weide-afrastering.

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

weide-afrastering.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-03 19:58

We willen naardat we gehooid hebben beginnen met de afrastering van de weide voor paarden.Nu wil ik natuurlijk graag zo'n mooie houten omheining met nog extra schrikband,maar oei....wat kost dat veel!
Wie heeft zijn paarden veel of alleen maar op de weide en wat voor een omheining hebben jullie?Wat vind je ideaal?wat is de ervaring met omheining van palen en 3 lagen schrikband?Ik ben namelijk bang dat 1 van mijn paarden erdoorheen gaat.
of als in de toekomst echt meerdere paarden erstaan en zo'n hele kudde slaat op hol???
We maken vakken van 30 m bij 190 m(lang en smal dus)met ook een extra sluis voor de ingang.
hear you!


Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 20:35

Volgens mij kan palen met 2 of 3 rijen schrikdraad volstaan. Heb dat bij veel mensen gezien en heb daar eigenlijk weinig problemen over gehoord.

Persoonlijk vind ik inderdaad ook de houten afrastering mooi met aan de binnenkant schrikdraad of, zoals ik laatst zag, een type heras hekwerk met van die mooie pootjes naar binnen toe met daaraan schrikdraad.

Groetjes, Gisela

Gisela & Paulus, http://www.galaxyquarterhorses.com"
Quarter Horses: Dutchs Peppy Flash, Peppy Dun It Chex, Miss Wimpy Hollywood, Customized Whiz, Cee U In Tinseltown

Azhari
Berichten: 899
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: in de buurt van Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 20:58

Wij hebben 2 lagen schrikdraad en staan er dagelijks in. Tot nu toe heeft eht nooit problemen gegeven. We hebben er inmiddels zo'n 6 jaar paarden in staan en er is nog nooit eentje doorheen gegaan.
Die houtenafrateringen zijn inderdaad heel erg mooi, alleen is mijn ervaring dat het erg gaat splinteren. Maar waarschijnlijk zit daar ook weer verschil in kwaliteit in.

succes ermee

DubbelFun

Berichten: 88604
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 21:08

Geen enkele omheining is veilig. Er is altijd wel iemand die een verhaal kan vertellen waar er iets is misgegaan.

Persoonlijk ben ik een voorstander van klein gaas (5 cm) met aan de bovenkant een metalen stang waar een stroomdraadje langs loopt. Heras is een bekend merk hiervan maar oohh zo duur.
De hoogte is afhankelijk van de grootte van je paard(en) en voor een hengst heb je natuurlijk meestal iets 'extra' nodig Haha!

Een andere optie is navragen of er bij jou gemeente ook de mogelijkheid is om subsidie te krijgen voor de aanleg van een groenwal.
Je beplant dan 2 meter struiken (gratis of met fikse korting van de Gemeente) en hiervoor 3 rijen stroomdraad. Scheelt een stuk in prijs en ziet er nog leuk uit ook.

PS: om de onderste draad zou ik geen stroom zetten ivm rollen en grasgroei.

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 21:11

Zoek even op beoband met de zoekfuntie, in combinatie met schrikdraad vind ik dat ideaal. Heb eventueel een foto van onze bakomheinig die hiermee gemaakt is, het is in elk geval stukken goedkoper dan hout!

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 21:47

Onze bak is vn hout en de paarden smullen er van! Als je het afzet met lint gaat het wel maar voor een wei lijkt me dat wat overdreven. Als ze erdoorheen willen gaan ze toch wel, schrikdraad is het meest effectief, maar te dun zien ze het niet.
Je hebt evt. draadonderbrekers die knappenals er teveel druk op staat, dat is wel veilig. Zorg er evt. voor dat er niet teveel hoeken inzitten waar ze elkaar in kunnen jagen en rond ze anders zoveel mogelijk af.

SuzieQ

Berichten: 1837
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 21:50

Een houten is iid het mooist, maar ook het allerduurst Boos!

Maar alleen schrikdraad is ook goed toch?

Prikdraad zal ik zelf nooit doen....

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 21:58

Meavey schreef:
Zoek even op beoband met de zoekfuntie, in combinatie met schrikdraad vind ik dat ideaal. Heb eventueel een foto van onze bakomheinig die hiermee gemaakt is, het is in elk geval stukken goedkoper dan hout!

