Waarom zijn de WAO herkeuringen asociaal

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Pietje Puk
Berichten: 42
Geregistreerd: 09-09-01

Waarom zijn de WAO herkeuringen asociaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-03 18:06

vanmiddag pakte ik een stukje van het debat over het nieuwe regeeraccoord mee. Ik begrijp alle commotie niet.

Je was ziek en belandde in de WAO. Dat wil niemand lijkt mij. Nu wordt je opnieuw gekeurd en mag je de WAO weer uit.

Wat is hier asociaal aan?


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 18:14

PP, daar is niks asociaal aan, zolang de normen niet opeens veranderd worden. Hopelijk worden de oud-wao'ers wel goed begeleid in hun reintergratie, waar nodig.

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 18:21

Pietje Puk schreef:
vanmiddag pakte ik een stukje van het debat over het nieuwe regeeraccoord mee. Ik begrijp alle commotie niet.

Je was ziek en belandde in de WAO. Dat wil niemand lijkt mij. Nu wordt je opnieuw gekeurd en mag je de WAO weer uit.

Wat is hier asociaal aan?


Wellicht vinden de personen, die het wel best vonden toen ze in de WAO terecht kwamen, het asociaal? Dit in het kader dat sommige mensen het namelijk níet erg vinden om afgekeurd te worden.

Snuitmans (B+14, pr 205) (L1+2)

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 18:26

Is er voldoende geld en tijd en kennis uitgetrokken voor het reintegratieproces van deze mensen?
Anders wordt het voor 99% een enkeltje bijstand en daar krijg ik toch een beetje broekzak-vestzak idee bij Frusty

The best thing for the inside of a horse is the outside of a stable.
Jacob R. Ludlow,1897

Pietje Puk
Berichten: 42
Geregistreerd: 09-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-03 18:37

en toch brullen de vakbonden en de oppositie om het hardst dat het asociaal is Verward

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 18:41

De werkgevers zullen ook echt blij zijn met al die ex-WAO-ers, of wordt er tegelijkertijd ook iets gedaan aan het bonus-malus systeem?
Ik vind het typisch een idee dat is uitgedacht in Den Haag, zonder oog voor realiteit een plan op tafel smijten.
Periodieke herkeuring van WAO-ers ben ik voorstander van, maar dan wel met een gedegen reintegratieplan en daar schort het tot nog toe aan.
Genoeg gevallen bekend die herkeurd zijn en pas meer dan een jaar later !! de uitslag van die keuring kregen.

The best thing for the inside of a horse is the outside of a stable.
Jacob R. Ludlow,1897

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 18:43

gaat nergens over!!!

iedereen die weer geschikt is om te werken, netjes helpen bij het vinden van een baan en laat ze maar massaal weer aan de slag gaan hoor!

maar ja, al die jaren thuis zitten vonden sommigen denk ik wel best, lekker nix doen en toch geld krijgen, tsja als je ECHT niet kan werken, mag je best in de WAO zitten, maar je kan mij niet vertellen dat al die WAO'ers niet bv simpel licht werk kunnen doen! als je thuis bv koffie in kan schenken, kan je toch parttime in een kantine oid gaan werken, of desnoods ga je simpel inpak werk doen. of gewoon zittend werk met een computer ofzo, je moet wel erg afgekeurd zijn wil je dat niet meer kunnen, denk dat de meeste wao'ers best nog wat werk kunnen doen hoor! al is het maar parttime en krijgen ze daarnaast wat geld om rond te komen vind ik het ook best, als ze zich maar inzetten en niet zomaar thuis blijven!

want dat iedereen maar thuis kan zitten, nee dat vind ik nix!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 21:05

herkeuring is niets mis mee, zolang er maar met een maat gemeten wordt en er duidelijke regels zijn.

Ik ken twee voorbeelden waarvan de een het gewoon lekker vindt om thuis te zitten die 100% is afgekeurd, en de ander die echt zijn werk niet meer kon doen voor 40% werd afgekeurd...

Meys

Berichten: 1372
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 21:07

Wil even reageren op Renske.
Ik ben 100% afgekeurd en ik....kan niet werken..wil het heel graag maar het lukt gewoon weg niet...thuis kan ik wel een kopje koffie zetten maar dat wil niet zeggen dat ik gelijk weer parttime kan gaan werken...was het maar waar!
Je denkt er ietsjes te licht over Renske...ik heb zeker niet gekozen om in de WAO te komen..en vele mensen met mij want het is echt geen vetpot!
Als ik het allemaal over kon doen....dan wist ik het wel...thuis zitten is echt geen pretje...ja misschien voor een weekje maar niet voor lange tijd.

