Borderline

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suzanne F.

Berichten: 49202
Geregistreerd: 03-03-01

Borderline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-03 19:53

Kan iemand mij meer vertellen over deze persoonlijkheidsstoornis?? Heeft iemand hier ervaring met Borderline of kennen jullie mensen die dit hebben?
Ik heb hier op bokt al weleens wat gelezen maar ik zou hier graag een topic over starten.

Bij wie kan je terecht voor hulpverlening en diagnose?

Ik weet dat het te maken heeft met emotionele instabiliteit, zwart-wit denken, gevoelens van leegte, onbeheersbare woede en je een vreemde in het eigen lichaam voelen.

Wie vertelt mij meer?

kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 19:54

Meiske die heeft het, dat las ik in haar topic. Zij kan jou er denk ik wel meer over vertellen.

hobbelheks

Berichten: 8843
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 19:56

als je zoekt op google onder borderline+symptonen vind je heel veel.
succes

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48387
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 19:56

Een vriendin van mij heeft het ook... ik merk aan haar dat ze heel snel van stemming wisselt... daarbij heeft ze ook meerdere eetstoornissen, stalkt mensen, zeer negatief zelfbeeld....

Maar ondanks deze stoornissen is ze een geweldige moeder voor haar 2-jarige zoontje, en een hele lieve toffe vriendin!!!

ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 20:16

je mag mij pben. ben een behoorlijk goed voorbeeld ervan helaas

Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 20:49

Een van mijn goede vriendinnen heeft het ook. Een aantal jaren zeer heftig en nu gaat het redelijk goed met haar. Ze heeft haar zelf veel beschadigd, veel dingen kapot gegooid omdat ze die zogenaamd niet verdient. En meer van dit soort dingen. De therapie heeft haar weinig geholpen. Ze heeft veel kunnen bereiken met hulp van familie.
Op internet is er ook veel over te vinden, maar waarschijnlijk heb je dat al gevonden.

cicero
Berichten: 439
Geregistreerd: 11-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 20:54

Mijn zus heeft het (gehad)

Kreeg allemaal waan ideen en verhalen. Was echt vreselijk niet alleen voor haar.
hebben zoveel geprobeerd om dr te helpen maar.....
Nu wil ze geen contact meer heb dr al heel lang niet gezien

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 23:37

Wat is borderline?

Borderline, oftewel een Borderline Persoonlijkheids Stoornis, is een psychische aandoening. Mensen die een Borderline Stoornis hebben, hebben als 'grootste gemeenschappelijke deler' dat ze erg INSTABIEL zijn. Instabiel in emoties, gedragingen, relaties, zelfbeeld, stemmingen. In de DSM (Diagnostic Statistic Manual) staat in een aantal punten beschreven wat de 'criteria' zijn waaraan iemand met borderline 'moet voldoen'. Als je last hebt van vijf van de negen criteria, zou je borderliner kunnen zijn. De DSM is geen boekje om zelf een diagnose mee te stellen, dat moet namelijk gebeuren door iemand met verstand van zaken, bijvoorbeeld een psychiater. Ook is het zo dat veel mensen zonder borderline zich in bepaalde punten kunnen herkennen, zij het in mindere mate. Hieronder zal ik de punten beschrijven.


