* jeuk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-01 13:28

Ik heb 2 KWPN-ers, een 10 jarige merrie en haar 3 jarige dochter. Sinds de bevalling vertoont de 10 jarige merrie de gewoonte dat ze de hele tijd met poetsen haar achterhand naar je toe draait, niet om te trappen maar omdat ze daar jeuk heeft. Volgens mij komt het van binnen uit en niet van de staart wortel ofzo. Volgens mij ontworm ik haar voldoende (meestal met Eqvalan). Het is ook in periodes erger, maar ik kan niet peilen wanneer het op z'n ergst is (rond de hengstigheid of juist niet). Soms heeft ze ook jeuk aan haar uier, maar meestal kan ik een trap verwachten als ik daar aan wil komen (niet omdat ze daar last van heeft, maar ze is helemaal erg 'kietelig').

Ook de 3 jarige merrie vertoont dit gedrag, ook terwijl ze gewoon in haar box staat (die overigens aan de andere kant van de stal zit, zodat ze haar moeder niet kan zien). Als ik dan bij de box sta komt ze met haar achterhand naar me toe en tilt een achterbeen op. Bij haar kan ik trouwens wel gewoon aan de uier komen, maar volgens mij komt bij haar de jeuk ook van binnen uit. Ze schuurt ook weleens aan haar staart.

Sommige mensen zeggen dat het aangeleerd gedrag is (maar volgens mij heeft het jonge paard het nooit gezien van de moeder, omdat het volgens mij pas is begonnen na het spenen). Weer anderen zeggen dat het iets erfelijks is. Verschillende dierenartsen weten ook niet wat het is. Ik ontworm 1 x in de 3 maanden.

Heeft u enig idee wat het kan zijn of wat ik zou kunnen proberen, want ik vind het toch wel erg lastig.

Offereins

Berichten: 153
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: Meerssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-01 00:04

Laat me even weten of je echt schuurplekken ziet (dus jeuk) of dat het een reactie is op de druk van je hand?

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-01 00:37

Nee ze hebben beide geen schuurplekken (alleen bij de jongste zie ik weleens dat ze haar staart iets geschuurd heeft) en ze doen het beide zonder aanraking of druk van mijn hand, dat is het gekke. Ik hoef er dus alleen maar 'te zijn', er bij te staan en ze beginnen al met dit gedrag. De oudste merrie gaat soms als ik erachter sta heel dwingend doen dat ik moet krabben, maar ik heb geen idee waar. Dan gaat ze van haar ene achterbeen op het andere wiebelen, een soort weven maar dan op de achterhand. Dit gedrag zal toch geen reactie zijn op mij, door iets wat ik doe??

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-01 13:33

Heeft u nog enig idee wat dit kan zijn?

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-01 13:40

Een paard bij ons op stal heeft het ook. Hij scheurt ook in de stal. gewoon omdat ie het heel erg fijn vind als je hem daar kriebeld. Daardoor gaat zijn staart ook aan gort.

We hebben al gekeken naar luizen o.i.d maar dat was het niet. ok ontwormen we op tijd. dusse?? erg vreemd

PinnieLinnie

Berichten: 588
Geregistreerd: 22-01-01
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-01 15:41

hai Jura,
Ik heb bij Xantippe ook gemerkt dat ze dit doet. Als ik haar poets of over haar zijkant van de kont wrijf, dat ze hem mijn kant in drukt.Ze vindt het super lekker als ik haar kont borstel.Ze schuurt niet met haar kont en staart.Ik heb het gevoel dat ze het gewoon super lekker vindt om te doen.
Hopelijk is het bij jou niet iets anders ergs, lichamelijk ofzo.
Gr. Linda