En oke ik weet dat er best veel mensen in de WAO zitten die best nog wel wat kunnen werken maar dat is de fout van de WAO-artsen.
Ze zijn daar ook zo traag...ik heb al een tijd geleden mijn herkeuringsformulier netjes ingevuld en op tijd opgestuurd maar ik hoor nog steeds niks.
Een vriendin van me had al gekeurd moeten worden in januari maar ook dit is nog niet gebeurd.
Maar dat terzijde.
Ik vind wel dat je heel erg "hard"reageerd Renske je hebt het over parttime in een kantine werken...heb je er wel eens bij stil gestaan dat sommige mensen die in de WAO zitten niet goed kunnen staan/lopen? (of helemaal niet kunnen staan of lopen?) dat zal dan lekker makkelijk gaan in een kantine.
Simpel inpak werk....je doet pak m weg 4 uur per dag inpak werk...steeds dezelfde handelingen...ook dit is voor sommige mensen niet goed en zo kan ik nog wel uren doorgaan.

Het is ook zo....(ik neem mezelf even als voorbeeld) als ik weer aan het werk zou moeten..ik een baan wil hebben waar ik met plezier naar toe ga..en niet een baan die uitgekozen is door en of andere "gek".

Ze beloven je "gouden bergen"met het opnieuw zoeken van een baan...maar uiteindelijk werkt het toch niet...

Maar nogmaals...de meeste mensen in de WAO zitten daar echt niet voor z'n lol...

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 21:18

Meys, ik sluit me bij jouw verhaal aan.
Zit zelf niet in de WAO maar ben zelf ernstig ziek geweest en heb me moeten terugvechten.

Daarnaast is er op de arbeidsmarkt niet eens plaats voor alle 'gezonde' werklozen, laat staan dat ze nu opeens banen moeten verzinnen om de mensen uit de WAO te krijgen.

Als het allemaal zo makkelijk was dan hadden veel van de WAO'ers allang weer gewerkt.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Meys

Berichten: 1372
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 21:24

Kleintje schreef:

Daarnaast is er op de arbeidsmarkt niet eens plaats voor alle 'gezonde' werklozen, laat staan dat ze nu opeens banen moeten verzinnen om de mensen uit de WAO te krijgen.


Je haalt de woorden uit mijn mond...wilde dat ook nog typen maar was het vergeten.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 21:27

Ik heb zelf bij een bemiddelingskantoor voor de thuiszorg gewerkt en mensen werken daar op freelance basis. Ik kan je vertellen dat er heeeeel veeeeel WAOers werkten vooral omdat ze dachten dat wij de financiele gegevens niet doorkoppelde aan de belasting en uvi. Jammer deden wel wel en toen halveerde ons personeelsbestand.............

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 21:30

Herkeuring prima, ben nog niet zo lang geleden gekeurd dus zal weinig verandering in zitten Knipoog
Als ze wel maatstaven hanteren.

Ik zei het vanavond nog tegen mijn vriend, zal je net zien, schoppen ze me weer uit de wao, ik hoop van ganzer harte dat ze dat niet doen omdat ik nu de kans krijg me weer rustig te reintergreren met werk, 20 uur werk met behulp van reintergratie bureau aan de slag zodat ik rustig mezelf kan vinden in het werk zonder opnieuw over de kop te raken.

Freckles
Berichten: 613
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 21:49

Pietje Puk schreef:
vanmiddag pakte ik een stukje van het debat over het nieuwe regeeraccoord mee. Ik begrijp alle commotie niet.

Je was ziek en belandde in de WAO. Dat wil niemand lijkt mij. Nu wordt je opnieuw gekeurd en mag je de WAO weer uit.

Wat is hier asociaal aan?


Wat er asociaal aan is heel gewoon niemand vraagt om ziek te worden of op een andere manier arbeidsongeschikt.

Ik had een leuke baan maar door een stomme val was dat over kon mijn werk niet meer uit oefenen nou dat doet dus best pijn.

Maar heb met medewerker van het gak een andere baan voor 20 uur bij dezelfde werkgever gevonden.

Helaas gaat het nu weer niet goed maar werk er hard aan om toch maar deze werkuren vast te houden.

En zo zijn er met mij vast nog veel meer mensen die het niet zien zitten om hele dagen thuis te zijn

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131994
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 22:05

gijsenkim schreef:
Ik heb zelf bij een bemiddelingskantoor voor de thuiszorg gewerkt en mensen werken daar op freelance basis. Ik kan je vertellen dat er heeeeel veeeeel WAOers werkten vooral omdat ze dachten dat wij de financiele gegevens niet doorkoppelde aan de belasting en uvi. Jammer deden wel wel en toen halveerde ons personeelsbestand.............