Plus dat Beoband onderhoudsvrij is Knipoog Dat kun je van hout niet zeggen Haha!
Wij hebben het ook en het bevalt ons prima. Je moet wel een schrikdraadje spannen anders gaan ze er leuk tegenaan hangen Cool

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

MarijeR

Berichten: 24927
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 22:48

Wij hebben op dit moment bij huis een stuk afgezet met gaas en 2 rijen 40mm schrikband. De merries en veulens blijven er prima achter, alleen de hengst niet. Maar dit is de eerste hengst die er doorheen/overheen gaat, met andere hengsten hebben we er nooit problemen mee gehad.

Bij een ander perceel wordt op dit moment een houten omheining gezet. 3 leggers (1.35m hoog) en bovenaan 1 schrikdraad. Dat geintje kost wel €24,- per meter (incl. plaatsen).
Maar dan zit er wel 20 jaar garantie op het hout.

Ach, volgend jaar de andere 4 ha maar met hout, eerst nog even sparen...

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 22:56

Op de moment heb ik mijn wei afgezet met 3 stroomdraden onder elkaar .
Ik heb de hele dure draad gepakt , je hoort al zo vaak verhalen over losgebroken pony's dat dat beetje meer er wel af kon .

Binnekort gaan we er een houten omheing omheen slaan , dit omdat er een hengstje op komt is en dan willen we het nog eens zo veilig hebben .
Dan draaien we er meteen ook zo van die speciale "ogen" in die je draad op 20cm van het hek houdt . Kwestie van extra baricades te vormen tegen het nu nog hengstenveulentje Haha!

Dat zullen waarschijnlijk 2 planken onder elkaar worden .

Ik heb overigens nog NOOIT problemen gehad (hout vasthouden Bloos ) .
Nog nooit 1 losgebroken ( pasgeboren veulen ook niet) en de pony's kunnen echt heel dol worden op de wei Haha!

Goede stroom erop , zodat ze respect hebben voor de draad . Scheelt al een hoop volgens mij.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 23:22

Wij hebben aan de wegkant twee lagen touw en beoband er overheen (drie lagen totaal dus). Verder overal twee touwen of linten. We proberen alles zo mobiel mogelijk te houden (makkelijk met grasmaaien en onderhoud van de wei) dus de afrasteringen tussen de weitjes bestaan uit prikpaaltjes en een of twee linten. Wel altijd stroom.
We hebben vrijwel geen problemen. De problemen die we hebben gehad, waren niet te voorkomen geweest door een andere afrastering - paard sprong overal overheen, kroop er onderdoor, brak er doorheen, enz.

Het ligt er ook aan wat voor paarden je hebt: jong of volwassen, merries
en hengsten of alleen ruinen, ras, enz. Wij hebben een redelijk vaste koppel en eigenlijk heeft niemand de neiging om zomaar de wei uit te springen.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 23:40

Ik heb binnenkort mijn nieuwe hekwerk staan. Wij hebben houten palen met 3 lagen schrikdraad, van dat dikke Cord. Dit is duidelijk zichtbaar voor de paarden en vangt niet zoveel wind als band.

De palen staan ontzettend diep in de grond en dus stevig. We hebben 1 hectare land, helemaal omheind en nog 2 hekken door het midden heen zodat het in 3-en gedeeld word. Dat was dus in totaal 600 meter schrikdraad zetten. De kosten waren idd aanzienlijk, ruim €2000 maar dan heb je ook wat..

Jolan
Berichten: 374
Geregistreerd: 15-10-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 12:38

net zo als esme 27 hebben wij houten palen met 2 lagen dikke Cord gebruikt + 2 draden door het midden met handvat zodat we de weiden kunnen indelen zoals we willen. Vanaf december staan onze paarden de hele dagen in de wei en nog nooit is er enig probeem geweest.

ik hou van mij sjappie

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 15:59

M'n Beoband- afrastering is net klaar.........

Afbeelding
Het bevalt uitstekend en het ziet er schitterend uit....toch??[

Trollen rollebollen als dollen in de drollen....

DubbelFun

Berichten: 88604
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 16:06

Ik ben jaloers op zoveel wei. Als ik zoveel gras zou hebben had ik waarschijnlijk helemaal geen hek nodig, die van mij willen helemaal niet meer weglopen dan Haha!

