[IM] In laten slapen of naar de slager?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lottie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 14:24

Jeetje wat kunnen sommige mensen het vermogen van een paard onderschatten zeg! Hij ziet de bui echt wel hangen bij een slachthuis! Dat is heel wat ansers als in zijn eigen omgeving, in zijn eigen stalletje of land met zijn baasje erbij...
Laatst bijgewerkt door Lottie84 op 21-06-06 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Binckydenice

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 14:27

LCharlotte schreef:
Jeteje wat kunnen sommige mensen het vernmogen van een paard onderschatten zeg! Hij ziet de bui echt wel hangen bij een slachthuis! Dat is heel wat ansers als in zijn eigen omgeving, in zijn eigen stalletje of land met zijn baasje erbij...

Dat geloven de mensen hier niet! Ik ben het helemaal met je eens!

Casarell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 16:12

@ Binckydenice: Dat je vegetarier bent verklaard dat je zo denkt. Maar waarom voel je zo aangevallen?

Wat ik wel onmenswaardig vind is dat je paard eerst 15 minuten moet vechten, voor iets wat ie toch niet wint!
En je kan wel zeggen dat ie niks voelt omdat is gesedeerd is, maar wat zou ie gedacht hebben.........?

"ik wil opstaan, maar ik kan niet.. baasje help mij...."

En wij onderschatten een paard??
Ieder zijn mening, je hoeft anderen nergens van te overtuigen...

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 17:48

Zelfs al laat je een paard op zijn eigen stalletje inslapen, ook dan heeft een hij heus wel door dat er iets gaat gebeuren! Jij als eigenaar/verzorger bent nl niet jezelf, je bent zenuwachtig en dat merkt een paard óók wel hoor! Bovendien, wat denk je dat de stalgenoten van je paard meemaken, als er in hun midden een paard wordt ingeslapen? Die ruiken daarna ook nog dagenlang de geur van de dood hoor!
Laat ieder zijn eigen keuze maken en veroordeel een ander daar niet om, de beslissing om een einde aan een paardenleven te maken is al moeilijk genoeg...

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 21:34

Binckydenice schreef:
Het belangrijkste vindt ik dat mijn lieve merrie niet op iemand bord zou belanden..... Marja Lielle hoe heb jij dat kunnen voorkomen dan?

Niet (tenminste dat heb ik niet geprobeerd) en dat vind ik ook niet belangrijk. Hij merkt het niet meer, en ik ook niet. Maar je kunt aangeven dat je paard niet voor menselijke consumptie bedoeld is.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 21:35

Lcharlotte en binckydenice, zijn jullie er al eens bij geweest als een paard naar de slager gaat?

oestinja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 21:42

Ik geloof die verhalen niet van "de dood ruiken" want bij een slachthuis tref je echt geen kadavers aan die half zijn ontbonden dus een nare geur verspreiden.
Wat ik wel een keer heb meegemaakt is dat een paard bij ons thuis was ingeslapen en pas na het weekend kon worden opgehaald dus nog een paar dagen in een afgelegen hoek van het erf heeft gelegen, afgedekt met zeilen, nou daar kregen we zelfs op afstand van 20 meter geen ander paard langs, dus dat was nogal duidelijk.
Ik ben niet zo'n voorstander van in laten slapen omdat de doodsstrijd vaak inderdaad minimaal een kwartier duurt, soms enkele uren en dat hoef ik niet mee te maken en mijn paarden ook niet. Bij de slager is het inderdaad met één knal afgelopen en dat vind ik wel zo eerlijk tegenover het dier. En ook ik heb nog geen verhalen zien staan van paarden die letterlijk flipten als ze het terrein van een slagerij betraden. In bijvoorbeeld Amerika gaat het anders maar daar zijn het gewoon vleesfabrieken waar de paarden in de rij staan om te worden gedood maar we zijn hier gewoon in Nederland waar het niet zo aan toe gaat.

Binckydenice

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 08:56

Lielle schreef:
Binckydenice schreef:
Het belangrijkste vindt ik dat mijn lieve merrie niet op iemand bord zou belanden..... Marja Lielle hoe heb jij dat kunnen voorkomen dan?

Niet (tenminste dat heb ik niet geprobeerd) en dat vind ik ook niet belangrijk. Hij merkt het niet meer, en ik ook niet. Maar je kunt aangeven dat je paard niet voor menselijke consumptie bedoeld is.

Dus jij kan er mee leven, dat je iemand met paardenworst ziet lopen dat het jouw paard zou kunnen zijn? Nee onverdraagbaar. Dat voelt hij dan niet meer? Heb je wel een eigen paard?

