Weer bang... :n

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Weer bang... :n

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-03 19:50

Argh, het ging zo goed de afgelopen dagen! Ik was helemaal in de wolken en stapje voor stapje ging het steeds beter.
Vandaag ging ik weer rijden. Ik was al een beetje chagrijnig en depressief omdat mn examen bagger was gegaan.. Hopelijk voelde ze dat en dat ze daarom zo vervelend was, en is het morgen weer over. Maar ik weet het niet meer. Ik hoop zo dat dit gewoon voor 1 dagje was.
Ik heb geen minuutje zonder angst erop gezeten. En maar blijven zeggen tegen mezelf "NIET ZEIKEN!!" maar het hielp niet... Huilen
Alles was eng, ze was zo sterk van voor, en zo ontzettend snel... In stap was ze super, en daar had ik minder angst. Dus bijna alleen maar gestapt. Maargoed, ik wilde haar toch wel aan het werk zetten vandaag aangezien ze gister een relaxt dagje had. Maar denk maar niet dat dat lukte.. Huilen Ik was zon schijterd!
Argh, ik baal echt van mezelf dat ik zo'n schijterd ben.
En toen kwam ik thuis.. een goed bod op Camilla. Dan is er toch weer de twijfel.. eventjes..
Maar NEE! Ik geef niet op!!!!!! Ach gut
Morgen heb ik les, hopelijk gaat het dan goed.
Wanneer ik les heb durf ik haar veel beter aan het werk te zetten, wanneer er dan wat gebeurd krijg ik gelijk aanwijzingen.
Misschien moet ik de hele week longeren behalve op de dagen dat ik les heb? Aangezien ik dan dus meer vertrouwen heb..
Ik ga er nu echt aan werken. Maar na vandaag baalde ik weer als een stekker.. Maargoed, ik geef NIET op! Die pony hoort gewoon bij mij... Lovers Lovers

Even van me af schrijven hoor. Knipoog


Ineke2

Berichten: 33036
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 20:12

Als je zo in een depri-bui bent, niet op je pony stappen. Ze voelen dat nou eenmaal feilloos aan en zijn dan extra vervelend (de meesten). Volgende keer als je in zo'n bui bent of je om de 1 of andere niet lekker voelt, niet gaan rijden maar andere dingen met haar doen, desnoods een extra rustdag op de wei.

Succes het gaat je lukken

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 20:15

Ik sluit me aan bij Ineke2. Als je jezelf niet goed voelt niet erop klimmen. Helemaal niet bij zo'n gevoelige pony als Camilla: die merkt dat al op het moment dat jij de boxdeur open doet.

En verder: bedenk dat elke twee stappen vooruit weer gevolgd worden door een stap achteruit. Je zult niet in 1 keer zomaar van je angst af zijn. dat gaat langzaam maar zeker. In het begin zul je niet veel vooruitgang zien, maar als je daarna terugkijkt (dan heb ik het over minimaal 1 jaar) dan zul je zien hoe ver je gekomen bent.

Succes met je pony!

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-03 20:30

Dankjewel! Ja achteraf is het inderdaad niet zo slim geweest. Maar ik had wel ontzettend veel zin om te rijden omdat het de afgelopen dagen zo goed ging.
Morgen beter.. Hopelijk voel ik me dan ook beter.

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 20:48

Niet op geven hoor. Je hebt besloten om door te zetten en geef nu vooral niet op.
Ik heb het ook een heel tijd gehad met Dien, meer dan 1,5 jaar. Zelfs als ze niets deed schoot ik in de stres. Omdat ik in de stres schoot ging ze juist trucjes uit halen. En durf d'r nu zelfs zonder zadel weer op te stappen. Ik heb laatst zelfs helemaal zonder tuig in de bak gestapt en gedraaft! Wat voelde ik me zelfs stoer daar na. Jij krijgt dat gevoel ook nog wel, dat weet ik zeker. Zet dus door.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 20:50

Ineke2 schreef:
Als je zo in een depri-bui bent, niet op je pony stappen. Ze voelen dat nou eenmaal feilloos aan en zijn dan extra vervelend (de meesten). Volgende keer als je in zo'n bui bent of je om de 1 of andere niet lekker voelt, niet gaan rijden maar andere dingen met haar doen, desnoods een extra rustdag op de wei.

Succes het gaat je lukken


ben ik helemaal mee eens!
als ik slechte zin hebt,depri ben of wat dan ook stap ik niet op mijn paard,want ik haal zelf me problemen dan op,ga dan gewoon lekker longeren of loslaten.

en succes je kunt het Lachen

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 21:01

Ik heb het vorige topic niet meer gevolgd, maar is het nu ineens de bedoeling dat je Camilla wel houd?

