Belonen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-01 12:20

Ik wil graag iets weten over de manier van belonen. Ik lees veel boeken over de africhting van het paard. Het ene boek zegt (van veulen tot rijpaard) dat je met je stem moet belonen en door te aaien en een klopjes te geven.
Het andere boek (paardenproblemen en probleempaarden) zegt dat je moet belonen door suiker te geven of wortel. Het paard gaat dan eten zien als een beloning en wil dan graag voor je werken.

Maar een vrouw waar ik veel van geleerd heb, die zei dat paarden voedsel helemaal niet zien als beloning, omdat paarden in het wild de hele dag door eten en dat paarden eten zien als iets vanzelfssprekend.

Wat vinden jullie ervan en wat vinden jullie een goede manier van belonen?


coco

Berichten: 2140
Geregistreerd: 25-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 12:32

Op z'n hals kriebelen of aaien...

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 12:36

een klopje of z'n hals of even vriendelijk iets zeggen doe ik altijd.

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 12:39

Niet te veel met voedsel, ik ga wel mee in de mening van de vrouw. In de natuur staan paarden voedsel af aan een ondergeschikte. Als je een paard hebt waar de verhoudingen nog niet helemaal duidelijk voor zijn (dat jij het baasje bent) kan voer geven uit de hand verwarrend voor hem zijn. Je kan in zijn ogen dan namelijk onmogelijk dominant zijn als je een soort wandelende voerzak bent. Als de verhoudingen eenmaal duidelijk ziin en je paard niet happerig en bijterig is en opver je heen loopt dan kan het best wel eens af en toe. Maar niet te veel.
Als beloning vooral kriebelen op schoft en manenkam en aaien. Dan nog zoiets als druk weghalen (als je paard iets goed doet mag hij helemaal ontspannen stilstaan bijvoorbeeld) en stem.

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 12:49

Ik doe het ook gewoon met braaf en even een aai over het hoofd ofzo.
Zo doe ik het ook als ze de traielr ingaan. Niks geen gezeur met biks en snoep daar worden ze alleen maar lastig van.
In de kar hangt voor lange ritten een hooinet en voor korte ritten helemaal niks.
Zeker fjorden enzo kunnen erg vervelend worden als ze teveel verwend worden. Erg lastig als je straks wilt gaan rijden.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.


Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-01 12:53

in dat paardenproblemen boek (erg slecht boek trouwens ) staat dat als je paard niet te vangen is in het weiland, dat je dan met voer moet gaan rammelen.

Dat vind ik opzich wel een goede methode, dat het paard dan weet dat het bij jou wat lekkers krijgt en niet gelijk aan het werk moet, maar eerst lekker vertroeteld wordt, zodat het graag naar je toe komt.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 12:58

Klopt. Ik heb in het begin dat ik IJsco had wel eens worteltjes meegenomen om te belonen tijdens een buitenrit. Nou dat heb ik dus snel afgeleerd want na de eerste rit stopte ze constant en draaide dan haar hoofd naar me toe voor wat lekkers. Ze worden veel te veel gericht op het eten dus daarna ben ik altijd zonder lekkernijen buiten gaan rijden. Belonen doe ik door tegen ze te praten en over de hals en door de manen te kriebelen.
Mijn zus beloont wel veel met worteltjes en biksjes maar toen ik haar paard deed in de vakantie merk je gewoon wanneer de momenten zijn dat zo'n paard normaal wat lekkers krijgt (je stapt af en het paard zit al in je broekzak te snuffelen van 'schiet op met dat worteltje') en dan is het al geen beloning mee maar een gewoonte. Ze worden dan zelfs boos als je een keer overslaat!
Toen ik in het begin met IJsco de galop ging oefenen buiten gaf mijn zus IJsco vanaf haar eigen paard soms een worteltje. Maar toen we in de bak gingen galopperen draaide IJsco na de galop resoluut om naar mijn zus en draafde erheen voor een worteltje!!! Daar ben ik dus echt op tegen, IK ben op dat moment aan het rijden en IK ben ook degene die met het dier bezig is (valt ook belonen onder) dus de aandacht moet ook bij mij zijn en niet bij iemand anders die als beloning worteltjes uitdeelt!
Dus ik vind dat je je paard best af en toe iets lekkers kan geven maar onder het rijden is een klopje op de hals, een complimentje met je stem of een aai door de manen ook genoeg!
Lachen


