welk zadel???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mandybeauty
Berichten: 595
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: den bosch

welk zadel???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-03 19:51

Ik zit eigenlijk met een mini probleempje.

Ik heb nu een texas best westernzadel, maar dat blijkt waarschijnlijk niet helemaal goed te liggen. Die doe ik dan weg. Ja wat moet je met een zadel wat niet goed past.

Alleen nu weet ik niet wat voor zadel ik er voor moet terug kopen.
Ik heb een draver van 1,58 met een gevoelige rug. Op aanraden van de DA hebben we toen een western zadel aangeschaft omdat dat de druk beter verdeeld.

Maar ik zit te twijfelen of ik een westernzadel terug neem of een vzh of dressuur zadel.
* Een westernzadel omdat ik toch vaak lange ritten maak en het dan comfortabel zit. Het nadeel is dat dat ding zo zwaar is om leuk mee rond te slepen. Ja dan zou ik een kunstof zadel kunnen nemen maar dat wil ik niet ( nee ben niet kieskeurig ofzo Tong uitsteken )
* een dressuur zadel omdat ik dan toch lang met mijn benen kan zitten (medisch probleempje in mijn knieën) voordeel is ook dat het niet echt zwaar is maar een nadeel met een dressuurzadel is dat je in een bepaalde houding wordt geforceerd en dat is niet echt comfortabel bij lange ritten.
* een vzh. net zoals bij een dressuur zadel licht van gewicht maar het zit blijkbaar toch iets comfortabeler dan een dressuur zadel. Misschien om dan toch wat langer te zitten een vzh richting dressuur.

snappen jullie nou waarom ik niet weet wat ik moet doen? Ik hoop dat jullie mij toch wat handige adviezen kunnen geven om mij een beslissing te doen maken.

groetjes mandy

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 19:54

Neem een Wintec 2000 met Cair (lucht) systeem. Heel licht, goed op maat te maken en door de lucht erin ook rug-vriendelijk. En in verhouding tot een leren zadel erg goedkoop.
Ik zou voor een dressuuruitvoering kiezen. Wordt ook vaak voor endurance gebruikt.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 22:42

Er zijn ook dressuurzadels waar je niet in een bepaalde positie gedwongen wordt, misschien kun je daar eens naar vragen. Ik zou denk ik ook gaan voor een veelzijdigheidszadel richting dressuur, als ie goed ligt tenminste. Dan zit je wel lekker lang, en toch comfortabel.

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 09:29

Laat gewoon een ruiterzaak met zadels bij je paard komen.
hel veel zadels passen niet dus dit is de korste klap vindt ik altijd en dan heb je iemand die er goed verstand van heeft om nieuwe en tweede hands zadels te passen.
pers. zou ik gewoon een veelzijdig doen
kunstof is mijn voorkeur ook niet.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 09:49

Het zit denk ik in het weer...Verdrietig Mijn zusje haar pony past het zadel ook ineens niet meer Verdrietig Weer een nieuwe dus...

Ik zou voor een VZH richting dressuur gaan denk ik. Dat is met dressuur, springen en buitenritten redelijk comfortabel

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 09:53

* een dressuur zadel omdat ik dan toch lang met mijn benen kan zitten (medisch probleempje in mijn knieën) voordeel is ook dat het niet echt zwaar is maar een nadeel met een dressuurzadel is dat je in een bepaalde houding wordt geforceerd en dat is niet echt comfortabel bij lange ritten.

Dat hoeft niet zo te zijn, je moet alleen even zoeken. Ik zit niet een een zadel waar ik in een bepaalde houding wordt gewongen en rijd er gerust 3/4 uur mee buiten

Jip80
Berichten: 75
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 10:14


Vlugger

Berichten: 33
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Reo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 14:17

Hallo Mandy,

Probeer eens een Torsion, die heb ik ook. Is prima geschikt voor gevoelige ruggen, groeit mee (of krimpt mee) met je paard en laat hem vrij in alle bewegingen. Vingers aflikken Ze verkopen ze bij BuitenZinnig in Bergschenhoek. Kijk maar op www.buitenzinnig.nl en klik op de Torsionbutton. Veel succes!

Saar4
Berichten: 2346
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 17:15

een endurancezadel? Zelfde voordelen als een westernzadel maar niet zo zwaar.

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 18:23

En een Australian Stocksaddle? Die lijkt me perfect voor jou zo te horen!

mandybeauty
Berichten: 595
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-03 15:08

Hmmm nu heb ik er dus weer nieuwe mogelijkheden bij. Namelijk endurance zadels en australian stockzadel en die torison.

hoe ziet zo'n endurance zadel er eigenlijk uit. Zit er veel verschil in met een engels zadel. Heeft iemand toevallig een site met plaatjes erop van hoe het eruit ziet?
Die stockzadels ken ik alleen van zadelmarkt maar ik zou niet weten waar ik het anders zou moeten halen.
Dan is het vsh zadel richting dressuur nog een mogelijke keuze.

Die torisons ken ik wel, maar ik vind ze er persoonlijk niet echt comfortabel eruit zien.

groetjes mandy

Saar4
Berichten: 2346
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-03 17:33

Je hebt endurancezadels in alle soorten en maten. Je hebt er die op engelse zadels lijken, die op westernzadels lijken en die ertussen in hangen (bijv. podium). Ik bedoel degenen die op westernzadels lijken, zie deze link: http://www.sattelfundgrube.de/Sattelfun ... nstil.html

Als je verder doorbladert op deze pagina's kom je allerlei soorten zadels tegen, volgens mij ook stockzadels.