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-03 21:03

Dan raad ik je toch aan om t topic toch eventjes te lezen. Knipoog

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 21:04

verwacht je niet veel te veel van jezelf? Angst is iets wat je niet zomaar onder stoelen of banken steekt.
Angst is niet ineens weg.
Know that, been there (and still.....)
Nath, ik rij door 1 val al 8 jaar niet of nauwelijks op paarden....
Je kan jezelf wel een schop onder je kont geven, maar zo werkt het niet.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-03 21:06

Het hielp afgelopen dagen wel..
Ik kreeg toch sterk de indruk van sommige dat ze vonden dat ik me aanstelde.. Vandaar dat ik altijd denk wanneer ik angstig word dat ik niet moet zeiken.
Maar vandaag hielp het niet.....
De volgende keer als ik bang word ga ik denk ik gewoon de hele tijd stappen, wanneer ik in de stap mijn vertrouwen geheel terug heb kijk ik weer verder. Maarja, wie weet gaat het morgen beter en durf ik wel weer te draven...

Barb

Berichten: 12075
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 21:48

Als je je niet goed voelt niet op je pony stappen, zo simpel ligt het. Ik hoef ook niet op Jaike te stappen als ik een rotbui heb want ze laat
me alle hoeken van de bak zien.

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 22:00

Hihi dat is waarheid als een huis. Ik heb het ook een paar maal ondervonden en maar wat anders moet doen i.p.v. rijden als ik me niet lekker voel. Longeren is misschien een optie?

Ik vind het dapper dat je toch probeert om er wat van te maken met Camilla. Misschien kun je onder begeleiding iets aan je angst doen, weer terug naar de basis en dan stapje voor stapje opbouwen.

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 22:10

oh dit kan mijn verhaal zijn en is ook 1 van de redenen dat ik erover denk mijn E pony te verkopen. Ze is zoooo braaf, zker gezien haar bloedvoering en haar leeftijd, maar die stomme allesverziekende angst he........ik weet PRECIES wat je bedoelt!!!!
Ik heb 3 jaar geleden een groot ongeluk, en sindsdien gaat het niet meer hoe het moet. Had ook nooit zo'n jong ding moeten kopen, maar oke, dat is achteraf gelul, en hebben we nu niets meer aan.

Toch moet je jezelf niet uit het oog verliezen, je hebt je paardje voor je plezier en als je er dagelijks met angst opzit, is het niet ontspannend en een hobby moet ontspannend zijn!!
Goh, wat zeg ik dat makkelijk, maar ik zit eigenlijk met hetzelfde probleem......twijfel twijfel. Moeilijk he meisje Ook bij mij; die band he..........kan er nog geen afstand van doen, terwijl het misschien verstandelijk gezien wel beter zou zijn................

sterkte en als je wilt pbén: leuk!!!

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-05-03 22:11

Ja ik had een tijd terug jou topic ook gelezen. Ik reageerde toen nog dat je moest doorzetten, dat ik dat ook had gedaan en dat het super ging.
Helaas precies de dag erna schoot ik zelf weer in de stress.
Ik heb soms echt dagen(soms weken..) dat er niets aan de hand is! Gewoon lekker ontspannen rijden.. En dan ineens.....
Jij ook sterkte met Mirage!!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48200
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 22:19

ik ken het gevoel... en ik heb doorgezet... en het gaat nu heel goed!!! we hebben nog wel eens mindere dagen... maar ik ben niet meer bang... dat scheelt.... Lachen

Ik heb zelf nu NH-les van Lynn en Marjan Apple... (http://www.naturalhorses.com) en zij hebben me heel erg goed geholpen...en helpen me nog steeds heel goed... misschien ook iets voor jou?

Maar kom op... het gaat je lukken!!!!

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 22:20

Jurga schreef:
Ik heb het vorige topic niet meer gevolgd, maar is het nu ineens de bedoeling dat je Camilla wel houd?


link van dien topic?? hab namelijkw el eens gelezen dat je er ook niet altidj emer zin en zo in had/.. maar kmoet ff die topic denk ik lezen dan snap ik er meer van

succes er mee!

Dag lieve mama...

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 06:40

Nathalie schreef:
Het hielp afgelopen dagen wel..
Ik kreeg toch sterk de indruk van sommige dat ze vonden dat ik me aanstelde.. Vandaar dat ik altijd denk wanneer ik angstig word dat ik niet moet zeiken.