Voor zulke mensen is het prima dat er een herkeuring komt, met als gevolg dat ze lekker weer aan de slag kunnen.
Imo. kun je als je zwart werkt ook wel in het wit werken, niks mis mee.

Voor mensen zoals Meys wordt het lastiger, er is in elk geval weer een stuk onzekerheid.
Meys behoort duidelijk niet tot de groep "lekker thuiszitters", die heeft al moeite met zichzelf staande houden en proberen een "acceptabel" leven te leiden.
Weer een stukje onzekerheid dus, buiten de onzekerheid van haar gezondheid is dat nog een extra belasting.
En dat ze thuis een bakkie koffie kan zetten houdt nog niet automatisch in dat ze een dag(deel) in een kantine kan staan, dat is echt te kort door de bocht.

Mijn conclusie:
Ik vind het een goede zaak als het kaf van het koren op een goede manier gescheiden kan worden, als dit uberhaupt mogelijk is.
Het kaf mag weer lekker aan de slag en z'n steentje bijdragen, en voor het koren moeten wij als gezonde mensen heel goed zorgen en begrip opbrengen voor hun situatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 22:11

Pietje Puk schreef:
en toch brullen de vakbonden en de oppositie om het hardst dat het asociaal is Verward


Omdat een groot aantal mensen die nu in de WAO zitten dan terug zullen zakken naar de bijstand.
Herkeuring op zich is het probleem niet, mits dit eerlijk en rechtvaardig gebeurt.

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 22:40

Behorend tot de categorie 'koren' meende ik me nog wel nuttig te kunnen maken met kindertjes rijden voor de naschoolse opvang. Als vrijwilliger.
Word ik na 2 x proefdraaien bedankt, maar ze willen niet verder met mij, omdat ik niet vlot kan traplopen (wisten ze vantevoren) en 'de kinderen niet snel genoeg in de gordels zou kunnen krijgen' (wat niemand me gevraagd heeft te doen).
Was best even slikken ('nog niet goed genoeg voor een simpel vrijwilligersbaantje'), maar nu zoek ik weer opgewekt verder. Haha!
'Zulke mensen verdienen mij niet eens' denk ik nu maar. Haha!

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)


Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 22:59

Jee, Botervlieg, dat is met recht "stank voor dank". Denk je iets goeds te doen voor de maatschappij.

Ik denk dat veel mensen bij een wao-er nog het beeld hebben van de bouwvakker in de wao die de hele buurt voorziet van nieuwe badkamers en dakkapellen tegen een leuk prijsje. Ironische daar aan was dat die mensen met die nieuwe badkamers om het hardst riepen hoe schandalig het wel niet was terwijl ze er blij van profiteerden.

Tegenwoordig gaat het niet meer zo gemakkelijk, je houdt natuurlijk altijd de twijfelgevallen. De mensen die grondig de DSM IV bestuderen alvorens de psychiater te bezoeken en zeer bedreven zijn in het aanneembaar maken dat ze die klachten toch echt hebben. Maar of je die er met een herkeuring wel uitfiltert?

Op zich vind ik het goed hoor dat er herkeuringen zijn. Omstandigheden kunnen veranderen, klachten kunnen verminderen maar de pest is dat wanneer je voor, zeg 50%, goedgekeurd wordt je ook maar voor die 50% WAO krijgt. De aanvulling naar een minimum zal dan van de bijstand moeten komen. En dan heb je nog die idiote percentage's waarbij je wel afgekeurd wordt voor een deel maar niet genoeg om aanspraak te maken op een WAO-uitkering.
En als die mensen nu op stel en sprong na gedeeltelijke goedkeuring een baan zouden kunnen vinden was het nog niet zo erg maar werkgevers willen natuurlijk erg graag weten waarom iemand een wao-uitkering gehad heeft. En nee, ze hoeven niet te betalen als die werknemer toch weer uitvalt maar het kost ze wel energie en tijd om zo'n werknemer in te werken. Dan liever een met een blanco verleden wanneer er keus is nietwaar?

En dan is de wao-er die kan werken volgens de keuringsarts, die wil werken, wel de dupe.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 02:13

Er is op zich niets asociaals aan een herkeuring. Er is ook niets mis met de WAO, wel met sommige mensen die daar gebruik van maken. (lees misbruik)
De WAO is bedoeld voor mensen die om lichamelijke redenen niet meer kunnen werken en op grond van een arbeidsverleden en premiebetaling onder bepaalde voorwaarden recht hebben gekregen op een (al dan niet tijdelijke) uitkering. Wanneer aan deze voorwaarden om welke reden dan ook niet meer voldaan wordt en daardoor de uitkering komt te vervallen is dat natuurlijk sneu. Maar ja.. er zijn zat mensen in dezelfde omstandigheden die niet niet eens in aanmerking komen voor een WAO uitkering. B.v. omdat er onvoldoende arbeidsverleden is in loondienst of helemaal geen loondienst.
Van WAO naar bijstand wordt altijd als heel onrechtvaardig gezien maar je kunt ook blij zijn dat dit er tenminste nog is ! Het is maar hoe je het bekijkt.
Dat er voor (gedeeltelijk) gezond verklaarde WAO-ers niet meteen werk voorhanden is heeft niets te maken met de WAO zelf.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 07:35