1. Stemmingswisselingen
De stemming kan van het ene op het andere moment omslaan, zelfs zo plotseling dat mensen in de omgeving geen idee hebben van wat er is gebeurd om de stemming te laten omslaan. Vaak wordt dit omslaan van de stemming 'bestempeld' als 'overgevoeligheid'. Stemming kan wisselen van heel gelukkig naar diep ongelukkig, of bijvoorbeeld vreselijk boos.
2. Impulsiviteit
Borderliners nemen vaak beslissingen in een impuls. Zonder over de gevolgen na te denken hebben ze besloten om bijvoorbeeld een opleiding te gaan volgen, die dan in tweede instantie toch niet bevalt en gestopt wordt. Impulsiviteit uit zich ook vaak in eetstoornissen, geldverkwisting of overmatig drank- of drugsgebruik.
3. Identiteitsproblemen
Veel borderliners hebben weinig zelfvertrouwen. Ze weten niet goed wat ze willen met hun leven, en weten niet goed wat of wie ze zijn.
4. Chronisch gevoel van leegte
Veel mensen met borderline hebben een 'leeg' gevoel. Alsof ze zijn 'afgesneden' van het voelen van dingen.
5. Zwart-wit denken
Voor een borderliner is iemand OF geweldig, OF helemaal waardeloos. Het ene uiterste of het andere. Er zit geen of weinig grijs tussen het zwart en wit.
6. Zelfverwonding/automutilatie
Soms lopen spanningen zo hoog op dat borderliners zichzelf beschadigen. Dit gebeurt niet altijd 'bewust'. Soms is de toestand een soort roes waarin het verwonden gebeurt.
7. Psychotische en dissociatieve verschijnselen
Borderliners hebben soms (kortdurend) last van psychotische verschijnselen. Meestal gaan deze (rand)psychoses na enkele uren over. Vaak is er dan sprake van overmatige achterdocht, stemmen horen, in de war zijn.
Dissociatie heb je in verschillende vormen. Je kunt het gevoel hebben dat je niet meer in de realiteit staat, dat alles aan je voorbijgaat, zonder dat je er deel van uit maakt (derealisatie). Ook kun je het gevoel hebben dat je in een lichaam zit waarin je niets voelt (depersonalisatie). Het komt ook voor dat je bijvoorbeeld ergens heen gaat, maar dat je achteraf niet meer weet hoe je er bent gekomen, of zelfs dat je er bent geweest. Dit kunnen behoorlijk angstige ervaringen zijn. Dissociatie is een veranderde bewustzijnstoestand, alsof de verschillende functies van je hersenen niet goed op elkaar zijn afgestemd. Anderen kunnen dissociatie soms waarnemen doordat ze merken dat je er niet helemaal bij bent, of een afwezige indruk maakt.
8. Angst voor verlating
Veel borderliners zijn doodsbang om alleen gelaten te worden. Ze proberen dit tot het uiterste te voorkomen
9. Woedend worden om niets
Mensen met een borderline-stoornis kunnen soms woedend worden om niets, en moeite hebben om die woede te beheersen.

Wat zijn de oorzaken voor het ontstaan van een borderline persoonlijkheidsstoornis?
Er zijn meerdere mogelijke oorzaken voor het ontstaan van een borderline stoornis. Het ontstaan van de stoornis wordt meestal gezien als een combinatie van aanleg en omstandigheden (bio-psychosociaal model).
Bio staat voor biologisch en heeft te maken met aanleg, lichamelijke factoren, erfelijkheid. Bij de borderlinestoornis zijn impulsiviteit en emotionele instabiliteit waarschijnlijk in aanleg aanwezig.
Psycho staat voor psychologisch, en heeft te maken met de opvoeding, ingrijpende gebeurtenissen en ervaringen. Bij mensen met een borderline stoornis is vaak sprake geweest van een instabiele gezinssituatie en/of ingrijpende ervaringen, zoals mishandeling, sexueel misbruik, scheiding van de ouders. Echter: niet alle borderliners hebben zo'n verleden, en het is ook niet zo dat iedereen met zo'n verleden een borderlinestoornis ontwikkelt.
Er zijn deskundigen die hechtingsproblematiek zien als kernpunt van de borderline stoornis. Borderliners hebben geen stabiel beeld van zichzelf, en hebben vaak moeite zich aan anderen te hechten. Of ze hechten zich veel te sterk, of juist helemaal niet.
Sociale staat voor de omgevingsfactoren (maatschappij, de cultuur waartoe iemand behoort).
Borderline lijkt vooral voor te komen in de Westerse wereld. Het zou kunnen dat onze maatschappij, waar mensen onder relatief grote druk moeten presteren, waarin individualisme hoogtij viert, en waarin normen en waarden minder duidelijk zijn, een rol kan spelen bij het ontstaan van de borderlinestoornis.
Het is niet goed mogelijk een duidelijke oorzaak aan te wijzen voor het ontstaan van een borderline persoonlijkheidsstoornis. Wel kunnen we sterk vermoeden dat het gaat om een combinatie van factoren die uiteindelijk bijdragen aan de stoornis. Een factor op zich is niet 'de oorzaak' van het ontstaan. Het is een complex van factoren die de stoornis tot gevolg heeft.

