paard uitproberen -> aandachtspunten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

paard uitproberen -> aandachtspunten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-03 21:36

hey
waarschijnlijk hebben er al tig topics hierover gestaan, maar ik weet niet echt welk woord ik zou moeten typen in de zoekfunctie, dus nog maar eens vragen Haha!
Deze week ga ik waarschijnlijk een nieuw paard uitproberen. Ik wil er dressuur (en wedstrijden) mee rijden, eventueel af en toe een sprongetje en een wandeling. Ik moet wel over de baan naar de manege, dus verkeersmak is nodig.
Ik weet dat hij dressuurmatig ingereden is (is al 8 jaar hoor) en kent zijgangen, springt parcours 1m - 1m10 en is verkeers en trailermak, kan ook alleen op de baan.
Waar moet ik op letten tijdens het bezichtigen en eventueel reeds proefrijden? Nog dingen die ik zeker moet vragen?
alvast bedankt Lachen
xxx

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 21:43

Vraag veel, heel veel. Of hij ziek is geweest, wel eens geopereerd, en waarvoor, of hij stalondeugden heeft, of hij allergisch is voor iets, enz. Verder goed opletten hoe hij is in stal, met het rijden, of hij bij jou past (uiteraard Knipoog ) of hij zuiver loopt. Als het allemaal bevalt, laat hem keuren!
Ik ben vast nog een heleboel vergeten, maar meer kan ik zo even niet bedenken Haha!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 21:53

Gaat gigi weg?
En hoe zit het met je verhuizing naar het land van Sinterklaas???

Veel vragen, zelf opzadelen, borstelen, als eerste rijden. Dan zie je hoe het paard in de omgang is.

inka

Berichten: 937
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Bemmel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 21:55

Ik zou ook inderdaad heel veel vragen, maar ik zou hem ook
helemaal verzorgen voor en na het rijden. Dus poetsen, opzadelen enz.
Ik de omgang leer je een dier het beste kennen en ervaar je zelf
hoe het dier is.
Succes!!!!!!!!

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-03 22:04

Kleintje schreef:
Gaat gigi weg?
En hoe zit het met je verhuizing naar het land van Sinterklaas???

Veel vragen, zelf opzadelen, borstelen, als eerste rijden. Dan zie je hoe het paard in de omgang is.


hey
Ja, Gigi moet weg. Van mijn ouders dan. Zondag kon hij zich wéér niet gedragen in de proef. Op training kan ik er alles van vragen, maar zodra hij in de ring komt, is het gedaan. En deze keer was ik volledig ontspannen, maar hij maakt zichzelf nerveus. Verward
Mijn moeder wil niet dat ik nog rij met hem, dus ja. Ik vind het wel spijtig, maar tis misschien wel beter zo.

Voor de rest: we zijn nu verhuisd, 20 km van waar we vroeger woonden, heb nog steeds mijn stal in Sint-Niklaas. Binnenkort gaat mijn vader alleen naar Spanje, om daar te werken, maar wij blijven (nog) hier. Als het aan mij ligt, ga ik daar ook nooit wonen.
xxx

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 22:07

Balen dat Gigi weg moet.
Hoop dat je wat leuks kan vinden en dat je er helemaal gelukkig mee wordt!

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 22:10

ik zou je instructeur/trice ook aletn komen, dat heb ik in ieder geval wel gedaan. Die weet meestal ook wel wat bij jou past.

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-03 22:13

Kleintje schreef:
Balen dat Gigi weg moet.
Hoop dat je wat leuks kan vinden en dat je er helemaal gelukkig mee wordt!


thanks, ik hoop het ook. ik heb Gigi al 2 jaar en het doet wel pijn dat hij weg moet, maar zo kan het ook niet verder dus ja Verdrietig

Een kennis van me, die ook les geeft, ga ik waarschijnlijk vragen om het paard ook een keer te gaan bekijken en eventueel rijden; mijn instructrice niet, want ze heeft nooit tijd eigenlijk Scheve mond
xxx

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 07:49

Ik zou altijd nog iemand meenemen als je paard gaat bekijken. Ga kijken hoe die op stal in de omgang is. Bekijk het paard helemaal van top tot teen, bijv. hoe de benen staan, of de hoeven er goed uit zien, kijk hoe het paard op jou reageert. Natuurlijk gebitje even nakijken of ie z'n tanden nog heeft Tong uitsteken Kijkt het paard levenslustig om zich heen. Dat soort dingen. Vraag of je mee mag helpen met borstelen en opzadelen. Laat het paard door iemand anders voorrijden zodat je kan zien hoe die loopt. Zelf natuurlijk ook even rijden, op beide handen, misschien een klein sprongetje. En bekijk even hoe die langs de weg is.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 07:52