Oscar schreef:
Mijn conclusie:
Ik vind het een goede zaak als het kaf van het koren op een goede manier gescheiden kan worden, als dit uberhaupt mogelijk is.
Het kaf mag weer lekker aan de slag en z'n steentje bijdragen, en voor het koren moeten wij als gezonde mensen heel goed zorgen en begrip opbrengen voor hun situatie.


Super conclusie, ik ben het hier helemaal mee eens...........

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 07:38

Ik denk dat er hier een aantal mensen zijn die het iets te rooskleurig zien, omdat je zelf te ziek bent om te werken wil nog niet zeggen dat iedereen in de WAO dat is.
Ik ken veel gevallen van mensen die voor 25, 50 of zelfs 75% zijn afgekeurd en wat denk je?
Ze werken dus gewoon fulltime in hetzelfde bedrijf waar ze die overige procenten vol maken, het zijn vakmensen en daar zitten bedrijven om te springen en ik kan je verzekeren dat ze meer en beter werk verzetten als de gemiddelde werknemer.
Van 1 weet ik dat hij voor niet al te lange tijd terug heeft overwogen om zich te laten overkeuren, totdat hij hoorde hoeveel hij hierbij zou inschieten...

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 08:25

Sjuimpje schreef:
Ik denk dat er hier een aantal mensen zijn die het iets te rooskleurig zien, omdat je zelf te ziek bent om te werken wil nog niet zeggen dat iedereen in de WAO dat is.
Ik ken veel gevallen van mensen die voor 25, 50 of zelfs 75% zijn afgekeurd en wat denk je?
Ze werken dus gewoon fulltime in hetzelfde bedrijf waar ze die overige procenten vol maken, het zijn vakmensen en daar zitten bedrijven om te springen en ik kan je verzekeren dat ze meer en beter werk verzetten als de gemiddelde werknemer.
Van 1 weet ik dat hij voor niet al te lange tijd terug heeft overwogen om zich te laten overkeuren, totdat hij hoorde hoeveel hij hierbij zou inschieten...


Zukke tiepes verdienen een klokkenluider?

Een collega-'korenaar', voormalig fysiotherapeut, van het soort waarvan je zegt "die is allang dood, maar ze hebben het hem nog niet verteld...", die - zonder uitzicht op verbetering - de eigen huiskamer nog amper rondkomt en eigenlijk thuiszorg behoeft, zit evengoed in een reïntegratie-programma.
Dan denk ik 'vraagt nou niemand zich af wat DIE ongein kost?'

Maar ja, da's inherent aan regeltjes die soms t/m vaak worden uitgevoerd door werknemers die beter een (ander) vak hadden kunnen leren?

-:) Je kunt niet alles hebben. Trouwens, waar zou je het moeten laten. NN -:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 10:46

Klaplopers uit de WAO!!!
Maar er zijn er ook zat die wel terecht WAO ontvangen!

Ik zie alleen niet wat er mis is met herkeuren?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 11:53

ik zie het ook niet echt hoor. Als je ziek bent ben je ziek en heb je niks te vrezen toch

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 12:00

Picasso schreef:
Klaplopers uit de WAO!!!
Maar er zijn er ook zat die wel terecht WAO ontvangen!

Ik zie alleen niet wat er mis is met herkeuren?


juist!dat is wat ik ook bedoelde!

en idd, als je echt ziekbent, dan heb je nix te vrezen en kan je in de WAO blijven, maar die mensen die t wel prettig vinden dat thuiszitten, ja die willen geen herkeuring!

mn vader is in principe grotendeels afgekeurd(hemofilie en ivm medicijnen is zn kraakbeen weg, al zn gewrichten doen het slecht, kan amper lopen, niet traplopen, niet te lang zitten enz, komt er nog eens hepatitis A,B & C bij ivm besmette bloedtransfusies lang geleden en moet zichzelf dagelijks spuiten enz)

en hij werkt gewoon nog fulltime! en oke sommige mensen kunnen echt niet werken, die mogen best in de WAO blijven, maar ik weet zeker dat een groot deel van de WAO'ers best nog wat werk kan doen!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amanda_T, Amazonbot, Appeltje00, ComscoreBot, FCSA, JitskeJeldau, mriek1990, speedfiets_2 en 193 bezoekers