Houding controleren zonder spiegels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EllenR
Berichten: 79
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-01 13:10

Ik heb met veel belangstelling de items over de houding gelezen die op dit moment hier gehouden worden. Nu staan er een hoop handige tips in die ik graag wil uitproberen.
Maar heeft één van jullie een tip om je eigen houding te controleren zonder hulp en zonder spiegels??

Ik begin namelijk door te krijgen dat ik véél te ver naar achteren zit (dat heeft mijn instructrice ook gezegd). En wil dus meer naar voren gaan zitten (volgens m'n instructie: 'alsof iemand aan je shirtje trekt'). Maar ik zie genoeg voorbeelden van mensen die vééls te ver naar voren zitten!

Nu hebben wij geen spiegels rond de bak, mijn instructrice is op vakantie en ik rij vaak alleen. Dus hoe voorkom ik dat ik 'doorsla' en teveel naar voren ga zitten?

Hoe zie je zelf, als je op je paard zit, of je recht zit??? Verward Verward

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 13:57

ik doe het op gevoel... ik voel het als ik te ver naar voren ga en voel het als ik te ver naar achteren ga... ik zat eerder ook te ver naar voren maar dat is nu himmel opgelost en hoe ik dat gedaan heb weet ik eigenlijk niet was zo van dew ene op de andere dag ging ik anders zitten Verward Verward

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 15:28

Probeer er gewoon iedere keer op te letten tijdens het rijden. Het klinkt lastig, maar bij mij werkte het wel. Ik ging vaak vooroverzittten, en iedere keer dacht ik: achterover, achterover, met het gevolg dat ik nu goed zit. Succes! Haha!

EllenR
Berichten: 79
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-01 16:54

Het vervelende is alleen dat ik, als ik voor mijn gevoel recht zit, teveel ACHTERover zit. (Waarschijnlijk een erfenis uit de tijd dat ik op een razendsnelle draver reed. In die tijd heb ik voornamelijk achterover gezeten om hem enigszins te remmen!)

Dus afgaan op mijn gevoel werkt bij mij niet... Frusty

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 16:59

Lastig.
Toch maar even wachten dan tot je instructrice weer terug is.

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 18:39

Wij rijden meestal met enkelen en dan kan je elkaar wat corrigeren... Party!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 22:38

Een dressuurzweep achter in je shirt en onderaan in de band van je broek steken. (Echte die-hards steken hem achter hun bh-bandje langs. Haha! ) Niet te vaak doen, want dan ga je te stijf zitten, maar het laat je werkelijk kaarsrecht op je paard zitten, en kan je wel eens op weg helpen.

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 23:01

Filmpje maken met een video-camera? Hebben wij ook laatst gedaan [geleend hoor!] is erg verhelderend... ook wel erg confronterend...
Haha!

Roel
Berichten: 653
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-01 03:22

Iemand bij ons op stal had een elastiek achter haar rug om haar armen gedaan.. Misschien ook een idee?? 2 grote postelastiekjes geloof ik. Maar hielp haar wel..

homer
Berichten: 181
Geregistreerd: 13-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 21:19

Een zweep of een ander recht voorwerp (niet al te scherp natuurlijk) in je shirt doen werkt echt !
Het is misschien niet zo'n charmante oplossing, maar het werkt wel.
Je moet je dan wel heel goed concentreren op de manier waarop je dan zit, zodat je zelf het goede gevoel krijgt.
Hulp van buitenaf is natuurlijk ook altijd welkom, bijv. iemand die je constant corrigeert zodra je ook maar iets te ver naar achteren zit.
Je zult vast zien dat je het gevoel dan heel snel te pakken krijgt !
Succes !

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 22:06

Je schouders, heupen en hakken moeten op één lijn zijn. Dat kun je wel zien als je stilstaat, als je rijdt is het moeilijker. Ik hou mijn benen niet ver genoeg naar achter en dat zie je best goed zelf ook als je rijdt.

Op die houding&zit cursus heb ik wel geleerd dat als je je hoofd rechtop houdt en vooruit kijkt dat dan je hele houding verandert. Dus koppie der op!