Welke foutje's aan houding? (foto's)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Welke foutje's aan houding? (foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-03 14:22

Wat kan ik allemaal verbeteren aan mijn rijtechniek houding, kortom alles wat je opvalt Haha!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Niet echt duidelijk daarom heb ik er maar veel neergezet, brand maar los Haha!

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 14:25

Benen niet naar voren steken, gewoon recht naar beneden houden zeg maar. Je moet een rechte lijn kunnen trekken van schouder naar heup naar hak. (geloof ik Knipoog )
Ennuhm, handen wat verder naar voren en iets hoger en rechtop. Knipoog
Meer weet ik niet aan te merken. Tong uitsteken Ik werk zelf ook nog aan mn handen, heb dezelfde tik dat ik ze te dicht bij me houd en te laag.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-03 14:27

Okee thx voor je tips. Het is trouwens ontzettend lastig om in een veelzijndingheids zadel in 1 reacte lijn te zitten in een dresseur zadel geen probleem. In een veelzijdingheid zit het gelijk niet meer lekker vind ik.
Maar aan die hakken ga ik werken hoor

oja bene steek ik ook naar voren ja, een beetje stoelzit heb ik.

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 14:28

Handen van je dijbenen Haha!

Voor de rest ziet het er wel oke uit. Hoewel ik niet een volledig beeld heb.. Foto's zijn daar net iets te onduidelijk voor

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 14:31

Ohja je moet ook een rechte lijn hebben van arm naar teugels zeg maar. Moet recht lopen. Wanneer je je handen iets omhoog plaatst heb je dat denk ik wel. (dat word mij altijd verteld.. maar het is moeilijk als je de dwang hebt je handen beneden te dragen!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 14:32

Wat Nathalie zegt, klopt wel. Je hak mag wat meer onder je heup komen, het helpt als je je knie wat lager houdt, dan kruipt die ook niet zo naar voren toe. Je tenen mogen een beetje meer naar binnen,maar dat is maar weinig. In het bochtenwerk mag je wel wat meebewegen naar binnentoe, zolang je maar wel recht achter je hand blijft zitten en niet scheef gaat hangen. Dat zeg ik er even bij als herinnering, om aan te denken dus. Je zou je hand wat meer mogen dragen voor je uit, maar probeer dan wel altijd de ontspanning in je onderarm en hand te houden. Het scheelt als je niet ineens alles heel graag goed wilt doen, maar beetje bij beetje is beter om ontspannen te blijven.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-03 14:39

Thx hier heb ik heel veel aan, word op les nooit gezegt dus kan ik er zelf goed op gaan letten.
Me handen zijn op de 1e foto toch wel op die lijn op de laaste ook toch? Op die middelste 2 niet echt nee.
Tenen naar binnen is truowens zoooo moeilijk Scheve mond moet je ze weer goed doen om te drijven en dan weer naar buiten toe. Haha!

Maar erg bedankt! Goede tips allemaal.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-03 14:41

Tallie1979 schreef:
Handen van je dijbenen Haha!

Voor de rest ziet het er wel oke uit. Hoewel ik niet een volledig beeld heb.. Foto's zijn daar net iets te onduidelijk voor

Gaat bijna zo automatishc omdaty je je elleboog ook tegen je lichaam moet houden
Maar kan wel een stuk naar voren ja. Haha!

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 14:47

Avanti schreef:
Gaat bijna zo automatishc omdaty je je elleboog ook tegen je lichaam moet houden
Maar kan wel een stuk naar voren ja. Haha!


Je ellebogen tegen je lichaam aan houden Verward
Volgens mij moet je ze gewoon losjes langs je lijf houden, dus niet dat je armen als stokjes steken maar ook niet geforceerd tegen je lichaam, dan kun je nl niet meeveren met de bewegingen van de paardenmond.

Verder geen opmerkingen (alles al gezegt)

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-03 14:51

Jobbeltje"]
[quote="Avanti schreef:
Gaat bijna zo automatishc omdaty je je elleboog ook tegen je lichaam moet houden
Maar kan wel een stuk naar voren ja. Haha!


Je ellebogen tegen je lichaam aan houden Verward
Volgens mij moet je ze gewoon losjes langs je lijf houden, dus niet dat je armen als stokjes steken maar ook niet geforceerd tegen je lichaam, dan kun je nl niet meeveren met de bewegingen van de paardenmond.

Verder geen opmerkingen (alles al gezegt)
[/quote]

Neen niet gespannen maar losje's langs je lichaam is mij altijd verteld, dan kunnen ze nog wel meeveren hoor. Knipoog

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 14:53

Citaat:
word op les nooit gezegt dus kan ik er zelf goed op gaan letten


volgens mij wordt het dan tijd voor een andere instructeur.
Toch wel erg slecht dat er niet op de houding van de ruiter wordt gelet.
het gaat er zeker weer alleen om dat knol in de krul loopt.

Niet aanvallend op jou, vind het goed dat je zulke vragen stelt.
Maar je ziet het zo vaak.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-03 14:58

Nee word eigenlijk ook iet opgelet of ze in de krul lopen. Eigenlijk nergens op alleen of je in de goede galop zit en of je op het goede been lichtrijd.
Tja zo komen die fouten er best snel in denk ik dan.

