Help! mag ik een trailer trekken???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Help! mag ik een trailer trekken???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-03 23:48

Ik heb een Hyundai h100 bestelbus.
De bus weegt (leeg) 1416 kg.
Op het kentekenbewijs staat bij maximum massa aanhanger/oplegger staat een streepje.
De (lege) trailer en het laadvermogen is samen ongeveer 1500 kg.
Wie kan mij vertellen of ik deze trailer mag trekken???
We zijn in bezit van rijbewijs b + e dus daar zal het niet aan liggen.


ikke

Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 23:54

NEE!
Als er niks op het kentekenbewijs staat, dan mag je 750kg trekken.
Ga even met de papieren naar een kantoor van de RDW en zeg dat je het trekgewicht wilt laten registreren. Ze nemen dan je papieren in, je krijgt een bewijs van inname en na een week of zo krijg je de papieren thuis gestuurt met de trekgewichten erop. Let er wel op dat de trekhaak die gewichten ook mag hebben, het laagste gewicht telt namelijk
Je hebt B-E dus die hele rekenellende is je bespaard.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-03 13:27

Het bedrijf (bedrijfswagendealer) waar wij onze bus hebben gekocht heeft mij net verteld dat we 1500 kg mogen trekken, de hyundai dealer zegt dat we 1200 kg mogen trekken, weer een ander bedrijf zegt dat we zowiezo het gewicht van onze auto (1416 kg) mogen trekken.
Dus k denk dat we t er maar op gaan wagen.
De trailer met mijn paarden erin weegt ongeveer 1300 kg dus dat valt nog mee.

Dance like no one is watching. Sing like no one is listening. Live like there is no tomorrow.

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 13:42

Gekopieerd van de site van de politie West- en MiddenBrabant:

Moet ik het trekvermogen van mijn auto vermelden op het kentekenbewijs?
Als u achter uw auto een aanhangwagen, caravan of trailer wilt koppelen, moet u een aantekening van het trekvermogen van uw auto op deel I van het kentekenbewijs laten vermelden door de RDW. Dat trekvermogen is bij de RDW bekend.

U moet het deel I opsturen naar de:
RDW, afdeling VRD (onder vermelding dat het om het trekvermogen gaat)
Postbus 90.000
9640 RA VEENDAM

The best thing for the inside of a horse is the outside of a stable.
Jacob R. Ludlow,1897

straus
Berichten: 129
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: losser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 14:09

Wij hebben net een volkswagenbus gekocht. Ook hier stond er niet bij vermeld, wat de bus mocht trekken. We hebben gebeld met het RDW en we konden gewoon het kentekenbewijs opsturen. Binnen een week hadden we het weer terug en het kostte niets. Als ik jou was, zou ik gewoon even het RDw bellen, dan ben je overal vanaf.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 16:23

let op!!!!! ik heb gehoord dat ze binnenkort de regels weer gaan veranderen binnenkort moet jou auto kunnen trekken wat de trailer weegt + (!!!!!!) het laadvermogen , dus ookal is het echte gewicht lager, het totaal gewicht (eigen massa + laadvermogen ) dat telt. ik vind het een belachelijke regel, maar jah ze zullen wel weer geld nodig hebben Boos! Boos!

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-03 17:00

Die regel dat je uit moet gaan van het laadvermogen en niet van de lading is er al lang.
Anders twijfelde ik ook niet of ik het mocht trekken.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 17:07

nee hoor, die is er nog niet, nu mag je nog het reele gewicht trekken , ze gaan het binnenkort pas invoeren dat je oto het maximale laadvermogen moet kunnen trekken . pas nog nagevraagd.

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 19:22

ik dacht dat die regel er ook al heel lang was hoor, anders hadden wij allang een trailer gehaald.

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 08:52

dacht dat die regel er ook al heel lang was.....


Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-03 09:58

Die regel is er ook al hel lang want een vriendin van mij moest een paar jaar geleden een andere auto kopen omdat haar vorige auto het niet meer mocht trekken.
Het probleem hier in nederland is alleen dat verschillende instanties elkaar tegen spreken.
Ik heb contact gehad met de RWD, KLPD, CBR en ANWB en ze zeggen ongeveer allemaal iets anders.
RWD zegt dat we moetren kijken naar het laadvermogen, KLPD zegt dat we moeten kijken naar het gewicht wat er werkelijk in staat, CBR gaat er ook van uit wat er in staat en de ANWB zegt weer dat we naar het laadvermogen moeten kijken.

Dance like no one is watching. Sing like no one is listening. Live like there is no tomorrow.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 10:12

Laadvermogen e.d. telt voor dat rekensommetje met die 3500 kg, wat je mag trekken met een B rijbewijs.
Bij mijn weten geldt voor het BE rijbewijs het werkelijke gewicht.
Ik heb BE. De bus van mijn vader mag 1600 kg trekken. Daar mag ik best een 2 paards trailer met een eigen gewicht + laadvermogen van 2000 kg achter hangen, mag er alleen maar 1 paard op zetten (niet zwaarder beladen dan die 1600 kg dus).

Als er een nieuwe regel is, dan ben ik wel benieuwd of iemand mij het artikel uit de staatscourant of hoe heet dat blaadje ook alweer kan overhandigen.

Nulla tenaci invia est via

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 10:19

www.cbr.nl zegt over rijbewijs E het volgende:


Gewicht aanhangwagen
Het gewicht van de aanhangwagen is niet van belang. Dat is slechts gebonden aan de technische mogelijkheden van het trekkend motorvoertuig: de maximale trekhaaklast. Die staat vermeld op het kentekenbewijs.
Gewicht totale combinatie
Ook het gewicht van de totale combinatie is niet van belang. Deze mag meer dan 3500 kg. zijn. Alleen voor het trekkende voertuig geldt een toegestane maximum massa van 3500 kg.

The best thing for the inside of a horse is the outside of a stable.
Jacob R. Ludlow,1897

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-03 12:27

We hebben het hier niet over of ik het mag trekken maar of mijn auto het mag trekken.

Dance like no one is watching. Sing like no one is listening. Live like there is no tomorrow.

ikke

Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 13:37

tinkerLuna schreef:
We hebben het hier niet over of ik het mag trekken maar of mijn auto het mag trekken.


Papieren naar de RDW, week geduld, klaar. Echt, het stelt geen barst voor en het kost geen cent.
Op je papieren staat dan wat je mag trekken.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-03 14:16

Mijn vader kopieerd vandaag het kentekenbewijs zodat ie zelf ook een exemplaar heeft als het origineel naar de rwd is, vanavond sturen we het op.
Volgens de rwd duurt het ongeveer 2 weken voor we het weer terug hebben.

Dance like no one is watching. Sing like no one is listening. Live like there is no tomorrow.

droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 17:50

mijn staleigenaar heeft ook een Hyundai H100 en mag volgens de dealer en de papieren 1400 kg. trekken. heeft er regelmatig een 2-paards trailer achter met 1 paard. dit mag net


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Arlette1991, GrapeshotBot, puppy1128, rocky_1995 en 93 bezoekers