_________________
[img]../upload/363/user.gif[/img]bok, bok, bok [img]../upload/363/nut.gif[/img]

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Cody op 2001-08-15 14:04 ]</font>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 13:00

Ik sluit me helemaal aan bij Cowgirl. Die van ons krijgen geen snoepjes of brokjes als beloning, maar ze horen en voelen dat ze het goed doen. En DAAR doen ze het voor, niet voor voer. Ik haat happerige, verwende paarden!

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-01 13:05

Ja Sonja dat is waar...

Ik ben er ook helemaal niet voor hoor en ik geef ook nooit snoepjes of iets dergelijks.

maar ik was een keer op een ponykamp een trail parcours aan het oefenen en de leidster zei dat als de pony het goed deed, ik hem een snoepje most geven. De pony kreeg meer plezier in zn werk en ging extra goed zn best doenm dat merkte je echt!

maar zoiets werkt denk ik maar tijdelijk, na een tijd worden ze idd happerig en shagarijnig en dat moeten we niet hebben!!!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 13:47

Belonen met je stem en dmv manenkam kriebelen is het beste, alhoewel er paarden zijn die je soms moet omkopen voor je iets gedaan krijgt, maar daar moet je niet meteen mee beginnen.

Sommige paarden worden echt vervelend als ze af en toe iets uit de hand krijgen. Ik heb er zo eentje. Kaminka. Bij een vorige stal liep iedereen daar met snoepjes rond, die ze ook aan andermans paarden gaven, zonder te vragen of de eigenaar daar wel van gediend was. Resultaat: Kaminka begon te happen en ik kon niet meer gewoon bij haar in de buurt staan zonder gebeten te worden. Dit deed ze heel vriendelijk hoor, met haar oren naar voren, maar het was knap rottig en pijnlijk! Daar is ze gelukkig mee opgehouden!

Ik ben dus ook niet zo voor hapjes. Alleen bij paarden die moeilijk zijn met hoofdstel indoen geef ik ze een snoepje bij het bit indoen. Kaminka hapt nu vrolijk naar het bit zodra ze het hoofdstel aan ziet komen. Ben ik wel blij mee want ze was door alle toestanden niet makkelijk met hoofdstel omdoen en o, wat ben ik dan klein... Boos!

Vroeger was ik trouwens consequenter in mijn antisnoephouding. Ben nu wat milder en als ik echt vind dat een paard iets heel goeds gedaan heeft (bijv. enge spuitplaats of zo: je hebt van die paarden!) krijgt hij wel een snoepje. Kaminka dus bij voorkeur liever niet! Toon gaat niet happen, die gaat alleen bij het woordje Snoepje? heel lief kijken (zie in de picture).

Maar als je een jong paard op gaat leiden, geef hem dan zo weinig mogelijk uit de hand te eten!

Groetjes Mieke

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 15:24

Felix kan soms zo bedelend kijken, dan kan je er niet om heen. Dus dan krijgt hij van mij zo'n vanille snoepje daar is ie zo gek op.
Maar dit gebeurd niet elke dag hoor. zo af en toe.
Maar op zijn tijd mag een snoepje best hoor. Als je het maar niet te veel doet.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 15:58

ff op dat vangen in het weiland:
Zelf heb ik gelezen dat het op zich al geen goed teken is als je paard zich niet laat 'vangen' in de weide! Meestal zijn ze blij ons te zien, en dat is een paar keer per dag, en komen ze vrolijk afgedraafd, en soms blijven ze gewoon verder grazen na is opgekeken te hebben, dan kan je ze gerust gaan halen, weglopen hebben ze nog nooit gedaan.

Je moet ook zorgen dat je paard het leuk vindt bij je te zijn hé! Het bv. niet enkel uit de weide gaan halen om in de bak te gaan werken ofzo.

Met voer is dan eigenlijk wel een zielige methode, dan doet je paard niets meer oprecht om jouw te plezieren, enkel voor het eten dat het krijgt als het iets goed doet, of komt het enkel naar je toe voor het eten, maar of jij daar nu staat of niet, dat interesseert hem niet...

