Wie rijden hier allemaal met hulpteugels?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Hulpteugel Ja/Nee?

Ja, altijd
7 (6%)
soms
51 (44%)
nee, nooit
57 (49%)

Totaal aantal stemmen: 115


laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 20:47

Ik heb nog nooit met hulpteugels gereden en dat hoop ik ook zo te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 21:01

NOOIT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Boos!

ik wil een paard niet breken, hoogstens voor een paar dagen, in geval van nood, maar ik haat die dingen.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 21:18

Nou een paard breken...dat valt met een martingaal op de juiste lengte wel mee hoor Knipoog

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 21:19

Een paard kan je ook breken met de teugels aan een halstertje...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 21:21

nee daar heb je gelijk in, een martingaal op de juiste hoogte is alleen maar veilig in bepaa;de gevallen, ik heb t meer over slofteugels, elastieken en die hele bende. een thiderman kan ook heel goed zijn, mits je hem niet te strak doet, maar gewoon op t eerste gaatje, heeft hij nouwe;ijks invloed, kan ie alleen niet met zn hooffie naar boven, en kan je hem niet in de krul trekken.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 21:30

Waarin is een Thiedemann anders dan een Slof?
Een Slof kan je nog losgooien een Thiedemann niet.
Elke hulpteugel kan je fout gebruiken, maar daar zijn ze in eerste instantie niet voor ontwikkeld en het is dus ook kort door de bocht om te stellen dat je daar een paard mee breekt.

KiWiKoJarig

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 21:32

Daarom rij ik als ik uberhaupt met een hulp teugel rij altijd met een slof. Als ik hem niet nodig heb gooi ik m los

SuzieQ

Berichten: 1837
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 21:34

Hulpteugels vind ik handig buiten, niet elk paard heeft er een nodig (doh Haha! ). Maar je hebt van die paarden die met hun hoofd lekker hoog gaan lopen en crossen maar.... en dan is een thiedemann altijd handig Haha! In de bak is het bijna nooit nodig, slofteugels vind ik btw zeerrr irritant rijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 21:59

Sjuimpje schreef:
Een paard kan je ook breken met de teugels aan een halstertje...


hoe wil je dat doen dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 22:01

Sjuimpje schreef:
Een Slof kan je nog losgooien een Thiedemann niet.
.


als je die thiedermann op zn straks zet niet nee, maar op het meest losse standje, werk de teugel amper als een slof, alleen kan ie dan niet et zn hoofd omhoog, wat gevaarlijk kan zijn, spreek uit ervaring.

met een slof trek je hem gewoon in de krul, dat vindt ik een paard breken!

Lieke

Berichten: 11354
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 22:13

Ik heb mn paardje in 1,5 jaar tijd denk ik 3 keer buiten met martingaal gereden, meer voor mn eigen idee.
En 1x met slof, ben best wel antislof, maar na 2 maanden bagger rijden en alleen maar ellende 5 min met slof gereden en hij loopt als een trein.

smiley

Berichten: 2795
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 22:13

Buiten met slof (hangt gewoon erbij als noodrem). Verder rijd ik eigenlijk nooit met hulpteugels.

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 22:32

Als ik buitenrijd of spring rijd ik met martingaal,uit voorzorg,omdat ik slechte ervaringen heb met de keren dat ik zonder heb gereden.In de bak rEEd ik altijd met,maar dat ben ik nu aan het afbouwen.

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 22:35

Met inrijden hebben we Sharir een poosje met elastiek getraind (onder begeleiding)
Vorig jaar heb ik hem een tijdje met thiedeman gereden, op de loste stand, dan kan hij zijn hoofd gewoon in normale positie houden, alleen hij kan niet zo hoog dat zijn hoofd horizontaal komt. Elke keer als hij wat engs zag ging dat hoofd onderhand horizontaal, nu doet ie dat niet meer. (komt denk ik niet door die thiedeman dat ie dat niet meer doet, maar het was toen wel een handig hulpmiddel)

gomir

Berichten: 25574
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 22:36

Sjuimpje schreef:
Ik rijd af en toe met slof, met springen heb ik nog wel eens de martingaal om, maar eigenlijk meer omdat hij toch aan het voortuig hangt.
Ik merk geen verschil als ik hem aflaat.


