlijk... ik geloof er helemaal NIKS van!). Mijn advocaat heeft de andere gewezen op het risico dat dit weer ontaardt in ziekte, wat deze advocaat als "dreigen met ziekte" heeft opgevat. Dus dit zal hij vast in een of ander rapportje gaan zetten, zodat ze me -als ik me ziek meld- daarop kunnen pakken. Alles wat vóór mijn ziekte gezegd is wordt ontkend, er staat niks op papier, ze hebben me dat voorstel gedaan, omdat ik zelf wegwilde... Volgende keer de werkgever ook maar niet meer vertellen dat ik wil gaan solliciteren. Ik dacht dat het min of meer verplicht was om je werkgever hiervan op de hoogte te stellen! Ik word hier echt zó misselijk van... Misselijk


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Aniek23, Babsiej, christel0908, DotBot, Esther, Eulogy, henshem, IASCrawler, juval, leintje_, LouLi, LWDaisy, MissyNr1, Nescio18, Pferdchen, ReadTheRulez, Rosa_, xPearl, xSannee en 67 bezoekers