Enten en ontwormen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

PinnieLinnie

Berichten: 588
Geregistreerd: 22-01-01
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-01 11:01

Hai Allemaal,
Iedereen moet zijn paard wel ontwormen en inenten. Maar hoe vaak enten jullie per jaar en hoe vaak ontwormen jullie?
IK zelf ontworm Iowa 3X in het jaar en Xantippe nu nog 4X in het jaar. En Enten doe ik 1X in het jaar, altijd al zo gedaan en zo advies gekregen.
Maar nu hoor ik veel dat dierenartsen zeggen om 2X in het jaar te enten en 4X te ontwormen. Maar als ik ent Iowa zo, dat er negen maanden over heen gaan enzo. Dus dat komt aldoor mooi uit. En dat ontwormen doe ik ook al jaren op deze manier en ze heeft nog nooit problemen gehad ofzo. Hierbij wordt ook gezegd 4X in het jaar.
Sorry hoor, maar ik vind een beetje dat dat geld trekkerij is.Want mijn paarden gaan er zo goed mee om!! M'n dierenarts zegt gewoon aanhouden wat je altijd deed. Anders betaal ik me helemaal scheel aan de middelen, terwijl dat niet eens echt hoeft.
Hoe denken jullie hierover en om de hoeveel tijd enten en ontwormen jullie?
Gr.Linda

Believe in your Dreams, Never let go and then you'll know...


Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-01 11:23

Mijn paard is 14 jaar en was tot vorig najaar nooit geent. Ik ben er mee begonnen, en wil 1x per jaar laten enten, las ik van meneer Offereins dat je het beste in het najaar kunt enten, dus dan moetik dit jaar nog maar 2x enten, en in het vervolg altijd in het najaar.
Ontwormen doe ik met Eqvalan, gemiddeld iedere 8 weken.

Suus

Berichten: 1692
Geregistreerd: 13-03-01
Woonplaats: Stein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-01 11:38

Tonko wordt elke 8 weken ontwormd. Enten is sinds ze van mij is pas 1 keer gebeurd, hier heb ik verder nog geen ervaring mee, maar ik geloof dat 1 of 2 keer per jaar wel normaal is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-01 11:56

Ik ontworm Pablo elke 10 weken. Tussen september en februari altijd met furexel of eqvalan en in de zomer wissel ik wel eens af met de goedkopere. Dan doe ik om en om.
In enten laat ik 2 keer per jaar doen.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-01 13:30

Ik ontworm iedere 3 maanden en ik ent ze 1x per jaar. Een enting is 10 maanden werkzaam dus soms doe ik het al na 10 of 11 maanden.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-01 14:23

Isolda en Berber worden niet (oei, maak me niet af aub.) geent en 2x in het jaar ontwormd. Ontwormen doen we op schema van de da, die het heeft laten onderzoeken door de een of andere proffessor.
Ik ontworm met equest (?) heet dat zo, geloof het wel. Groen doosje in ieder geval.

Dit jaar is het ontwormen bij Is. een beetje anders, omdat ze drachtig is.

PinnieLinnie

Berichten: 588
Geregistreerd: 22-01-01
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-01 15:36

Hai Jantina. Waarom ent jij je paarden niet? Ben erg nieuwsgierig.Hoor van meer mensen dat hun paarden nog nooit ge-ent zijn en nooit ergens last van gehad hebben tot nu toe.
Nouw..dan denk ik dat ik t ook wle goed doe en niet vaker moet gaan doen..

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-01 21:23

Ik was bang dat ik heel bokt over me heen zou krijgen... hihi.
Ten eerste Isolda en Berber zijn nog nooit ziek geweest. Op voor beide 1 keertje na. Berber is snel dampig, is allergisch voor stof, en Isolda heeft heel vroeger een snottertje gehad die moeilijk overging.
Maar dat terzijde.
Enten tegen infuenza doe ik niet, omdat Isolda heel erg weinig (zeg, eigelijk bijna nooit) met andere paarden in contact komt, die haar aan kunnen steken. Daarnaast het enten tegen tetanus. Ehm, tsja, ik vraag me af hoe groot de kans is dat ze het krijgen. En ja, ik zou het heel erg erg vinden als ze dat zou krijgen, maar dat zie ik niet gebeuren. Ik ben zelf ook niet geent tegen tetanus. (Vandaar mijn vraag van laatst over het verschil tussen mensen en dieren- tetanus)

Tsja, ik krijg nu waarschijnlijk heel bokt over me heen.Paarden zijn niet verzekerd tegen ziektekosten, worden niet geent en dragen geen beenbeschermers. Daarintegen zijn ze ook nooit ziek, nooit kreupel en hebben praktisch geen wondjes. Lopen stevig op hun benen.