Nathalie, misschien dat andere mensen jouw angst niet begrijpen.. Dat kan. Maar het is wel JOUW gevoel. Laat je dus niet door een ander aanpraten dat je je aanstelt, want daar schiet je niks mee op.
Je pony voelt het wanneer jij over je angst heen probeert te bluffen, en zal daar zeker op reageren. Laat je niet gek maken door anderen, maar blijf bij je eigen gevoel en probeer daaraan te werken.

* To Belg, or not to Belg *

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 06:55

Ik heb ook mijn pony moeten verkopen, omdat ik mijn angst niet kon overwinnen.
Ik hoop echt voor je dat jou het wel lukt.

Bedenk wel dat paardrijden nog steeds een hobby is en dat het wel leuk moet blijven.

Want ik ging op een gegeven moment elke keer huilend erheen, want ik scheet hem al in mn broek als ik alleen nog maar in de auto zat.
Maar ik hoop echt voor je dat het goed gaat komen!

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-03 08:07

Gelukkig heb ik dat nog niet zo erg. Ik ga met veel plezier naar stal. Knuffel haar helemaal dood en geef haar een lekkere poetsbeurt. (Die ze volgens mij op t proefadres nooit gehad heeft aangezien ze nu ineens 100 x meer geniet van een poetsbeurt dan voordat ze weg ging!)
Ik ga dan rustig opzadelen en dan is er nog steeds niets aan de hand. Ik stap bij de stal al op en stap dan rustig naar de bak, nog steeds niets aan de hand. Ja, gister toevallig wel, omdat er kinderen op de berg aan het spelen waren en Camilla daardoor kijkerig was, en dat ging dus niet meer weg, in het hele uur dat ik in de bak geweest ben.
Stom genoeg heb ik wel weer heel erg veel zin om te rijden nu! Ik voel me echt heel vreemd, ik heb telkens heel veel zin en als ik er dan op zit en angstig ben stap ik het liefst weer af. Misschien komt dat omdat ik zoveel van die pony houd. Lovers


Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 08:50

Ik snap er ook geen HOL meer van. Blijft Camilla nou wel???
Doe effe in het kort toelichten please.
Wat betreft je angst zal je er hard aan moeten werken om daar overheen te komen maar het heeft geen zin om die pony elke keer zo braaf te rijden. Ik denk dat je veel brutaler moet zijn en blijven rijden. En als ik het zo lees stop je met rijden aangezien je angstig bent. Je gaat dan stappen en dat is stiekem wel een beloning voor haar irritante gedrag. Ik dank dat jij haar al veel te vaak een vinger hebt gegeven en dat ze onderhand haar eigen ding doet.
Ik herken het wel een beetje hoor. Ik ben ook best wel een schijterd maar als een paard mij aan het jennen is dan zorg ik er wel voor dat ik de baas over hem ben, indien nodig met hulp van buitenaf!
Mijn hengst heeft een aantal weken geleden ook mij de stuipen op het lijf gejaagd. Bokken en steigeren zodra ik been aan wilde leggen, weggassen in de galop en allemaal van dat soort ongein. Je moet dat in de kiem smoren anders bouwen ze het helemaal uit. Camilla is zo te horen geen makkelijke pony en daar heb je hulp bij nodig maar laat die angst niet de bovenhand krijgen want daar ga je alleen maar voorzichtiger van rijden en dat is nou net wat Camilla wil. Probeer daar aan te werken met je instructrice... je moet er brutaal aan blijven rijden!!! In de omgang zal ze best een hele fijne pony zijn om lekker mee te knuffelen en dat is ook heel belangrijk. Maar zodra jij op haar rug zit is het werken geblazen en ik vermoed dat Camilla dan te weinig respect voor je heeft!!!
Als je er voor kiest om de pony te houden... dan ook niet meer twijfelen maar rijden!!! IK zeg altijd maar zo: als je blijft twijfelen moet je het niet doen... dan is het niet voor je weggelegd. Gooi die twijfel overboord en ga ervoor als dat is wat je wil!
Succes.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-03 09:27

Ik ga er ook helemaal voor. Ik ben tot nu toe nog niet afgestapt hoor, maar dat deed ik eerst wel als ik echt bang werd. Dan haalde ik mn longeerlijn en liet ik haar uitkuren en daarna ging ik rijden.
Ik ben idd soms te lief, maar ik probeer haar echt aan het werk te zetten. Als ik bang word, word ik ook boos, net als gister, en dan zet ik haar wel aan het werk. Maar dan gister in stap en soms een beetje draf, maar het meest in stap en galop. Mijn angst is het grootst in draf. Dus ik stap en galopeer gewoon veel. Gister heb ik ook redelijk veel gegalopeerd omdat ze gewoon snel was maar in de galop niet. Maar in de draf was ik bang...

