Praam.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kirsten

Berichten: 4509
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-01 20:13

Wat vinden jullie van een Praam? Somigge vinden het een martelwerktuig andere niet? Ik ben hier namelijk best benieuwd naar.

Ik hoor graag je mening!

Sundancer

Berichten: 9707
Geregistreerd: 21-03-01
Woonplaats: Somewhere in The Netherlands.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 20:16

euhm ik vind het gen marteling hoor
maar het is je eigen keus...

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 20:17

Nee hoor , absoluut geen martelding. Op de kliniek gebruiken we verschillende dingen, worden ze alleen maar rustiger van Clown

Kirsten

Berichten: 4509
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-01 20:18

Ik vind het dus ook geen marteling. Eerder een soort verdoving. Maar je hoort wel eens mensen zeggen van: Oh dat is dierenmishandeling!.....

coco

Berichten: 2140
Geregistreerd: 25-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 20:24

Nee, geen martelwerktuig.
Ik zou hem zelf alleen niet zo snel gebruiken.

Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 20:57

Het is om een paard of pony rustiger te krijgen. Ik vind het absoluut geen martekwerktuig. Ik heb hem bij mijn vorige pony soms gebruikt met manen trekken. Ze begon helmaal heen en weer te draaien, je helemaal pletten, met d'r hoofd schudden enz. Toen kreeg ik van iemand de tip om een praam te gebruiken en toen werd ze heel rustig. Ze was dan helemaal rustig en was ik zo klaar met het trekken!! Het helpt dus echt goed!

Margje

Berichten: 2534
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Etten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 21:18

Ik vind het eigenlijk maar een eng ding, het ziet er behoorlijk gemeen uit, maar dat is het niet hoor!!

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 21:50

Een werelduitvinding, zonder dat ding kan ik niet ontwormen, naar de hoefsmid gaan, neus en oren knippen enz. En het is niet zielig, zonder praam is het zielig voor mij, want dan word ik alle kanten opgeslingerd!

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 21:51

Een praam is geen marteltuig als je hem tenminste goed gebruikt.... bij goed gebruik geef je een licht knijpend gevoel in de bovenlip (wel stevig knijpen hoor, te zacht helpt niets), waardoor een soort 'morfine'gevoel bij het paard vrijkomt. Hier worden ze vaak wat rustiger van. Na gebruik de bovenlip wel eventjes losmasseren, om de doorbloeding daar weer op gang te helpen. Wat je ook kan doen is het paard stevig boven het oog zo scheef op het voorhoofd wrijven met wijs- en middelvinger, krijg je ook een rustiger paard van.

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 21:56

Als een paard bij ons echt vervelend is, pakken we zijn oor, lip, en het velletje boven de schouder (die kun je oprollen, een beetje dan Clown ). Verder hebben we ook een alternatief voor de praam: halstertouw rond de buik, op de plek waar normaal de singel zit, stok er tussen, en aandraaien maar! Dit klinkt heel gruwelijk, maar het werkt allemaal hetzelfde als een praam, en het doet absoluut geen pijn. Maar je moet toch wat als je de gewrichten moet spuiten, en ze blijven niet stil staan Schijnheilig Maar meestal hebben we niets nodig, blijven ze wel rustig staat, maar soms }>

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 23:00

Ik vind het geen martelwerktuig.
Toen ik het nog nooit zelf live meegemaakt had dat er een gebruikt werd dacht ik dat ook al maar nu weet ik het zeker. Toen ze Tammy op gingen voelen hielp het echt en werd ze helemaal rustig.
Maar hij moet natuurlijk wel goed gebruikt worden.
XXX
Ciska

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-01 03:21

Citaat:
Op 2001-08-15 21:51, schreef Dees:
Een praam is geen marteltuig als je hem tenminste goed gebruikt.... bij goed gebruik geef je een licht knijpend gevoel in de bovenlip (wel stevig knijpen hoor, te zacht helpt niets), waardoor een soort 'morfine'gevoel bij het paard vrijkomt. Hier worden ze vaak wat rustiger van. Na gebruik de bovenlip wel eventjes losmasseren, om de doorbloeding daar weer op gang te helpen. Wat je ook kan doen is het paard stevig boven het oog zo scheef op het voorhoofd wrijven met wijs- en middelvinger, krijg je ook een rustiger paard van.



idd heeft de praam deze werking dus zo zielig is het niet............
tis minder erg en schadelijk dan een spuit sedalin!!!(Krijg ik nu heel bokt op mijn dak??)