Hoe kun je leren omgaan met je borderline-stoornis?
Als je erg veel last hebt van problemen die te maken hebben met een borderline persoonlijkheidsstoornis, kom je vaak terecht bij een hulpverlener. Dit kan de huisarts zijn, maar ook een psychotherapeut of psychiater. Dan krijg je dus 'therapie'. Over het hoe en wat van therapie kun je meer lezen in het volgende hoofdstuk.
Als je geen therapie aandurft, of als je het niet nodig denkt te hebben, kun je voor jezelf al een aantal dingen doen om het leven makkelijker aan te kunnen. In het volgende hoofdstuk staan een aantal tips uit het tijdschrift Deviant die ik heel zinvol vind.

Geschiedenis van de borderline-stoornis
De borderlinestoornis wordt nog niet zo lang erkend en bestudeerd. In de jaren dertig is de term voor het eerst gevallen. De term duidde een 'grensgeval' aan, de grens tussen neurose en psychose. Na de jaren dertig is er nauwelijks aandacht besteed aan 'borderline', misschien wel omdat er voor de personen die dit 'etiket' kregen, geen goede behandeling was. Therapie bestond voornamelijk uit praten over het verleden, en daarvan raakten deze mensen vaak nog erger in de war.
In de jaren zestig was er een psychiater (Onno Kernberg), die de borderline stoornis weer boven tafel haalde. Hij plaatste de borderline persoonlijkheid op een eigen plek naast de neurotische persoonlijkheid en de psychotische persoonlijkheid. In wezen is dan de naam 'grensgeval' niet meer van toepassing, omdat de stoornis een eigen plek krijgt, maar dat terzijde.
In de jaren zeventig werd de borderlinestoornis gezien als een stemmingsstoornis, doordat borderliners vaak depressieve perdiodes doormaken. Maar eigenlijk is dat niet juist, omdat borderline nog veel meer kenmerken heeft dan alleen de stemming.
In de jaren tachtig werd de borderlinestoornis opgenomen als aparte persoonlijkheidsstoornis in de DSM-III (Diagnostic and Statistic Manual of Mental Disorders). Die DSM is een boek dat wereldwijd wordt gebruikt door psychiaters, waarin alle psychiatrische stoornissen beschreven staan.
In de jaren negentig wordt veel onderzoek gedaan naar de borderline persoonlijkheidsstoornis. Vooral om de stoornis beter af te grenzen: welke symptomen horen er wel bij en welke niet. Dit om zo min mogelijk verwarring te creeren met andere stoornissen. Nu is er wetenschappelijk nog veel te onderzoeken aan het borderline-syndroom, maar wel is duidelijk dat het echt een herkenbare stoornis is, die met recht als aparte stoornis in de DSM is opgenomen.


Ik ben zelf helaas ook een Borderliner, van de 9 kenmerken die hierboven beschreven staan, heb ik er 8. Het enige was ik niet doe is automutilatie (zelfverwonding), en van wat bij het 7e kenmerk genoemd wordt heb ik alleen dissociatie, ik ben dan even niet op de wereld, alles gaat aan me voorbij, een soort van terugtrekken in mezelf.
Bij mij is er ook niet echt een aanwijsbare reden voor de borderline, Borderline komt meestal pas boven op een leeftijd tussen de 17 en 21 jaar, ik heb het al van kinds af aan (hoewel het lang geduurd heeft voor de diagnose gesteld werd)

Mensen met Borderline zijn niet het soort mensen waarbij velen aan denken als ze aan een psychiatrische patient denken, tenminste de meesten niet, ze zijn niet gek in ieder geval.

Als je meer wilt weten kun je me PBen.

