licht kreupel op harde grond

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
summer

Berichten: 464
Geregistreerd: 03-11-01

licht kreupel op harde grond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-06 18:23

Mijn tinker is heel licht kreupel aan zijn rechtervoor been, maar dan alleen op harde grond. in de bak is hij niet kreupel. Hij heeft geen warm been of dik been. als het na het weekend niet over is dan bel ik de DA. Heeft iemand een idee wat het kan zijn?
gr Yvette


brammie
Berichten: 200
Geregistreerd: 07-07-05

Re: licht kreupel op harde grond

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 18:25

Ik had daar laatst ook last van bij mijn verzorg friesje.
zij had rotstraal!
toen is de hoef smidt geweest en moesten we de stal nog beter schoon houden en toen is het na een weekje over gegaan.

groetjes nena

summer

Berichten: 464
Geregistreerd: 03-11-01

Re: licht kreupel op harde grond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-06 19:32

Nee dat heeft hij niet, wel is van de week de hoefsmid geweest. hij heeft er aardig wat van af gehaald. Misschien waren zijn hoeven iets te lang en moet hij nu nog wat wennen. Hij liep trouwens voordat de hs was geweest al kreupel. Dus het ligt niet aan hem.

dierfysio

Berichten: 5288
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Leusden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 22:05

kan vanalles zijn!
laat 'm eens op de volte lopen, linksom en rechtsom. maakt dat wat uit? is een kant slechter dan de andere?
een goede d.a. zal dit ook eerst doen. daarna kijken waar het in het been zit.
het kan ook NIET in het been zitten, maar in de rug of hals.
stap voor stap uitsluiten werkt het beste.
succes, hoop dat 't meevalt!

*\o/* www.dierfysio.nu voor dierfysiotherapie en chiropractie paard *\o/*
trotse mama van twee knappe zonen!

Chonelly

Berichten: 556
Geregistreerd: 30-05-03
Woonplaats: Wageningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 17:38

Waarschijnlijk komt het omdat de hoefsmid is geweest en zoals je zelf al aangeeft er best veel is afgehaald. Het kan zijn dat je paard met name op harde ondergrond wat gevoelig loopt. Ik zou het even aankijken afhankelijk of het alleen op harde grond is en of het erger wordt of niet. Anders heeft het wel even een weekje tijd nodig. je kunt altijd je hoefsmid even bellen.

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 20:12

Sluit me wel bij dierfysio aan. Maar als t te lang gaat duren zal ik er zeker een da naar laten kijken.

*\o/* Life is Flantastic *\o/*

Froemel

Berichten: 2784
Geregistreerd: 14-05-05
Woonplaats: Remunj, binnekort Zjwame!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 20:17

misschien gewoon gevoelig voor harde grond?

[o]

ponykopbalou
Berichten: 11
Geregistreerd: 25-05-06

Re: licht kreupel op harde grond

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 21:18

heeft je tinker voor hoefijzers? mijn pony was ook kreupel op harde ondergrond en bleek een heel dunne zool te hebben nu heeft hij ijzers en nergens last meer van

klavertje
Berichten: 433
Geregistreerd: 08-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 22:16

Ik had precies hetzelfde, mijn pony bleek tegen hoefbevangenheid aan te zitten. Ze vertoonde geen kenmerken behalve de lichte kreupelheid. Na alle maatregelen en medicijnen loopt ze nu, een half jaar later, weer zuiver.

zorro

Berichten: 8760
Geregistreerd: 19-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 15:53

Ik post even iets zodat ik dit topic weer terug kan vinden. laat even weten hoe het afloopt, ik ben erg benieuwd!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 21:19

Ikzelf denk doordat het komt dat hij te kort bekapt is. is het alleen in stap? Zal wel want neem aan dat je niet op harde ondergrond draaft?

Maargoed kijk het een weekje aan ofzo..

amber_steph

Berichten: 2876
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: roosendaal en moerstraten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 09:39

ja ik denk zelf ook dat het komt door een te korte bekapping..
mijn tantes paard die heeft dat ook, en nu na een maand ongeveer loop ze iets beter, maar dan moet ze niet te lang op het harde lopen

LorenzoMacho

Mijn goede voornemen.... Afvallen startdatum 23-07-2012 Tussenstand.......-12.3kilo

JoyRider

Berichten: 1206
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Re: licht kreupel op harde grond

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 09:41

Ons paardje liep 2 weken geleden kreupel en stijf aan een been, op de harde ondergrond erger dan in de bak en die zat tegen hoefbevangenheid aan. Mijn tip: dierenarts laten komen! Heb je in ieder geval zekerheid ..

A Joy forever :+:

samyrah
Berichten: 144
Geregistreerd: 06-04-06

Re: licht kreupel op harde grond

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 09:56

Als het alleen op de harde grond te zien is en niet in de bak, dan duidt dat meestal op een "probleem" onderin het been. Waarschijnlijk zal het dan ook duidelijker zijn als je hem op de rechterhand op een volte laat lopen. Dan moet het binnenbeen immers meer belasting dragen. (belastingkreupel) Wat er precies aan de hand kan zijn kan op dit moment volgens mij alleen een DA je vertellen.

maak je, alleen vandaag, niet boos!

