Alleen op stal/wei blijven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-01 13:53

Tis geweldig dat Pinky & Mysty zo goed met elkaar op kunnen schieten, maar misschien iets TE god...
Gister avond wou inge even met Mysty gaan wandelen. dus haalde Mysty van stal en zette Pinky er weer in. Ze was nog geen 10 meter van de stal af of ze hoorde een vreeselijk kabaal. Wat denk je? Pink had de komplete stal afgebroken Frusty
En was over een balk van zo'n 1 meter heen gespongen bijna zonder aanloop!
Zucht, dat was dus geen succes. Ik had het gister middag al door. pink stond op wei en Mysty stond een stukje verder. Ze konden elkaar net niet zien. En om de minuut hinneken naar elkaar...
Super lief natuurlijk, maar hoe los ik dit op?
Inge kan dus nog niet alleen gaan wandelen, want Pink springt zo over de omheining heen. Dat hebben we gister ook al meegemaakt! Frusty Koe
Zucht, waarom is die knol nou echt NERGENS bang van? Behalve als het hem uitkomt! Huilen
Iemand tips?

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!


Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 13:57

hahhaaaa ze zijn echt stapel op elkaar!! Wanneer is de bruiloft? Tong uitsteken

Ik zou het ff opzoeken in mn paardenproblemen boek, want dit is natuurlijk niet fijn...

ow het staat er niet in...lekker zinloos

Maar wat ik zou doen is gewoon weggaan met Mysty en laat Pinky maar gek doen, gewoon negeren. Met veel geduld zou hij uiteindelijk inzien dat Mysty altijd weer terug komt en zou het wel over zijn....hoop ik

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 14:02

Bij ons was het ook een probleem, totdat we 3 paarden in de wei hadden staan. Meestal reed ik alleen zodat er twee paarden rustig achterbleven.
Maar als een paard alleen achterblijft kan dit inderdaad grote problemen geven.
IJsco ramde dwars door het schrikdraad heen als ze alleen achterbleef, maar omdat we ook een stevige houten omheinig hadden was dit niet zo'n probleem.
Primavera gaat altijd als een gek heen en weer galopperen in haar eentje maar als we weggaan doen we de stroom erop en zij vreet verder niets uit.
Pliva daarentegen draait helemaal door als ze alleen achter blijft. Na de eerste week hebben we bovenop de houten omheining nog een extra hoog schrikdraad gemaakt maar dan nog blijft het eng als een paard zo gek aan het doen is.
Ik ging een tijd geleden met IJsco rijden en Pliva deed zo idioot dat ik omgekeerd ben en in draf naar de wei ben gegaan omdat ik zeker wist dat ik anders binnen een paar minuten een doorgedraaide Pliva achter me aan had rennen langs de autoweg!

Dus een echte oplossing heb ik niet, behalve de omheining aanpassen. Ben benieuwd naar de tips!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 14:52

Heel rustig opbouwen met steeds langere stukjes wegblijven. Uiteindelijk lukt het wel om ze uit elkaar te halen, maar het hinniken zal vaak wel blijven. Dat is niet zo erg, als ze verder maar een beetje rustig blijven.

Ik heb zelf zo'n klever en ik ken er een die nog erger is, dus ik weet hoe fijn dit is... Boos!

Zorg voor een veilige situatie waarin ze zich niet kunnen beschadigen (voor zover mogelijk) en ga het dan langzaam opbouwen. Steeds een paar minuutjes langer.

Succes Mieke

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 16:51

Kan je ze niet in de stal vast binden? Eventueel met een ketting met rubber wat mee rekt.

Als jullie gaan wandelen met één van de twee zijn jullie neem ik aan geen uren weg...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 16:57

Milena en Leonardo zijn ook vreselijk klef sinds ze dag en nacht bij elkaar staan.
Als ik met Milena ga rijden, zet ik Leonardo gewoon op stal, anders ploegt hij heel het land om (en gaat 'ie weer op z'n bek).
Als hij op stal ook erg onrustig is, doe ik ook de bovendeur dicht. Plak hooi erbij zodat 'ie wat te doen heeft als 'ie erachter komt dat dat drukke gedoe toch niet helpt.
Ik bouw niks rustig op oid, ik zet Milena vrolijk op de trailer voor een dagje weg. Hij blijft het toch doen, je doet er niks aan....

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 17:07

Hey! Leuk dat ze zo goed met mekaar kunnen opschieten zeg!!! Maar dat is inderdaad wel ambetant als je dan met één vd paarden iets wil doen, of er moet er één achter blijven... Misschien kan je een schaap of een shetlandertje ofzo bij in de weide zetten, dan is het paard dat achter blijft wat rustiger, maar ze moeten het ook vooral leren hoor! Hier had Warre dat ook, ontzettend onrustig als zijn vriendinnen vertrokken op wandeling en hij mocht niet mee. Ik heb toen aan mijn moeder gevraagd of ze niet ff in de weide wou blijven bij hem terwijl wij weg waren, en alleen al daardoor was hij vrij rustig. Ondertussen is hij wel al oud genoeg om mee te gaan wandelen, maar de keren dat hij nog in de weide moet blijven is hij rustig, hij hinnikt wel wat, maar nu niet dat hij gaat uitbreken ed. Hij heeft met de keren geleerd dat ze steeds terugkomen, en dat stelt hem gerust Schijnheilig


succes en ... groetjes!!

Die fjorden, die gaan nog al, hé!!! Knipoog yeahhaaaaaa

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 17:28

tja das typisch iets wat je krijgt als paarden met zijn tweeen staan........overigens is het een welsh en die zijn soms zo slim*zucht*.
ik kan je alleen advies geven:de eerste tijd oefent inge met weglopen van mysty als jij er bij bent zodat je pinky vast kunthouden en dit net zolang oefenen tot dat hij het gewent is en er zich niet meer druk over maakt.

soms is het beter om te zwijgen


Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 18:06

Goed idee van Sanderijn, en daarna inderdaad gewoon errug vaak doen, zowel de één als de ander die mee gaat wandelen, afwisselen dus.
Hoe vaker hoe makkelijker.
Pie en Isa hadden dit ook heel sterk: in het begin als ik terug reed te paard van de manege naar de boerderij, 4 straten van te voren begon Pie al naar Isa te hinneken, kon hij haar al eerder horen dan ik... en die mensen op fietsen e.d. maar vreemd kijken Haha! .
Maar ja, Isa stond dan of op stal, of in de wei later of in de buitenbak. Kon ze galopperen heen en weer, helemaal gek worden maar niet weglopen/vernielen.
Na een tijdje ging dat al snel over hoor, op de heenweg, zodra Pie uit het zicht was, hinnekte ze al niet meer, en op de terugweg alleen nog bij de laatste lange weg.
Succes er mee, gewoon de aandacht blijven opeisen hoor! Natuurlijk blijven ze liever bij elkaar staan eten in de wei, maar het leven bestaat uit meer dan alleen maar eten hihi. Doei!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 133 bezoekers