(ik hoop niet op een ellenlange discussie en mensen die mij hierover aan gaan vallen. Mijn persoonlijke keuze)

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-01 15:29

x
Laatst bijgewerkt door janna op 03-02-22 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-01 23:40

Enten: twee keer per jaar (Enting voor influenza werkt nl. maar ongeveer 9 maanden) en ontwormen doen wij 4x per jaar met Equest. Staat dus gewoon al voor het hele jaar in de agenda van de paarden.

Eh.... Jantina, ga jij eigenlijk met je paard mee naar het Boktweekeinde?

Gr, Sonja.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-01 20:10

Nee, ik woon op Ameland, leek me niet eerlijk tegen mijn drachtige troela.
Daarnaast zou het me veel te veel kosten, voor een enkele personenauto betaal je al ong. fl. 60,-

Was dat nou wel het geval, had ik maatregelingen getroffen hoor, dat wel.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-01 23:03

2 keer per jaar enten en elke 8 weken ontwormen dus 6 keer per jaar.

soms is het beter om te zwijgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-01 14:42

Oh ja Jantina, die van ons zijn ook niet verzekerd hoor, je bent niet de enige die dat niet doet! Groetjes, Sonja.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-01 21:02

Ik heb het zo bedacht wat betreft verzekeren:
Ik spaar de bedragen die ik anders aan de verzekering zou moeten betalen, zodat ik een "ernstige paarde ongevallen potje" heb.
Ik zorg er dus voor dat als er wat gebeurt ik een potje heb. En gebeurt er niets, dan wordt het potje steeds groter, dus staan Is en ik steeds zekerder!

seleentje
Berichten: 76
Geregistreerd: 11-03-01
Woonplaats: Lint

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-01 01:22

mijn veulens zijn ook nog niet geënt, de boer waar ze staan zegt dat het maar allemaal zever is, hij heeft nog nooit zijn paarden laten enten, en die zien er echt wel gezond uit!!! We zien wel wat de toekomst brengt, enten of niet!!!

Caballo

Berichten: 1160
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Texas, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-01 03:38

Misschien een beetje laat, maar ik wou ook nog even reageren. Vooral ook op Jantina Lachen Je bent inderdaad de enige niet. Ik heb mijn paarden ook niet verzekerd, ze worden niet ingeent en krijgen 2x per jaar een wormenkuur. Beenbeschermers zal je ook niet vinden tussen de paardespullen *LOL* Wat tetanus betreft; mijn paardje heeft 1 tetanusprik gehad omdat de hoefsmid zo slordig was geweest om de hoefnagels te laten slingeren en mijn paardje daar in stapte (au!). Bij mensen zijn tetanusprikken 10 jaar geldig, maar ik weet niet of dat ook voor paarden geldt. Dus schaam je maar niet hoor Jantine *LOL* Zolang jouw paarden daar gezond onder zijn, zou ik niks veranderen Lachen
groetjes, Caballo Party!! Party!! Party!!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-01 18:10

Ik heb altijd gehoord dat je 1 keer per jaar moet inenten. Liefst in het najaar, omdat er in de inenting ook iets anti-grieps in zit. Dat doe ik dan maar en ik heb nog nooit last gehad.
Ontwormen is iets anders. Daar twijfel ik ook altijd mee. Ik doe het meestal 2 keer in het voorjaar en 2 keer in het najaar (maart-mei-september-november) rond dezelfde dag, als het kan, maar daar ben ik zelf niet zo goed in Scheve mond\ .

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-01 18:50

Elk paard heeft wormen, ook al ontworm je om de 4 weken. Maar als je te lang wacht met ontwormen (langer dan een week of 8 à 10) dan krijg je zoveel wormen dat die wormen het eten van je paard gaan opeten en z'n darmen erbij. Niet echt lekker dus. De conditie van je paard en de vacht gaan achteruit, en dat is niet de bedoeling. Dus regelmatig ontwormen vind ik heel erg belangrijk.
Enten vind ik minder belangrijk, maar als je wedstrijden rijd (en op veel verenigingen) ben je verplicht om je paard te hebben ingeent.
En wat verzekeren betreft: onzin. Je mag vaak je eigen dokter niet kiezen, maar de dokter van de verzekeringsmaatschappij. Ook mag je niet (ook niet op eigen kosten!!!) gaan beginnen aan homeopathie of acupunctuur ofzo. En als je paard moet worden afgemaakt om omstandigheden, dan word je paard van je overgekocht voor de aankoopsprijs die jij hebt betaald, en de verzekeringsmaatschappij verkoopt je paard door naar de slager. Daar kan je niets tegenin brengen. Doe je dat wel, krijg je gewoon geen geld.
Wel heb ik altijd beenbeschermers, maar dat komt door iets dat ik heb meegemaakt. Daardoor ben ik nogal voorzichtig geworden en ik wil niet nog eens zoiets meemaken. Ik heb echt tientallen pijpkousen, peesbeschermers, stijklappen, springschoenen, bandages enz. in mijn zadelkamer liggen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Cloud, frutsel05, Miss_Mii21, rosslover en 141 bezoekers