L2 + 1

24 december...

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: licht kreupel op harde grond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 13:53

samyrah schreef:
Als het alleen op de harde grond te zien is en niet in de bak, dan duidt dat meestal op een "probleem" onderin het been. Waarschijnlijk zal het dan ook duidelijker zijn als je hem op de rechterhand op een volte laat lopen. Dan moet het binnenbeen immers meer belasting dragen. (belastingkreupel) Wat er precies aan de hand kan zijn kan op dit moment volgens mij alleen een DA je vertellen.

Is niet waar, het hele paarden lichaam moet op een harde grond 'hardere' klappen opvangen, dus het duid niet op een probleem onder in de been.

Mijn pony is licht kreupel/onregelmatig op het hard, en in de bak (zacht en zwaar) alleen rechtsom heeeel licht.

En ze heeft een schouderblesure, rechts dus.

jessy1989

Berichten: 304
Geregistreerd: 13-02-06
Woonplaats: deinum (friesland)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-06 13:57

mijn paar was ook ineens kreupel op harde grond (ook net nadat de smid was geweest : lekkere prutser !)
en toen had ze een hoefzweer. dus dat kan het ook nog zijn als het na 2 dagen nog zo is met je ff de
DA belle die kan een zweer er zo uitsnijden

don't hate me cause y'aint me Haha!

samyrah
Berichten: 144
Geregistreerd: 06-04-06

Re: licht kreupel op harde grond

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 19:35

Toydoll schreef:
samyrah schreef:
Als het alleen op de harde grond te zien is en niet in de bak, dan duidt dat meestal op een "probleem" onderin het been. Waarschijnlijk zal het dan ook duidelijker zijn als je hem op de rechterhand op een volte laat lopen. Dan moet het binnenbeen immers meer belasting dragen. (belastingkreupel) Wat er precies aan de hand kan zijn kan op dit moment volgens mij alleen een DA je vertellen.

Is niet waar, het hele paarden lichaam moet op een harde grond 'hardere' klappen opvangen, dus het duid niet op een probleem onder in de been.

Mijn pony is licht kreupel/onregelmatig op het hard, en in de bak (zacht en zwaar) alleen rechtsom heeeel licht.

En ze heeft een schouderblesure, rechts dus.



Meestal. Betekent dus niet altijd!!! Ik ben het absoluut met je eens dat het hele lichaam zwaardere klappen te verduren krijgt als het paard op de harde loopt. Alles zit immers met elkaar in verbinding. Daarom zeg ik er ook bij dat in dat geval de kreupelheid WAARSCHIJNLIJK aan de binnenkant op een volte erger zou kunnen tonen, maar dat een DIERENARTS toch een betere diagnose zou kunnen geven.

Mijn dierenarts heeft overigens gezegd dat Samyr d'r schouderblessure ergens anders vandaan kwam, omdat schouderblessures op zich bijna nooit voorkomen bij paarden, het komt vrijwel altijd ergens anders vandaan. Bij Samyr kwam het uiteindelijk uit haar rug, maar we moesten eerst foto's maken van haar voeten, de meest voorkomende oorzaak was volgens DA namelijk hoefkatrolontsteking. Vraag me niet hoe of wat, ik heb me daar verder niet in verdiept. Ik was al lang blij dat er op de foto's niks te zien was!

TS: Gaat het al weer beter?

maak je, alleen vandaag, niet boos!

L2 + 1

24 december...

Linda_naomi
Berichten: 59
Geregistreerd: 06-06-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 23:47

Ik heb dat ook gehad met een paard dat ik gekocht had. Dat paard was niet zo netjes bij gehouden wat de hoeven betreft ze waren niet erg lang vanwege natuurlijke slijtage. Nadat ze bij de smid was geweest liep ze daarna nog een klein weekje kreupel maar nu loopt ze er weer super op. bij haar was het vooral gewenning van best lang naar normaal. Maar het kan ook andere oorzaken hebben zoals iets met de pezen of spieren. Het kan zelfs bij de rugspieren vandaan komen. alles is mogelijk ik zou er voor de zekerheid toch even een DA bij halen. Baad het niet schaad het niet!


minishet
Berichten: 28
Geregistreerd: 15-05-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 14:25

Ik zou hem aan de longeer lijn nemen en op de volte op een harde ondergrond laten draven. Als hij dan nog steeds kreupel loopt, voorzichtig gaat lopen of uitglijd. Dan moet je zeker de dierenarts laten komen want dan is het niet goed.

Clovertje
Berichten: 833
Geregistreerd: 01-05-06

Re: licht kreupel op harde grond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 08:30

Hai,

mijn tinker is ook kreupel op het harde, dat is ruim een jaar terug begonnen. Wij hebben het ook even aangekeken, maar het ging niet over.
Na veel bezoeken aan klinieken, dierenartsen, rontgenfoto's, hoefsmeden en vele behandelingen, medicijnen, ijzers en suppelementen later blijkt het toch artrose van de hoefgewrichteen (inderdaad dus onder in de voet) te zijn.
Mijn advies: laat er een veearts naar kijken!

Succes en beterschap!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 bezoekers