Kop stoten trailer....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Kop stoten trailer....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-03 08:24

Sinds kort heb ik iedere week les bij iemand thuis. Dus elke keer gaan we met paard en trailer op pad.

Onze grote ruin stapte de eerste keren er braaf in, en stapte er ook braaf uit. Maar elke keer stoot hij zijn hoofd bij het uitstappen, echt met een super knal komt hij ertegen... En het is echt niet zo dat hij er als een maloot uitstapt. Hij stapt gewoon rustig naar achter, en houdt daarbij zijn hoofd net iets tever omhoog. Vorige keer probeerde ik zijn hoofd omlaag te trekken, dat hielp een keer, maar de tweede keer trok hij juist zijn hoofd extra omhoog waardoor de knal nog harder was. Dat werkt dus ook niet...

Het is een nieuwe tweepaardstrailer. Ik geloof 2 meter hoog.

Ik koop in ieder geval al zo'n hoofdbeschermer en hun zaten erover te denken zo'n openklapbaar trailerdak erop te laten zetten.

Het tweede probleem is dat hij steeds moeilijker in de trailer gaat, erg logisch opzich...

Iemand andere ideeen om te voorkomen dat hij zijn kop stoot??

Alvast bedankt..


Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131994
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 08:53

Ik vrees dat je het probleem in de hoogte van de trailer moet zoeken.
Hoe hoog is je paard, wat is een "grote ruin" Knipoog ?
Twee meter is echt heel laag voor een groot paard, imo. TE laag.
Als je uitgaat van een stokmaat van 1.70 (ik noem maar wat Verward ), dan zit de halshoogte in een normale stand al richting de twee meter.
Tel daarbij op dat je paard waarschijnlijk een opwaartse beweging zal maken tijdens het in- en uitstappen, en dan zit ie met z'n koppie tegen het dak van de trailer.

Een openklapbaar trailerdak zou misschien kunnen werken met in- en uitstappen, maar wat doe je tijdens het rijden ?
Ook dan is het heel krap aan.......

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 08:57

Ik had dat vroeger ook bij een paard en ik zette altijd met het in en uitladen zijn hoofd vast aan zijn deken (borststuk) of aan een dekensingel . Gewoon zo tussen zijn voorbenen naar het halster en koppetje zeg maar in de krul. Voorwaarde is natuurlijk wel dat je paard braaf verder de trailer op en af gaat. In de trailer maak je het natuurlijk weer los en zet je hem gewoon vast zoals je dat altijd doet.

Hielp bij mij enorm.........

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-03 10:10

Het paard is boven de 1,70. Ik denk dat hij nu al zo rond de 1,75 is. Als hij in de trailer staat, gewoon met opgerichte hals past hij er wel goed in. Dus dan zou het wel hoger zijn als 2 meter.... Het is echt niet zo dat hij moet bukken...

Alleen bij het uitstappen doet hij echt zo zijn hoofd omhoog. Ik zal eens proberen wat gijsenkim zegt. Maar dan alleen bij het uitladen. Want hij gaat nu echt niet meer braaf de trailer in.... We zijn nu aan het klooien met longeerlijnen...


Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131994
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 15:38

Gelukkig maar dat de trailer toch wat hoger is, 2 meter was ook erg laag voor een "normale" tweepaards.

De ellende is als je paard zich eenmaal gestoten heeft, dat hij het vertrouwen verliest en dan begint ie natuurlijk te miepen met laden.
Heel begrijpelijk, maar ook heel lastig (voor jullie dan Knipoog ).

Wat Gijsenkim zegt zou inderdaad kunnen werken, als hij straks het vertrouwen weer terug heeft.
Heb je misschien de mogelijkheid om tijdelijk een superhoge trailer te lenen zodat je wat keren kunt oefenen en zeker weet dat ie z'n hoofd niet ramt ?
Goede ervaringen zijn de beste manier om hem zo snel en goed mogelijk van deze angst af te helpen.

Heel veel succes en geduld gewenst !

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 15:46

Een longeersingel omdoen, hoofdstel om en met een longeerlijn vanaf het ringetje tussen zijn benen via de bitringen naar jou toe met daarnaast een halstertouw aan het halster om het hoofdstel heen. Zo kan je zijn hoofd omlaag houden en zet je toch niet helemaal vast voor het geval het mis kan gaan (ivm achterover klappen). Een maal in of uit de trailer de longeerlijn losmaken. Dit wordt toegepast bij een paard bij ons op stal die ook trialer angst had gekregen door kopstoten en dit gaat nu met deze methode perfect. Succes.

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 17:09

Hij leert het vanzelf af!
Was bij mijne ook
die vloog er uit en stoote z`n kop.
Na een tijdje houd hij hem vanzelf naar benenden..

en niet met touwen gaan doen!
Dan maak je ze alleen maar bang!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, Tess1 en 134 bezoekers