Citaat:
Ik snap er ook geen HOL meer van. Blijft Camilla nou wel???
Doe effe in het kort toelichten please.


Ze blijft idd. Ik heb dus besloten het toch nog te proberen. De tijd dat ze bij mensen op proef stond heb ik haar zo erg gemist en ze was zo blij me weer te zien toen ik haar kwam halen. Ook zag ze er ontzettend slecht uit. Ik moest er niet aan denken dat ze daar had gebleven...

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 09:30

tsja je zal toch echt voor jezelf moeten beslissen of je nu echt gaat doorzetten, en met wat lef gaat rijden, of dat je nu zegt ik stop

bedenk wel dat dit voor jou niet leuk is, maar voor je pony ook niet!
en nu za; ze nog wel braaf zijn als je alleen maar stapt, maar dat wordt ook saai na een tijdje en wie weet begint ze in stap dan ook al te vervelen...je kan ze het beste laten draven dan kunnen ze het minst makkelijk gekke dingen doen(ivm de manier waarop ze in draf hu bene op moeten tillen)

Ik ben eigenlijk de laatste die er wat van mag zeggen, ik rij op deze manier al 4 jaar met Quentin, eerste halfjaar ging goed, anderhalf jaar gevochten, gevallen, samen achterover geklapt met steigeren, nu nog hang ik regelmatig samen met hem over de bakrand...maar denk maar niet dat hij weggaat!

maar ik blijf ook doorgaan, ik stap inmiddels(met cap Tong uitsteken )met meer lef op, en stop ook niet voor het goedgaat, doet hij nix anders dan met zn voorbenen op de bakrand gaan staan, longeer ik hem tot hij bijna neervalt van vermoeidheid, en dan stap ik hem uit

maar ik heb 3x per week les, 1x per week maar ik een buitenrit van zeker 4 of 5 uur(met mede-bokkers naar de bokkenrijder!) en dan zijn erno 3 dagen over, ben ik helemaal alleen, of voel ik me niet 100% dan longeer ik alleen maar, is nog goed voor zn rug ook, is er wel iemand dan rij ik hem. Quentin is alleen zo extreem vervelend als ik helemaal alleen met hem ben

en dalijk zijn er weer wedstrijden en rij ik dus nog vaker, wedstrijden gaan best goed, hij is alelen zo extreem stakerig in onze eigen bak


maar je moet dus nu echt beslissen wat je doet, stoppen met bang zijn&twijfelen en ECHT gaan rijden, of besluiten dat je het echt goed hebt geprobeerd maar dat het niet lukt, en een ander baasje voor camilla zoeken, want op deze manier verpest je het niet alleen voor jezelf, je pony wordt er ook alles behalve beter van....hoe moeilijk het ook is!

succes!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 09:48

Mijn paard reageerd ook heel erg op mijn bui, dat is normaal. Niet opgeven meid!.

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 09:55

Angst is een raar iets, soms moeilijk te begrijpen voor anderen, moeilijk te controleren en, als het opkomt, bijna niet te stoppen.
Toch zijn er wel manieren om angst onder controle te krijgen, zeker wanneer die angst niet echt reeel is.

Je zou (ik heb het zelf nooit geprobeerd) bachbloesems of iets anders homeopatisch kunnen proberen, je kan ook ontspanningsoefeningen doen voor je opstapt. Yoga-oefeningen zijn heel geschikt.

Als je bang bent tegen jezelf zeggen dat je je niet moet aanstellen werkt niet maar daar was je vast al achter Knipoog

Probeer stapje voor stapje op te bouwen. Ga pas verder als je je zeker voelt en leer je grenzen kennen. Probeer desnoods iemand te vinden die haar goed aankan en waar je vertrouwen in hebt zodat je kan zien hoe ze loopt, dat je niet bang hoeft te zijn. Ga er dan zelf na een half uur opzitten wanneer ze rustig en braaf is.
Het is misschien niet leuk om er een ander op te laten rijden maar als je haar weg moet doen ben je verder van huis.

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-03 10:45

Rust is inderdaad heel belangrijk om angst de baas te worden.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Kabayo, UnderIlse, XladyX en 47 bezoekers