Ohja en als je besluit tot koop over te gaan: maak goede afspraken als je hem wilt laten keuren bij de dierenarts, en over eventuele proeftijd. Natuurlijk ook vragen of je even de papieren mag inzien als het paard die heeft. En vraag natuurlijk of hij al eens eerder ziek is geweest en eventuele kreupelheden die hij gehad heeft.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 08:04

vraag of het paard gechipt is, waarom het weggaat, kijk hoe het paard met andere paarden is.

Bekijk echt wat voor jou belangrijk is.

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-03 13:04

thanks, ik ga een lijstje opstellen denk ik Knipoog dan kan ik niks vergeten.
De ene zegt wel, rij hem als eerste, en de ander zegt, laat hem voorrijden dan zie je hoe hij loopt. Wat is nu best? Verward
xxx

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132045
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 13:53

KimS schreef:
thanks, ik ga een lijstje opstellen denk ik Knipoog dan kan ik niks vergeten.
De ene zegt wel, rij hem als eerste, en de ander zegt, laat hem voorrijden dan zie je hoe hij loopt. Wat is nu best? Verward
xxx


Zelf zou ik eerst vragen of iemand hem voor kan rijden en daarna zelf rijden (of een andere keer terugkomen om te rijden).
Waarom ?
1) Je krijgt meteen een indruk hoe het paard zich onder het zadel toont. Als je er zelf op zit dan heb je er wel een gevoel bij, maar hoe het er uitziet is meestal maar de vraag.
2) Je loopt minder risico. Ik heb eens een paard bezichtigd waarvan verteld werd dat ie super ingereden was. Dat kreng ging me toch een partij te keer toen er iemand opstapte, uiteindelijk lagen ze samen op de grond Knipoog Ook al klinkt het verhaal nog zo mooi, liever eerst even aankijken voordat je met de eerste de beste gipsvlucht richting huis mag.

Verder nog een tip:
Probeer te zien of het paard kort voordat je kwam gelongeerd en/of bereden is geweest.
Soms zie je het aan zweetplekken op het paard zelf, je kunt ook stiekem even aan het shabrak voelen of dat misschien nat is.
Het hoeft op zich niet slecht te zijn, maar er is vast een reden voor als men er eerst de ergste gekte af wil rijden/longeren.

Veel succes, ik hoop dat het wat gaat worden !

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 13:59

Ik bekijk een paard altijd eerst op harde grond, staan zijn hoeven niet naar binnen/buiten, staat hij vierkant op zijn benen, is hij niet overbouwd ? Voel (voorzichtig, je weet maar nooit !) of zijn benen mooi glad zijn en kijk inderdaad zijn mond na (ook geen wonden van het bit ?) Daarna vraag ik of ik hem los mag zien, je ziet op die manier wat voor temperament het paard heeft, hoe zijn gangen zijn, en je krijgt al een eerste indruk. Dan vraag ik of iemand anders erop rijdt, je ziet dan hoe het paard eruit ziet onder het zadel (ziet het er soepel uit, hangt zijn staart niet scheef of zwiept hij er erg veel mee). Als het me wat lijkt, ga ik er zelf op. Verwacht niet meteen dat je de sterren van de hemel rijdt, het is toch een vreemd paard. Kijk alleen hoe hij reageert op je benen en je hand, vind je hem lekker rijden, luistert hij goed en hoe reageert hij op de omgeving ? Als je geen gebreken kan vinden, zeg ik altijd: het moet liefde op het eerste gezicht zijn, begin er anders niet aan, wat andere mensen ook zeggen ! Veel succes ermee

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 14:03

Als je op het paard zit, en het lijkt verder braaf...wees dan ook eens wat gemeen in het rijden. Trek eens wat harder aan de teugel dan strikt noodzakelijk, por eens wat extra je been erin. en let dan op zijn reactie. Je wilt immers niet eentje die zomaar 'flipt'.
En met schouderbinnenwaarts kan je ook een heleboel probleempjes opzoeken...test het paard ook werkelijk uit...dat is eigenijk de enige manier om erachter te komen hoe het tussen de oren in elkaar zit.
Klinkt gemeen, maar wel doen hoor. VOOR je hem koopt.