Dit is ook mijn laaste maand ik ga een tijdje niet rijden, en als lady komt neem in prive les op een dresseurstal.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 15:39

wat mij opviel was dat je je onderbenen wat ver naar voren hebt. je zou je benen wat meer kunnen aansluiten door alleen al erop te letten dat je je benen lang maakt. richting grond, wel ontspannen blijft zitten. je tenen als "richting aanwijzerts gebruikt" dus naar voren laten wijzen. je handen wat meer voor je uit houden, naast elkaar en rechtop.
succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 15:40

Avanti schreef:
Tenen naar binnen is truowens zoooo moeilijk Scheve mond moet je ze weer goed doen om te drijven en dan weer naar buiten toe. Haha!


Als je je been wat meer neerlegt zoals zou moeten, (hak onder je heup en knie wat lager) dan zul je merken dat je veel meer contact met de buik hebt via je kuit. Als dat lukt, dan wordt drijven ook veel makkelijker en kun je je been gewoon netjes stil houden, je hak uitdrukken en je teen naar binnen houden. Het lukt misschien niet in een keer, maar omdat het nieuw is, is het eventjes wennen Knipoog.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 15:42

misschien kun je schuine blokjes in je beugels doen. dat wil veel helpen. het is ook niet de bedoeling dat je met je hak drijft maar met je kuit. het is niet voor niets kuitdruk ipv hakdruk Knipoog

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 15:43

Je zit hier natuurlijk wel op een pony die eigenlijk wat te klein voor je is dus daar word je houding ook niet beter op.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-03 15:59

Lovely"]
[quote="Avanti schreef:
Tenen naar binnen is truowens zoooo moeilijk Scheve mond moet je ze weer goed doen om te drijven en dan weer naar buiten toe. Haha!


Als je je been wat meer neerlegt zoals zou moeten, (hak onder je heup en knie wat lager) dan zul je merken dat je veel meer contact met de buik hebt via je kuit. Als dat lukt, dan wordt drijven ook veel makkelijker en kun je je been gewoon netjes stil houden, je hak uitdrukken en je teen naar binnen houden. Het lukt misschien niet in een keer, maar omdat het nieuw is, is het eventjes wennen Knipoog.
[/quote]

Okee thx Lachen Dus eigenlijk ook gelijk beugels een gaatje langer?

Hele goede tips, scheve rijblokje's heb ik een keer mee gereden echt dat zit vreselijk vond ik dat niet voor mij hoor Knipoog
Steef vind je alleen avanti te klein of die haf ook nog te klein voor mij Verward

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 16:04

teugels mogen ook wat korter en de handen wat hoger en voor je uit....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 16:13

Op de haf staat best leuk als je het mij vraagt. Op die moet het ook geen probleem zijn om de buik te vinden, die hebben de bouw wel mee meestal Knipoog.
Schuine beugelblokjes zijn een lapmiddeltje als je het mij vraagt. Vroeger heb ik daar ook wel mee gereden hoor, zoals ze horen en zelfs andersom. Het helpt allemaal niet, het enige wat volgens mij wel werkt is bij jezelf proberen een goede zit te ontwikkelen, het liefst met hulp van een instructeur natuurlijk. Schuine blokjes hebben ook voor tijdelijk geen zin, want als je ze uit doet, moet je weer van voren af aan beginnen.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-03 16:15

Okee Lovely maar goed ook want, die haf komt in december hierheen, en die ga ik dan verzorgen en berijden. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 16:46

Leuk voor je!!
Als je met je houding aan het werk wilt, dan heb je wel hulp nodig hoor, van een instructeur of middels video, foto's of spiegels. Alleen op je gevoel is echt best moeilijk, een foutje is zo gemaakt en meestal gaan die niet vanzelf weer over Knipoog.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-03 17:14

Lovely schreef:
Leuk voor je!!
Als je met je houding aan het werk wilt, dan heb je wel hulp nodig hoor, van een instructeur of middels video, foto's of spiegels. Alleen op je gevoel is echt best moeilijk, een foutje is zo gemaakt en meestal gaan die niet vanzelf weer over Knipoog.


Ja ze hadden toen ook een video gemaakt, veil opzicht wel mee Haha!
Maar ik stop nu met gewoon les en ben dan aan het sparen voor prive les op haar. daar leer je veel meer van en dat zijn ook hoog opgeleiden mensen. Die haf was ook al 2 jaar niet meer onder het zadel geweest. En dan wil ik haar wel helemaal goed oppaken.
Zlef gaat dat me idd niet lukken.

Op de manege hebben we een spiegel hangen daar zie je alleen je hoofd Frusty *LOL*

Thx voor al jullie tips en daar kan ik nu gewoon al op werken op Bunny. Lachen

Maaike_
Berichten: 464
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Wereldstad Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 21:31

Wat mij meteen opvalt is dat je naar binnen valt in de bocht. Probeer een elke bocht over je buitenschouder te kijken! Helpt bij mij ook nog wel eens, maar ik doe het nog veel erger.
Succes met de haf! Ziet er mooi uit!

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 00:28

may schreef:
Wat mij meteen opvalt is dat je naar binnen valt in de bocht. Probeer een elke bocht over je buitenschouder te kijken!


ALs je dat doet heb je een hele gote kans dat je niet meer meezit in de wending, lijkt mij dus een iets minder goed idee eigenlijk...

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 00:35

ik vind dat hangen in de bochten wel meevallen eigenlijk. het paardje loopt scheef.