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 16:31

Wij hebben een houten afrastering.
De planken komen van houten pallets af (is echt een stuk goedkoper), en staat echt mooi en is heel stevig.
We hebben er nog wel 2 rijen schrikdraad langs zitten, eentje bovenlangs en eentje onderlangs, maar iemand hier zei al dat je beter op de onderste geen stroom kan zetten dat hebben wij dus ook niet.......vooral omdat wij een accu hebben en dan is die zo leeg Frusty

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 16:50

Aan de rand van de wei hebben wij als afrastering: sloot, metalen hek, schuttingen (achterkant van tuinen van mensen Haha! ) en ook nog een gazen stuk met draad erboven.
In de wei zelf hebben we stukken verdeeld met schrikdraad (op het moment even niet). Zelf zou ik dat nooit als afrastering aan de buitenkant van de wei gebruiken. Ik heb er al een aantal keer paarden door heen zien rennen namelijk (gras aan de andere kant stond hoger )
Het meest beziarre wat bij ons gebeurde dat een veulen dóór het schrikdraad sprong (jaja met flink stroom erop), ín de sloot sprong en er aan de andere kant uitklom. Mama sprong een stukje verder ook dóór het schrikdraad, in de sloot en klom er weer uit
Zo zie je maar weer niets echt echt veilig, Gelukkig hebben we nu nietmeer van die rare slootspringers lopen Tong uitsteken
Zelf zou ik het liefst zo'n mooi metalen hek hebben, met 3 buizen boven elkaar. maarja wat dat kost..... teveel dus!

cracker

Berichten: 3155
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Bekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 16:54

De afrastering van FlyingHigh ziet er erg mooi uit, maar zal net zoals "gewoon" hout met schrikdraad erlangs best prijzig zijn. Ik ken pony's die, zoals je zelf al zei, in het land staan met daarom heen palen en daartussen 2 of 3 rijen schrikdraad. Dit werkt goed bij hun.

Let love shine so bright

SuzieQ

Berichten: 1837
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 18:54

FlyingHigh schreef:
M'n Beoband- afrastering is net klaar.........

Afbeelding
Het bevalt uitstekend en het ziet er schitterend uit....toch??[


Whoa! Mooi hek hoor~!!!! Zo eentje ga ik er nou ook nemen(hopelijk) Haha!

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-03 20:43

Voor flying high:
Woaw zit echt goed uit zo,ook met die poort erbij!Wat heeft dit nu per meter gekost,dus met palen erbij,maar zonder poort.Kan je pb-en als je dat liever wilt.
Groetjes V.

Zonnetje81
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 20:45

Wij hebben onze wei met dubbelband, en dan hoog afgezet. Mijn oom heeft wel 3/4 lagen en dat werkt ook prima, als je de bovenste draad maar in verhouding hoog genoegmaakt.

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-03 20:47

nogeens flying high:
Welke maat beoband is dit?de 8 of 10 cm?Ik vind het zwarte ook de mooiste kleur.Wit vind ik te "sjiek" en de groene vind ik weer wat nep.plus dat ik ook loodsen met groene damwand ga plaatsen en dan zal je net zien dat dat een hele andere kleur groen is.

_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-03 20:48

orionneke schreef:
Wij hebben onze wei met dubbelband, en dan hoog afgezet. Mijn oom heeft wel 3/4 lagen en dat werkt ook prima, als je de bovenste draad maar in verhouding hoog genoegmaakt.


Wat is dubbelband.Is dat zoals beoband of is dit ook een soort schriklint?

Zonnetje81
Berichten: 18668
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 20:56

jessiejanes"]
[quote="orionneke schreef:
Wij hebben onze wei met dubbelband, en dan hoog afgezet. Mijn oom heeft wel 3/4 lagen en dat werkt ook prima, als je de bovenste draad maar in verhouding hoog genoegmaakt.


Wat is dubbelband.Is dat zoals beoband of is dit ook een soort schriklint?
[/quote]

Sorry, dat is gewoon van dat dikke schriklint.... en dan 2 lagen....


Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 12:28

Afbeelding

Dit is mijn groene beoband-afrastering, ik vind het niet lelijk, maar ja, smaken verschillen hé. Knipoog
Tussen elke laag beo zit een schrikdraad die aan de buitenkant van de paal is geplaatst, dus dat je paard nog wel netjes langs het hek durft te lopen zonder bang is een schok te krijgen.
Wij hebben trouwens dus 3 banden omdat ik van die fijne minipaardjes heb, Knipoog die overal tussendoor kruipen, voor alleen grote paarden schijnen 2 banden genoeg te zijn. Maar dit werkt voor ons ideaal.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: annemieke_88, Arlette1991, cam, Carowl, Esplendido, midori, Paardennamen, Poety, XXleonieXX en 125 bezoekers