Ja ik ben wel eens naar een paardenslager geweest en ik zoal jou vertellen dat ik deze ervaring slecht heb ervaren. Verschrikkelijk gewoon!

En mijn merrie had geen stalgenoten om zich geen op het moment dat het gebeurde, en het ging allemaal heel vredig, tuurlijk wist ze dat het ging gebeuren. Dat weten ze altijd, maar mijn paard heeft minder hoeven vechten dan de

Maartje1990

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 09:05

een vriendin van mij haar paard had een plotselijke koliek aanval hebben ze de hele nacht alles aan gedaan om haar te helpen maar tevergeefs het paard was niet meer in staat om op haar benen te staan dus haar naar de slager brengen was geen optie ze hebben haar laten inslapen. ik weet niet wat ik zou doen als ik dat met mijn paardjes zou moeten doen ik laat ze gewoon bij mij hun oude dag slijten dus ik wil er nog even niet over na denken.

Javiera R.I.P

Binckydenice

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 09:10

Ik kocht mijn merrie ook voor de goede oude dag. Dat pakte helaas door kloiek ook anders uit. Ik werd smorgens gebeld dat me paardje niet goed was, nou je kent het wel dierenanrts alles erbij. Enja hoor ik moest met haar naar utrecht toe want ze vertrouwde het niet. Daar aangekomen allerlei onderzoeken gehad met de uitkomst dat het niet goed zou komen. Toen hebben we haar daar in laten slapen.
Ze hadden mooie ruime boxen met kussens en bergen met stro. Ze was verlost van haar pijn..........Juist op het moment dat het zo goed met haar ging. Van een dof mager en zielig paardje naar een trotse oude dame met kracht en power. Dit heeft maar een jaar mogen duren.

Nadia
Oppermuts

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 09:19

Ik heb al meerdere parden aan hun eind zien komen, op beide manieren.

Vorige week zijn bij ons op stal 2 paarden weggebracht naar de slacht. En afgelopen zondag hebben we helaas afscheid moeten nemen van nr. 3.....hij was zo gebrlesseerd en zware pijnstillers konden hem niet helpen. De baas vond het niet eerlijk voor het beestje, omdat hij al jaren voor hem gewerkt heeft.
Hij wilde het paard niet langer laten lijden en heeft hem af laten schieten. Wel heftig, maar wel snel.
Ik heb ook de verhalen gehoord van paarden die vochten tegen de spuit en die pas na 6 of 7 injecties weg waren....dat is ook niks. Dan maar een kogeltje en in 1 keer weg.

Ik denk dat het paard van zondag door alle pijnstillers ook niet meer goed was voor consumptie, dus daar maak ik me niet druk om. Wel erg sneu, maar wel het beste voor hem/hen....

flettie

Re: In laten slapen of naar de slager?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 09:35

Met mijn merrie weet ik het eigenlijk niet maar mijn Shet zou ik zonder twijfelen naar de slager brengen.
Ik heb zelf gezien hoe vreselijk hij vocht tegen de (volledige) sedatie voor zijn castratie. Stel je voor: een middelmaat Shet van net geen 2 jaar oud (à 150 kilo) die pas bij een sedatie voor '300 kilo paard' niet meer overeind kan blijven. Maar toch met tegenzin er aan toegeeft. Eenmaal op de grond en achterbeen vastgebonden gedurende de hele castratie maar blijft vechten om weer overeind te komen. Met het gevolg dat zowel de DA als ik als mijn vriend er met onze gewichten op hem moeten hangen om hem op de grond te houden.
Nee, mijn Shet laat ik na die ervaring niet meer inslapen Ook dan zou hij er vreselijk tegen vechten....

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 09:44

Ik heb in augustus 2004 mijn pony na 23 jaar thuis laten inslapen. GEen stress, gewoon op het erf. 's morgens op 7.00 uur is de veearts gekomen en wij hebben samen op het erf Penelope laten grazen. Ze stond op 3 benen, want ze had een onherstelbare blessure aan haar voorbeen en ze had pijn.
Terwijl Penelope lekker stond te grazen heeft ze haar prikken gehad. ZE is heel rustig door haar benen gezakt en heel rustig ingeslapen. Ik had er onwijs tegen opgezien. Maar het ging rustig en ze was helemaal vrij van stress of zo. Ze heeft het niet eens gemerkt.
Om 8.00 uur kwam de vrachtwagen van Rendac. En alle complimenten. Ze hebben haar heel rustig bij ons op het erf opgetild en met heel veel respect in de vrachtwagen geladen. Niks geen bungelende benen of zo. Allemaal heel respectvol. En voor het geld hoef je het niet te laten want het kostte nog geen 20 euro.