Arrabel

Berichten: 5391
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 15:47

Hai Suzanne,
Ik heb helaas ook het borderline persoonlijkheids stoornis.
Het verbaast me nog hoeveel mensen er zijn die dat hebben!!!
Ik heb het geerft van mijn moeder, zij heeft het heel erg, zij heeft alle symtonen en heel erg heftig ook.
De kans dat je bordeline krijgt als je ouders dat ook hebben is 6 op 10,(60%).
De borerline stoornis kan zich ook makkelijker openbaren als je vervelende dingen in je jeugd heb meegemaakt, zoals veel verlaten zijn, of nooit complimentjes gehad, nooit je goed genoeg hebben gevoelt en ook door sexueel misbruik komen veel mensen met borderline voort, maar je moet het wel in je hebben.
Ik heb dus een moeder die het heeft en ik heb veel nare dingen in mijn jeugd meegemaakt, maar gelukkig ben ik er nog heel goed van af gekomen, ik heb helaas wel borderline maar niet zo erg (je hebt verschillende gradaties) ik kan er nu heel goed mee overweg.
Ik heb van de huisarts ook antidepresiefa gekregen (sitalopram) dat werkt bij mij onzettend goed.
Als je denk dat je het hebt kun je het beste naar het riagg of naar een pschichiater gaan, die kunnen je het beste vertellen of je een borderliner bent of niet.
Je moet wel uitkijken dat je niet te snel denk dat je borderline heb, want alle symtonen van borderline kan iedereen wel is hebben.
Iedereen kan wel is aan zelfmoord denken of bang zijn dat hij verlaten word of onzeker zijn enz, alleen als je deze symtonen echt dagelijks heb en je hebt er last van kan je naar de pschichiater gaan en dan is het nog niet zeker dat je het hebt.
Het is natuurlijk heel vervelend als je de symtonen hebt, en voor mij was het een uitkomst om antidepresiefa te gaan slikken.
Een heel goed boek die veel duidelijkheid geeft en die je ook helpt door middel van opdrachten is ''borderline zelfhulpboek'' die kan je onderandere bestellen bij bol.com.
Nou dat was mijn verhaal, succes!!!

Suzanne F.

Berichten: 49202
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-03 19:50

Bedankt voor de reacties!! Ben al heel wat wijzer geworden... Lachen

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 20:05

Op het fokforum kun je ook veel mensen met borderline vinden, ik ken een meisje van fok die borderline heeft, en zij heeft ook heel wat opschudding altijd geleverd op de diverse fora Knipoog Wel heel lief meisje van binnen wat ze niet altijd even goed wilt laten merken.

DinkeyToy
Berichten: 47
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 20:48

Ik wil hier toch ook even op reageren. Helaas niet genoeg lef om dit onder mijn eigen naam te doen. Misschien heeft dat wel weinig met lef te maken, aangezien het meer gaat om het feit dat vrijwel niemand in mijn omgeving weet hoe of wat. Misschien dat het me goed doet, om hier het 1 en ander neer te zetten.

Nooit heb ik stil gestaan bij het feit dat er eigenlijk behoorlijk wat overeenkomsten zijn met mezelf , en hoe borderline wordt omschreven.
Dit viel me pas op bij het lezen van de door jullie geplaatste teksten.

1. Stemmingswisselingen

Deze heb ik erg vaak. Het ene moment voel ik me geweldig, voel ik me sterk. En vlak daarna kan ik weer helemaal in storten.

2. Impulsiviteit

Vaak maak ik afspraken of beloof ik dingen in mijn enthosiasme , die ik eigenlijk in werkelijk niet waar kan maken. Vreselijk !

Ook tob ik al jaren met eten. Dit variert van maanden erg weinig eten, tot vreetbuien met overgeven en laxeerpillen.

3. Identiteitsproblemen

Ik ken mezelf niet, ik vertrouw me zelf niet. Hoe kan ik dan in mezelf geloven.
Vaak heb ik ook het gevoel dat ik buiten mezelf treed, en niet door heb wat ik zeg of doe.

4. Chronisch gevoel van leegte

Als ik geen pijn of walging voel, voel ik niets.

5. Zwart-wit denken

Inderdaad, het ene uiterste of het andere. Als ik iemand echt niet mag, wil ik die persoon ook permitent niet in de buurt hebben !