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-03 14:35

hey
ok eerst laten voorrijden dan Knipoog heb binnenkort examens en ben niet van plan om alles mondeling te doen in plaats van schriftelijk

Schouderbinnenwaarts zou hij normaal moeten kunnen, ze zei toch dat hij zijgangen kent. Dus best alles even uittesten Knipoog
bedankt allemaal voor de vele tips Lachen
xxx

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 15:31

Je moet niet testen of hij de gangen kan, maar hoe hij is als jij ze niet helemaal correct vraagt. MAW test zijn karakter, niet of alle knoppen erop zitten, want dat zal idd wel...
Je wilt weten of het paard flipt in lastige situaties, of dat het eerlijk reageert, of je het vertrouwen kan...

zoek de problemen rustig op, pest hem maar flink, dan weet je wat koopt.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 15:35

Ik neem ook aan dat je niet alleen gaat. Laat de ander foto's maken (kun je later terugzien hoe je toont op het paard).
Ook als testje: laat de ander een jas uittrekken en over de bakrand hangen (oid). Zo kun je gelijk kijken of het een kijkerig paard is, of dat ie gelijk in de stress schiet als er iets anders is dan normaal.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 15:41

Dees schreef:
Je moet niet testen of hij de gangen kan, maar hoe hij is als jij ze niet helemaal correct vraagt. MAW test zijn karakter, niet of alle knoppen erop zitten, want dat zal idd wel...
Je wilt weten of het paard flipt in lastige situaties, of dat het eerlijk reageert, of je het vertrouwen kan...

zoek de problemen rustig op, pest hem maar flink, dan weet je wat koopt.


denk dat dit wel bijna de gouden tip is!
had ik dat maar gedaan voor ik die van mij kocht...

ik bedoel, ja je kan t paard wel leuk&lief&mooi vinden, hij kan braaf zijn met het rijden, maar als je hem ff iets harder aanpakt dan nodig, hem ff wat pest, dan weet je of hij te vertrouwen is, of dat hij ineens kan gaan flippen als jij een fout maakt!

en verder laat hem iig klinisch keuren door ee dierenarts, en neem iemand mee die weet hoe jij rijdt, en die ook kan beoordelen of jullie een goede combinatie zijn!

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-03 16:29

thanks Lachen ik doe wel een dikke jas aan, die ik dan kan uittrekken en over de rand kan hangen, en als het regent even paraplu opendoen net als hij langskomt enzo Knipoog
De mijne wist ik wel (degene die ik nu heb) dat hij af en toe bokt, maar niet dat dat vooral op wedstrijd is Boos! en het er dus blijkbaar niet uit gaat... Dus ja. Inderdaad wel beter om zo wat uit te testen Knipoog
xxx

Mist

Berichten: 9486
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 19:56

Niet net zoals mij doen; een paard een week op proef nemen, paard een week lang op 2 benen lopen Verward (de achterste) dit verzwijgen voor je ouders Lips are sealed en nu ......18 jaar later er nog aan vast zitten !!!!..........maar toch "klikte" het. *LOL*
Hoewel ze nog regelmatig op 2 benen loopt Haha!

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-03 20:18

inderdaad vooral lastige oefeningen vragen, ook al kan het paard het nog neit. Kijken hoe het reageert. Dus ook wat snelle overgangen, halt draf, middendraf, stap, draf, galop, stap, halt, draf. En dat even behoorlijk snel achter elkaar. Er zijn paarden die dit ecth niet zomaar verdragen.
Wel paardvriendelijk blijven natuurlijk.

En verder inderdaad even kijken hoe er op extra been, zweep e.d. gereageerd wordt. Kijkerigheid vind ik lastig oordelen. Vaak is dat een vertrouwen in de ruiter. Tuurlijk is het altijd gunstig als het paard niet kijkerig is.

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-03 20:47

germie schreef:
Dus ook wat snelle overgangen, halt draf, middendraf, stap, draf, galop, stap, halt, draf. En dat even behoorlijk snel achter elkaar. Er zijn paarden die dit ecth niet zomaar verdragen.


hey
dat kan mijn paard dus niet verdragen. En in de proef heb je daarom problemen: hij wordt gewoon gestresseerd en wil vanonder het werk komen...
xxx