Ik heb er een heel goed gevoel bij. Penelope is bij ons thuis ingeslapen op haar eigen terrein zonder stress of ellende. Ik heb haar een zachte snelle dood kunnen geven en dat is me heel veel waard na 23 jaar vriendschap!

Binckydenice

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 09:46

Hoi Janouk!
Ik ben het eens met de manier hoe je het hebt gedaan. En ik weet hoe zwaar het is....

Alani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 14:15

ja de verhalen over het vechten tegen een spuitje blijven hier maar rondzingen. Maar vertel mij nou een wie is er daadwerkelijk bijgeweest als zijn/haar paard werd afgeschoten??? Dan zie je ook stuiptrekkingen (vechten zoals jullie dat noemen). Als ze dan neerklappen is ook geen mooi gezicht hoor. En vergeet niet; ook bij slachten gaat wel een iets mis.
Graag wil ik ook weten wat je zou doen als je hond /kat oid afgemaakt moet worden. Kies je dan wel voor een spuitje??

flettie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 14:20

Alani schreef:
ja de verhalen over het vechten tegen een spuitje blijven hier maar rondzingen. Maar vertel mij nou een wie is er daadwerkelijk bijgeweest als zijn/haar paard werd afgeschoten??? Dan zie je ook stuiptrekkingen (vechten zoals jullie dat noemen). Als ze dan neerklappen is ook geen mooi gezicht hoor. En vergeet niet; ook bij slachten gaat wel een iets mis.
Graag wil ik ook weten wat je zou doen als je hond /kat oid afgemaakt moet worden. Kies je dan wel voor een spuitje??

De vader van mijn beste vriendin is er bij geweest toen haar paard werd afgeschoten. Paard heeft niks in de gaten gehad. Heeft niks geroken bij de slachterij want werd 's ochtends vroeg als eerste 'afgemaakt'. Een goede slachter schiet ook niet verkeerd....
Eens die kogel in het hoofd is is het paard/koe gelijk dood en voelt, hoort of ziet niks meer. Stuiptrekkingen noem ik geen vechten dat is de reactie van de spieren op het zuurstof en bloedtekort vanuit de hersenen.

Een hond of een kat zou ik een spuitje geven maar die zijn een stuk makkelijker in je tuin te begraven dan je paard....

oestinja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 14:24

Stuiptrekkingen zijn wat anders dan vechten, Alani. Ik heb helaas ook wel eens gezien dat een paard vocht tegen een spuitje en dat was verschrikkelijk, het dier wilde steeds weer overeind komen en keek zo bang om zich heen, tenslotte hebben ze hem met vier man met touwen neer moeten halen en moest de dierenarts nog verscheidene spuiten geven.
Een paard dat wordt gedood met een schietmasker valt neer, siddert nog een keer en kan nog een keer met de benen slaan maar dan heb je het ook wel gehad, bovendien is het niet zo dat ze er van een afstand op schieten, één klap met de pin van het schietmasker en het is over. Wat me ook opviel is dat bij een paard wat wordt gedood met een schietmasker, je aan de ogen meteen goed kan zien dat het leven eruit is, sneller kan het niet, het gaat gewoon zo snel dat het dier geen tijd heeft om pijn gewaar te worden want dan is de dood al ingetreden.
Ik heb het dus beide van dichtbij gezien en voor mijn paarden geen spuitjes als het even kan.

oestinja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 14:25

Een hond en een kat zijn makkelijker te doden met een spuitje dan een paard, bovendien als je een hond of paard zou doden met een schietmasker schiet je ze compleet uit elkaar vrees ik.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 22:41

Een hond of kat gaat minder vechten tegen de spierverslappers dan een paard. Een paard (en een koe/schaap/geit/ezel) is een vluchtdier en hun instinct vecht er al tegen als ze het gevoel krijgen niet meer op hun benen te kunnen staan.
Maar inderdaad, een hond of kat gaat ook regelmatig vechten tegen een spuitje. En dat is ook een verschrikkelijk naar gezicht. Alleen er blijft voor mij wel een verschil of ik 30 of 40 kg zie vechten of 450-600 kg.