6. Zelfverwonding/automutilatie

Soms doet het zo pijn van binnen, dat ik inderdaad in een soort roes belandt, en mezelf dan snij.
Ik vind dit super eng. Ik ben zo bang dat ik onherstelbare schade aanricht.
Gelukkig trapt mijn omgeving nu nog in de smoezen, maar voor hoelang.

7. Psychotische en dissociatieve verschijnselen

Diccociatie, heb ik steeds meer last van. Vaak weet ik niet eens meer of ik ergens met de metro of bus of fiets naar toe ben gekomen. Ik probeer me van alles te herinneren, maar krijg vaak erg weinig weer terug.

8. Angst voor verlating

Ik weet niet precies of ik bang ben om verlaten te worden. Ik ben graag alleen. Wel ben ik bang dat mensen me niet meer moeten.

9. Woedend worden om niets

Ik kan echt mega flippen, en waar het dan precies om gaat. Om niets !

Wat zijn de oorzaken voor het ontstaan van een borderline persoonlijkheidsstoornis?

Ik weet niet of ik aanleg hiervoor zou hebben (wat klinkt dit raar !)

Ik herken wel veel dingen in dit stukje

**
een instabiele gezinssituatie en/of ingrijpende ervaringen, zoals mishandeling, sexueel misbruik, scheiding van de ouders.
**

Mijn gezinssituatie is uiterst instabiel geweest, op den duur ook een scheiding. En meerdere malen heb ik vervelende dingen met sexueel misbruik mee moeten maken.


Ik zit hier met trillende ijskoude handen te tikken. Vreemd om dit alles zo hier neer te zetten. Vreselijke gedachte eigenlijk om op de "ok" knop te drukken.

Hoewel ik me zelf in vrijwel alle genoemde punten kan vinden, hoef ik natuurlijk nog geen borderline te hebben. Maar misschien moet ik er wel even bij stil staan ?

Ik denk dat ik het toch ga doen, misschien is dit een stapje in de goeie richting.

Ik hoop dat ik jullie hier niet mee verveel, en hoop dat jullie hier misschien een reactie op zouden willen geven. Ik zou dat best waarderen.

Sorry voor de warige indruk die ik wellicht achterlaat, zo voel ik me ook, denk ik.

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 21:00

DinkeyToy, ik kan je adviseren eens met de huisarts te praten of hij een goede therapeut of psycholoog voor je weet in de buurt.

Borderline of niet, het kan zeker geen kwaad.
Ik heb zelf ook therapie, en vond het eerst doodeng, want dan zal ik wel gek zijn of raar zijn, maar ik leer er ontzettend veel, over hoe ik beter mijn verleden een plaats kan geven en hoe ik aangeleerde patronen kan veranderen, positief dus Lachen

Ik kan je aanraden ook eens het relatie en psychologie forum van fok forum door te spitten, al staan daar ook veel heftige verhalen die ook zwaar kunnen zijn. Maar misschien kun je er ook een beetje troost vinden of steuntje in de rug.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 21:31


DinkeyToy
Berichten: 47
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 13:57

Weet je wat het is Llewella, ik draai al heel wat jaartjes mee in de psychiatrie. Heb zelfs erg dicht tegen een opname aangezeten ( toen ik lichamelijk vrij zwak was). Nu ga ik iedere week nog braaf mijn uurtje praten bij mijn huidige therapeut.

Misschien zal ik haar mijn ideeen over borderline eens voorleggen ?

Iedergeval bedankt voor het advies Lachen Erg fijn ook om te lezen dat je zo positief vooruit bent gegaan doormiddel van je therapie !

