Hoe duur is het om je paard in te laten rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Maaike_
Berichten: 464
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Wereldstad Tiel

Hoe duur is het om je paard in te laten rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-03 20:47

Ik heb een vraagje:
Ik hoor vaak dat mensen hun jonge paard of pony door een trainingsstal in laten rijden. Nu zit ik zelf (wie niet Haha! ) vaak te zoeken naar leuke paardjes op het internet. Nu staat er bijvoorbeeld een onbeleerd maar superleuk paardje te koop, en nu vroeg ik me af of het duur is om een paard te laten trainen door een stal.
Of zouden jullie het dan zelf onder goede begeleiding doen? Ik denk dat ik daar echt nog niet goed genoeg voor rij, maar misschien zou ik het samen met iemand kunnen doen..
Nou ik ben gewoon erg benieuwd of het laten inrijden van een paard betaalbaar is, kan ik misschien toch ook naar jonge paardjes blijven kijken! Knipoog
Cool

Nog even hier, nog even blijven
Zo is het goed - Acda & De Munnik


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 20:50

Tussen de 500-600 euro ben je zo kwijt,
verder moet je er rekening mee houden dat je op de ene na een weekje zo wegstuurt, een ander kan echter zo maar een half jaar aan het etteren zijn.
Daar is geen peil op te trekken en wel iets waar je rekening mee moet houden. Bij die jonge dieren heb je daar geen enkel zicht op, verder gebeurt het ook nog wel eens dat een paard wat in goed vertrouwen gekocht wordt achteraf tòch wel eens uitgeprobeerd is...
Er zitten veel haken en ogen aan, als je niet zeker van je zaak bent zou ik me er niet aan wagen.

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 21:46

Je hoeft het niet perse door een 'prof' te laten doen; die zijn niet heilig ofzo. Er zijn genoeg ervaren particulieren die best wel voor een zacht prijsje je paardje willen inrijden. Ik doe dat zelf ook op die manier en dat scheelt een hoop euro's! Wel eerst goed bekijken natuurlijk of de rijstijl en aanpak van diegene bij jou en je paardje past. Maar dat geldt ook voor de handels-/trainingsstallen (want daar is ook niet altijd alles koek en ei...) Het mooiste is iemand uit je omgeving, zodat je je paard op je eigen stal kunt laten.

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 11:42

Je kan zelf al een hoop doen voordat je hem wegbrengt.
Longeren,hoofdstel om doen,dekensingel om doen en dan loslaten in de bak,daarna na een aantal keren rustig het zadel er op.weer loslaten en dan dat aan de longeer lijn.de stap en draf en galop stemmend aanleren en dan pas wegbrengen.
Bespaart je een hoop geld.

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 12:07

en wanneer noem je het paard beleerd
het is nogal een ruim begrip
en de ruiter die hem beleerd kan er wel leuk mee kunnen rijden, maar het paard komt weer thuis en is soms terug bij af

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 16:31

De kosten zijn erg verschillend. Natuurlijk kun je op een trainingsstal terecht, maar je zou bv ook op een manege kunnen informeren. Mischien dat de eigenaar wel iemand kent die er goed geschikt voor is.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 20:17

Ik, als particulier heb voor 500,- gulden een paard ingereden, was wel al zadelmak, drie weken geduurd en het paard beheerste toen de basis.

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 20:21

Wat wil je, dat het paard is doorgetraind en dat de jolige jonge streken eruit zijn?
Want met een jong paard ben je wel even bezig.
De basis zit er snel in, maar dan is het vaak nog niet bevestigd. Dus je hebt het er ook zo weer uit.

Als je niet aan een jong paard toe bent dan kan je beter even doorsparen en een wat ouder paard kopen waar je erg veel van kan leren!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!


Cute

Berichten: 2659
Geregistreerd: 08-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 21:58

Mijn paard staat nu op een trainingsstal en ik betaal daar € 500 voor een maand. De meeste paarden zijn na een maand wel zadelmak, wat wil zeggen dat er een "stuur, gas en een rem" op zit. Maar natuurlijk moeten ze dan nog erg veel leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 22:42

Bij mij in de buurt kun je je paard "proffesioneel laten inrijden voor een bedrag van €500 - 550 per maand. Maar als je zeker wilt zijn van het feit dat jou paard goed wordt ingereden zou ik me er mee "bemoeien". Dus zorgen dat je bij bijna alle trainingen aanwezig bent. Tuurlijk kun je niet altijd, maar zo weet je zeker dat het op een paard vriendelijk manier wordt aangeleerd.
Ik zou iid beginnen met de basis voorbereidingen zoals:
- meelopen aan het halster
- stilstaan
- kennismakking met het bit
- laten snuffelen aan n zadel (niet erop doen dus)
- elasties deken singel omdoen met shabrakje eronder
- laten wennen aan de longe
- stemhulpen

Dit is wel n waslijstje , maar dan heb je er wel alles aan gedaan om jou paard goed voor te bereiden op wat er komen gaat: iets op zijn rug krijgen en veel met mensen bezig zijn.
Verder zou ik ervoor zorgen dat je een aantal keren (als hier de mogelijkheid voor voordoet) van te voren kijken hoe de "trainer/ster" van jou paard bezig is met andere paarden... beetje kat uit de boom kijken Schijnheilig

namour
Berichten: 20
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 11:31

volgens mij zo rond de 600 euro per maand

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 11:34

Een vriendin van mij betaalt nu zo'n 120 euro per week.
Maar dat is met pension, en het is het geld wel waard geloof ik. Het beestje kende nog helemaal niks en je ziet hem met sprongen vooruit gaan.

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 11:40

Als je niet ervaren bent, zou ik gewoon een ouder paard kopen met ervaring.
Wil je toch perse een jong paard: gewoon laten beleren op trainingsstal. Uiteindelijk zijn de kosten van een slecht beleerd paard hoger dan van een goed beleerd paard...

Haha!

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-03 11:51

Misschien kort door de bocht, maar als je niet denkt dat je een paard kunt inrijden moet je denk ik geen jong paard kopen. Inrijden is niet moeilijk, daar heb je gewoon wat lef voor nodig, voor het doorrijden in de eerste paar maanden heb je veel meer handigheid nodig i.m.o. Dus begin daar pas aan als je denkt dat dat gaat lukken, en dan nog met de nodige begeleiding.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 134 bezoekers