De stuiptrekkingen die een dier maakt nadat het geschoten is, zijn niet te vergelijken met het vechten tegen het spuitje. Het vechten doet een dier nl echt zelf, dan isie nog bij en vecht tegen het gevoel datie zichzelf kwijtraakt. De stuiptrekkingen zijn een gevolg van andere processen die nog wel even doorgaan nadat het dier geschoten is. Echter, het dier is dan al hersendood door de drukgolf van het schietmasker en maakt dat niet meer bewust mee.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 11:30

ik zal ze NOOIT naar de slager sturen! dan laat ik ze gewoon in slapen.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 14:05

Binckydenice schreef:
Dus jij kan er mee leven, dat je iemand met paardenworst ziet lopen dat het jouw paard zou kunnen zijn? Nee onverdraagbaar. Dat voelt hij dan niet meer? Heb je wel een eigen paard?

Ja, zonder problemen. Dat voelt hij niet, idd. Een eigen paard? Op dit moment 3, en van het voorjaar zelf eentje moeten wegbrengen. Eentje van 29, al bij ons sinds zijn 3e, en al 4 jaar van zijn pensioen aan het genieten in de wei. Verder 2 sportpaarden, kun je van alles over zien in mijn profiel.

Citaat:
Ja ik ben wel eens naar een paardenslager geweest en ik zoal jou vertellen dat ik deze ervaring slecht heb ervaren. Verschrikkelijk gewoon!

Dat vind ik heel vervelend en dat meen ik. Maar wat was er naar aan? Ik ben er dit voorjaar met mijn zelfgefokte 3jarige geweest, we waren er als eerste en werden bijzonder netjes ontvangen. Paard is door de DA gecontroleerd, en daarna meteen meegenomen naar binnen. Hij is zonder aarzelen met me meegelopen (3 jaar oud!) en daar heb ik zijn touw over gegeven en heb ik me omgedraaid. Ik heb het schot en de klap dus wel gehoord maar niet gezien, en ik weet gegarandeerd zeker dat hij nergens tegen heeft gevochten. Ik vind dat het belangrijkste en daarom kies ik - als he moet en als het paard nog vervoerd kan worden - voor de slager, in hun belang. En nogmaals, je kunt je niet voorstellen hoe ongelooflijk K* ik me voelde toen hij zo vol vertrouwen achter me aanliep; dat breekt je hart, en nu weer. Dus denk niet dat ik dit soort beslissingen harteloos neem, daar is echt over nagedacht en bewust gekozen voor deze weg. En als ik voor Trammelant, onze 29jarige, ooit weer voor die keuze kom, doe ik weer hetzelfde.

Citaat:
En mijn merrie had geen stalgenoten om zich geen op het moment dat het gebeurde, en het ging allemaal heel vredig, tuurlijk wist ze dat het ging gebeuren. Dat weten ze altijd, maar mijn paard heeft minder hoeven vechten dan de

Kijk, en ik snap dus niet dat jij dit kunt verdragen. Je paard welbewust zien vechten, proberen om op te staan terwijl dat niet lukt, dat vind ik dus onverdraaglijk.

Maar goed, ieder maakt zijn eigen keuzes.

Overigens ben ik er van overtuigd dat ook inslapen vredig en zonder vechten kan gebeuren. Ik denk dat Marije heel mooi verwoordt wat er gebeurt. Ik heb ook mijn honden zien vechten tegen het spuitje, en dat brak mijn hart.

Pannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 16:21

Heb hier thuis 2x gezien dat een paard door middel van een spuitje "van zijn leven af geholpen werd" en moet zeggen dat voor mij toen heel duidelijk was dat als ik ooit voor zo'n keuze zou staan dat hij dan naar de slacht ging. Hoe die 2 paarden aan het vechten waren voor hun leven...dat gehinnik ging echt ook nog door merg en been. En helaas heb ik dus 3 weken geleden die beslissing moeten maken en ben blij dat ik voor de slager heb gekozen. Zou het echt niet aankunnen om mijn paardje zo te zien vechten voor zijn leven

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 16:46

heb ook is gehoord dat een slager het paard in stal zetten met een emmer wortels met een inslaapmiddel erin.

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 16:55

A.s. donderdag gaat één van m'n verzorgpaarden naar de slager Verdrietig
Toen ik het net hoorde vond ik het verschrikkelijk dat de eigenaar haar naar de slacht wilde brengen, het klinkt zo harteloos. Maar nu ik erover nadenk vind ik dat hij een goede beslissing heeft gemaakt. Ze heeft namelijk een erge beenblessure en dat wordt nooit meer goed. Maar als hij haar wilde in laten slapen, dan had ze natuurlijk voor de volle 100% lopen vechten, want in d'r koppie zit alles nog goed...

oestinja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 23:45

Sterkte Evy en moedige beslissing van de eigenaar!