Same here *LOL*

Redgold

Berichten: 181
Geregistreerd: 19-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 00:25

Ik heb een martingaal gekocht, voor tijdens de buitenritten, just for safety. Heb deze echter nog nooit gebruikt. Het gaat prima zonder.

Billy

Berichten: 20724
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 06:10

Ik rij soms met een martingaal en een paar keer per jaar met een slof.
Maar eigenlijk heb ik die niet meer nodig, omdat ik de slof alleen gebruikte om te begrenzen, en dat nu met de martingaal kan doen.
Iemand een slof kopen? Tong uitsteken Haha!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 07:22

Chiqa,
het is wel heel duidelijk dat je totaal geen idee hebt hoe een slof gebruikt dient te worden,
de werking is precies hetzelfde als een Thiedeman, hij begrensd.
In de krul trekken lukt me ook wel zonder slof en ja, dat zou ik ook nog wel redden op een halstertje.
Dat jij om je heen de slof verkeerd gebruikt ziet worden wil nog niet zeggen dat het een verkeerde hulpteugel is.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 07:40

Ik rijd nooit met hulpteugels, alleen wil ik nog wel een martingaaltje aanschaffen voor als ik naar buiten ga.

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 09:05

Haha! Is er niet zo'n gezegde als 'waar de rijkunst ophoudt begint de winst van de ruitersportzaak'? Haha!

Heb in mijn onnozele jaren wel met een martingaal gereden (die zat bij het paard en z'n spullen, dus zou wel nodig zijn? ), maar sinds ik zelfstandig ben gaan denken heb ik altijd oplossingen gezocht die geen hulpteugel behoeven. En gevonden. Gewoonlijk door eerst naar oorzaken te zoeken en die aan te pakken.
Want kun je een paard met een hulpteugel van pijn en trauma's afhelpen?

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 09:05

Ik rijd nooit met hulpteugels. Simpelweg omdat ik het niet nodig vind. En ja, Jumper word af en toe sterk (vooral met springen, en het is een brok paard van 1.76...) en ja, het is wel een enkele keer voorgekomen dat ik hem buiten na 500 meter pas weer onder controle had. Maar toch rijd ik met een gewone trens en zonder hulpteugels omdat ik vind dat ik niet goed genoeg rijd om ze te gebruiken. Ik heb de neiging mijn hand vast te zetten en dan is bv. een slof helemaal niet op zijn plaats. En een martingaal heeft geen enkel effect want Jumper doet zijn hoofd niet omhoog... (hij kan ook wel hard zonder...). En tot nu toe is het altijd prima gegaan, ik heb vertrouwen in hem en hij in mij. Als het er echt op aan komt doet ie echt niet raar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 09:51

Sjuimpje schreef:
Chiqa,
het is wel heel duidelijk dat je totaal geen idee hebt hoe een slof gebruikt dient te worden,


weet je wat sjuimpje, laat maar, volgens mij weet je t zelf niet, ik heb net beide gereden, en weet wel degelijk t verschil.

gomir

Berichten: 25574
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 09:58

Chiqa, er is geen verschil tussen een thiedeman en een slof, behalve dat de slof niet vastzit aan je trensteugel maar naar je hand loopt!
Met een thiedeman kun je een paard net zo in elkaar trekken als met een slof

Mijn voorkeur gaat dan uit naar een slofteugel, die kan ik losgooien als ik hem niet nodig heb en erbij pakken als het nodig is. De thiedeman zit er altijd aan...
En ik heb ook met beide gereden(en daarna de thiedeman verkocht Knipoog )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 10:04

Mijn merrie reed ik wel eens met martingaal omdat ze soms wat heftig kon zijn. Maar mijn ruin heeft nooit iets aan hulpmiddelen om.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 10:24

Chiqa schreef:
weet je wat sjuimpje, laat maar, volgens mij weet je t zelf niet, ik heb net beide gereden, en weet wel degelijk t verschil.

Omdat je met beide gereden hebt wil toch nog niet zeggen dat je ook weet hoe de slof gebruikt hoort te worden?
Ik heb daar bij jou gewoon mijn twijfels over aangezien jij het idee hebt dat je een paard breekt als je hem met slof rijdt, dan kan je de slof nooit correct gebruikt hebben.
Lijkt me niet zo'n hele gekke beredenering.