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-01 09:11

Nou ik ben heel blij met de praam want idd oren knippen, scheren zou ik niet kunnen doen zonder praam.

Sanderijn: ik zie ook liever een praam dan sedalin. Mijn paard wordt heeel boos Boos! van sedalin (bij het scheren) en zelfs gevaarlijk. Vorig jaar hebben we hem helemaal kunnen scheren met alleen een praam. Alleen zijn hoofd liet hij echt niet toe Party!! .

Zelf heb ik een handpraam die kan je monteren aan het halster maar die is niet zo fijn al een gewoone ouderwetse praam. Scheve mond\

Esther v
Berichten: 95
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-01 09:36

Ik vind de praam geen martelwerk.
Zonder sedalin en de praam kan ze niet naar de hoefsmid.

yasmeen

Berichten: 251
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-01 10:11

een praam kan in sommige gevallen best een uitkomst zijn, maar ik zou er geen gewoonte van maken om met dat ding te werken. de kunst is toch juist om goed met je paard om te leren gaan zonder van dit soort hulpmiddelen... het verdoezelt het probleem alleen maar. als een paard bang is voor bv een smid moet je eigenlijk dat probleem bij de wortels aanpakken en je paard daar klaar voor maken ivp meteen naar de praam te grijpen. je lost er uiteindelijk op de lange termijn vrij weinig mee op. maar dit is mijn menig.... mijn ervaring is dat als je je paard serieus klaarstoomt voor bv een behandeling bij de tandarts/hoefsmid en je zelf erg rustig blijft (en natuurlijk moet je een goede vertrouwensband met je paard hebben. dominantie met vertrouwen) er vrij weinig aan de hand is en je geen praam nodig hebt. je stem is in zo'n geval vaak nog doeltreffender.
maar in sommige gevallen nogmaals vind ik het best handig. ik wil niemand voor het hoofd stoten ofzo...

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-01 10:30

Trouwens Sedalin is doping he, kijk er mee uit. (zie ids enkele weken geleden heel aantal hengsten uitgesloten van verrichtingsonderzoek)

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-01 10:35

Ik heb wel eens in een boekje gelezen dat er onderzoek is gedaan over hoe de paarden het gebruik van een praam ervaren.

Ze hadden een wei met 20 pony's, die werden elke dag op het zelfde tijdstip 5 minuten gepraamd, na een tijdje (weet het tijdsbestek niet meer precies) stonden 18 van de 20 pony's al aan het hek te wachten wanneer de onderzoekers arriveerden en wanneer ze naar het hek toeliepen staken ze de neuzen al naar voren!
Eigenlijk waren ze dus gewoon verslaafd!


Nu niet allemaal je pony gaan "verwennen" met de praam hè? Haha!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-01 10:41

Huh?? Apart... Verward *LOL*

Ik vind een praam niet bepaald aardig voor een paard, maar als het voor je eigen veiligheid en voor die van het paard beter is, kan je het beter gebruiken.

Waarom uren lopen aanmodderen met iets, terwijl het ook binnen 5 minuten gedaan kan worden? Maar goed, ik voorkom het liever. Het is toch dwingen en ik vind het fijner als ik op een normale manier dingen kan doen.