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 14:08

Stichting Borderline
Bezoekadres: Weerdsingel Oostzijde 61
3514 AG Utrecht

Postadres: Postbus 1147
3500 BC Utrecht

Telefoon: 030 - 276 70 72 lotgenotenlijn
030 - 276 70 71 zakelijke lijn

Fax:


Email: stichting@stichtingborderline.nl

Homepage: www.stichtingborderline.nl

Openingstijden:

Telefonisch
spreekuur: lotgenotenlijn: ma, wo 10.30 - 16.00 uur, do 10.30 - 14.30 uur, zakelijke lijn: ma t/m do tijdens kantooruren

--------------------------------------------------------------------------------

Omschrijving:
Stichting Borderline is een patiëntenvereniging voor borderlinepatiënten en tracht de (h)erkenning bij elkaar te bevorderen en onderlinge steun te bieden door middel van lotgenotencontact. De stichting behartigt de belangen van mensen met het borderline syndroom.


Aandachtsgebieden:
borderline persoonlijkheidsstoornis / voorlchting aan cliënten, familie, GGZ instellingen, hulpverlening, opleidingen


Activiteiten:
Info: telefonische en schriftelijke informatieverstrekking / landelijke ontmoetingsdagen
Opvang: telefonische opvang / lotgenotencontact / lotgenotengroep
Bibliotheek/
documentatie: folders en brochures


Voorlichtingsmateriaal:
Folder/
brochures: 'Stichting Borderline', folder / 'Alles of niets' (1998) / diverse folders en knipselkranten over borderline
Periodieken: 'Nieuwsbrief' (4 x per jaar)

DinkeyToy
Berichten: 47
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 14:49

Ik kom zojuist terug van mijn Therapeute. Ik legde haar mijn twijfels en ideeen voor. Dat ik zoveel herkende in het bovenstaande.
Zij kwam toen met een "verhaal" van een onderzoek wat is gehouden in de VS, met een paar duizend studenten.

Ze kregen allemaal een beschrijving van een persoonlijkheid, en de vraaag was of ze vonden dat de persoonlijkheidsbeschrijving bij hun paste. Vrijwel iedereen herkende zich erin terug. Toen kregen ze de opdracht om het blaadje te geven aan de persoon voor zicht, dus kreeg iedereen een ander velletje.
Wat bleek nou, iedereen had dezelfde omschrijving. En iedereen herkende zichzelf daarin. Terwijl iedereen toch anders is.

Hierna stelde ik de vraag, of ik borderline zou kunnen hebben.

"Ja je hebt borderline, dat heeft iedereen" ( dit kan ik nog steeds niet helemaal plaatsten)

Het ging eruit eindelijk om dat ze probeerde duidelijk te maken dat mensen zichzelf zo "aanpassen " aan een situatie, en maken het voor zichzelf herkenbaar.

Het wordt anders als je doelgerichte concrete vragen gaat stellen zoals :

" Doe jij er drie uur over om je deur op slot te doen"

Daar kan vrijwel iedereen nee op zeggen.

Ik snap wat ze me probeerde duidelijk te maken en kan me hier ook zeker in vinden.

Alleen weet ik nou nog steeds niet echt hoe of wat gezien de borderline.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 14:56

Dat klopt idd, dat krijg je ook als je heel lang in een PZ zit, je gaat je aanpassen aan degenen met wie je optrekt.

Maar voor school heb ik hier wel informatie over, dat maak ik binnenkort wel in orde.

DinkeyToy
Berichten: 47
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 15:00

adriana schreef:
Dat klopt idd, dat krijg je ook als je heel lang in een PZ zit, je gaat je aanpassen aan degenen met wie je optrekt.

Maar voor school heb ik hier wel informatie over, dat maak ik binnenkort wel in orde.


Ik zit niet in een PZ, maar ik denk dat je zowiezo in deze hele maatschappij aanpassings gedrag gaat vertonen omdat je dat zo sterk moet ontwikkelen. Anders wordt het enkel nog moeilijker.

Maar iedergeval bedankt.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 17:23

Borderline is net zoals ADHD een hokje waar je heel makkelijk ingedrukt wordt.

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 17:25

Steef schreef:
Borderline is net zoals ADHD een hokje waar je heel makkelijk ingedrukt wordt.


!!!

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 17:47

Steef schreef:
Borderline is net zoals ADHD een hokje waar je heel makkelijk ingedrukt wordt.


Borderline is net zoals ADHD een redelijk breed ziektebeeld waaraan iemand in meer of mindere mate kan voldoen.