Met fjorden (heb je een fjord?) moet je inderdaad sowieso al opletten met uit de hand voeren ed., ze beginnen dan sneller te friemelen aan je handen en broekzakken en ruiner worden daar makkelijk bijterig door...

Wou dit ff kwijt... Misselijk

Lieve Groetjes!

Die fjorden, die gaan nog al, hé!!! Knipoog yeahhaaaaaa

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-01 16:21

ja ik heb bijna een fjord -zie verslag van de dag

Ik ga hem straks opleiden en wou dit graag even weten...

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 16:25

goed ,gerdien:
ik heb mijn pony van veulen af aan opgevoed,dat weet je.
ik heb het echter altijd zo gedaan:binnen het opvoeden,werken aan de longe,later voor de wagen,enz. altijd belonen met stem en aaien over de hals.
altijd als we dan klaar met het werk waren en ze op stal mocht krijgt ze altijd ter beloning van het werk wat ze gedaan heeft wat slobber.
dus ik maakte er een combi van.
nu ze voor de wagen loopt krijgt ze nadat ze helemaal is uitgespannen en het tuig eraf is twee(altijd hetzelfde aantal)snoepjes uit de hand als beloning voor het werk voor de wagen en vervolgens na het afverzorgen en op stal zettten nog de slobber.het belangrijkste is regelmaat.altijd hetzelfde aan houden.tink krijg nooit verder wat uit de hand en ze bedelt daarom ook niet.alleen die twee snoepjes,dat weet ze dat ze dat krijgt.heeft ze die gehad?is ze intens tevreden en zeurt nooit naar meer.
dus mijn idee:na het werk belonen met iets lekkers:tijdens het werk belonen met stem en aaien

soms is het beter om te zwijgen

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 17:16

Goh, 'dimmelim' dat wist ik helemaal niet. Wat leuk Lachen

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 17:23

Lodewijk krijgt wel eens wat lekkers een appel ofzo maar het is voor hem echt een verassing als hij wat krijgt.
In het begin gaf ik 'm ook op vaste tijden een snoepje als ik klaar was met poetsen voor het opzadelen en na het afzadelen en als ik weg ging.
Als ik er dan eens geen bij me had kon ik een hap of een trap krijgen.
Snel afgelopen dus.
Nu si ie happy als ie wat krijgt maar ook als ie niet iets krijgt.
Ik beloon en straf met mijn stem ik snauw eeehheee of denk drrrr om en meteen houd ie op met iets wanaar ik meteen op mijn liefst braaaaaaaaaaaf zeg je moet die oortjes zien.
helemaal als je dat volhoud. gaan ze naar een tijdje dat braaf zien als wauw wat ben ik geweldig.
als mijn instructeur braaf zegt begint ie gewoon te glimmen.
In de proef aai ik dus met mijn buitenhand vluchtig langs zijn manekam op hals als iets heel braaf ging.
Thuis doe ik dat soms ook als ik braaaaf zeg.
Je merkt in de proef dat ie aan dat aaitje meteen weet dat hij het goed deed

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 18:08

geruststellen met je stem en met je vingers op zijn hals kriebelen, vinden ze heerlijk en ik omhels meestal ex ook nog Haha!

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 21:32

Ha ik zat met de zelfde vraag een beetje toen Udinde net geboren was. Ze wilde niets van me weten, ik wilde haar lokken met wat lekkers, maar was dan weer bang dat ze verwend ging worden.

Heb dus maar geduld gehad en nu zijn we dikke maatjes. Zij krijgt dus zo goed als nooit wat lekkers, komt altijd direct bij me om een kriebel en een aai.
Alleen als we echt iets moeilijks oefenen, krijgt zij aan het einde een klein stukje brood. Verder lust ze overigens ook niets *LOL*

De oudere dames krijgen ook weinig. Aan het einde van de rit weleens een stukje brood en af en toe een "smikkel".

Ons jonge paard kreeg van de buurvrouw iedere dag een broodje. Kwam zij op een dag bij ons, jullie paard heeft me gebeten! Een hele blauwe schouder had ze. Wat doorgevraagd, wat bleek? Ze had niets bij haar.......