Esther v
Berichten: 95
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-01 10:46

Het beste is natuurlijk om zonder iets alles voor elkaar te krijgen, maar in sommige gevallen lukt dat niet.
Weet niet of sedalin een soort doping is. Maar ze worden er wel rustig van, alhoewel het reactievermogen hetzelfde blijft.
Mijn paard heeft slechte ervaringen gehad met de hoefsmid voordat ik haar had.
En ze vertrouwd mij wel, maar de hoefsmid dus niet. Logische reactie.
Je kunt wel zeggen dat alles met rust en vertrouwen moet gaan, maar als ze slechte ervaringen hebben kun je nog zo rustig blijven als je wilt, maar lukt het gewoon niet.
Zelfs met sedalin blijft Opaal (zo heet mijn paard) niet helemaal rustig staan. En voor de veiligheid van haarzelf, de hoefsmid en mijzelf gebruiken we dan ook de praam.
Dit gaan we uiteraard wel afbouwen, tot ze dat allemaal niet meer nodig heeft. Maar ze moet eerst het vertrouwen erin krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-01 11:02

Idd tien keer liever een praam (geen bezwaar tegen als het nodig is) dan Sedalin. Ik vind het zowiezo niet zo goed dat elke dwaas maar te pas en te onpas Sedalin in z'n paard kan douwen; ik heb vreselijke dingen zien gebeuren door die rotzooi.....

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-01 11:09

ik heb eigenlijk pas 1 keer een praam hoeven gebruiken in 2,5 jaar tijd dat tink van mij is................alleen toen ze behandelt moest worden aan een grote wond op haar hoofd.verder heb ik haar alles met rust en geduld geleerd........

sedalin ben ik niet zo weg van,het is toch een soort vergif en als het zonder kán dan liever.sedalin ook vooral niet gebruiken om je paard op de trailer te zetten........tja ik heb er al een ongeluk mee zien gebeuren en weet dat er nog veel vaker fouten zijn gemaakt omdat iedereen zo'n spuit kan kopen en je kunt het niet ontkennen:het is een verdovend middel....dus overdoseren enzo:brrrr eng hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-01 11:28

Mijn bezwaren zijn niet eens echt gericht op overdoseren, hoewel dat risico er natuurlijk ook nog eens bijkomt...
Ik ken een paard dat mbv Sedalin op de trailer gezet werd. Alleen jammer dat hij tien minuten later ompleurde in de trailer en zwaargewond eruitgetrokken is. Dat dier gaat dus noooooooit meer in een wagen.
Ook een paard dat Sedalin kreeg omdat de smid anders niks met 'm kon. Eigenaar wist alleen niet dat paarden die gesedeerd zijn extra kunnen schrikken door geluiden, zoals in dit geval de hamer op het aambeeld..... Eigenaar is per ambulance afgevoerd............

Kan nog meer horrorverhalen tikken, maar lijkt me niet echt nodig. Oppassen met dat spul!

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-01 11:33

Bij Imagnetion gebruiken we altijd een praam als we haar manen moeten doen anders wordt ze helemaal gek ( dat is namelijk als is eerder gebeurt dat ze er helemaal gek van is geworden).

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-01 11:37

Mijn hoefsmid wil niets weten van Sedalin, ik gebruikte het nog wel eens met scheren.

Mijn hoefsmid zegt dat ze ervan kunnen gaan kokeren, iemand ook deze verhalen gehoord?

Las vorige week (Bit?) over een instructrice op Deurne die elke week de kokers van de ruinen en hengsten waste, bij de paarden die niet wilden uitschachten gaf ze ze gewoon wat Sedalin Verward

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-01 12:15

Heel vaag, kokeren is toch de benaming die wordt gebruikt van het geluid wat een ruin/hengst veroorzaakt? En wat jij schreef van die paarden die zelf naar het hek toekwamen... Dat is met mensen toch ook, als ze vaak fanatiek sporten dat ze afkickverschijnselen krijgen wanneer ze niet sporten omdat ze verslaafd zijn geraakt aan de endorfine.. Dat wordt bij mijn weten door alle warmbloedige zoogdieren aangemaakt als verdovingsstof, en daar schijn je zeg maar high van te worden, dus...