Lang verhaal, korte conclusie: Een aai en een kriebel dus!

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-01 22:19

ja daarom geef ik alleen slobber helemaal aan het eind van het rijden in de stal,en die snoepjes die ze krijg liggen in de kast waar ik mijn tuig heb hangen dus het is altijd aanwezig.maar toch zeurt tink er niet om helemaal niet...............ze bedelt niet en bijt niet.........dat heb ik har vanaf begin af aan zo geleerd!

soms is het beter om te zwijgen

kiki_oud
Berichten: 34
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: belgië, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-01 17:58

ik denk ook niet dat paarden denken: ah, dat heb ik goed gedaan en daarom krijg ik voer...Maar ze zullen wel liever gaan werken omdat ze weten dat ze daarna iets lekkers krijgen. Je ziet veel ruiters die hun paarden echt hard op de hals kloppen, dat ziet er misschien stoer uit, maar paarden kennen dat van nature niet en zien dit dan waarschijnlijk eerder als een straf heb ik ergens gelezen. Dus beter een beetje krauwen op de schoft of met een zachte stem belonen.

groetjes,
kiki Party!! Party!! Party!!

zet allen jullie paarden buiten!!!!

Ineke2

Berichten: 33039
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-01 18:35

Shadow krijgt maar af en toe wat lekkers, hij heeft een keer een week lang elke dag wat lekkers gehad, maar daar werd ie happerig van, dus dat was snel over Haha!

Bassie krijgt ook maar af en toe een stukje brood of een paardensnoepje, maar hij krijgt van iedereen, dus dat doe ik niet vaak. Meestal gewoon een aai of een knuffel, daar is tie ook blij mee!

En Samier krijgt elke dag wat extra muslie en fruit, de muslie kan hij beter wegkrijgen (zijn tanden zijn natuurlijk niet optimaal meer) en fruit voor het lekkere. Dit krijgt ie overigens altijd in zijn voerbak en als ie een keertje haast heeft om in stal te komen (gebeurt gelukkig niet zo heel veel) dan is een grote mond al genoeg om hem op zijn plaats te zetten.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Kitty

Berichten: 7685
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-01 18:36

Een tijdlang heb ik Muzefee elke keer na het rijden een klein beetje muesli gegeven en de andere paarden dan ook maar even een heel klein beetje. Op een gegeven moment was het al zo dat wanneer ik terug kwam met Muzefee, de andere paarden al met hun koppies uit de stal kwamen om te zien waar die muesli bleef. Daar ben ik dus maar mee gestopt. Na het rijden kan Muzefee een paardensnoepje met knoflook krijgen en daar blijft het bij. Tijdens het rijden beloon ik haar door door de manenkam te kroelen en braaf te zeggen.
Ze reageert heel sterk op stemgebruik, dus waarom zou ik het anders doen?

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-01 19:00

Voor mij is voer geven geen verkeerde manier om te belonen. Voer is buiten iets wat paarden graag hebben, kalmerend. Kauwen ontspant een paard en dat stimuleer je met een paardenkoekje. Ik geef lang niet altijd als de paarden iets goed doen een paardensnoepje, omdat ik er om te beginnen lang niet altijd bij heb en omdat het paard ook moet weten dat een appreciërend klopje in de hals ook 'goed' betekent.

Wat dat van het land halen betreft: mijn pony's lopen ook liever weg als ik ze van de wei haal en aangezien dat op vaste uren is, weten ze ook wanneer het weglopen is en wanneer niet.
Ik zou nu ook wel weglopen als ze mij van de wei zouden willen afnemen en in dat geval is een koekje als compensatie ook niet mis. Zelfs koeien krijgen dat. De pony's komen in de winter al van de wei wanneer je ze roept omdat ze weten dat ze eten krijgen. Dit heeft niets te maken met zielig of niet.
Ik ben tegen het dragen van een halster in de wei en daarom promoot ik het lokken met een koekje. *LOL* (dan vang je je paarden gemakkelijk en zonder dat ze heel de dag met zo'n rottig ding rond hun hoofd rondlopen)
Meestal haal ik de pony's van het land mer een eenvoudig halstertouw. *LOL*
Femke


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, YandexBot en 43 bezoekers